Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.

Gestart door Wheels zaterdag 30 januari 2016, 17:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hoi,

Ben in bezit van ESU lokprogrammer en wil eigen WAV bestanden overzetten op ESU sounddecoders maar kom niet zo snel uit de software.

Natuurlijk de handleiding gebruikt maar loop ieder keer vast.
Programmeren complete sound templates is geen punt, aanpassen ook niet maar wil juist klein Wav bestandjes overzetten.


Tot horens
Gr Matje
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hallo Mat,

Ik heb de zelfde wens als jij, wil ook eigen Wave files naar de decoder zetten.
Weet ook nog niet of het wel kan.
Ben ook op het Forum van ESU met deze vraag.

Tot horens

Gr. Bert
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hi,

Volgens mij kan dat alleen met de oudere ESU programmer V2.*
Samen b.v. te gebruiken met  Audacity (A free multi-track audio editor and recorder)

groet
Harald
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Nou, daar geloof ik niets van Harald. Ik ben niet zo van het geluid maar je kunt gewoon wave files toevoegen aan een sound file of je eigen soundje produceren. ;)



Met groet,
Ben.
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Bij mij lukt dit gewoon.
Ik gebruik de lokprogrammer (hardware)  en V4.4.20 van het programma lokprogrammer.
Ik sleep zo een wav file op een sound slot.

m.v.g.
Paul
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Ben/Harald/Paul

Bedankt voor de reactie.
Kan dat filmpje ook in slowmotion en met geluid?
Het ging mij iets te snel, maar leuk om te weten dat het wel moet kunnen.
Op welke link staan die uitleg YouTube filmpjes?
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hi Ben,

Heb ook V 4.4.20 maar tijd geleden mee zitten klooien maar vast iets verkeerd gedaan.
Doen we het gewoon nogmaals en anders gaan we je filmpje goed volgen, bedankt.

groet
Harald
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hoi allemaal,
Bedankt voor het maken van een instructie film Ben !!!!
Ik ga zodra ik tijd heb je film stap voor stap uitvoeren.
Afgelopen weekend de meest actuele handleiding van de lokprogrammer van een Belgische website gehaald maar kom daar niet verder mee.
Een instructiefilm of powerpoint is voor mij een prima visueel hulpmiddel om een eerste start te maken, dat eenmaal onder de knie te hebben is de handleiding weer makkelijker te volgen.
Nogmaals bedankt !!
Gr Matje
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Het filmpje is niet van mij Matje maar Youtube staat er vol mee.

Met groet,
Ben.
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Helder Ben,
Toch bedankt want had daar net effe niet aan gedacht om YouTube te raadplegen.
Gr Matje
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Dit is wat Herman er van te vertellen had op het ESU Forum.

Als je een project hebt geopend is het simpel:
je kunt iedere .Wave file de LPG in slepen,  klik op de Sound icon, en rechts beneden zie je een vak File name voor de sound files. Daar sleep je je geluid heen. Je kunt de grens boven File name omhoog trekken om evt. je geluidsbestand te zien, of eerst een lege plek te zoeken.
Als je het geluidsbestand  dan aanklikt, kun je het via de knopjes bovenin, rechts van het rode kruisje, afspelen als controle.
Natuurlijk moet het een geluid zijn dat goed is opgenomen. CD kwaliteit 44100Hz 16 bit mono of stereo is te verkiezen, al schijnt 12 bit acceptabel over te komen. Het free-ware programma Audacity is een goed hulpmiddel indien nodig.

Daarna moet je het een lege soundslot in krijgen, dat kan ook door slepen en op de slot loslaten. Misschien is sound slot 20 leeg, dat is dan waarmee je verder moet, zie mijn voorbeeld.
Ik heb een sound file Bells.wav naar de Files gesleept, en daarna op slot 20 gegooid.

Ga vervolgens  naar de tab Decoder en klik weer op Function Mapping. Ga naar de regel van F17. In de kolom Sounds klik je en ga je de lijst af tot je een vinkje voor je geluid kunt zetten. De naam moet al te zien zijn.
Daarna naar Information, waar je in de regel van F 17 dan je geluidsnaam ziet, en waarschijnlijk het beste een vinkje in de kolom Moment zet op die regel. Evt. kies je ook een ander plaatje, de bel zou voor dit voorbeeld goed zijn.

Naar de decoder schrijven, en kijken of het goed is.
Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Hoi allemaal,

Het is gelukt dankzij jullie tips!

Heb als verrassing voor onze kleinzoon een kort melodietje van kabouter plop waar hij helemaal gek van is overgezet op een ESU loksound.
Nog even in iTrain programmeren op welk moment dit melodietje in de BR 52 zijn werk gaat doen en wachten op de verbaasde blik 😜

Nu het overzetten van een eigen wave bestand is gelukt hebben een mooie basis om verder te experimenteren.

Groet Matje

Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Beste lezers,

Vandaag onderstaand filmpje op youtube geplaatst met resultaat muziekje kabouter plop in ESU locsound in stoomloc BR52  tbv kleinkind.

Gr Matje

Re: Hulp ESU loksound / programmer eigen WAV bestanden.
Heel leuk gedaan voor de kleinkinderen.
Vreemd om te horen bij een station.