Ik zat eens door het hogesnelheids spul van Märklin te bladeren. Van het aantal varianten van de ICE-1 kan je serieus hoofdpijn krijgen, zoveel zijn er van uitgebracht. Van de ICE-2 is dat al iets minder en datzelfde geldt voor de ICE-3.
Gaan wij dan buiten Duitsland, dan komen we toch de min-of meer Duitse TGV POS (Paris, OstFrankreich, Sud-Deutschland, de naar Zwitserland rijdende TGV Lyria en als start-up setje zowaar een TGV Duplex. Die laatste mag je echter niet heel serieus nemen.
Zo'n beetje alle andere merken hebben tenminste een oranje TGV in hun gamma zitten, maar bij Märklin niets van dit alles. Geen "oer"TGV, geen serieuze Duplex, geen Atlantique of een TGV in de nieuwe grijs/zilveren huisstijl. De enige niet-ICE die ze leuk hebben uitgebracht is de Thalys in een aantal uitvoeringen.
Niet dat ik nou echt een Francofiel ben, maar zou er nou echt geen brood te verdienen zijn met deze Fransozen? Zeker de oranje oer TGV is toch wel zo'n beetje de eerste serieuze hogesnelheidstrein van Europa en zou alleen om die reden in het gamma moeten (hebben) gezeten.
Wat ik gewoon erg jammer vind van het gamma van Märklin op het moment is dat het OF grotendeels Duits is, of gelijk tijdperk 2,3,4 spul. Dat is ook mooi, maar "de jeugd" (mag ik mij daar hier op dit forum weer toe rekenen?) heeft vaker wat met voor hen herkenbaar modern spul, dan al dat stoomgeweld.