Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?

Gestart door PaT donderdag 28 januari 2016, 21:26:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Ik zat eens door het hogesnelheids spul van Märklin te bladeren. Van het aantal varianten van de ICE-1 kan je serieus hoofdpijn krijgen, zoveel zijn er van uitgebracht. Van de ICE-2 is dat al iets minder en datzelfde geldt voor de ICE-3.

Gaan wij dan buiten Duitsland, dan komen we toch de min-of meer Duitse TGV POS (Paris, OstFrankreich, Sud-Deutschland, de naar Zwitserland rijdende TGV Lyria en als start-up setje zowaar een TGV Duplex. Die laatste mag je echter niet heel serieus nemen.

Zo'n beetje alle andere merken hebben tenminste een oranje TGV in hun gamma zitten, maar bij Märklin niets van dit alles. Geen "oer"TGV, geen serieuze Duplex, geen Atlantique of een TGV in de nieuwe grijs/zilveren huisstijl. De enige niet-ICE die ze leuk hebben uitgebracht is de Thalys in een aantal uitvoeringen.

Niet dat ik nou echt een Francofiel ben, maar zou er nou echt geen brood te verdienen zijn met deze Fransozen? Zeker de oranje oer TGV is toch wel zo'n beetje de eerste serieuze hogesnelheidstrein van Europa en zou alleen om die reden in het gamma moeten (hebben) gezeten.

Wat ik gewoon erg jammer vind van het gamma van Märklin op het moment is dat het OF grotendeels Duits is, of gelijk tijdperk 2,3,4 spul. Dat is ook mooi, maar "de jeugd" (mag ik mij daar hier op dit forum weer toe rekenen?) heeft vaker wat met voor hen herkenbaar modern spul, dan al dat stoomgeweld.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Hoi Jan,

Dat is alleen geen Marklin.

Gr. Dennis
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Ik las niet goed , link kan je negeren   :)

Mvg Jan
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Los van dat het geen Märklin is,  is het ook geen 3railer. Nou valt alles wel om te bouwen,  maar het is wel kenmerkend dat op 2rail die sets wel te krijgen zijn en nauwelijks voor 3rail.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Denk dat het marktaandeel van Märklin in Frankrijk te klein is voor een enigszins rendabele oplage.
Jammer, want als dat groter zou zijn geweest was de kans op Nederlandse varianten van typisch Franse loks groter geweest.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
ik weet het niet hoor, maar volgens mij heeft marklin toch echt wel een franse tgv, geen oranje maar een grijs-blauwe. zie onderstaande link:
http://www.marklin.nl/nieuws/tres-grande-vitesse/
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Jullie verwijzen naar de TGV POS en die noemde ik ook in mijn eerste bericht  B)

Dat is een variant van de Thalys die tussen Frankrijk en Duitsland kachelt. Ja, dat is strikt genomen een Thalys, maar dan uitgerekend wel 1 die naar Duitsland rijdt. De "binnenlandse" Franse Thalysen schitteren door afwezigheid bij Märklin.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Marklin en Frankrijk gaan nu eenmaal niet zo goed samen, daarmee is alles verklaard.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Nou, dan moet ik mijn Franse stoomlok (3046) maar koesteren Ben... ;)
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Ik weet niet precies hoeveel procent het is, maar Duitsland is voor Marklin veruit de grootste afzetmarkt voor haar producten.
Het ligt dan ook voor de hand dat je een TGV POS uitbrengt, want die komt tot in Duitsland en die kan op elke Duitse modelbaan bij al je andere Duitse treinen in je station staan.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Natuurlijk snap ik dat Kappa. Maar als ik de grote baas van Märklin hoor mopperen over de 2e hand markt en haar dealers, dan bekruipt mij toch het gevoel dat ze een deel van de potentiële markt vergeten. Om bij de TGV's te blijven, die kan je in Frankrijk, Belgie, Nederland en volgens mij Zwitserland slijten (afhankelijk van uitvoering/kleur). dat zal in zijn totaliteit nog wel een kleinere markt zijn dan Duitsland, maar toch...

Tel daarbij op dat het Märklin publiek ook de komende tijd meer interesse zal krijgen in dit soort spul en volgens mij heb je dan een leuke afzetmarkt.
Maar goed, ik ben geen marketinggoeroe, dus ik zal wel weer heel veel over het hoofd zien ;)
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Hoi Patrick,

Het klinkt misschien hopeloos maar misschien moet je wachten op een jubileum van de TGV trein 8o

Zie maar zelfs oude modellen kunnen daardoor actueel worden, kijk maar bijvoorbeeld naar de Donald Duck (al was dat niet zozeer een jubileum).

Het kan dus zomaar zijn dat er 10 tot 20 jaar of langer tussen kan zitten helaas, en ik vindt de oranje TGV ook veel mooier dan die ze nu uitgebracht hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
@Lucien,

De TinTin Thalys was natuurlijk een schot voor open doel, aangezien dat niets anders is dan een TGV POS in een ander kleurtje. Overigens ben ik erg blij met die TinTin ;)

Van die oer TGV kunnen ze inmiddels ook aardig wat varianten maken (Sud-Est/oranje, Atlantique, Reseau, La Post, Thalys en Carmillion), Ik zou ze stuk voor stuk zo kopen. Blijkbaar denken er te weinig zoals ik.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Citaat van: PaT op vrijdag 29 januari 2016, 13:11:47
Ik zou ze stuk voor stuk zo kopen.

Wow, jij krijgt problemen thuis. Bovendien passen die niet op 1 module, ook niet op een verlengde !
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Haha, niet alles hoeft op een module en zeker niet in 1 keer chef!

Natuurlijk is het wel bij dit soort sets lastig om realistische samenstellingen te maken. De TGV's reden standaard met 8 wagons en de Atlantiques geloof ik zelfs met 10. Dat zijn serieuze lengtes.

Maar goed, we dwalen af. Ik denk dat de essentie wel bij de opmerking van Ben ligt, Märklin en Franse treinstellen is niet zo'n fijne combi. Jammer aangezien ik echt niet gecharmeerd ben van de plastic meuk van Jouef en consorten.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
In Frankrijk is 3rail een schaars verschijnsel. Het daaruitvolgende ontbreken van een dealernetwerk maakt ook een Trixvariant niet erg waarschijnlijk.
Re: Waarom maakt Märklin geen Franse TGV's?
Trix is toch ook van Marklin....  :help: