Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Over Laisdcc decoders

Gestart door Spoorman donderdag 28 januari 2016, 15:07:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Over Laisdcc decoders
Spoorman
gast

Over Laisdcc decoders
Nieuwsgierig geworden over de prestaties van de goedkope Laisdcc decoders heb ik een 21MTC exemplaar van vriend Alex getest.

Het slachtoffer is een 1505 lok van Elotrains, eisen zijn niet al te hoog: net rijgedrag en schakelbare rode sluitlichten onder één functie toets. Esu eruit, Lais erin, hup op de rollenbank aangesloten op de Esu programmer en jawel: het rijdt onder adres 3 op 28 DCC stappen, de kennelijke default waarden.





Eerst maar configureren: we willen 28 stappen, lang DCC adres en 3 punts snelheidsregeling, volgens de manual proppen we waarde 34 in CV29.
Lang adres 1505 via CV17 en 18: resp. 197 en 255. En dat werkt prima.

Onder F0 vinden we de witte frontseinen richting afhankelijk, dat hoeft niet veranderd. Op AUX1 en AUX2 zitten de resp. sluitlichten en beide willen we richtingafhankelijk koppelen aan F1: AUX1 is al correct, voor AUX2 brengen we de waarde 16 in CV52 en waarde 4 in CV36 (met behulp van de gebruiksaanwijzing). En ook dat gaat ook prima. Nog even wat gespeeld met knipperlicht enz. op de AUX uitgangen en de decoder doet wat verlangd wordt.

Dus gaan we rijden op de baan. Handig is ook dat de decoder met de Intellibox te programmeren is op het hoofdspoor (POM), de lok geeft response met een hoorbaar schokje. Op simpele wijze kunnen we dus de schaalsnelheid afregelen op 90km/hr op stap 28 en pak 'm beet 35 op stap 14 via CV2, CV5 en CV6 en checken in Koploper. Helaas: geen reactie, maximum snelheid is, wat ik ook doe, niet aan te passen. Diverse waarden geprobeerd, geen snelheidsverlaging merkbaar en de lok blijft op stap 28 op TGV snelheid racen. 8o

Terug naar de rollenbank want ik doe iets verkeerd. Zit er ergens een lock (?), reset uitgevoerd, nogmaals CV29 ingesteld, 3x de manual gelezen, geen oplossing.

Dan maar op 28 stappen speedcurve. Daar heb ik de pest aan want dat moet allemaal met het handje maar toch CV67 t/m 94 ingesteld en in CV29 speedcurve aangezet (waarde 16 toegevoegd).



Dat werkt ieder geval, ik zie verlaging van de snelheid.

Terug naar de baan en ijken in Koploper. Op stap 14 meet ik 16km/hr, beetje laag maar goed, op stap 28 meet ik 92 km/hr. So far so good. :D

Alle stappen met het ijkproces gestart en dan blijkt een probleem in de overgang van stap 16 naar 17. De lok schiet bijna 30 km/hr omhoog en dat is niet de bedoeling. Met veel geduld  :twisted: :D weer terug naar de rollenbank en opnieuw waardes ingebracht. En weer op de baan enz.

Kort en goed: ik krijg het probleem van de stapverhoging er niet uit EN ik kan niet rijden op een 3-punts curve in de hoop dat dat beter gaat. Nog geprobeerd of de lastregeling van invloed is (uitgezet) maar daar kan ik niets mee.

Nog vermeldenswaard is dat de lok netjes kan kruipen maar dat gaat gepaard met wat gebrom op lage snelheden. Daar valt niets aan te doen want er is sprake van een automatische motorregeling.

Wie het weet mag het zeggen, tips welkom. Ik wil nog een poging doen in een Trix ACTS machine. Wordt het niets dan heb ik een nette functie decoder voor ?12 en die kan in een Benelux stuurstand. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Hi Ben,

Bedankt voor testen en het invoeren, ook dat weten we weer.
Ben benieuwd hoe het verder gaat bij anderen o.a. bij Alex met het testen.
Nog even gezocht naar Laisdcc-sound decoders maar (nog) niet gevonden.

groet
Harald
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Kan je lang zoeken Harald , want die zijn er (nog) niet.

Dat schokje bij het uitlezen van cv 1 Ben heb ik ook , ook dat was te zien op de programmer.
Ik heb uiteraard nu niet meer de 21 polige , maar de "normale" met de draadjes.
Resetten krijg ik gewoon niet voor elkaar , maar afgelopen zaterdag is het Wim zeker wel gelukt.
Momenteel heb ik hem in een Viola zitten , daar deze loc elke keer zo maar plots met een huilenbroek decoder bleef staan , en niet eerder reageerde dan dat ik het gehele spul had gereset.
Voorals nog geen probleem Ben met de snelheids meting in iTrain.......en dat verschil met de snelheid van 30 km hoger komt mij niet bekend voor.
Wat me wel bekend voor komt is , dat ie het in het ene treinstel beter doet dan in het andere .
En het is even geen esu , die waar je op voorhand al kan aangeven welk type motor je hebt.
Maar zoals jij alle cv uit probeert , dat heb ik niet gedaan , behalve de licht functie´s dan....die heb ik allemaal uit geprobeerd....en ook de aanpassingen van F1 en F2 met de schakelbare sluitlichten werkten prima. Al om al ik ben er blij mee , zeker voor die paar euro.
En er zijn er nog enkele onderweg.....kijken hoe lang ze het volhouden , en wat we eventueel nog kunnen aanpassen.

In ieder geval Ben , bedankt voor het testen , komen we een stukje verder mee.
Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Hoi Alex,

Gebeurt er iets bij jou als je met CV5 maximum snelheid aanpast?

Resetten lukt hier wel, je moet weten of je een V1 of V2 hebt. Dat kun je uitlezen in CV7: is de waarde 1 dan moet je resetten met CV8 = 2.
Is de waarde van CV7=2 dan reset je met CV8 = 4. Ze spreken ook over resetten van CV30 met dezelfde waarde. Wat de lol er van is weet ik niet.

Als met dit verhaal resetten nog niet lukt ben je gelocked. :P Dat los je op met met CV15 = 0 en CV16 = 1.

Het klink allemaal ingewikkeld maar dat is het ook. :D

Met groet,
Ben.
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Ben .

Ik ga na me bakkie troost naar boven , en laat het je zo horen.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
cv5 = 0
cv7 = 2
Restten met cv8 op 4 geeft dan fout melding aan , maar adres staat wel op 3 ipv adres 33 waar die op stond.
Dus resetten werkt wel.

cv 2 = start volts staat  bij mij op 0
cv 6 ook op 0
cv 5 ook op 0
schiet mij maar in een ????
Re: Over Laisdcc decoders
Oké bedankt. Dan rij jij stap 28 ook op maximale snelheid.

Veel wijzer worden we niet. :D
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Klopt Ben.
Erzat ook nog een andere lijst bij met cv's ik weet niet of dat die ook voor deze waren.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Ik speur nog effe verder.
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Ik las ergens over een reset cv8=2, maar ik kan het niet zo snel terugvinden. was in een pdf van laisdcc...

edit gevonden:
(3) Help - I made a CV mistake. Now it won?t work. No problem! Just do a reset (CV8 to 2) and it will be
back to the settings it had when you bought it.
If in Doubt ? always RESET by entering 2 into CV8

PDF V1: LaisDCC
vernieuwde versie:
PDF V2: LaisDCC V2
CV lijst: CV lijst
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Klopt Wilco.
Ik heb de blaadjes hier uitgeprint en netjes verpakt hier liggen.
Er zijn verschillende manieren om te resetten , vaak afhankelijk van welke decoder je hebt.
Ook dat staat er in.
Waar ik de mist in ging was het feit dat hij dan een fout melding gaf , en als je hem dan standaard op adres had staan , zie je gewoon niet dat hij wel degelijk is gereset .

Waar we nog niet achter zijn is de maximale snelheid terug brengen om te kijken of je de snelheid per stap kunt aanpassen. In iTrain kun je dit instellen per stap , maar dan die je dit handmatig.
De maximale snelheid staat nu op 200 km in iTrain als ik de decoder via snelheidsmetingen laat testen in iTrain.
Als je die snelheid met de helft verminderd , en dan de snelheid aanpast per stap , rijd dit veel mooier.

Maar dat soort dingetjes is leuk om uit te pluizen.....helaas de plicht van de baas roept zo weer. :D

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Maar als jij zo vroeg begint dan hou je ook tijd over! Toch?? :P ;)

Hoop die van mij van de week ook binnen te krijgen. B)
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
 :-) :-)
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Ik ben trouwens ook in blijde verwachting (op china post  :D) Ik ga het ook proberen....
Re: Over Laisdcc decoders
Ben benieuwd naar meer ervaringen.

Ik wil dit, de ijktabel van genoemde lok, maar dan met een Esu decoder. Dat zou niet te veel gevraagd hoeven zijn van de LaisDCC. Een net verloop in rijstappen en een max. snelheid van zo'n 90km/hr.



En ja, ik heet ook wel Piet Lut. Niet omdat het moet maar omdat het kan. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Over Laisdcc decoders
Seinwezen
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Ik heb er ook eentje binnen gekregen .
Als ik tijd heb zal ik me er ook eens aan wagen.

Dat zal ik dan in dit topic delen.

Groeten Sander
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Het is wel erg prettig dat de "experts" zich er eerst over buigen dan kunnen wij daarna volgen.  ;)

Veel sucsez verder met uitproberen.  :arrow: :thumbup:
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Heb er vandaag weer 2 andere modellen binnen gekregen Ben.
Hier zit gelijk de stekker gemonteerd aan de decoder print.
Is niet altijd even makkelijk , dat begrijp ik goed .
Maar die keer dat er weinig ruimte is , kan dit ev een uitkomst zijn.
Ga er straks 1 proberen , en mocht je willen testen of er verschil in zit.....heb ze morgen bij me.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Ik lees het wel Alex, geen HIP morgen want voor zo ver ik weet is er niemand jarig bij jullie. :P
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Hahaha , komt goed ben.
In mijn Piko Veolia kon ik de nieuwe met aangegoten stekkert niet plaatsen.
Daar zit namelijk de voeding aan de verkante keer.
Volgende week is een ander slachtoffer gaan zoeken.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Ik neem aan dat deze decoders, net als esu, een permanent magneet nodig hebben?
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Goed gezien Wilco. :D

Is ook alleen maar dcc.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
 :thumbup:
Re: Over Laisdcc decoders
Reacties blijven uit dus deze ochtend de 21MTC decoder in de Trix 1251 geprikt waar een Esu V3.0 in zat. Resultaat: hetzelfde als in de 1500 en de decoder heeft tevens moeite met de Faulhaber motor.

Eindconclusie: goedkope decoder maar de prestaties zijn Kwalitatief Uiterst Teleurstellend, vergelijkbaar met Rampino. Einde test. :D

Met groet,
Ben.
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Helaas is hier nog niets binnen, dus ook nog geen test resultaten mogelijk....
Re: Over Laisdcc decoders
 @citaat
Twijfel je aan de conclusie van Ben?
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
nee hoor, absoluut niet, maar meer ervaringen geeft een duidelijker beeld. Bij mij gaat hij in een BR23, misschien gaat dat beter....
Re: Over Laisdcc decoders
Hangt ervan af, welke motor er in jouw BR23 zit... ;)
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Ik twijvel zeer zeker niet naar Ben zijn bevindingen.
Maar ik heb gelukkig andere ervaringen .
Ben wel eerlijk om te zeggen datik zeker nog niet genoeg tijd heb gehad , om in nog veel locs dit uit te proberen.
In 2 locs waar een uhlenbrock in zat levert de lais zonder meer een veel beter resultaat.
Dat hij niet op kon tegen een ESU , daar waren we het met zijn allen al lang over eens  , is dus geen teleurstelling voor mij.
Ik zit zeker met smart te wachten op een nieuwe bestelling .
Dus ik ben er zeer tevreden mee.
Functioneert ie niet naar je zin , en kun je de instellingen niet goed krijgen , kan je er altijd nog een functie decoder van maken.....

Mvg: Alex


Edit Frenkievee: merk Uhlenbrock aangepast, op het forum bij voorkeur de gewone merknaam gebruiken
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Hi heren,

Ook ik heb er enkele Laisdcc's besteld, ben benieuwd wat ik ervan ga vinden.

groet
Harald
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Beste Wilco,

Als jouw BR 23 er één is met een SoftDriveSinus motor, net als de BR 23 van mij, dan heb ik mijn twijfels, ik weet dat Esu daar een speciale instelling voor heeft, mijn BR 64 heeft zo'n motor en daar is door mijn winkelier een Loksound ingezet.

Dus voor dat je het probeert eerst maar eens de documentatie van Lais (en Esu om af te kijken) bestuderen of er iets over in staat

Groet, Anne W
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Mijn BR23 heeft een oude sfcm motor... (Marklin 3005)
Re: Over Laisdcc decoders
 @citaat Nog mét veldspoel en omschakelaar?
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Beste Wilco,

Dan ombouwen naar een Permanente Magneet motor en dan zal het wel lukken met de "Chinees".

Groet, Anne W
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Omschakelaar is er al uit, magneet is (ook) nog in bestelling. Maar ik heb de decoder ook nog niet binnen.....
iid met veldspoel....
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Wat ik zeker niet meer ga bestellen , zijn die met een aangegoten stekker aan de decoder , dus hier zie je geen draadjes zitten.
In niet elke lok passen die decoders , afhankelijk hoe de contrastekker in de lok is gemonteerd.
Schakelen met F1 en F2 werkt prima , loc rijd redelijk , alleen veel te hard .   
In de loc werkt de verlichting niet (zitten standaard al leds in).
Ik vermoed dat de voeding voor de verlichting hier anders om is geschakeld.
Op de Esu proefstelling werkt de verlichting namelijk met deze decoder wel goed.

Moet nog even wachten op de andere decoders , hier zit ook weer een ander type bij , die ik nog niet besteld had.

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Wat is de gemiddelde levertijd uit chinesië? ik heb besteld op 25-1...
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Mijn order "has been shipped" op 28 januari. Ben benieuwd.
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Hi Wilco,

Mijn laatste en snelste levering was 8 dagen maar 5 weken is niet ongewoon.
Ook had ik vorige week contact over iets en zij zeiden mij: We versturen even niets i.v.m. Chinees Nieuwjaar.

groet
Harald
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Dank je,
ik wacht geduldig af, maar ben gewoon benieuwd...
Ik heb ook lakdraad en led's besteld (voor voertuig verlichting), maar ook daar nog niets van binnen...
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Hi Wilco,

Je bent lekker bezig, ben benieuwd wat je allemaal voor moois gaat maken.

groet
Harald
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Moois  :thumbup: :-)
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Citaat van: Wilco69 op maandag 08 februari 2016, 09:37:32
Wat is de gemiddelde levertijd uit chinesië? ik heb besteld op 25-1...
Bij mij viel de decoder bestelling na 10 dagen op de mat.
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Gemiddeld heb je ze binnen 2 weken binnen , maar of dat met de storm nu gaat lukken , weet niet waar dat vliegtuig vandaan mot komme.
Heeft ie windje mee , of windje tegen. :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Seinwezen
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Vandaag ook even bezig geweest met de decoder.
Zowel met de EcoS als de LokProgrammer lukt het niet om de snelheid naar beneden te krijgen.

Kon hem wel een lang adres geven, alleen die snelheid is toch wel jammer.

Binnenkort er maar weer eens wat tijd instoppen en inbouwen in een lok.
Heb hem nu op de ESU proefbank getest.

Groeten Sander
Re: Over Laisdcc decoders
Aliebengalie
gast

Re: Over Laisdcc decoders
Is me gisteren ook niet gelukt Sander ..... je hebt ook dat a4tje met 2 kantjes met cv waardes??

Mvg: Alex
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Voor wachtende , ivm het Chinese nieuwjaar is er minimaal 10 dagen geen activiteit bij nagenoeg alle
bedrijven , 15 feb gaan men wfeer er volop tegenaan  :D
Zelfs de douane gaat op minimaal, en er zijn ook bijna geen vrachtvluchten vanuit China.
Sterkte aan de wachtende  :P
Gr. Jan
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Kun je van dat A4 tje een scan of foto van plaatsen Alex?
Zat er bij mij niet bij.
Robin
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Over Laisdcc decoders
 8o dan heb jij een kloon!  :D
Re: Over Laisdcc decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Over Laisdcc decoders
Het zijn allemaal klonen.  ;)

ik zal eens kijken of de loc vooruit komt.
Zodra de baan weer in elkaar zit meld ik het resultaat wel.