Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gebruik schakelrail

Gestart door willem van deursen donderdag 28 januari 2016, 07:33:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gebruik schakelrail
willem van deursen
gast

gebruik schakelrail
hallo treincollega's

Ik heb eigenlijk twee vragen
Kan iemand mij een schema bezorgen over de werking en aansluiting van de schakelrail ( 5146 ) van mrails
Ik rijd nog annaloog dus het oude spul
En ten tweede:
Ik las laatst een stukje over een man die ook annaloog reed, maar dit combineerde met digitale spullen zoals schakelkastjes.
Mijn vraag is : is dit mogelijk dan en zo ja wat kan ik dan gebruiken om de annaloge baan te optimaliseren

gr Willem :O 8o :?
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: gebruik schakelrail
Willem

Een schakelrail is de groene of de rode knop van je blauwe schakelkastje  7072
Niet en ,maar een stekker in de rail ,in de rijrichting laten schakelen
Hier in en uit regeling van een station ,schakelrail gestuurd

Groetjes
Peter R.
Advies en leverancier van M-onderdelen
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2014

offline
Re: gebruik schakelrail
zie hier in de WIKI klikkie doen

groeten,
Roel
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gebruik schakelrail
De vorige link betrof de aansluiting

Meer in de wiki over de werking:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Analoge_Blokbesturing
http://wiki.3rail.nl/index.php/Onafhankelijke_analoge_treinbesturing

Veel van de voorbeelden op dit forum komen min of meer uit het Marklin Signaalhandboek, en uit  handleidingen Marklin in de jaren 60-80 toevoegde aan wissel- en sein-verpakkingen.
Schaf er een aan, leen er een, zoek een link online, en lees het door.

CiteerIk las laatst een stukje over een man die ook annaloog reed, maar dit combineerde met digitale spullen zoals schakelkastjes.

Neem me niet kwalijk. Wat bedoel je met "digitaal"?
Analoge rijders gebruiken altijd  schakelkastjes en altijd relais (elektronica, logica).

"digitaal"= "volgens tweetallig stelsel", "lok met decoder erin", "besturing met computer" ?
Probeer voor je zelf helder te krijgen wat je bedoelt.

En dan aansluitend je 2e vraag:
Wat heb ik nodig (wat kan ik gebruiken) om een baan analoog te optimaliseren
of om een analoge baan te optimaliseren?

Bedoel je hoe de baan analoog moet blijven maar wel geoptimaliseerd kan worden
of bedoel je hoe de baan geoptimaliseerd kan worden, en daarbij niet analoog hoeft te blijven?

Ik vraag naar twee uiterste standpunten omdat het nogal wat uitmaakt of je locomotieven (en wissels) ombouwt (zet decoders erin), of de baan in fysieke blokken opdeelt (zet relais erin).
Vervolgens opnieuw twee uiterste standpunten: besturing met de hand of met de computer?

Uitersten want er zijn talloze compromissen.
Uitersten want de keuze bepaalt de extra hardware die aangeschaft moet.
 
Re: gebruik schakelrail
willem van deursen
gast

Re: gebruik schakelrail
Hallo mede treinfanaten

Peter en Roel bedankt voor jullie reactie, en als ik jullie uitleg goed begrijp is de schakeling niets anders dan een vervanger voor het blauwe kastje ( naar gelang de rijrichting dan ) en kan ik dat aansluiten op wissels, seinen en andere vormen van schakelen.
En jan willem ook bedankt voor de schema's, dat is inderdaad een van de dingen die ik bedoel ( laatste schema ) door ervoor te zorgen dat een trein na een groen sein er niet als een dolle vandoor gaat.
Kijk ik blijf natuurlijk annaloog rijden maar een paar nieuwe snufjes ( die ze in die tijd nog niet hadden ) kan nooit geen kwaad.
Maar ik ga geen loks en wissels en zo ombouwen.
Alleen die diode matrix , wat is dit????

gr Willem :D :) :P
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gebruik schakelrail
Een diodenmatrix is een slimmere manier  in de omgang met diodes.
De eerste diodes kwamen rond 1970 op de elektronicamarkt.
Een diode laat in een riichting stroom door, en blokkeert de andere kant op.
In de richting waarin een diode stroom doorlaat, neemt die stroom met 0,7 Volt af.
Als je er veel achter elkaar zet, vormt dat een rem.

Vanwege die handige eigenschappen worden diodes  op allerlei manieren gebruikt.
Als gelijkrichter (om van wisselstroom een soort gelijkstroom te maken), als ontstoorder, als vertrager, als blusser, maar ook om te zorgen dat  je maar een ding schakelt (en niet per ongeluk meerdere).

Je kunt allerlei testjes doen met diodes:


In dit testje staan twee schakelrails(=SR):
SR1 schakelt wissel 1, en SR2 schakelt wissel 2 (buiten beeld),
SR1 en SR2 schakelen beide het zelfde lampje aan (wel in beeld).

Door de verbinding via het lampje (zonder diodes) zullen SR1 en SR2 beide wissels schakelen.
Met de diodes in sperstand, kunnen ze dat niet. Het kleine grijze ringetje op de diode geeft de sperrichting aan (kathode, min). De stroom kan heen, maar niet terug.

Zodra je veel wissels gaat aansturen met schakelrails, kom je erachter dat dit vaak niet gaat omdat je onbedoeld meer wissels omzet dan je wilt. Vaak staat er bij schakelingen dan: plaats een extra schakelrail (dat is dan om onbedoelde commando vermengingen uit te sluiten.

Met diodes kun je dus dingen scheiden. Handig.

Maar nog handiger is een matrix te maken van de diodes, en daar dan je schakelaars, relais of rijspanning op aansluiten.  Het vergt meer denkwerk, want je moet een laagje dieper gaan in de schakellogica.
In het schema van Rob in de 3-rail wiki wordt zo'n matrix gebruikt om te kunnen remmen.

In het verhaal van Fred over wisselstraten in de wiki wordt de diodenmatrix gebruikt om wisselstraten mee te zetten (als rijwegmatrix). Zo'n idee zul je ook bij Einte tegen komen in zijn bouwdraadje. Einte heeft de wisselstraten in een rangeerterrein in een diodenmatrix gezet, met 1 knopje op het blauwe schakelkastje zet hij een complete wisselstraat, daardoor wordt alles overzichtelijker, en alle diodes zitten meteen zo geordend dat je er maximaal profijt van trekt.

Je gebruikt met een diodenmatrix het minimaal nodige aantal diodes, en ook niet meer dan dat.

Puur analoog. Werkt goed bij schakelingen met wisselstroom.

Fred legt het zo uit:
CiteerEen diode kun je in een gelijkstroom circuit ook beschouwen als een terugslagklep, worden de + en ? verkeerd aangeboden dan zal de stroom worden geblokkeerd. Deze eigenschap wordt gebruikt om de analoog bestuurde wisselstraten te kunnen laten werken.
Re: gebruik schakelrail
-Jan-Willem:
Als ik het goed begrijp en het ringetje zit bijvoorbeeld links dan spert de diode van links naar rechts?
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2006

offline
Re: gebruik schakelrail
Misschien een flauwe opmerking Jan Willem, maar de spanning neemt af met ongeveer 0,7V, niet de stroom. De eenheid van stroom is ampère (A).
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gebruik schakelrail
@Vince
Bedankt voor de elektronische correctie. Ik bedoel rijspanning en soms schakelspanning.
Stroom is voor mij een algemeen begrip (zoiets als water uit de kraan).

 
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: gebruik schakelrail
Citaat van: Jørg op vrijdag 29 januari 2016, 17:38:30
-Jan-Willem:
Als ik het goed begrijp en het ringetje zit bijvoorbeeld links dan spert de diode van links naar rechts?
Als ik het goed begrijp, dan is het net anders om. Als het ringetje links zit, is de linkerkant de versperrende kant.
Maar het is voor mij als leek (alfa) iedere keer weer een verrassing als ik het uittest.  :D
Re: gebruik schakelrail
Lid sinds: 2014

offline
Re: gebruik schakelrail
Citaat van: willem van deursen op vrijdag 29 januari 2016, 15:38:32
Hallo mede treinfanaten

Peter en Roel bedankt voor jullie reactie, en als ik jullie uitleg goed begrijp is de schakeling niets anders dan een vervanger voor het blauwe kastje ( naar gelang de rijrichting dan ) en kan ik dat aansluiten op wissels, seinen en andere vormen van schakelen.
En jan willem ook bedankt voor de schema's, dat is inderdaad een van de dingen die ik bedoel ( laatste schema ) door ervoor te zorgen dat een trein na een groen sein er niet als een dolle vandoor gaat.
Kijk ik blijf natuurlijk annaloog rijden maar een paar nieuwe snufjes ( die ze in die tijd nog niet hadden ) kan nooit geen kwaad.
Maar ik ga geen loks en wissels en zo ombouwen.
.....

Ja,Willem, dat heb je goed begrepen. Ik werk ook nog steeds met het "oude", analoge systeem. Met schakelrails (5146, 5147 en 5213) kun je schakelen, afhankelijk van de rijrichting. Met de contactrails 5104 en 5105 kun je ook wissels en seinen schakelen, maar dit is onafhankelijk van de rijrichting.
Ik heb tussen de schakelrails en de wissels nog een relais geplaatst. Dan kun je met een schakelrails wissels of seinen schakelen, afhankelijk van de stamd van het relais. Deze schakeling gebruik ik bijvoorbeeld om een trein een vrij opstelspoor te laten kiezen.

Groeten,
Roel