Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bocht maken onder het Bruchstein viaduct van Noch

Gestart door RobG dinsdag 26 januari 2016, 08:33:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bocht maken onder het Bruchstein viaduct van Noch
Hallo mede hobbyisten,

Ik wil het Bruchstein viaduct (58660) van het merk Noch aan gaan schaffen, maar daar moet onderdoor een bocht komen van de Marklin M 5100
De ruimte tussen de pilaren is 5,8 cm, nu is mijn vraag of mijn lange rijtuigen de bocht onder het viaduct kunnen halen zonder de pilaren te raken.


Mijn tweede optie is het viaduct te combineren met het Rhone viaduct (58670) van Noch maar dat is niet mijn eerste keus. Ik kan er twee plaatsen daar ik 68cm ravijn moet overbruggen.

Ik moet nog gaan bouwen dus kan het niet uitproberen.

Graag jullie hulp !

Rob
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Hoi,

Citaat van: RobG op dinsdag 26 januari 2016, 08:33:10
De ruimte tussen de pilaren is 5,8 cm, nu is mijn vraag of mijn lange rijtuigen de bocht onder het viaduct kunnen halen zonder de pilaren te raken.

Met de NEM-normen kan je vrij gemakkelijk kijken of je genoeg ruimte hebt ;) Je kan daarvoor NEM 103 gebruiken. Deze is op diverse websites te downloaden onder andere hier: NEM Normbladen

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Als je twee paaltjes neerzet op 5,8cm aan weerszijden van een 5100 bocht en daar vervolgens met een lange wagon tussendoor rijdt weet je het zeker. Ik denk dat het krap wordt en ook niet bijzonder mooi, maar dat is een kwestie van smaak.
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Ik heb ooit hetzelfde gedaan - en lange wagons lopen dan tegen de pilaren aan.
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Hallo allemaal, Ik ben net bij J Voerman geweest in Rotterdam en daar zijn we aan het meten geweest. De oudere D rijtuigen zouden nog wel net net lukken maar de nieuwe langere niet meer.
Ik zal er een 9 cm rechtstukje tussen moet leggen maar dan wordt mijn keerlus ruimte erg krap. Toch de beslissing genomen om 2 X het viaduct te bestellen. Als het niet zou passen mag er een terug en dan besteld hij het Rhone viaduct voor mij en dat past op elkaar.
Mijn dank voor jullie reacties.

Rob
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
je kan toch makkelijk een combinatie maken van beide.Waar je onderdoor gaat het rhone viadukt en de andere aansluitend.De pijlers kan je ook apart kopen.
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Rob,

Als ik je dus goed begrijp ga je langs de ene kant onder je viaduct, om dan een krappe boog te maken
en er weer onderdoor te rijden langs de andere kant.... Lijkt me ver van de werkelijkheid hoor...
Waarom dan niet opteren om er niet met je spoor onderdoor te gaan, en eventueel een bergriviertje
aan te leggen....

Geert
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct na Noch
Beste Geert,

Nee het is anders, ik ga met dubbel spoor onder het viaduct door, beide sporen door een naast gelegen "poortje"van het viaduct. daarna gaan de sporen verder naar achter waar ze in een tunnel verdwijnen. Echter ik moet 120 graden draaien met dubbelspoor op een ruimte van 1.22 en dat is krap omdat er schuin er voor een station ligt met rechte rails. Ik vind het moeilijk op papier uit te leggen. Maar ik heb maar maximaal een halve rechte ruimte over om onder het viaduct recht te komen. Nu kan ik viaduct combineren met het Rhone viaduct maar die is veel minder mooi vind ik. Ik mag het proberen van de leverancier, ik kan een Bruchstein viaduct ruilen voor een Rhone viaduct als het niet past. Maar in mijn landschap past het Bruchstein viaduct veel mooier.

Trouwens er komt ook een beekje onder door en ook nog een berg weggetje maar dan tussen de andere pilaren.

Bedankt voor je reactie trouwens.

Rob
Re: Bocht maken onder het Bruchstein viaduct van Noch
Oeps, dan zou het dus niet lukken begrijp ik. Het wordt millimeterwerk ben ik bang. Volgens Noch zou het moeten kunnen allen niet meer met extra lange D rijtuigen.