Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail

Gestart door stefoijen woensdag 03 februari 2016, 13:04:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Heeft iemand ervaring of kennis omtrent de mogelijkheid om een deel van de baan (C-rail voorlangs een deur)) uitneembaar te maken en waarbij na het terugplaatsen de functies weer werken?

Met vriendelijke groeten

Stef  :help:
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Hallo Stef, dat kan alleen door een aparte module bak te maken die je er tussen schuift of klapt. Alle noodzakelijke stroomaansluitingen kun je bij een schuifsysteem door middel van een stekker  koppelen. Er zijn vele stekkerverbindingen in de handel, afhankelijk welke verbindingen je nodig hebt....rijden, massa, licht etc. Zelf heb ik op mijn baan een schuifbak gemaakt (nog lang niet klaar hoor). De bovenste sporen worden gekoppeld door een grote brug van 1 mtr. lang die los van de module is. Misschien is een in de handel zijnde brug ook iets voor jouw plan.
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Het is best lastig iets fatsoenlijks te maken en het hangt er een beetje vanaf hoe vaak het uitneembaar moet zijn. Ik heb een uitneembare module waardoor ik in de baan kan komen. Het rust feitelijk op 2 stroken hout en ik zet het vast met 2 bouten omdat het altijd een beetje werkt. In de regel kruip ik er met mijn soepele lijf  :P onder door dus heel vaak gaat het er niet uit.

Wat plaatjes van de bouw, misschien heb je er iets aan.











Met groet,
Ben.
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
 Ik heb bij de deur een luik gemaakt wat naar beneden kan. Zo kan ik dus ook de kamer rond rijden. Er zitten meerder sporen op het luik en aan de scharnierkant loopt de bedrading onder het luik naar de diverse rails toe. Het geheel is ook voorzien van werkende bovenleiding. Met gebogen stukjes sluit dat met het sluiten van het luik tegen elkaar aan.
Ik heb wel gemerkt dat ik het luik altijd dicht moet doen, het hing eens een paar dagen open en dan gaat het toch wat uithangen en veranderen de maten van het hout. Dus in ieder geval hout gebruiken wat niet kan "werken".
Zie bij post 26 en 28
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34471.950

Dirk-Jan
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: uitneembaar gedeelte van modelbaan met C rail
Heel mooi draadje van je, Dirk-Jan.

Ik trof er zelfs voorbeelden in aan van Wil TweeenDrie:


Ik zit zelf met een soortgelijk (nog onopgelost) probleem: de passage over het luik naar de vliering, oftewel zo'n gat van 80x120 met een peilbare diepte van 230 cm eronder. Daar overheen moet iets komen, uitneembaar, klapbaar, kantelbaar,  draaibaar of hijsbaar. ik ben er nog steeds niet uit.