Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

KombiModell

Gestart door Hans Biere maandag 25 januari 2016, 20:58:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
KombiModell
Beste Allen,

ik zit met een probleem. Ik ben bezig mijn prachtige KombiModellen conform de handleiding te perfectioneren. Nu sta ik voor een schijnbaar onoplosbaar probleem. Het plaatsen van de "zapfen" volgens onder staande KombiModell foto.



Dit lijkt heel simpel maar valt mij zwaar tegen tot nu toe. Zelfs met behulp van een loup niet te doen. Pincetten, prikkers, niets helpt om deze onderdelen op de plek te krijgen.

Iemand op dit forum ervaringen hiermee? Ik hoor het graag.

Voor aanwijzingen om deze klus te klaren ben ik dankbaar!
Re: KombiModell
Spoorman
gast

Re: KombiModell
Ik zie een pennetje en een gaatje, gewoon insteken en lijmen met Kristal Klear lijkt me.

Foto is "geleend" van het HAG forum, wat zeggen ze daar over het "probleem"?

Met groet,
Ben.
Re: KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: KombiModell
Dat de foto is "geleend" van het HAG-forum wist ik niet of is mij ontgaan. Ik zal daar vanavond is gaan kijken of er iets over is. Deze komt van de site van KombiModell zelf.

Overigens lijkt lijmen mij geen optie omdat de de "zapfen" een functie hebben. Als ze éénmaal correct bevestigd zijn zou je ze indien nodig moeten kunnen verschuiven.
Re: KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: KombiModell
Een collega op het Duitse Stummi-forum denkt aan een "pincet-probleem". Ik kreeg van hem deze tip.

De pincet die ik probeer te gebruiken geeft inderdaad de verschijnselen die hij noemt. Het aan te brengen onderdeel is zo klein dat mijn pincet nauwelijks grip op het onderdeel krijgt en wegspringt. Ik wist niet dat er nog fijnere pincetten bestaan.

Maar is op zoek........
Re: KombiModell
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: KombiModell
Misschien is het dan nog wel handiger om een pincet te hebben die het onderdeel los gaat als je hem in knijpt, en vast pakt als je de pincet niet in knijpt?
Re: KombiModell
Spoorman
gast

Re: KombiModell
Je kunt alles wel kopen maar als je een stukkie pleister om de punten van je pincet plakt voorkomt dat het wegschieten van een onderdeeltje, moeilijker is het niet.

Met groet,
Ben.
Re: KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: KombiModell
Het komende weekend biedt mij weer tijd om dit te proberen.

Heb je ook enige voorstelling om welk onderdeel het gaat?

Voorlopig koop ik niets en volg jouw advies.

Ik ploeter voort....

Het blijft leuk
Re: KombiModell
Lid sinds: 2015

offline
Re: KombiModell
Ik gebruik ze niet.
Ik heb heel wat van deze wagens , maar die "zapfen" , nee dank u.
Ik zet naargelang wat er op moet (oplegger , wissellaadbak , container) , de juiste "klappriegeln" erop.
Zoveel mogelijk de juiste , namelijk die met een puntje zijn uitgevoerd.





Ik plaats zelf onder de tankcontainer kleine pinnetjes , waar het nodig is.
Re: KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: KombiModell
Citaat van: C.B. op dinsdag 26 januari 2016, 21:53:40
Ik gebruik ze niet.
Ik heb heel wat van deze wagens , maar die "zapfen" , nee dank u.
Ik plaats zelf onder de tankcontainer kleine pinnetjes , waar het nodig is.

Wat u wilt uiteraard.

Ik streef ernaar om deze prachtige modellen zoveel mogelijk met de door de fabrikant bij geleverde onderdelen uit te rusten. Desnoods schaf ik mij daar extra gereedschap voor aan. Ik heb dat daar wat betreft deze mooie modellen graag voor over. Hoeft ook niet bij ieder model maar in mijn geval van de "Van Dieren" acht ik het noodzakelijk om deze onderdelen te monteren. Zwaar monnikenwerk en zoals gezegd, dan maar oriënteren op speciaal gereedschap.
Re: KombiModell
Lid sinds: 2014

offline
Re: KombiModell
je hebt voor smd pincetten die een punt hebben kleiner dan een millimeter juist om de allerkleinst dingen te kunnen oppakken en plaatsen!
Re: KombiModell
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: KombiModell
Hartelijk dank voor de tip!

Het is en blijft een (leuk) monnikenwerk...... ;)