Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wie rijdt met c of k of m

Gestart door rien maandag 22 oktober 2007, 18:05:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie rijdt met C, K of M
Ik rijd met C-Rails

190 (41.9%)

Ik rijd met K-Rails

58 (12.8%)

Ik rijd met M-Rails

90 (19.8%)

Ik rijd met C + K Rails

41 (9.0%)

Ik rijd met M + C Rails

39 (8.6%)

Ik rijd met K + M Rails

16 (3.5%)

Ik rijd met alle drie door elkaar

11 (2.4%)

Ik rij helemaal niet :-)

9 (2.0%)

Totaal aantal stemmen: 241

Re:Wie rijdt met c of k of m
K rails worden nog altijd gemaakt maar niet meer in start sets of uitbreiding sets
gestoken om  kosten te besparen
Re:Wie rijdt met c of k of m
eehhh,

wat is c k of m rails?

qua marklin ken ik kunstofrails, zeg ik maar zo, gewoon als gelijkstroom met bielzen en dan nog middenrails stippen erop, en van die rails met bedding en al van ijzer, die hele oude.
maar wat nou dit of dat is? en dan 3 soorten??
Re:Wie rijdt met c of k of m
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: ndb op dinsdag 24 augustus 2010, 04:24:22
eehhh,

wat is c k of m rails?

C-rails -
M-Rails -

K-rails -


Groet, Lesley
Re:Wie rijdt met c of k of m
ok dus m = marklin middenrail metalrails
k is kunststof rails
en c is cultuurrails, met netjes schotter enz. :-)
Re:Wie rijdt met c of k of m
Volgens mij staat de C in c rails voor click rails.
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 24 augustus 2010, 08:50:02
Volgens mij staat de C in c rails voor click rails.

Bijna. Ik heb 't even opgezocht in een boekje wat Märklin in 2001 uitgaf over haar railsystemen:

M: Metallgleis (Metalen Rail). Tot 1947 uitgevoerd met doorlopende middenleider, daarna de bekende PunktKontakte (puko's). Er is bijna 9800 kilometer totaal aan M-Rails gemaakt in Göppingen;
K: Kunststoff Gleis (Kunststof Rail). In 1959 al begon M* met de ontwikkeling hiervan waarbij de rails aanvankelijk in metaal werden uitgevoerd. Dit bleek niet te voldoen (storingsgevoelig). In 1961 kwam K-rails op de (Duitse) markt met koperen rails op kunststoffen bielzen. De eerste versies waren gevoelig voor veel in- en uitbouwen, de contacten verbogen te snel. Verbeterd in 1969. Het systeem werd langzaam uitgebouwd en in 1983 kwam de laatste railvariant op de markt. De rails zelf zijn later nog een keer aangepast en hebben een iets andere vorm gekregen. Oorspronkelijk bedacht voor het veeleisende publiek.
C: Combi Gleis; afgeleid van het geflopte Alpha-Gleis, wat bedoeld was voor zeer jonge kinderen. Het systeem moest makkelijk te gebruiken zijn en stabiel, bovendien moest een volwassene er op kunnen staan (80 kg) omdat men er met het Alpha Gleis van uitging dat dit in de woon- of kinderkamer op de grond werd gelegd en er wel eens op gelopen zou kunnen worden. De eerste serie Alpha-rail was lichtkleurig en had zwarte dwarsliggers, op natuurgetrouwheid werd niet gelet omdat ook de Alpha-railvoertuigen fantasiemodellen waren. In de verbeterde versie kennen we het tegenwoordig als de vervanger van M-Rails waarbij de bedding natuurgetrouwer is en de doorontwikkeling ook veel aansluitmogelijkheden geeft. Zo kan er een IR-Box op worden aangesloten zodat ook bij Märklin draadloze bediening van locomotieven mogelijk is.
Re:Wie rijdt met c of k of m
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,

Tony :D :P :lol:
Re:Wie rijdt met c of k of m
C-rails, vind die toch het best :lol:

Mvg, Chopper
Re:Wie rijdt met c of k of m
M-rails. Makkelijk uit elkaar te halen en lekker stevig. Niks over te klagen
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
ik rijd met K-rails.Serie 2200.Ingebed in Merkur/Noch
Re:Wie rijdt met c of k of m
ik heb nog geen baan maar wel rails. ik heb een heleboel c-rails liggen omdat ik het heel goedkoop kon krijgen. bij mij een dorp verderop zit een handelaar die central stations uit start paketten haalt. ik was bij hem langs voor de ns 1739 en toen kon ik maar liefst 24x de 188mm rechte, 12x 172mm rechte, 48x r2 bochten, 24x r3 bochten en 2 wissels meenemen voor 30 euro. ik vroeg namelijk wat vraag je ervoor (ik dacht tegen de 100euro) en toen zei ie 3 tientjes.

mijn probleem is nu dat ik k-rails veel mooier en realistischer vind.....
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
gebruik dan je C-rails in schaduwgedeelten (schaduwstation)
Re:Wie rijdt met c of k of m
Je kan die c rails aan mij schenken  :? en K rails kopen. :D
Re:Wie rijdt met c of k of m
M-Rails
:D
:D
:D

Vetgaaf
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: blauweengel op dinsdag 14 september 2010, 18:33:26
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,

Tony :D :P :lol:

Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.

Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles  :D

Verder ben ik in bezit van alle 3 de railsystemen; ik heb er enige ervaring mee:

M-rails: ziet er nostalgisch uit, bij (zo goed als) nieuw spul is er prima mee te rijden.
K-rails: mij favoriet, ziet er het meest echt uit plus de mogelijkheid van flexrails. Liefst nieuw spul gebruiken.
C-rails: werkt technisch gewoon het beste, maar is gewoon lelijk. En opgepast met reinigingsmiddelen ! Verf kan los laten.

En: je kan ze allemaal koppelen met speciale verlooprails......

grv Huub
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Citaat van: blauweengel op dinsdag 14 september 2010, 18:33:26
Ik gebruik M rails lekker robuust goedkoop en ijzersterk.
Kan je van de C rail niet zeggen er breken altijd stukjes af bij het uit elkaar halen al doe je nog zo voorzichtig,

Tony :D :P :lol:



M-rails: ziet er nostalgisch uit, bij (zo goed als) nieuw spul is er prima mee te rijden.


Bijna alle rails bij mij is nu de nieuwste M rails, en die rijd ook een stuk beter, nooit onsporingen, hoogstens bij een wissel.

Gr Einte
Re:Wie rijdt met c of k of m
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.

Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles  :D
Ik ben dan geen AlbertJan, maar ik ben vorig jaar in Göppingen (erlebniswelt) geweest. Met 2 railstukjes die slecht waren streek men over hun hart, maar mijn engelsman werd echt niet ingewisseld. Moest maar een nieuwe kopen. Wellicht dat het weer veranderd is, maar dat was mijn ervaring wat betreft inwisselen van rails.

Laurent
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: Laurent op dinsdag 21 september 2010, 21:14:13
Citaat van: huub op dinsdag 21 september 2010, 18:34:58
Dan moet ik je melden dat je rails hebt die ingeruild kan worden !
De oudere C-rails is niet helemaal goed en dat uit zich in die afbrekende hoekjes.
Mijn C-rails is nieuwer en er is nog geen enkel stukje uitgebroken, ondanks veelvuldig in- en uit elkaar halen.

Ik durf niet te zeggen of dat nog steeds zo is en wat het kost.
Misschien AlbertJan vragen, die weet dat hoogstwaarschijnlijk wel. Zoals bijna alles  :D
Ik ben dan geen AlbertJan, maar ik ben vorig jaar in Göppingen (erlebniswelt) geweest. Met 2 railstukjes die slecht waren streek men over hun hart, maar mijn engelsman werd echt niet ingewisseld. Moest maar een nieuwe kopen. Wellicht dat het weer veranderd is, maar dat was mijn ervaring wat betreft inwisselen van rails.

Laurent

klopt, dat het misschien ooit weer goed komt, dit zijn de jaartallen van voor 2000 trouwens
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Ik rijd met de C-rail...

Wat ik altijd grappig vind is de mensen die niet rijden :P
Mijn mentor heeft dat ook, die koopt alles wat er nieuw van Märklin uit komt en wat leuk oogt en Nederlands is... hij heeft bijna 60 locs. Maar alles staat stil... zelfs de koploper en de 1800?? als ik me niet vergis... staan nog nieuw in de doos of op zijn kast in zijn kamer, heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Tja een natuurkundige met heel veel treintjes is het...

Mvg. Falco
Re:Wie rijdt met c of k of m
Falco, wat raar zeg jij rijd met c rails,  :? ik laat mijn treinen rijden op c rails. Dat moet toch een speciaal zicht zijn rijdende rails.  :D
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
@Falco: zo'n mentor zou ik ook wel willen hebben :shock:

Gr. Myron
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2006

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
hallo marklinmensen;
ik rij met m rails maar ga over naar k rails rijd rustiger en ziet inderdaad echter uit.
dus heb een mega partij m rails te koop,iemand interesse?

groet john.
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Citaat van: falco1994 op dinsdag 21 september 2010, 22:08:05
Ik rijd met de C-rail...

Wat ik altijd grappig vind is de mensen die niet rijden :P
Mijn mentor heeft dat ook, die koopt alles wat er nieuw van Märklin uit komt en wat leuk oogt en Nederlands is... hij heeft bijna 60 locs. Maar alles staat stil... zelfs de koploper en de 1800?? als ik me niet vergis... staan nog nieuw in de doos of op zijn kast in zijn kamer, heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen. Tja een natuurkundige met heel veel treintjes is het...

Mvg. Falco

Ik zou hem eens aanbieden om zijn treintjes in beweging te houden! Van dat stilstaan in doos worden ze ook niet goed van!
Re:Wie rijdt met c of k of m
Correct me if I'm wrong, maar dat soort mensen verzamelen die treintjes puur voor het hebben, niet voor het rijden. Dus ik denk niet dat er voor die man veel voordeel te behalen valt bij al zijn treinen in topconditie houden (behalve ze schoon houden).
Bovendien misschien rijdt die man met elke loc eens in de week ofzo

Mathijs
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Hallo allen,

In berichtje #123 staat dat mijn schaduwstation is uitgevoerd in M-rails, maar dat wordt nu vervangen door C-rails. Reden: te vaak ontsporingen op de wissels.

Groetjes Herman.
Re:Wie rijdt met c of k of m
Hallo allemaal,

Ik rij zolang als K-rails al uit is met K-rails.
Daarvoor met M-rails.
En al mijn wissels zijn slanke wissels.

vr.gr. Günther.
Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
ik heb M-rails en C-rails.
M-rails voornamelijk in de niet zichtbare plekken.
C-rails gekozen vanwege de mooie grote boogstralen inclusief ballast.
De M-rails wordt echter nu wel zo oud dat ik er bij mijn huidige baan al veel heb weggegooid.
Re:Wie rijdt met c of k of m
C rail

werkt prettig
terugmelding vind ik eenvoudig en betrouwbaar te realiseren.
idem voor voedingen
fraai uiterlijk

K-rail vind ik overigens ook mooi, maar koos toch voor c-rail

Marcel
Re:Wie rijdt met c of k of m
Hallo,

Ik rijd M-rails
Heb nog een heleboel over :(
Maar geen plek meer


Niels
Re:Wie rijdt met c of k of m
Niels, ik weet wel plaats voor je rails hoor. Ze worden hier in dank aanvaard.  :D
Re:Wie rijdt met c of k of m
Niels daarom ben ik in Belgie gaan wonen, vanwege de ruimte :-)
Of doe het zoals Bert; in een oude Bloemenkas!! :-)

Groeten Jake
Re:Wie rijdt met c of k of m
Ik rij met K rails, bijna allemaal serie 2200, maar zo hier een daar nog een enkele 2100.
Slanke wissels en (bijna overal) R4/R5 op de hoofdbaan.
Weinig problemen. Ik ben bij mijn laatste baan begonnen met een combinatie van M (schaduwstation en zo) en  K . M vergde steeds meer onderhoud, dus uiteindelijk in etappes helemaal overgestapt op K rails.

Re:Wie rijdt met c of k of m
Lid sinds: 2009

offline
Re:Wie rijdt met c of k of m
Mijn locomotieven rijden op M-rails. Vanuit nostalgie een paar jaar geleden weer begonnen met het opbouwen van de baan. Bij mijn analoge baan horen gewoon de M-railstukken.  Het geluid, de kleur en stevige constructie roepen bij mij het gevoel van vervlogen jaren op.
Oké, de industriecirkels zijn verdwenen en de meeste bochten liggen verscholen in de bergen.
Ik ben op beurzen vaak op zoek naar de laatste generatie M-rails (zonder die klemmen achter de puntcontacten)
Mijn volgende project wordt een Bahnbetrieb. Ik heb een nieuwe draaischijf en de rails naar de locloods betaat uit K-rails (ga ik inbedden in grijs gekleurd gips) Vanaf de lokloods gebruik ik overgangsrails van K naar M.
Ook heb ik bij forumleden gezien hoe mooi je, in ongeveer dezelfde kleur,  tussen de sporen ballast kunt aanbrengen bij M-rails.

Vriendelijke groet,
Henk163 
Re:Wie rijdt met c of k of m
K-rails: mooier te ballasten, realistischer, meer mogelijkheden, flauwere bochten, meer passtukjes, en... de flexrai!
In m'n schaduwstation C-rails, betrouwbaar en stabiel voor minder onderhoud makkelijk door te slijpen met de dremel en Stevig voor onder in de modules. Voor de K-railwissels gebruik ik servo's onzichtbaar onder de tafel.

M-rails vind ik mooie nostalgie maar te haakse bochten en voor digitaal en natuurgetrouwe banen niet handig, plus ons helaas teveel geluid.

Groeten jake