Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!

Gestart door AlbertJan zaterdag 23 januari 2016, 17:59:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Beste forumleden.
Van een nieuwe modelspoor kennis kreeg ik het verzoek om eens naar zijn BR50 cabine tender te willen kijken.
Deze is omgebouwd naar digitaal maar wil niet rijden.
Decoder op nieuw adres gezet en loc laten rijden maar verder als 1 cm kwam deze niet, oorzaak bleek het volgende te zijn:



Nu heb ik ooit eens bij forumlid Roy een pracht setje gekocht om wielen te demonteren dus hierbij een mooie gelegenheid! :D
Drijfstangen demonteren en daarna de 3 wielen die een kwartslag verdraaid zijn, demonteren en weer juist kwartieren en klaar is "AlbertJan". (hoop ik dan hè?! O:-D)

Maar nu de vraag: hoe kan het gebeuren dat de wielen in zo een vreemde stand komen te staan en is dit te voorkomen of makkelijk(er) te verhelpen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Waarschijnlijk heeft deze loc niet overal tussen tandwielen meer zoals de oude generatie Br 50 (3084)
Dan moet de kwartiering in stand worden gehouden door de koppelstangen wat kwetsbaarder is...
Ik heb dit wel eens vaker gezien, maar dan bij oudere locs.
Daar was eea vastgekoekt waardoor de as op het wiel kon draaien door aan de aandrijving te duwen.

Gr. Marcel
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Kennelijk heeft het gedeelde frame, met draaiende motor, eens een té grote hoek gemaakt.
Dan kán het gebeuren dat de tandwielen van de beide delen het onderling contact verliezen.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Zo te zien is dit de "niet-tandwiel-zijde". Dus waarschijnlijk wiel verdraait op het asje? Een beetje secondenlijm of loctite moet voldoende zijn.
roy
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Dat komt meestal door het asje wat los zit in het wiel. Dit is op te lossen.

Haal het wiel eraf, leg het op zijn kop op een harde ondergrond, neem een juiste maat drijver, niet te groot en niet te klein en tik voorzichtig rond het gat waar het asje in moet en maak het gat kleiner.

Is best wel een secuur werkje maar met enig beleid werkt het. Althans ik deed dat voeger zo. Het nadeel van secondelijm is dat als het wiel iets verkeerd zit dat je het niet meer los krijgt. Met mijn methode is het wiel nog om de as te draaien.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Dit is de reden dat ik de wielen nooit los haal.
Blijkbaar is het verschil in diameter van de as en die van het asgat in het wiel zeer klein.
En na het verwijderen van het wiel, wordt (door de wrijving?) het verschil tussen diameter van de as en asgat nog kleiner en klemt deze na het in elkaar zetten niet mee afdoende.
Deze modellen hadden overigens wel tandwielen op alle assen.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Ik heb al diverse lokomotieven opnieuw gekwartiert en voor een ieder die het advies om
secondenlijm te gaan gebruiken  , nooit doen,  alleen locktide is het juiste middel om wielen weer
vast te zetten,

Gr. Jan
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Hi allemaal,

Al tig aantallen locs van mijzelf en anderen gehad waarvan een wiel los zat op de as en, zoals Jan zegt, met loc-tide vastgezet.
Bij nieuwere locs die maar aan aangedreven as hebben moeten de aandrijfstangen echt goed zitten willen ze niet blokkeren.
Let wel op dat de wielen links 90 gr verschoven staan met de wielen rechts (kwartieren)

groet
Harald
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Als een wiel flink los op de as zit wil het nog wel eens helpen om met een combinatietang een kneepje op de asflens aan de binnenkant van het losse wiel te geven ( gat wordt dan wat nauwer)e. Daarna met loctite montern en het wiel zit weer vast.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Bovenstaande reacties hebben het over één wiel. AlbertJan heeft 't over drie wielen op dezelfde aandrijfunit...
Allen aangedreven door tandwielen van die unit.
Ik blijf erbij dat mijn suggestie misschien wel de juiste is.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Ik denk ook aan zoiets Wim, iets met tussentandwielen,

Gr. Jan
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Je hebt het volgens mij bij het rechte eind Wim.
Voor diegenen die het model niet kennen, er zit (van achteren af gezien) een scharnierpunt tussen de tweede en derde aandrijfas en tevens zit er vlak voor dat scharnietpunt nog een onzichbare tussenas met aan beide einden een tandwiel. De aandrijving wisselt daardoor van de linker- naar de rechterzijde van de loc.
Wat mogelijk nog een oorzaak van het uit kwartier raken van de wielen kan zijn is het veelvuldig berijden van bochten met een kleine straal. Vooral in linker bochten wordt dan het tandwiel van de tussenas stevig tegen het tandwiel op de tweede as gedrukt wat tot afslijten van de bovenkant van de vertanding kan leiden. In een rechter bocht kan dan de afstand tussen de vertandingen te groot worden wat dan tot het uit kwartier raken van de assen kan leiden.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Beste meedenkers.
Hartelijk dank voor alle reacties.
Volgens mij heeft Wim het juiste antwoord op mijn vraag, het lijkt mij inderdaad logisch dat dit de verklaring is voor het gelijktijdig verspringen van 3 wielen.



Er zit dus niets anders op om deze 3 wielen opnieuw te kwartieren en zonodig met loc-tite weer vast zetten.
Het model is de digitale 3684 op basis van de 3084.

Hartelijk dank voor het meedenken en hopelijk krijgt de eigenaar na dit secure klusje weer een prachtig rijdende en bruikbare BR50 082-7

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Als Wim gelijk heeft, dan zijn dus de drie complete wielstellen van het voorste frame uit kwartier en heeft losnemen van de wielen geen zin.
AJ, kun je zij aanzicht van andere kant van de loc laten zien.
Je kan dat beter de as die de twee frames verbindt los nemen, de twee frames iets uit elkaar trekken en de voorste wielstellen een stukje tegen de klok in draaien.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Hoi Ad.
Het lijkt mij dat dit niet op gaat want de andere zijde lijkt nog helemaal correct.

U vraagt, wij draaien! O:-D



Nu eerst even aan het werk (paarden voeren) daarna ben ik hier weer terug! :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Dan zijn er dus 2 of 3 wielen echt verdraaid op hun assen 8o Uiteraard even goed kijken naar de juiste kwartierstand links/rechts om te bepalen wélke wielen er daadwerkelijk goed gezet moeten worden.
Secuur werkje met grote voldoening ;) :thumbup:
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lees ook eens dit draadje: Kwarteren, wat is de beste werktuig? op het buurforum door. Daar staan wel wat tips en links in naar methodes om te kwarteren.

Mvg Ronald.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Het probleem is begonnen bij de achterste as. Als je de laatste foto goed bekijkt, dan zie je dat die as aan de linkerzijde diep in het wiel zit en op de eerste foto is te zien dat die as buiten het wiel uitsteekt. Als het probleem door het verspringen van het tussenasje zou zijn veroorzaakt zouden de wielen aan de tandwielzijde (achterste twee links, voorste drie rechts) niet meer gekwartierd staan en die staan zo te zien allemaal goed t.o.v elkaar. Gevalletje voorzichtig lostrekken en met loctite (inderdaad geen superlijm!) weer vastzetten.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Dag Hans.

Citaat van: hvanschaik op zondag 24 januari 2016, 09:49:05
Het probleem is begonnen bij de achterste as. Als je de laatste foto goed bekijkt, dan zie je dat die as aan de linkerzijde diep in het wiel zit en op de eerste foto is te zien dat die as buiten het wiel uitsteekt.

Dat heb je héél scherp opgemerkt! :thumbup:
Ik had dit wel gezien maar was dit weer vergeten bij het maken van dit topic.

Zodra ik een paar uurtjes beschikbaar heb zal ik dit klusje eens onderhanden nemen.

Iedereen hartelijk dank voor alle tips, adviezen en antwoorden! :thumbup:

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
ik druk de asjes iets vierkant in de vierklauw van de draaibank.Dan de wielen erop persen,dat doe ik ook met de draaibank met wielmallen in de kop en boorkop van de draaibank.dan kun je ook precies de afstand instellen tussen de wielen.als je het met loctite doet dan moet je eerst in een stukje plasticfolie een gaatje ponsen van precies 2,3 mm rond.Dat folie steek je dan eerst op de as,zodat er geen lijm in het lager komt.als de lijm uitgehard is trek je de folie er achter weg.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
De drijfstangen op het achterste wiel zijn verschillend gemonteerd...

Willy
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Ik ben benieuwd naar je resultaten AlbertJan en dan vooral hoe je het gedaan heb. Ik heb hier ook nog een 3046 staan waarvan de boel flink gekwartierd moet worden. De schuldige daar is een wiel dat wat vrij op de as kan draaien. Ik moet geloof ik eens kijken of ik dat kan oplossen met een druppel Locktite
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Neem dan wel het advies van Bouan ter harte en dek het asgat af...
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Beste geïnteresseerden.
Gisteren een paar uurtjes vrij gemaakt om diverse reparaties te verrichten.
Het kwartieren van de wielen ging redelijk makkelijk, eerst de drijfstangen gedemonteerd en bij de beide achterste wielen het asje met een hele dunne drevel doorgetikt en de beide wielen weer op de juiste stand gekwartierd.
Daarna beide wielen ietsje vaster geperst en drijfstangen weer gemonteerd.

De loc meteen laten proef rijden en alles lijkt in één keer goed en hij rijdt weer als vanouds.
Natuurlijk meteen een rook generator ingebouwd en loc kan weer terug naar zijn oude eigenaar.

Achteraf denk ik toch dat Hans (Hvanschaik) het gelijk aan zijn zijde had en de oorzaak lag in het losraken van het laatste wiel, het iets uitstekende asje leek daar wel op! O:-D

Allemaal bedankt voor de tips, adviezen en oplossingen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Spontaan verspringen van gekwartierde aandrijfwielen!
Kijk, dat is mooi om te lezen AlbertJan!