Voor alle geïnteresseerden : Op zaterdag 23 januari kwamen we weer bij elkaar. Wat doen we nou op zo'n dag ?
1. Op de 1e plaats natuurlijk een paar bakkies koffie en wat bijkletsen en o.a. afspraken maken over de presentatie
van een module op de stand van ons forum op Rail 2016.
2. Op de modules die zo ver zijn werden de remmodules en bekabeling ingebouwd.
De remmodules zorgen voor de beveiliging van het traject ( bloksysteem ). Deze zijn eigenbouw; er zitten er
2 op een kaartje met de volgende eigenschappen :
- natuurgetrouw afremmen voor de seinen op basis van een impuls ;
- schakelen van seinen op rood/groen d.m.v. relais;
- aansluiting voor externe bediening ( een kastje wat buiten de module wordt geleid en daar kunnen de remmodules
handmatig d.m.v. 4 knopjes worden bediend indien noodzakelijk.
Dat betekent wel een dradenbrij, want door al deze eigenschappen wordt de gebruikte kaart voorzien van 24 draden,
die allemaal ergens naar toe moeten. Dat moet natuurlijk allemaal netjes worden weggewerkt.
3 Likkebaardend kijken naar de module van René, die niet alleen de remmodules heeft gemonteerd, maar ook dag- en
nachtschakeling ( dat hebben veel anderen ook) en infra-rood bediening. Bovendien kan hij de zaak zo programmeren
dat er diverse seinstelsels zijn te programmeren.
4. De module met 8 cm verlaagde bak t.b.v. ons laatste nieuwe lid Marcel is ter plekke gebouwd. Hierboven
is het duo Sus en Klus daarmee bezig, hetgeen op de foto is gezet door hof
narfotograaf Wim, die overigens een
neusje heeft voor het op de plaat zetten van vreemde momenten
5. Er is een uitleg gegeven over het DC-Car system wat bij enkele leden over de module gaat rijden. De bedoeling is dat er
autoverkeer komt met een volledig automatische bushalte en een schaduwstation.
Door de auto's achterlangs de modules te leiden, zou dat bij meerdere modules kunnen.
En voordat je het weet is de dag voorbij en gaan we weer op huis aan.
Tot de volgende keer !