Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Probleem met een Fleischmann sprinter

Gestart door Annemia zaterdag 23 januari 2016, 18:06:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Probleem met een Fleischmann sprinter
In de hoop dat dit draadje nog actueel genoeg is, stel ik mijn vraag ook maar hier.
Ik heb een probleem met een Fleischmann sprinter. Het is een drierail-uitvoering. Deze rijdt wel, maar niet in de combinatie iTrain - CS1R
Dan gebeuren er vreemde dingen. Bijvoorbeeld, als ik het licht inschakel op de centrale, wil de trein via iTrain niet rijden. Schakel ik het licht uit, dan lukt dat wel. Ik kan dan in iTrain het licht aandoen, maar dat blijkt niet op de centrale bij f0. Ook de snelheidsmeter van de centrale beweegt niet tegelijk met die op iTrain, maar blijft stilstaan.
Er loopt hier ook al een draadje over op het iTrain-forum, maar misschien zitten er op dit 3-rail forum mensen die het probleem makkelijker herkennen.
Ik heb al veel draadjes doorgelezen maar kom er niet uit. Mijn vermoeden is dat het met de lictschakeling etc. te maken heeft of met het motorschild, dat geïsoleerd zou moeten zijn. Nu loopt er een draadje van het motorschild naar de massa op de printplaat. als ik dat losmaak doet de loc het niet meer.
Ter illustratie twee foto's van printplaat en motorschild.

EDIT Ad: Bijdrage afgesplitst en verplaatst.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Geen idee wat voor een decoder er in zit, zo te zien een ESU.

Er zijn decoders waar de rijstappen in decoder hetzelfde moet zijn als ingesteld op de centrale. Anders werkt het niet goed en kan je verschijnselen krijgen zoals door jou beschreven.

Weet niet of dat met de ESU V3 en V4 ook zo is, maar met de vroegere Lenz en Roco decoders had je dat probleem.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Kwa motor schild ziet dit er prima uit.
Mooi geissoleerd , mooier dan bij mijzelf.
Heb 3 van deze sprinters.
Maar herken het probleem totaal niet.

Heb het idee dat er iets niet helemaal goed staat met de decoder of met je regelaar.
Of er zit een draadje verkeerd. Omdat hij ook op de binnenverlichting reageert.

Het enigste waar je met iTrain op moet letten zijn de bezet melders.
Bij mij zitten er gelijkstroom assen op , en als je die niet behandeld , dan werkt de bezet melding niet.

Zijn je koolborstels nog wel goed???
Weet niet precies hoe oud/hoe lang je hem al hebt , veel weinig gereden?
Maar mijn vermoeden heeft het met je decoder te maken......je rijd immers CS dus Motorola.

Mvg: Alex
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Er zit nu een ESU Likpilot V4 multiprotocol in, ingesteld op DCC 28. Ik heb ook een andere sprinter geprobeerd, originele AC uitvoering en die vertoont dezelfde verschijnselen. Daar stond de decoder op de fabrieksinstelliongen. In een Rivarossi mDDm heb ik eenzelfde decoder en daar werkt alles gewoon goed.
Kan ik nbog een CV waarde voor de rijstappen ergens aanpassen. Ik heb begrepen dat dit in CV29 en die heb ik al een keer uitgelezen en de waarde daarvan was 6, 2 voor 28-128 stappen en 4 voor analoog bedrijf toelaten. Ik kan het alleen nu even niet controleren omdat de loc nog uit elkaar ligt voor het maken van de foto's.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Wimus,

Hoe hoog staat de spanning ingesteld op de voeding van je CS1R?
Als deze te laag staat, dan kan dat dit soort gedrag opleveren.
Een goede waarde ligt zo rond de 18,5 á 19 Volt.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Op het scherm staat interne booster 18,8 V
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Omdat ik ik de motor toch bijna uit elkaar had en heb ik de schijfde schijfcollector schoongemaakt.
Vanmorgen de decoder gereset, volgens de handleiding van de ESU lokpilot 11.1.3 automatisch de waarden van CV51 t/m 55 ingesteld.
Resultaat, nog steeds dezelfde vreemde kuren zoals al eerder beschreven.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Zet de motorregeling eens uit in CV49 en ga dan rijden. Rijdt het nog beroerd dan is het de motor, rijdt het goed dan zijn het de decoder instellingen.

Mijn ervaring is dat het automatisch inmeten niet zo goed werkt, je kunt beter de default settings van de Fl* rondmotor nemen:

52: 32
53: 0
54: 80
55: 50

Met groet,
Ben.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Ben, bedankt voor de tip, maar het is helaas geen oplossing. Trouwens de waarden voor CV51-55 die via de rollenbank werden ingesteld zijn 0, 24, 59. 51, 24.
De waarden die jij noemt heb ik ook al eens geprobeerd. Het probleem is niet dat de loc beroerd rijdt.
Het probleem is dat er iets geks aan de hand is tussen mijn centrale, een CS1-R en iTrain. dit doet zich alleen bij deze loc voor. Bij de ander is alles normaal.
Als ik bij deze loc op de centrale het licht inschakel, is rijden via iTrain niet meer mogelijk. De blokken van de route worden wel gereserveerd, maar de trein komt niet van z'n plaats.
Als ik het licht uitschakel op de centrale, rijdt de trein wel via iTrain, maar aan de snelheidsmeter is dat niet te zien, die beweegt niet.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
In de Ecos 'Instellingen 1 - 'rijsnelheidmeter'Overnemen van een loc door andere deelnemers toestaan.' Deze functie aanzetten.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Wijbe, bedankt voor de tip. Ik heb die functie, maar het resultaat is hetzelfde als met deze functie uit.
Wat  mij al wel eerder was opgevallen is dat alleen in het scherm van deze Sprinter op de CS1-R, als ik die via iTrain laat rijden, in het scherm "1-80" en dan met streepjes eronder verschijnt, net links van het midden van de naald van de meter.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Hallo,

dan is er nog iets op hetzelfde adres op het Cs aanwezig, verwijder het dubbele item, en het treinstel is weer aanstuurbaar,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Walter,
Ik neem aan dat je met iets een andere loc bedoelt? Of moet ik nog aan iets anders denken?
In de loclijst op de centrale en in die van iTrain komt adres 11 van de sprinter maar één keer voor.
Met vriendelijke groet,
Winus
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Hallo Winus,

dubbeltractie misschien of een functiedecoder op hetzelfde adres?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Walter,
Bedankt voor je reactie. Dubbeltractie is niet aan de orde. Ik heb wel twee functiedecoders, bij andere treinstellen voor de stuurstand en verlichting. Daar gaat het gewoon goed en doet dit probleem zich niet voor.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik heb inmiddels een aantal dingen uitgeprobeerd zoals een ander decoder, een Uhlenbrock, de decoder rechtstreeks op de sleper/rails en motor aansluiten. Resultaat steeds hetzelfde. Als ik het licht van de trein op de centrale inschakel, kan ik de trein niet meer via iTrain bedienen. Omgekeerd als ik de trein via iTrain bedien, reageert het scherm van de centrale niet en ook het licht niet. Wel komt er dan een aanduiding 1-80 in het scherm van de centrale, die er niet als als ik de trein alleen via de centrale bedien.
Kortom wie heeft een helder idee?
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Op de foto:
Het adres van de trein staat op 20 en niet op 11 zoals je een paar berichten terug meldde.
Misschien moet je het daar zoeken ?
Tenminste, mij lijkt dat dit het zelfde moet zijn en het lijkt op verwisseling met een andere trein

grv Huub
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Al eerder in dit draadje is genoemd dat de oorzaak misschien een dubbel adres kon zijn, dat wil zeggen nog een andere lok met adres 11. Hoewel dit niet het geval was volgens mij, heb ik toch zekerheidshalve toe het adres van de Sprinter gewijzigd in 20, zowel in de CS1-R als in iTrain.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Deze loc staat er inderdaad 2 maal in.
Indien je in iTrain een loc aanmaakt zal bij het maken van de verbinding de locgegevens naar de centrale verstuurd worden.
Deze zie je dan terug in de loclijst van de centrale.
Zoek in de loclijst naar de andere loc met hetzelfde adres en verwijder deze.


Mvg,
Peter
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
De lok staat er beslist niet dubbel in. Eerst stond de lok op adres 11. Naar aanleiding van een eerdere opmerking hier, dat hij misschien dubbel zou staan, heb ik dat gewijzigd in adres 20. Maar zowel adres 11 als adres 20 komen maar één keer voor, zowel in de lijst op de CS1-R als in de lijst in iTrain.
Volgens mij hangt het samen met het verschijnen van de cijfers 1-80 in het scherm van de CS1-R. zie de betreffende foto hiervan. Dit zie ik alleen bij deze lok en ook alleen als iTrain de besturing overneemt.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Hou er rekening mee dat als er een motorola 27/28 lok op bijvoorbeeld adres 10 staat, dan ook automatisch adres 11 gebruikt wordt voor de functies.
Dit zie je alleen nergens.

Dus misschien dat dit bij jou ook het geval is?

Anders eens met je PC de CS1 benaderen en kijken welke lok in de database staan.

Groeten Sander
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Sander, door jouw tip ben ik weer aan het veranderen geslagen. Als ik via de PC keek welke loks er in de CS1-R stonden, zag ik dat de sprinter er met adres 20 twee keer in stond als MM27, de tweede keer als MMFKT.
Ik heb toen de lok zowel uit de centrale gewist als uit iTrain en een nieuwe lok aangemaakt. De decoder op adres 10 met DCC28 gezet en tot mijn verbazing werkt het nu.
Alleen staat ook nu deze lok weer dubbel als ik via de PC kijk welke loks er in de CS1-R staa zie foto. Als ik op de centrale naar de lijst kijk, komt de Sprinter daar maar één keer voor. Ook in iTrain staat de lok niet dubbel.
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Hallo,

beide locs uit de Centrale verwijderen, hij staat er echt dubbel in, maar misschien niet zichtbaar doordat je een filter aan hebt staan, centrale goed afsluiten en opnieuw opstarten en weer laten verbinden met iTrain, iTrain synchroniseert de loc zelf weer naar de Centrale,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Walter,
Bedankt voor je respons. De lok kon ik maar één keer vinden in de lijst in de CS1-R. Die heb ik verwijderd.
Vervolgens opnieuw opgestart en gekeken via de PC. Daar stond de lok nog steeds, maar nog nog één en geen twee.
Daarna iTrain opgestart en na enige tijd verscheen de Sprinter ook weer in de CS1-R. als ik via de PC kijk klopt het ook nog steeds.
Met vriendelijke groet,
Winus
Re: Probleem met een Fleischmann sprinter
Winus,

Het beloofde schema van een ESU-decoder, bijvoorbeeld de 54610
(natuurlijk geen compleet schema, dat heb ik niet)

grv Huub