Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)

Gestart door brund55 zaterdag 23 januari 2016, 09:31:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Wie heeft er ervaring met het ombouwen van de Märklin BIg Boy 37990 (insidermodel) ? Dit model heeft 2 decoders met dipswitches.
Ik wil de oude decoders van de Big Boy vervangen door een ESU Loksound V4.0.
Aangezien de meeste aansluitingen op een grote centrale platine zitten, zou het handig zijn als iemand een schema daarvan heeft.
Wie kan mij helpen ?
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Geen ervaring mee maar misschien heb je hier iets aan?

http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm?http://www.web-hgh.de/p03_maedig_6090x-asic-so_37990.htm

Ik zou zeggen alles eruit rossen behalve de lichtprintjes met de voorschakelweerstanden. Er zit een hall sensor in voor synchrone stoomgeluiden maar die kan de V4 decoder zelf nabootsen. Overigens zullen 2 rookgeneratoren wel wat veel van het goede zijn voor de V4. Het alternatief kan zijn de decoder in de ketel te laten zitten voor dat doel en de LokSound te gebruiken voor alle lichtfuncties, geluid en de motor.

Leuk projectje. :)

Met groet,
Ben.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Ik heb er ondertussen al drie omgebouwd >:-D.
Twee met loksound en mijn eigen met een Msd.

Decoder is geplaatst in de lok en de speaker in de tender.
De rookgenerators stuur ik aan dmv een esu relais.

De lok heeft front/sluitverlichting, koersbord verlichting(x4013), cabineverlichting en dan de rookgenerator.
Bij de loksound heb ik de esu 21 polige platine gebruikt. De versterkt aux 3 en 4, zodat alles makkelijk aan te sluiten is. De Msd heeft standaard 4 aux uitgangen.

Wel moet je wat ruimte maken om de decoder goed te laten passen.

Groeten Sander
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Blijft het probleem met het geluid.
De Big Boy heeft twee onafhankelijk aangedreven stoomgroepen.
Eigenlijk twee stoomlocs in één frame.
Dus zou je twéé geluidsdecoders nodig hebben,
die elk het geluid van een tweecilinder aandrijving voortbrengen.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Ben en Sander, bedankt voor jullie info, helpt me aardig op weg  :thumbup:
Wim, voor Loksound V4.0 heeft ESU een kant en klare download voor een Big Boy , zie http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-usa/ , daar is al het geluid van 2 onafhankelijke stoomgroepen opgenomen. Evengoed bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Op dit moment heb ik er nog geen tijd voor, maar als ik met de ombouw begin, zal ik een topic aanmaken op het forum.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Dick, je kunt je verslag ook hier gewoon kwijt, dan houd je alle info bij elkaar.  ;)
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Bedankt Ad voor de tip.  :thumbup:
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Citaat van: brund55 op zaterdag 23 januari 2016, 22:18:02
Wim, voor Loksound V4.0 heeft ESU een kant en klare download voor een Big Boy , zie http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-usa/ , daar is al het geluid van 2 onafhankelijke stoomgroepen opgenomen.
Leuk en aardig. Maar de twee groepen zullen niet altijd hetzelfde klankbeeld te horen geven.
Omdat de twee groepen niet altijd synchroon lopen.
Na het doorlopen van een boog zal de synchroniteit al verstoord zijn.
Nog niet gesproken van het doorslippen van één der aandrijfunits... ;)
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Bij het beluisteren van het geluid is dudelijk te horen dat de 2 groepen niet synchroon lopen  ;)
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
 @citaat Ja, maar die cadans blijft onveranderd. Ook na verstoring van die cadans door b.v. doorslippen.
De enige mogelijkheid om dit natuurgetrouw weer te geven is een wielsensor op beide groepen aanbrengen en met die
twee sensoren twee sounddecoders aan te sturen.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
Zover wil ik niet gaan, ik vind de vooruitgang tov de oorspronkelijke Märklin decoder al groot genoeg.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Het heeft even geduurd maar de ombouw van de Big Boy is vlak voor kerstmis eindelijk afgerond. Aan de hand van een ombouwbeschrijving bij MOBA https://www.ad-soft.ch/moba-umbau-marklin-37990/ ben ik aan de gang gegaan met een ESU V4.0 M4 in de 21 MTC uitvoering (64499) in de ketel in te bouwen.
In tegenstelling tot de overige V4.0 M4 uitvoeringen van ESU zijn alleen AUX 1 en AUX 2 versterkt. Daar kwam ik pas achter toen de decoder voor proef  was ingebouwd en de Aux3 aansluiting de geest gaf (typisch geval van de handleiding niet volledig doorlezen  >:-D ). Gelukkig de decoder op garantie vergoed gekregen en alsnog de NEM 652 64400 versie ingebouwd.

Beeldverslag van de ombouw volgt nog.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel) mogelijk ?
met een simpele AUX3/4 versterker had je de aux uitgangen kunnen versterken.Zie nu pas dit topic want anders had ik je wegwijs gemaakt hierin.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
 @citaat De 21 MTC past incl. basisplatine qua hoogte precies in de ketelruimte en ik had geen zin om extra bedrading door de koppeling naar de tender te trekken en daar de decoder te plaatsen. Vandaar dat ik de fout heb gemaakt om een decoder zonder versterkte AUX 3 en AUX 4 te gebruiken.
By the way, als ik het voor de ombouw geweten had, was de keuze niet op de 21 MTC versie gevallen: inclusief versterker is hij te hoog om in de ketelruimte in te bouwen.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
de versterker is amper 1 cm lang op 0.5 cm breed.En geen extra draden nodig. De printjes die hier ooit aangeboden zijn voor een 21mtc inclus versterker aux3/4 waren zelfs amper 3.5 cm op 2.5 cm groot.
Ja een plux had mss beter geweest.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
 @citaat Het gaat om de hoogte, de ruimte was te laag voor de combinatie decoder/versterker/basisplatine. Lengte en breedte gaf geen problemen.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Heb je er misschien een foto van dat geeft wat meer duidelijkheid.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
 @citaat Ik heb er niet direct een foto bij maar de volgende link https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg994975#msg994975 maakt duidelijk hoe weinig ruimte er is tussen de kap van de loc en de plek waarop de decoder gemonteerd is. Er past vanwege de geringe beschikbare hoogte alleen een decoder, zonder de even hoge versterker die eronder gestoken kan worden.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2015

David Andrew Banks

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Waarom zet je de decoder daar? Het gaat in de kolen tender
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
 @citaat
Citaat van: brund55 op maandag 25 december 2017, 23:42:26
  ik had geen zin om extra bedrading door de koppeling naar de tender te trekken en daar de decoder te plaatsen.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2015

David Andrew Banks

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Hello Dick, My Big Boy was a Trix #22806 weathered version or equivalent "Marklin #37992" easily converted to 3 rail using a Loksound V3.0 M4 decoder. It is in the tender & I used two seuthe smoke generators. I used a relay to control those & it required an extra cable to fit through the link making a very tight fit. So I understand your reluctance to want to use this method.
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2015

David Andrew Banks

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Big Boy Coupler link
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Citaat van: brund55 op dinsdag 26 december 2017, 11:20:18
ik had geen zin om extra bedrading door de koppeling naar de tender te trekken en daar de decoder te plaatsen.
Hoezo extra bedrading Dick?
Je hebt nu toch ook bedrading tussen tender en loc, verlichting, speaker en sleper/massa?
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Märklin Big Boy 37990 (insidermodel)
In de door mij gekozen oplossing loopt alleen de bedrading van de verlichting en speaker tussen loc en tender. Als de decoder in de tender geplaatst zou zijn zouden nog de motor-/sleper-/massa- en nog 3x verlichtingsbedrading erbij komen. Wordt dan een behoorlijk dikke en stugge kabelboom. Bij de 37990 zit de sleper overigens onder de loc en niet onder de tender.