Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Dat had ik al begrepen Peter, maar het stond er zo mooi. :D

Ik twijfel op dit moment sterk als de voeding niet het probleem is  of ik de Ecos ga opsturen.
De duurste oplossing is een nieuwe printplaat en dat gaat € 200,-- kosten en dat vindt ik best wel een hoge prijs.

Maar het weer is weer goed in Hoofddorp dus we zullen zo wel weer de tuin in gaan.
De komende dagen wordt er regen verwacht dus dan kunnen we weer naar zolder.
Het werkrooster is weer leeg omdat de dagbesteding nog niet open gaat dus meer tijd voor de hobby.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dus wordt het een mooie Koningsdag ook in Hoofddorp. lekker dus genieten van de zon dus wel smeren.  :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Anders eens testen of je ecos via een booster wel werkt, zo ja dan is de kans dat je eindtrap kapot is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
John,

@citaat

Je bedoelt een deel van de baan op een booster aansluiten en dan kijken wat er gebeurd?
Op dit moment heb ik nog geen boosters maar ze staan wel op de lange termijn planning.

Is alleen de eindtrap te repareren?
ESU gooit er volgens mij meteen een nieuwe printplaat in.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
De afgelopen tijd bezig geweest met het vullen van iTrain.
De loks zitten er, op drie na, allemaal in.
Van deze loks worden er twee voorzien van een nieuwe decoder en een is nog analoog en moet naar digitaal.

Daarbij heb ik nog een lok met een probleem.
Bij het opmeten van de offset kwam ik er achter dat deze lok op alle assen een rubber bandje heeft zitten omdat alle assen worden aangedreven.
Dus detectie door de bezetmelders is niet mogelijk.
Maar eens rustig over nadenken hoe ik dat wil oplossen.

Wil nu verder met de wagons en rijtuigen maar ik zit een beetje in dubio hoe dat aan te pakken.
Met name bij de rijtuigen heb ik er meerdere van een type en de mogelijkheid om ze allemaal apart op te voeren wordt lastig als ze identiek zijn.
Een oplossing ka nzijn dat ik ene rijtuig opvoer en deze lengte geef van alle rijtuigen van het hetzelfde type/catalogusnummer.
Alleen dat doe je in principe alleen bij die rijtuigen die altijd in dezelfde trein rijden.
Maar hoe kan ik ze dan opvoeren dat ze toch herkenbaar en identiek blijven?

Ik lees graag jullie oplossingen en ideeën.   
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Henk, je hebt een lok met een probleem.

Citaat van: Trainhenk op woensdag 06 mei 2020, 21:26:04

Bij het opmeten van de offset kwam ik er achter dat deze lok op alle assen een rubber bandje heeft zitten omdat alle assen worden aangedreven.
Dus detectie door de bezetmelders is niet mogelijk.
Maar eens rustig over nadenken hoe ik dat wil oplossen.


Hoe neemt deze loc dan de massa op is het eerste wat er in mij opkomt.

Wagons en rijtuigen, je bent er even mee bezig maar zoals Xander ook al aangeeft is het raadzaam om alleen de wagons/rijtuigen welke zijn voorzien van een decoder aanmaken. Wil je toch alle wagons aanmaken en heb je er meerdere van hetzelfde type die je wil gebruiken dan maak je er 1 aan en de rest kan je kopiëren.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: iTom op woensdag 06 mei 2020, 22:05:35
Hoe neemt deze loc dan de massa op is het eerste wat er in mij opkomt.

Van elke as een wiel.
Het wiel aan de andere kant van de as heeft een rubber bandje.

Even proberen schematisch voor te stellen:
Twee wielstellen:
Wielstel 1:
As 1 wiel 1   wiel 2
As 2 wiel 3   wiel 4

Wielstel 2:
As 3 wiel 5   wiel 6
As 4 wiel 7   wiel 8

De rode wielen hebben een rubber bandje en de zwarte wielen maken de massa.
Alleen kan ik nu geen detectie maken tenzij er tussen as 1 en 2 en/of as 3 en 4 contact is.

Citaat van: iTom op woensdag 06 mei 2020, 22:05:35
Wagons en rijtuigen, je bent er even mee bezig maar zoals Xander ook al aangeeft is het raadzaam om alleen de wagons/rijtuigen welke zijn voorzien van een decoder aanmaken.

Dan hoef ik niets aan te maken  :D want ik heb geen wagons en rijtuigen met een decoder.
Maar je moet toch ook een trein kunnen opvoeren en de lengte van de trein invoeren?
Afijn, ik ga er op mijn gemak mee beginnen.


 
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Als de ASB-loze wielen allemaal contact maken heb je zeker weten massadetectie zou ik zeggen...
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat @citaat Henk in Treinen (samenstelling) kan je een onbekende wagon toevoegen, je geeft dan de totale lengte in en eventueel stuurstand. Haal je er bijv. een wagon tussenuit, dan maak je de onbekende wagon ook weer korter.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 06 mei 2020, 22:54:17
Als de ASB-loze wielen allemaal contact maken heb je zeker weten massadetectie zou ik zeggen...

Volledig mee eens maar ik kan de trein dan niet zien in iTrain.
De bezetmelder werkt niet omdat alle assen geisoleerd zijn en dat werkt niet met massadetectie.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Kunnen de wielen niet verwisseld worden dan is het euvel opgelost.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Begrijp ik het goed, dat je het geprobeerd hebt met de bewuste locomotief? En dat-ie dus niets doet...
Het lijkt erop dat het een loc is die primair gemaakt is voor 2-rail, gok ik.
Misschien goed om even te melden wat voor machine het is. Wellicht is het een bekend probleem en heeft iemand een oplossing.
Mogelijk zit die oplossing in het solderen van een extra draadje tussen de wielsleper (zoals gebruikelijk bij 2-ral locs) en massa (frame). Een andere optie is het aanbrengen van massaveren ergens in het draaistel, als daar ruimte voor is tenminste.
Ik hoop dat dit helpen kan.

Groet,

Peter
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: iTom op woensdag 06 mei 2020, 23:32:11
Kunnen de wielen niet verwisseld worden dan is het euvel opgelost.
Als de wielen van de assen niet uitwisselbaar zijn (eraf trekken, erop persen), dan kun je
de assen verbinden met een massaveer(gebruikelijk voor het aanbrengen van verlichting in wagons).

Dat werkt ook, en is makkelijker.
Ik zie dat BlikkenTinus me al voor was.  :D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik had gisteren geen tijd en geen zin meer om de computer waar iTrain op draait op te starten dus ik had nog geen test met iTrain gedaan.

Vandaag aan het eind van de middag even tijd dus hup naar zolder en de PC en de Ecos2 opgestart.
Lok erop en rijden met de Ecos2.
Geen reactie in iTrain.

Boel uitgezet en begonnen met de voorbereidingen voor het weekend.
Morgenochtend vroeg vertrekken we naar Limburg om mijn oudste zoon drie dagen in zijn nieuwe huis te helpen.
Toen schoot het mij te binnen dat het toch wel prettig is om iTrain met de Ecos te verbinden...... 8o

Dus weer opgestart en de lok er weer op.
De verbinding tussen iTrain en de Ecos gemaakt en ja hoor, ik zie een blok dat bezet is.
Het werkt dus toch wel.
Een paar rondjes gereden en het werkt.
Hieruit concludeer ik dat de verbinding dan toch via de tandwielen van de aandrijving gemaakt wordt.

@Peter (Blikken Tinus):
Het is een originele Marklin 3-rail lok.
Ik lag er gisteravond in bed nog even over na te denken (en ik heb daarna goed geslapen) en vond mijn eerdere conclusie vreemd omdat het af fabriek een digitale lok is en ik mij niet kon voorstellen dat Marklin zo'n 'vergissing' zou maken.

Voor de volledigheid nog de plaatjes van de lok:






Deze wielkast heeft tandwielen, een massaveer lijkt mij dan lastig worden.





De andere wielkast heeft ook tandwielen, dus ook hier lijkt mij een massaveer lastig worden.
Daarnaast zit hier ook nog de sleper in de weg.





Een plaatje uit de handleiding waar dus op te zien is dat de lok twee motoren heeft.



Voor mij was het weer een mooie leerschool.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Nou Henk, 't is me wat.

Even een goeie tip als je bij je zoon gaat helpen 
  :) :) :) :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik vind het een heel erg mooie loc en dan nog met twee motoren moet ie beresterk zijn!
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Ik ook, en nu ik weet dat hij in iTrain zichtbaar is nog mooier. :-)

Deze lok heeft apart schakelbare voor- en achterverlichting.
Vindt ik ook erg mooi.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op donderdag 07 mei 2020, 19:50:19
Deze wielkast heeft tandwielen, een massaveer lijkt mij dan lastig worden.
De andere wielkast heeft ook tandwielen, dus ook hier lijkt mij een massaveer lastig worden.
Daarnaast zit hier ook nog de sleper in de weg.

I see. Irritant, die tandwielen.  :D
De assen zijn afgedekt met een plaatje met schroef.
Wat zijn daar voor mogelijkheden (als je 'm openschroeft)?
Slepers kun je eraf klikken of schroeven.
Zit er dan ook zo'n plaatje onder met schroef?
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Die plaatjes heb ik er niet af geschroefd.
De lok zorgt voor bezetmelding in iTrain en dat is voor mij nu voldoende.
Misschien dat ik hem nog wel eens open schroef bij een onderhoudsbeurt maar nu even niet.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat Henk, je hebt wel een probleem met de terugmelder-offset, zeker als je in de baan een keerlus hebt.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Ik heb mijn baan rond gereden en alle bezetmelders gaven een melding.
Je opmerking over de keerlus kan ik niet helemaal volgen.
Bij gelijkstroom moet je ompolen, dat weet ik, maar hier hoeft dat niet en de lok rijdt over een wissel weer een keerlus uit.
Even snel in mijn hoofd de baan nalopend kan zo even niet zien waar ik een keerlus heb.
Ik ben wel benieuwd naar je idee hierachter.

De lok zal pas melden als het tweede wiel zonder rubber band in het blok staat want dan maken de beide wielen pas in het blok contact.
Voor de afstand van de buffer tot het eerste wiel dat contact maakt moet ik dus uitgaan van het tweede wiel in het wielstel en dus de afstand tot de tweede as.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Henk, nee het gaat niet om ompolen maar welk wiel maakt het eerst contact met de bezetmelder.
Komt de loc terug via een keerlus dan is de boel in spiegelbeeld, de vraag is dan het wiel zonder antislipband van de 2e as het eerste wiel wat contact maakt.
Zo op het eerste gezicht denk ik wel maar dat is omdat ik alleen 1 draaistel zie want bij terugkomst uit een keerlus is nu ineens het tweede draaistel wat als eerste contact maakt. Kan je het nog volgen.  :?
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Kijk eens aan! Gelukkig, Henk, dat het ergens anders aan lag en niet aan een ingewikkelde loc of zoiets. Ik denk dat als je gelijk had gezegd welk model het was, dat er misschien al meer tips waren binnengekomen die je naar de goede oplossing hadden geleid. Maar ja, dat geeft niks. We hebben allemaal even een beetje hersengymnastiek gehad!

Groet,

Peter
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: iTom op donderdag 07 mei 2020, 23:55:40
Henk, nee het gaat niet om ompolen maar welk wiel maakt het eerst contact met de bezetmelder.
Komt de loc terug via een keerlus dan is de boel in spiegelbeeld, de vraag is dan het wiel zonder antislipband van de 2e as het eerste wiel wat contact maakt.
Zo op het eerste gezicht denk ik wel maar dat is omdat ik alleen 1 draaistel zie want bij terugkomst uit een keerlus is nu ineens het tweede draaistel wat als eerste contact maakt. Kan je het nog volgen.  :?

Tom, in Reactie #963 staan toch foto's van beide draaistellen en die zijn identiek (op de sleper na), dus zal altijd de 2e as als eerste een (bezet-)melding genereren.
Een keerlus maakt sowieso niet uit, het eerste draaistel van de loc blijf het eerste draaistel.
Of snap ik het nou niet?
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Nee ,dat hoeft zeker niet altijd te zijn natuurlijk dat het altijd de 2e as is.

Het is ook mogelijk dat de zijkant vd flens , van de eerste as , als eerste de doorverbinding maakt ipv het loopvlak.

Dan heb je dus een iets eerdere melding.

Mvg: Alex
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Jij bent wel erg wakker zo in alle vroegte :D, maar je hebt wel gelijk!
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
ik snap helemaal niets van deze discussie. Het gaat hier om rails waar de ene staaf de massa is en de andere dient voor bezetmelding? Volgens mij maakt Märklin sinds jaar en dag loks waarbij het frame dient als massa. En dan maakt het niet uit of aan een as één of twee geleidende wielen zitten. De verbinding rail voor bezetmelding - ongeisoleerd wiel - as -frame is voldoende. Want de ongeisoleerde wielen aan de andere kant van de lok zijn verbonden met het frame en de massarail. Anders rijdt de lok niet!

En dan maakt het toch ook niet uit in welke richting de lok rijdt? Of is omgekeerd na het berijden van een keerlus? Als het eerste ongeisoleerde wiel een sectie binnenrijdt dan is er contact. Zo werkt het toch ook bij een oude V200 (M 3021)? Dit is namelijk een lange lok met een motordraaistel met 4 ASBs. Als dit motordraaistel voorop loopt is de lok al zo'n 15 cm in een sectie voordat het achteropliggende draaistel een bezetmelding genereert. Of zie ik het verkeerd?

@Henk: mooie lok!
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: iTom op donderdag 07 mei 2020, 23:55:40
Henk, nee het gaat niet om ompolen maar welk wiel maakt het eerst contact met de bezetmelder.
Komt de loc terug via een keerlus dan is de boel in spiegelbeeld, de vraag is dan het wiel zonder antislipband van de 2e as het eerste wiel wat contact maakt.
Zo op het eerste gezicht denk ik wel maar dat is omdat ik alleen 1 draaistel zie want bij terugkomst uit een keerlus is nu ineens het tweede draaistel wat als eerste contact maakt. Kan je het nog volgen.  :?

Dus bij een draaistel de twee Assen even verwisselen. Dan is dat probleempje ook opgelost.
Bij die zonder sleper moet dat zo gebeurt zijn.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Op één draaistel zitten twee assen met elk een ASB- en een "blank" wiel, om en om. Wanneer de bezetmelding geactiveerd wordt is dus òf op de eerste, òf op de tweede as als aan die kant op de eerste as het ASB-wiel zit. Dat verschil lijkt me hooguit een centimeter of twee. In het ergste geval stopt bijvoorbeeld de loc dus twee centimeter verderop, correct? Is dat een groot probleem? Ik kan het me niet voorstellen...

Maar misschien begrijp ik het probleem helemaal niet.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat Het hangt er van af wat je mag verwachten, wil je de trein/loc één centimeter voor een stootblok laten stoppen dan is het wel van belang, maar vind je dat niet belangrijk dan moet je wel er van uitgaan dat de trein/lok de ene keer wat verder door zal rijden.
Dat kan ook van invloed zijn als je gebruik positie hebt ingesteld en je wil de trein op een bepaalde plaats langs je perron laten stoppen, ook dan kan het een verschil maken.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
@1200 blauw: Niet alle locs in mijn collectie hebben een middenmotor  :) In mijn V160 (M 3675.10, uit set 29845, bouwjaar 1998) zit een motordraaistel met twee aangedreven assen en 4 ASBs en een draaistel met sleper en 4 blanke wielen. Afstand buffer tot 3e as is 12 cm.
zie foto's

wat ik wil zeggen: voor een bezetmelding het maakt niet uit waar de ASBs zitten zolang ze maar niet aan één kant zitten. Maar dan rijdt de loc ook niet als die met alle blanke wielen op de bezetrails staat. Andersom maakt de plaatsing van ASBs wel uit wanneer het eerste wiel contact maakt / een bezetmelding genereert.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: bigboynl op vrijdag 08 mei 2020, 08:04:40
ik snap helemaal niets van deze discussie. (...) Volgens mij maakt Märklin sinds jaar en dag loks waarbij het frame dient als massa. En dan maakt het niet uit of aan een as één of twee geleidende wielen zitten. De verbinding rail voor bezetmelding - ongeisoleerd wiel - as -frame is voldoende. Want de ongeisoleerde wielen aan de andere kant van de lok zijn verbonden met het frame en de massarail. Anders rijdt de lok niet!
Je wilt eigenlijk dat elk draaistel (ongeacht welke voorop loopt) voldoende prik en massa contact heeft om zich te melden. TrainHenk werkt met massadetectie (massa), en ik met een vorm van stroomdetectie (prik).
Maar het komt op het zelfde neer. Waar onvoldoende massa is, faalt de nauwkeurigheid van massadetectie, en faalt de nauwkeurigheid van stroomdetectie, om exact dezelfde reden.
De verbinding tussen het voorste en het achterste draaistel is niet voldoende. Wel om de loc te laten rijden, maar niet om blokgrenzen (stopsecties) over te steken, engelsmannen en driewegwissels te passeren of te stoppen op (zeg) 5 cm nauwkeurig (bij massadetectie).

Ik zeg niets over Märklin, maar ik heb ook Lima E-locs (af fabriek 2-rail). Die hebben bijna standaard het probleem wat deze loc ook heeft. Voorbeeld 4 (of 6) assen (de helft per draaistel). Elk draaistel heeft ASB's aan de kant van de tandwielen, en de massa afname zit op het ene draaistel links en op het andere draaistel rechts.
Latere Lima modellen (midden jaren '80)  hebben vaak een middenmotor, en dan zijn ze uitgevoerd met twee kardan-assen. Leuk, maar dat draagt niet bij aan een oplossing van het massa-probleem.

Zodra je een Lima-loc (na ombouw) laat rijden als 3-rail loc, dan moet je iets doen per draaistel om meer massa contact te maken. Een ervan is om en om de assen 180 graden omdraaien (wat niet gaat als er tandwielen aan zitten). Een andere truc is de assen doorverbinden met een draadje of een massaveer.
Ook 2-railers zitten met dat probleem (het is geen 3-rail specifiek issue). Hoe meer massa afname punten, hoe gelijkmatiger een loc rijdt (met name over wisselstraten), en hoe nauwkeuriger je kunt stoppen (tenzij je een lichtsluis gebruikt,  en dus onafhankelijk bent van massadetectie/stroomdetectie).

Toch even een simpel Märklin voorbeeld: Bouwserie DHG500 (en de DHG800). Dat is een diesel-loc met 3 assen, maar de middelste as zweeft (maakt dus geen railcontact). De achteras bevat 1 wiel met ASB en 1 wiel zonder. Dus waar komt de resterende massa vandaan? Van de voorste as. Maar daaraan zit niet de massa van het frame vast, omdat het gat waarin de as draait, gecoat is met stroomïsolerende verf. Welke idioot bij Märklin heeft dat geintje verzonnen?  :D Die werkt er vast allang niet meer. Die zal wel weg gepromoveerd zijn.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Iedereen dank voor de bijdragen.
Zoals ik al eerder schreef ben ik de afgelopen drie dagen bij mijn zoon aan het klussen geweest en had ik niet de tijd om achter een computer te kruipen en te reageren.

Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 08 mei 2020, 05:55:56
Nee, dat hoeft zeker niet altijd te zijn natuurlijk dat het altijd de 2e as is.

Het is ook mogelijk dat de zijkant vd flens, van de eerste as, als eerste de doorverbinding maakt ipv het loopvlak.

Dan heb je dus een iets eerdere melding.

Dat vind ik wel weer een goeie Alex.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Van de andere kant, hoe groot is de kans?
Ik denk alleen als de lok door een bocht rijdt waarbij het geïsoleerde wiel naar buiten bedrukt wordt.

Citaat van: bigboynl op vrijdag 08 mei 2020, 08:04:40
ik snap helemaal niets van deze discussie. Het gaat hier om rails waar de ene staaf de massa is en de andere dient voor bezetmelding? Volgens mij maakt Märklin sinds jaar en dag loks waarbij het frame dient als massa. En dan maakt het niet uit of aan een as één of twee geleidende wielen zitten. De verbinding rail voor bezetmelding - ongeisoleerd wiel - as -frame is voldoende. Want de ongeisoleerde wielen aan de andere kant van de lok zijn verbonden met het frame en de massarail. Anders rijdt de lok niet!

En dan maakt het toch ook niet uit in welke richting de lok rijdt? Of is omgekeerd na het berijden van een keerlus? Als het eerste ongeisoleerde wiel een sectie binnenrijdt dan is er contact. Zo werkt het toch ook bij een oude V200 (M 3021)? Dit is namelijk een lange lok met een motordraaistel met 4 ASBs. Als dit motordraaistel voorop loopt is de lok al zo'n 15 cm in een sectie voordat het achteropliggende draaistel een bezetmelding genereert. Of zie ik het verkeerd?

@Henk: mooie lok!

Het gaat inderdaad om de bezetmelding.
Normaliter heeft een lok minimaal een as waar geen ASB op zitten waardoor er voor de bezetmelding goed contact is over de as.
Je loopt volgens mij nog een minieme kans dat er vuil tussen de as en het frame terecht komt waardoor het contact verminderd.

Het maakt inderdaad niet uit in welke richting de lok rijdt.
In iTrain voer je namelijk twee lengtes voor de terugmeld-offset  in (die gelijk aan elkaar kunnen zijn) namelijk de afstand van de buffers aan de voorkant tot aan de eerste as die contact maakt en de afstand van de buffers aan de achterkant tot aan de eerste as die contact maakt.
Ik heb meerdere oudere loks waarbij bij een wielstel alle wielen ASB's hebben.
De verschillen lopen dan op tot wel 18 cm.

Dank voor het compliment.

Citaat van: Hero op vrijdag 08 mei 2020, 10:11:54
Dus bij een draaistel de twee Assen even verwisselen. Dan is dat probleempje ook opgelost.
Bij die zonder sleper moet dat zo gebeurt zijn.

Alle assen hebben tandwielen dus ik vindt dat een hele uitdaging waar ik niet zou gauw aan zal beginnen.

Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 08 mei 2020, 15:14:46
In het ergste geval stopt bijvoorbeeld de loc dus twee centimeter verderop, correct? Is dat een groot probleem? Ik kan het me niet voorstellen...

Zoals iTom ook al schrijft, in iTrain kun je op positie stoppen dwz dat je aangeeft op welke plek de lok moet stoppen.
Dit kan tot op de millimeter nauwkeurig.
Als je bij een stookblok stopt kan twee centimeter opeens wel wat veel blijken te zijn.

Dit was overigens lok nummer 27 die ik aan het invoeren was toen dit "probleem" naar voren kwam.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op maandag 11 mei 2020, 12:27:52

Dit was overigens lok nummer 27 die ik aan het invoeren was toen dit "probleem" naar voren kwam.

Die andere 26 zijn niet gelukt.  :help: :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

:-) :-) :-)
Die hebben dit "probleem" niet.
En de 7 die daarna nog kwamen ook niet.  >:-D >:-D >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: 1200Blauw op vrijdag 08 mei 2020, 15:14:46
Op één draaistel zitten twee assen met elk een ASB- en een "blank" wiel, om en om. Wanneer de bezetmelding geactiveerd wordt is dus òf op de eerste, òf op de tweede as als aan die kant op de eerste as het ASB-wiel zit. Dat verschil lijkt me hooguit een centimeter of twee.

Ik heb het nog even nagemeten maar de afstand tussen de twee assen bij deze lok is 3,8 cm.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dat is wel een heel fraaie uitzonderingssituatie die we hier hebben bedacht. Blijft nu dus de vraag: hebben we een keerlus in de baan en een stopsectie er direct achter die een nauwkeurigheid vereist van 3,8cm? Want alleen dan is er een probleem en in alle andere gevallen niet... ;)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Goedemiddag,

Ik wil graag reageren op het probleem van Henk.
Het is in iTrain een relevant probleem wanneer je een train hebt die de ene keer wel en de andere keer niet gedetecteerd wordt op het voorste draaistel.

Ik heb dit probleem ook met mijn BR602 van Märklin (37606). Het voorste (en laatste) draaistel is aangedreven op beide assen en alle wielen hebben ASB's. Meestal wordt het voorste stel niet gedecteerd maar af en toe wel, dit levert een probleem op bij mijn station. De trein moet op m'n spoor 5 stoppen in het verlengde spoor, maar dit is slechts kort na de wissel. Als je de bezetmelder offset op het achterste stel zet dan stopt de trein soms wel en soms niet op tijd, in het laatste geval blokkeert hij dan de driewegwissel met botsingen tot gevolg.

Het voorste draaistel wordt via de flenzen dus af en toe gedetecteerd, zowel in bochten maar ook op rechte stukken. Het verschil in afstand tussen de draaistellen is 15 centimeter.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Groet,
Sikke Jan
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
De simpelste oplossing is een lichtsluis gebruiken als bezetmelder.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 12 mei 2020, 19:39:11
Dat is wel een heel fraaie uitzonderingssituatie die we hier hebben bedacht. Blijft nu dus de vraag: hebben we een keerlus in de baan en een stopsectie er direct achter die een nauwkeurigheid vereist van 3,8cm? Want alleen dan is er een probleem en in alle andere gevallen niet... ;)

Een keerlus heb ik niet in mijn baan maar dan nog is een keerlus geen probleem.
Een van de uitgangspunten is dat een blok een stuk spoor tussen twee wissels is, en dat er 1 of meer bezetmelders zijn.
Ik heb in mijn blokken drie bezetmelders en die noem ik inrij-, rem-, en stopmelder.
De stopmelder heb ik er in gezet om het "doorschieten" van de de lok als gevolg van mindere detectie te voorkomen en dat de lok op de wissel stil komt te staan.
Dat is dan geen probleem van iTrain maar vuil op de baan of vuile wielen.
Indien mogelijk is mijn inrij- en stopmelder 36 cm (twee raillengtes van 18 cm) lang.
Dus als de wissel op rechtdoor staat is de 3e melder, de stopmelder, de melder die tegen het afbuigende spoor aan de wissel zit.
Als de wissel op afbuigend staat is de 3e melder, de stopmelder, de melder die tegen het rechte spoor aan de wissel zit.
In beide gevallen verlaat de trein het blok zodra deze de wissel op rijdt.


Sikke Jan,

Citaat van: SJW op woensdag 13 mei 2020, 16:00:44
Ik heb dit probleem ook met mijn BR602 van Märklin (37606). Het voorste (en laatste) draaistel is aangedreven op beide assen en alle wielen hebben ASB's. Meestal wordt het voorste stel niet gedecteerd maar af en toe wel, dit levert een probleem op bij mijn station. De trein moet op m'n spoor 5 stoppen in het verlengde spoor, maar dit is slechts kort na de wissel. Als je de bezetmelder offset op het achterste stel zet dan stopt de trein soms wel en soms niet op tijd, in het laatste geval blokkeert hij dan de driewegwissel met botsingen tot gevolg.

Het voorste draaistel wordt via de flenzen dus af en toe gedetecteerd, zowel in bochten maar ook op rechte stukken. Het verschil in afstand tussen de draaistellen is 15 centimeter.

Mooie trein hè, ik heb hem ook alleen de 37605.  :thumbup:
Naast de oplossing van Tom zou een oplossing zou kunnen zijn dat je de voorste ASB's voorziet van KLIK: BULLFROG SNOT.
Daarmee isoleer je dan ook de flenzen.
Een potje kost $ 24,-- +verzendkosten en op joetjoep staan filmpjes.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Als dank voor de vele reacties een filmpje van deze lok.

KLIK: filmpje
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op donderdag 14 mei 2020, 10:24:16

Een keerlus heb ik niet in mijn baan maar dan nog is een keerlus geen probleem.

Jawel, zag toch echt in het filmpje een keerlus.

Leuk filmpje verder en wel een bijzondere loc.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Tom,

@citaat
Ik heb een onbedaarlijk gevoel om je even tegen te spreken dus dat ga ik ook even doen  :-) :-) :-):

Ik heb geen keerlus want:
- bij een keerlus keer je terug op dezelfde wissel
- dat is hier niet het geval
- het is dus een rondje
- de wissel waar de trein het blok weer uitrijdt is een andere wissel
- de wissel die voor het blok ligt heeft geen recht stuk want het is een gebogen wissel
- als je bij de wissel waar je het blok uit rijd de gebogen rail neemt kom je bij de wissel waar je het blok in rijdt
- daar zitten nog stukken rail tussen
- dus twee wissels achter elkaar
- als je rechtdoor gaat op deze wissel ga je naar de andere kant van de baan en rij je langs de muur.

Dank je wel voor het compliment.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik dacht hier toch .................. maar wellicht gebruik je ze niet als keerlus  :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hi Henk,

Toch leuk dat je een draaischijf hebt die kan in ieder geval locs "keren".   ;)

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Tom,

Citaat van: iTom op donderdag 14 mei 2020, 23:23:27
Ik dacht hier toch .................. maar wellicht gebruik je ze niet als keerlus  :)

Nu ik dit plaatje zie (ik ben even niet op het forum geweest) begrijp ik je opmerking.
Er zijn er eigenlijk twee die erop lijken.
Onderop zie je de draaischijf, die is er nog niet, en ik heb een tijdelijke cirkel gemaakt die boven aan begint, links over de brug gaat en dan over het rechterspoor weer terug.
De tweede zie je daar vlak boven en dat is een schaduwstation wat ik ga gebruiken voor het plaatsen en verwijderen van treinen.

Maar ook daarvoor geldt als je van het schaduwstation aan de andere kant komt kom je over de Engelse wissel daarna nog een wissel en over het linkerspoor naar de overkant en weer terug over het rechterspoor over de Engelse wissel het schaduwstation in.

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk voor je is.  :D   

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat @citaat
En anders doe ik het met de hand.  >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Inmiddels heb ik de andere trafo voor mijn Ecos2 binnen en aangesloten.





Er zit keurig 1 volt verschil tussen de trafo en de Ecos2.

De komende weken/maanden goed testen.
Wat mij trouwens opviel met de originele trafo is nadat ik hem uit de houder had gehaald, hij hing aan de achterkant, en plat neergelegd had, ik eigenlijk geen problemen meer heb gehad.

edit:taalfoutje eruit gehaald.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Vandaag begonnen met een volgende stap in iTrain.
Het ijken van lokomotieven.

Ik maak daarbij gebruik van drie melders.
Als eerste de "probleem"lok, de lok met op elke as een ASB.
Nadat ik de drie bezetmelders voor de meting in iTrain had ingevoerd werden automatisch de afstanden, zijnde de lengtes van de bezetmelders, erin gezet.
Daarna de eerste meting uitgevoerd.
Dit is een lok met een decoder met 14 stappen.
Daar klopte niet veel van, en de oorzaak zat in het feit dat tussen 2e en de 3e bezetmelder een wissel zit. 
De lengte van de wissel bij de lengte van "C naar 2" (zie plaatje) toegevoegd en ik krijg nu een keurige meting.
Vervolgens een lok met 27 stappen gemeten en ook die gaat keurig.
Daarna nog een MFX-lok met 126 stappen, maar daar heb ik niet alle stappen gemeten.
Begonnen met 0, 1, 5, 10, 15 en zo verder tot 125 en stap 126.

Ik had van Freddy, Kelderspoorder, een handleiding van Domburg Trainsupport een handleiding gekregen die uitgebreider is dan de handleiding iTrain, maar een groot gedeelte gaat over het wijzigen van CV-waardes voor de maximale snelheid, optrek- en afremvertraging, en nog een paar dingen voor DCC-decoders.
Alleen al de eerste lok heeft nog een delta-decoder waar je deze instellingen met een schroefje instelt. 

Vervolgens nog een paar ander loks op de baan maar die liepen zo slecht dat die eerst een schoonmaakbeurt moeten hebben.

En toen riep moeders dat het eten klaar was.  :lol:

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Goed bezig Henk  :thumbup: :thumbup:

Ik zie dat je op stap 14 125km pu rijd, dat is best hard op een modelbaan, als ik zelf ijk dan stel ik de maximale snelheid zo in dat op de hoogste stap er maximaal 100km. Gereden wordt, hierdoor zijn de verschillen tussen de stappen kleiner waardoor een mooier rijgedrag ontstaat.


Mvg,

Peter Degeluidsman