Off topic:Eerst even wat aandacht voor mijn twee geweldige schoondochters.
Beiden werken in de gezondheidszorg, de oudste in het ziekenhuis in Geleen en de jongste in de woonzorgomgeving voor ouderen in Rotterdam.
De oudste werkt op de nierdialyse en heeft weinig "last" van het coronavirus.
De jongste echter veel, veel meer.
Zo werd zij in het begin van de crisis zonder beschermende kleding etc de afdeling opgestuurd waar het virus rond raasde.
Het ergste daarbij is dat de afdelingshoofden hun gezichten niet op de afdelingen laten zien want zij zijn belangrijk.
Inmiddels heeft ze wel beschermende kleding en staat daardoor onherkenbaar op de foto.
Twee weken geleden had ze migraine en was ze naar huis gegaan. De volgende ochtend hing haar leidinggevende al aan de telefoon waar ze bleef want ze had geen koorts.
Gelukkig is ze thuis gebleven totdat de migraine over was.
Op haar afdeling van 16 ouderen zijn er nog 6 over....
In mijn werkrooster heb ik gezien dat ik 29 april a.s. weer ga rijden.
Weliswaar een afgeslankte ochtend- en middagrit maar toch, ik heb nu 6 weken thuis gezeten.
M.i.v. 11 mei komt daar weer mijn (afgeslankte) schoolrit bij.
Dan werk ik weer 50% van mijn tijd.
100% zit er voorlopig nog niet in; dat komt pas als alle beperkende maatregelen worden opgeheven.
On topic:Ik had al eerder geschreven over de problemen met mijn Ecos2.
In eerste instantie dacht ik dat ze over waren maar toch niet.
Op een gegeven moment reden mijn loks zo langzaam dat ze een lichte helling niet meer opkwamen en stopten.
Ook al geeft het geen correcte weergave, toch maar de multimeter er op gezet en ik kwam tot een schamele 7 à 8 volt.
Daarna mijn oude Intellibox I aangesloten en het leek de formule 1 wel.

Alleen de USB-to-serial-kabel wilde geen connectie met de computer en iTrain tot stand brengen.
Toen ben ik op het ESU-forum gaan rondneuzen en vond daar een paar topics met vergelijkbare problemen.
De oorzaak wees in alle gevallen naar de voeding en een meldde dat hij een nieuwe voeding had aangeschaft, de nieuwe van 7 Ampere, en daarmee waren zijn problemen over.
Alleen de winkeliers kunnen op dit moment niet leveren.
Op de sites staat of 'in bestelling' of 'kan gereserveerd worden', en dat ding kost ook nog eens € 85,-- .
Dus bij de Chinees gaan kijken en daar heb ik een vergelijkbare voeding voor € 10,-- besteld.
Ik heb de Ecos2 tweedehands gekocht maar ik heb hem nog te weinig gebruikt om hem nu al volledig af te schrijven al heeft mijn vrouw er geen problemen mee heeft als ik een nieuwe zou kopen.
Dus de Ecos2 aan de computer gekoppeld en eens kijken hoever ik nu met iTrain kwam.
Dat werkte wonderwel en meteen maar een diagnose op (fout)meldingen gedaan.
Daar gaan we het verder niet meer over hebben.

Daarna maar eens gaan kijken hoever ik met mijn bezetmelders kwam.
Dat was leuk!

Bezetmelders die niet melden, in andere blokken melden of meerdere keren melden.
Uitmelders die melden als de lok aan de andere kant het blok in reed.
Melders waarvan het draadje niet in de decoder zat of niet goed gestript was.
Alles heb ik meegemaakt.
Ik had al eerder geschreven dat mijn administratie niet op orde was.

Op een computer met twee beeldschermen, iTrain op het ene en de terugmeldmonitor van iTrain op het andere scherm, begonnen en elk blok gecontroleerd (er zaten ook goede bij) en gecorrigeerd totdat alles goed werkte.
Dat is nu dus afgerond en ik heb nu 57 blokken met meer dan 160 melders goed in iTrain zitten.
De diagnose geeft daarover nu geen foutmeldingen meer.
In de Ecos2 zitten een paar loks en deze worden automatisch in iTrain ingelezen en daar komen dan ook weer meldingen van:
Lengte van de lok ontbreekt.
Lok xxxx heeft geen snelheidsmetingen
Lok xxxx heeft geen juiste terugmelder offset.
De eerste heb ik opgelost nummer twee en drie komen nog wel.
Verder nog meldingen over blokken en bezetmelders die in een stuk baan komen die nog gebouwd moet worden.
Zie
KLIK: mijn reactie van 29 maart op een opmerking van iTom.
Een ander probleem in iTrain was dat mijn wissels niet wilde schakelen en via de Ecos2 wel.
Dus toen ik met de bezetmelders klaar was mijn aandacht daar maar eens op gericht.
De oorzaak had ik gauw gevonden.
In iTrain staat DCC als standaard ingesteld bij de wissels en ja dan werken Motorola-decoders niet.
Dus aangepast en als ik nu opstart hoor ik eerst klik-klak klik-klak de wisseltjes omgaan.

De komende dagen eerst maar genieten door met treinen te rijden en een beetje in de tuin zitten als de temperatuur dat toe laat en dan zien we wel weer.
HOUD AFSTAND EN BLIJF GEZOND!