Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Is dit nu de beroemde "zwarte doos" ????
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Eerder de beruchte "doos van Pandora". ;)
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
De Amsterdamse doos
van Sam en Moos  :D
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 09 augustus 2018, 08:57:16
@Henk: het is duidelijk breekbaar. Iets gezelligs voor op de Stamtafel wat bijdraagt aan de sfeer?

Nee Ben,
mijn aanwezigheid daar zorgt al voor een geweldige sfeer.  :-) :-)

Citaat van: Edwin1962 op donderdag 09 augustus 2018, 10:58:40
Is dit nu de beroemde "zwarte doos" ????

Nee Edwin,

Het is een bruine doos.  8o

:offtopic:
Zojuist de eerste helft van Feyenoord gezien.
Onthutsend om te zien hoe slecht de verdediging van Feyenoord is en open ligt.
Ja, ik weet het, ik ben Ajaxied en kijk met een gekleurde  8) maar toch.
Als je de commentator en het napraten hoort, dat is niet veel anders.
Hoop dat de tweede helft wat beters zal laten zien.

on topic maar weer maar eerst een bakkie koffie.

Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Ik heb het al gezien, een paar zakken met gebakkenlucht
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
 @citaat
Wel zakjes met lucht maar niet gebakken.
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Henk, volgens mij heb jij een broer die in Den Haag woont, hij heet Harry.
Hoe vind je hem.

www.youtube.com/watch?v=OfJBB5FUnoU
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Wat toevallig.....
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Wauw, dit is wel iets voor shownieuws, misschien kan Luuk hier een item van maken  :P


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lokprogrammer gekocht Henk?
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - FOTO GEVONDEN!!
Citaat van: iTom op donderdag 09 augustus 2018, 21:38:56
Henk, volgens mij heb jij een broer die in Den Haag woont, hij heet Harry.

Bijna net zo goed als ik.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op donderdag 09 augustus 2018, 19:56:06

Onthutsend om te zien hoe slecht de verdediging van Feyenoord is en open ligt.
Ja, ik weet het, ik ben Ajaxied en kijk met een gekleurde  8) maar toch.


Laat die gekleurde bril maar weg. Zonder kun je ook zien dat er zeer slecht gepresteerd is. :D :D
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
 @citaat @citaat Henk, ik vind je broer toch beter.
Maar hij lijkt wel erg veel op jou, zijn jullie soms eeneiige tweeling. :-) :-)
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!

Je kunt het altijd nog ruilen.......... O:-D
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Citaat van: Laurent op donderdag 09 augustus 2018, 22:19:36
Lokprogrammer gekocht Henk?
De doos lijkt wel héél sterk op die van mij, waar de Programmer in werd geleverd. ;)
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Die ESU-dozen lijken allemaal op elkaar. Onvoorstelbaar zo'n grote verpakking voor zoiets onbenullig kleins.  :D
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Misschien worden er ook wel lege dozen van ESU verkocht, net als die van Märklin waar soms veel geld voor wordt betaald.
Dat noemen ze dan de OVP.
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - (NOG EEN) FOTO GEVONDEN!!
Citaat van: iTom op vrijdag 10 augustus 2018, 10:43:53
@citaat @citaat Henk, ik vind je broer toch beter.
Maar hij lijkt wel erg veel op jou, zijn jullie soms eeneiige tweeling. :-) :-)

Nee Tom,

Een eeneiige tweeling kan nooit zowel in Amsterdam als Den Haag geboren zijn.
De afstand is te groot om dat in een paar minuten te overbruggen.
Zeker in die tijd.
Ik heb het filmpje nog eens bekeken en ik dacht; stel Tom nou eens voor. Ergens eind vorige eeuw dan is dat toch wel een veel betere gelijkenis......

Oh ja, je oplossing voor je damwand vindt ik perfect.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
En hier is hij dan!
Mijn ESU lokprogrammer.

Wel grappig dat een apparaat dat in een boterhamzakje past in een doos van 50 bij 35 bij 26 cm verzonden wordt.
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Henk, je snapt het niet, dat is marketing.
Hoe groter de doos hoe groter de begeerte.   :)
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
@citaat ik zou hier iets op kunnen antwoorden maar dan ga ik waarschijnlijk in de ban voor onkuis en vrouwonvriendelijk taalgebruik 😜
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Die begeerte geldt niet alleen voor de doos.

Cees
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
 @citaat IDD !

Het geldt ook voor de strik  :favorite:
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Handig apparaatje Henk, daar ga je een hoop plezier aan beleven.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Die is fijn. Ik heb er ook een en die wordt regelmatig gebruikt. Zelfs op de stamtafel is er eentje gezamenlijk aangeschaft.
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Hi Henk,

Dat is een mooie aanschaf, zelf gebruik de programmer al jaren.
Enne .... die grote doos die is handig om alles wat erbij hoort in te bewaren.
(Aansluit rails K en C verloop- en test kabeltjes enz).

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Welk een ontknoping en verrassing Henk. :D

Voor wie dat ook wil maar het niet kan betalen, zes jaar geleden bedacht ik dit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=39807.0
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Citaat van: iTom op vrijdag 10 augustus 2018, 21:02:01
Hoe groter de doos hoe groter de begeerte.   :)

Ik kan niet direct de link met marketing leggen wel met wat anders. 8o

alle anderen, dank voor jullie complimenten.

Citaat van: Haradigi op zaterdag 11 augustus 2018, 10:17:17
Enne .... die grote doos die is handig om alles wat erbij hoort in te bewaren.
(Aansluit rails K en C verloop- en test kabeltjes enz).

Harald,
Daar heb ik KLIK: deze voor.
Slechts een kabeltje nodig om aan te sluiten.
Gekregenkocht voor vaderdag.
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk - LA GRANDE FINALE!!
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 11 augustus 2018, 20:17:39

Ik kan niet direct de link met marketing leggen wel met wat anders. 8o


Het wordt de hoogste tijd om verder met de hobby te gaan Henk. ;)
Mooi apparaatje zal zeker goed van pas komen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Inderdaad Tom, het is leuk geweest en ik heb van jullie commentaren genoten.
De vakantie is nu voorbij en maandag ga ik weer aan het werk.
Ik krijg meer urenwerk (en dat is hard nodig).
Zo, Ben de Hollander kan ook weer rustig slapen.  :-)

Vandaag weer een enkele uurtjes bezig geweest met het oplossen van een storinkje en verder met de bezetmelders.
Morgen misschien ook nog een uurtje en daarna blijft het weer een week rustig.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 11 augustus 2018, 20:51:18

Zo, Ben de Hollander kan ook weer rustig slapen.  :-)


Zekers. Maar eerst nog effe kijken wat jou kluppie heeft gedaan vanavond.....
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gisteren in het testhoekje aan het stoeien geweest om plaatjes vanuit Dropbox in een topic te krijgen.
Dat is met de hulp van een aantal forum-leden gelukt.
Uiteindelijk had Ben de Hollander het bij het juiste eind.

Vandaag weer een paar bezetmelders en stroomdraadjes aangesloten.
Gaat langzaam maar gestaag door.

Henk

Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het hoeft niet snel te gaan Henk, uiteindelijk kom je er wel.
Er zit altijd meer bekabeling / werk in dan je denkt, maar het is hobby dus wat maakt het uit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
peterke33
gast

Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk

Langzaam maar zeker komt het helemaal goed bij jou, dat is hier ook zo langzaam maar zeker  :P
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Peter en Peter (lijkt wel een zangduo),

Dank voor jullie support, dat kan ik goed gebruiken.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk,

Haast en spoed zijn zelden goed.  Mijn baan verder ook maar met mondjesmaat.  Ik heb niet de tijd om zoals sommigen uren per dag en/of dagen per week aan de hobby te besteden, maar daarom is het niet minder leuk.
Waarschijnlijk bouwt elke fanatieke modelspoorder dat wat ik van kerst tot nu heb binnen de week.

Eén voordeel van een trage vooruitgang is dat de kosten evenredig traag stijgen  :D
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Ook jij bedankt voor je support.

Maar ja ook al gaat het langzaam, de kosten stijgen wel.
Maar ik heb wel meer tijd om te sparen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag in Houten wat nuttige zaken aangeschaft:



tube vet om de tandwielen van de los loks te smeren
een handboortje met een setje boren 0,5 t/m 1,6 mm.

Verder kennis gemaakt en een bakkie koffie gedronken met Freddy (Kelderspoorder) en Johan (JoBe).
Was heel gezellig.
Daarnaast nog een aantal andere forumleden de hand geschud en gesproken.
Helaas ben ik Harald (Haradigi) niet tegen gekomen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

ook ik vond het een gezellige ontmoeting  ;), we hebben toch weer een leuk gesprek gehad en
het is altijd fijn om een gezicht te kennen achter iedere avatar
trouwens leuke spulletjes heb je toch weer aangeschaft
ik ben vandaag naar huis gegaan met een vijftal servoswitchmodules
dus ik kan de volgende dagen(weken) weer verder met de rest van mijn wissels van aansturing te voorzien

we spreken binnenkort maar eens af zodat je mijn baan en de vorderingen ervan eens kan komen bekijken

grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 07 januari 2018, 09:38:44
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaarde
Een acryl, heb je daar een naam van?

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 25 augustus 2018, 17:52:06
vijftal servoswitchmodules
ESU (v1.0 of v2.0)?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Jan22 op donderdag 06 september 2018, 19:50:09
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 07 januari 2018, 09:38:44
het lijmen van de kurk doe ik met een acryl, blijft elastisch en de kurk behoud zijn isolatiewaarde
Een acryl, heb je daar een naam van?

hierbij een foto



grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Jan22 op donderdag 06 september 2018, 19:50:09


Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 25 augustus 2018, 17:52:06
vijftal servoswitchmodules
ESU (v1.0 of v2.0)?

nog even vermelden, had voorheen niet de verpakking bij de hand
het gaat om de versie  V2.0

grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 07 september 2018, 10:51:25
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.
Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).

Toch ben ik nieuwsgierig naar wat anderen doen, en waarom.

-Waterkit van Bison, laat dat nog los als je dat wilt, of kit dat voor eeuwig?

-Acryl, is dat ook geschikt om de rails aan het kurk te verlijmen?
En laat de verbinding ook weer los, als het moet?
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Jan22 op zondag 09 september 2018, 00:55:48
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 07 september 2018, 10:51:25
Ik gebruik waterkit van Bison, dit werd geadviseerd door de kurk leverancier.


-Waterkit van Bison, laat dat nog los als je dat wilt, of kit dat voor eeuwig?


Hoi Jan,

Je kunt het weer lossteken, ik maak bv sparingen in het kurk om er bedrading in te leggen.
Ik snij met een Stanley met het kurk in en daarna gebruik ik een kleine platte schroevendraaier en wip het kurk erzo tussen uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Jan22 op zondag 09 september 2018, 00:55:48
Ik gebruik op het moment tweezijdige tapijtklever van de Action (na een tip van Erik Nieuwenhuis), en zet het kurk dus alleen op de hoeken vast. Bij een demobaan van de Gothische Boog zag ik tweezijdig kleeftape tussen de k-rails en de houten bak van een keermodule (zonder kurk ertussen).

Ik heb houten platen, daarop blauwe ondervloerplaten vastgelijmd met langs de randen een paar streken houtlijm.
Daarop neopreenband die al van een lijmlaag is voor zien en daarop mijn k-rails.
Ik heb een klein teststukje gemaakt en het blijft flexibel dus geluiddempend.
de k-rails zet ik op de zichtbare gedeeltes vast met ballast en op de onzichtbare gedeeltes gebruik ik wat stukken tweezijdig tapijtklever van de Action.
De blauwe ondervloerplaen over de hele baan heeft voor mij twee redenen:
1. als er ballast naast de neopreenband komt dan blijft er toch geluiddemping.
2. ik wil op termijn toch ook auto's laten rijden en dan kan je makkelijk in de blauwe platen je rijdraad kwijt.

Citaat van: Jan22 op zondag 09 september 2018, 00:55:48
Toch ben ik nieuwsgierig naar wat anderen doen, en waarom.

Dat heb ik ook Jan.
Je kunt er altijd weer van leren en wellicht betere oplossingen mee vinden.
Zo heb ik ooit gelezen dat jij het meewisselende puntstuk van slanke k-railwissels hebt vastgezet.
Ik wil graag nog een keer van jou horen hoe je dat precies gedaan hebt.
Speelt nu nog lang niet en ik neem tegen die tijd wel kontakt met je op.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik heb een aantal wissels die ik niet van een wisselaandrijving voorzie omdat ze van een kant bereden worden.
De standaard wisselschakelaartjes vind ik niet mooi en zitten naar mijn mening niet op de goede plaats in vergelijking met het grote voorbeeld.
Ik heb daar KLIK: eerder over geschreven .

Mijn eerste poging:
KLIK: eerste poging
Het veertje probeerde zich over de stang heen naar boven te wurmen.
Een sluiting van een broodzak bracht wat soelaas maar ik was niet tevreden.

Overigens heb ik de wissel open gehaald en het schakelstangetje van de wissel verwijderd.
Anders past de paperclip er niet in.

Voor de volgende poging heb ik de volgende onderdelen gebruikt:


Het wattenstaafje wordt ontdaan van de watten en op lengte geknipt.
De lengte is de lengte van het veertje plus ongeveer twee centimeter.
Op de plek van de watten kunnen wat lijmresten blijven zitten en deze heb ik zo goed mogelijk verwijderd en deze kant dus niet bij het hoekprofiel plaatsen.
Het waarom leg ik verder uit.
Het veertje komt uit een gele balpen die ik bij mijn bestelling van inktpatronen ontvang.

Vervolgens wordt in het plastic buisje een gaatje gemaakt.
Dit heb ik met een tang gedaan die ook voor gaatjes in riemen maken wordt gebruikt.
Om het buisje niet plat te knijpen heb ik er een boortje van 2 mm in gedaan.
Vervolgens met een zeer scherp mesje het overtollige plastic weg gesneden en dan krijg je het volgende resultaat.


De (grote) paperclip wordt op maat gebogen en in de plastic buis geschoven.


Vervolgens gaat de veer erover heen.


In het hoekprofiel boor ik een gat (2,5 mm) wat groot genoeg is om de plastic buis door te laten maar te smal om de veer er door te laten.
Het gat wordt met een rond sleutelvijltje eventueel wat ruimer en glad gemaakt.
Er mogen geen bramen o.i.d. op zitten.
Lijmresten op het plastic buisje kunnen er voor zorgen dat het buisje niet soepel door het gat schuift.
En twee gaten om het hoekprofiel vast te schroeven.
En tot slot het hoekprofiel.


Daarna stoeien om het zaakje goed op zijn plaats te krijgen.
Dit gaat met meerdere pogingen en GK en dat geeft het volgende resultaat.


Daarna afstellen en testen met een lichte wagon totdat de wissel tot tevredenheid werkt.
De veer mag niet ingedrukt worden anders ontsporen de (lichte) wagons.
De paperclip wordt licht omgebogen en daarna het overtollige stuk afgeknipt.
Op de foto is dat nog niet gebeurd.
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Als ik het goed begrijp rij je de wissels open, is het dan de bedoeling dat wisseltong in de laatst uitgereden stand blijft liggen door deze veer constructie?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
 @citaat

Definitie klapwissel: wissel dat een vaste stand heeft, en niet bediend hoeft te worden. Wel is een veerinrichting aangebracht waardoor de tongen, bij voor de rijdende trein verkeerde stand, opengereden kunnen worden. Na passeren van de trein veren of klappen de tongen weer in de oude stand.
Re: De baan van Trainhenk
...dus eigenlijk wat tante M standaard levert  ;). Met aandrijving of handsteller gemonteerd, kun je de wissels immers altijd openrijden. Maar ja, dan zit je wel met hetzij de standaard moeizame Märklinaandrijving hetzij een midden in het wissel geplaatste handsteller. En hou je daar niet van, dan is dit wel een mooie en goedkope oplossing! :thumbup: