Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 18   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk  (gelezen 77549 keer)

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #300 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 22:30:52 »

-Henk:
Das zeer goed nieuws, je dagen zullen wel beter gevuld zijn,  :thumbup:
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #301 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2017, 23:33:19 »

Hi Henk,

Da's een goed bericht.
Vast en zeker ook leuk werk, ooit ook eens zo iets gedaan alleen elke keer s'ochtends vroeg naar Brussel en late middag weer terug.

groet
Harald
Gelogd
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #302 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 01:04:51 »

Henk, gefeliciteerd.
Maak er wat van want dan zal je zeker slagen, je bent door je langdurige situatie in de WW dubbel gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Ik weet daar alles van, zelf ook werkeloos geweest, en na 15 jaar mijn brood op de markt te hebben verdient was er alleen nog maar een faillissement als oplossing, ik was toen bijna 50 dus ook niet een aantrekkelijke leeftijd voor een werkgever. Vond toch vrij snel een baan omdat ik het verdomde om van de bijstand te leven. Heb na mijn 50e nog een leuke carriere weten op te bouwen waar door we nu van een fijn leven kunnen genieten.
Wens je alle succes van de wereld en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven, alleen dat snapt niet iedereen.
Poeh, geef toch wel veel van mijzelf nu bloot. :O
« Laatst bewerkt op: zondag 20 augustus 2017, 01:06:42 door iTom »
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Piwie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #303 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 07:56:17 »

Hallo Henk,

Dat is fijn nieuws voor je, veel plezier met je nieuwe baan.

Gr.
Piwie.
Gelogd



Groeten uit Maastricht
Koploper, CS3, Littfinski boosters, BMND 16 bezetmelders

Volg hier mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #304 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 13:23:13 »


Succes met je nieuwe baan, Henk  :thumbup:

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Kaleb

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #305 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 13:26:47 »

Dat is fantastisch nieuws. Het geeft iig wat rust. Succes met de baan.
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #306 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 07:10:01 »

Henk,

Ook namens mij gefeliciteerd met je nieuwe baan. :thumbup:
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #307 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 07:40:18 »

Henk

Een hele dikke proficiat met je nieuwe baan, en wens je heel veel succes toe.  :thumbup: :thumbup:
Gelogd

ikke650

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #308 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 08:24:47 »

Hallo Henk,

Dat is goed nieuws, vooral als je er eigenlijk niet meer op rekent.

Wil je ook bij deze veel succes wensen met je nieuwe baan. :thumbup: :thumbup:

En zie ik je eventueel zaterdag ?
heb nog wat voor je. :P

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #309 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017, 15:09:59 »

Iedereen bedankt voor de felicitaties.
Wordt zeer op prijs gesteld.  :thumbup:

Wellicht zie ik jullie zaterdag in Houten.

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #310 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017, 15:41:28 »

-Henk:
Komt in orde,  :thumbup:
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #311 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017, 17:26:57 »

Hi Henk,

Tot zaterdag.

groet
Harald
Gelogd
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #312 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017, 17:36:11 »

Hoi Henk,

Ik lees net het goede leuke bericht dat je weer aan het werk kunt  :thumbup: :thumbup:
Lijkt mij best een leuke job, de kids van en naar school brengen.

Je gaat ook lekker hard met je rollen neopreen, straks kun je met het busje voldoende meenemen voor je gehele baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #313 Gepost op: donderdag 24 augustus 2017, 21:39:20 »

 @citaat
Dank je wel Peter.
Ik zie er ook naar uit.
Moet wel even mijn taxipas halen en dat is nu hard leren.
Bij het CBR moet ik zowel theorie- als praktijkexamen doen.
Beiden moeten voor 1 oktober a.s. gerealiseerd zijn.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Ben den Hollander

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #314 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 07:15:08 »


........ en geloof me, je gaat dan heel anders naar de dingen kijken en beleven......


Ja, de wekker zetten en weer in de file staan......  :P
Gelogd

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #315 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 11:30:41 »


Succes met het leren gewenst, Henk !

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #316 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 21:01:25 »

Ja, de wekker zetten en weer in de file staan......  :P

Klopt, maar dan wel betaald.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #317 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 15:25:46 »

Gisteren op Houten gekocht:
K-rails R2 (2231)
Van Dapol een bouwkit draaischijf.
en van Peco plastic raillasjes (SL-11)

De draaischijf bevat erg veel gietrestanten die je er met een mesje af moet halen (krabben, snijden).
Maar ja voor € 13,-- kan je dat verwachten.
Doel is om een beeld te krijgen hoe de draaischijf straks in het baanplan valt.
Ik had wel wat op papier uitgetekend maar had voor mijzelf nog geen goed beeld.

Met de Peco plastic raillasjes (€ 3,50/12 stuks) ga ik de scheidingen maken voor de bezetmelders.
Ik heb ze ook van Fleischmann maar die zijn wat duurder (€ 4,80/12 stuks).
Eerst maar even testen en dan een keuze maken.
Kwaliteit gaat bij mij voor de prijs.

En de rails.... tja waar ga ik die voor gebruiken?

In ieder geval, alles gaat voorlopig de kast in.
Ik moet eerst studeren en dat heb ik gisterenmiddag en -avond weer gedaan.
Vandaag de examenroutes gereden om te zien of ik de weg in Amsterdam nog weet.
Ik heb er 5 en die moet ik blind kunnen rijden.
Ben niet ontevreden.
Ook op het forum zal ik de komende tijd wat minder snel of niet reageren.
Lekker rustig voor jullie.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #318 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 15:32:55 »

-Henk:
Leuk om je gisteren nog een hele poos met je heb kunnen praten,  :thumbup:
Spijtig dat je die kruiswissel niet hebt kunnen kopen, maar volgende keer wellicht beter.
Veel suc6 met de komende job en het uittesten van je trajecten.
De posters voor Peter zitten veilg opgeborgen in een grote enveloppe en worden overhandigd bij de eerstvolgende ontmoeting of op de stamtafelbijeenkomst.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #319 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 16:45:55 »

Vergeet ik nog helemaal te melden.
Ik heb een klapwissel gemaakt.
Gebruikte onderdelen:
- een wissel; hier is de plastic aandrijving vanaf het schakelaartje naar het einde van de wisseltongen gesloopt.
- een veertje uit een balpen
- een stukje hoekprofiel
- een paperclip
- een sluiting van een broodzak

Ervaringen:
de volgende keer een dikke groten paperclip gebruiken.
een kleine paperclip vind ik niet stevig genoeg.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Ben den Hollander

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #320 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 16:50:31 »

Als je het originele handheveltje had laten zitten was het ook een klapwissel geweest: na berijden valt deze terug in de oude stand....... ;)
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #321 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 20:39:11 »

Ben,

KLIK:

En een grootspoorfoto waarop te zien is dat de wisselhandel aan het einde (of aan het begin zoals je wilt) van de wisseltong zit.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #322 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 20:44:07 »

Hoi Henk,

Succes met studeren, maar op zijn tijd moet je ook even ontspannen en daar is de hobby weer voor.

Veel plezier met je aankopen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #323 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017, 13:16:33 »


Hoi Henk,

Het lijkt me toch verstandiger om je examenroutes niet blind, maar met de ogen open te oefenen  B)

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #324 Gepost op: dinsdag 29 augustus 2017, 19:53:27 »

 @citaat
Ik heb een examinator en mijn instructeur achterin zitten.
Dat moet goed komen!  :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #325 Gepost op: maandag 25 september 2017, 17:09:20 »

Ik ben geslaagd voor mijn taxipas!
Ik ben dus met ingang van vandaag gediplomeerd taxichauffeur.

Vanavond met moeders een klein feestje vieren en dan verder met de volgende opleiding.
Verder maar eens bijlezen op het forum want daar ben ik de afgelopen vijf weken niet op geweest.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #326 Gepost op: maandag 25 september 2017, 17:14:19 »

Dat is mooi Henk, het leren op latere leeftijd is toch altijd een opgaaf.
Gefeliciteerd met het diploma, moet je nu ook nog een cursus volgen om overal de weg te vinden en EHBO.
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #327 Gepost op: maandag 25 september 2017, 17:16:31 »

 @citaat
Dank je wel Tom
voor de weg vinden hebben we tegenwoordig jou twee keer, TomTom. :mrgreen:
Eenvoudige EHBO-cursus heb ik al gehad.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jørg

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #328 Gepost op: maandag 25 september 2017, 17:30:54 »

-Henk:
Een dikke proficiat met je behaalde taxipas,  :thumbup:
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #329 Gepost op: maandag 25 september 2017, 19:43:23 »

Henk

Een dikke proficiat met het behalen van je pas, wens je alvast veel succes  :thumbup: :thumbup:
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #330 Gepost op: dinsdag 26 september 2017, 06:12:38 »

Gefeliciteerd Henk, 5 weken niet op het forum  8o dan heb je een hoop in te halen ( is ook een soort studie  :) ).


Mvg,

Peter Degeluidsman

ikke650

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #331 Gepost op: dinsdag 26 september 2017, 06:50:27 »

Hallo Henk,

Van harte met het behalen van beide cursussen.  :thumbup: :thumbup:

En je heb dan inderdaad veel in te halen.

Succes met je volgende cursus.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #332 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 08:27:44 »


Proficiat, Henk !

Het belangrijkste is binnen  :thumbup:
Dat zal een hele opluchting zijn  :P

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

GWS

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #333 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 09:20:03 »

-Henk,
Deze "mijlpaal" is binnen, zeggen we dan hier! Maar heel fijn dat er in NL slechts 'KM' palen zijn , anders duurde het nog langer.
Gefeliciteerd met jouw "RIJBEWIJS"-diploma!  :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #334 Gepost op: zondag 01 oktober 2017, 21:40:32 »

Deze week achterstallig leeswerk op het forum gedaan en ik heb weer leuke dingen gezien en gelezen.

Vanmiddag na 5 weken weer eens naar zolder om verder te gaan met mijn baan.
Dan kom je boven, je kijkt rond en denkt.... waar zal ik mee beginnen:
- klapwissel verbeteren; ik daar nog wat ideeën over.
- terugmelddraadjes en voedingsdraadjes solderen; ik heb er nog een paar te doen.
- ik heb nog geen beeld hoe groot mijn draaischijf zal gaan worden en ik heb in augustus in Houten een draaischijf voor € 13,-- gekocht.
  dit is een bouwpakket en het is zeker niet gezegd dat dit de definitieve draaischijf wordt maar ik krijg wel een beeld van de grootte.
- enz. enz.

Uiteindelijk besloten om met de draadjes verder te gaan, ik wil ook wel eens een keer een stukje gaan rijden.

Dus soldeerbout klaargezet, tangetjes en schroevendraaier gepakt, draad gezocht en aan de gang.
Bij het een eerste doorvoergaatje boren ging het gelijk al mis.
Na een omwenteling zat het neopreen al om mijn boortje en een flinke hap uit het neopreen.
Zie de foto geboord.
Nog niets aan de hand, dit gedeelte verdwijnt straks in de berg. De paradeberg.
Dus nadenken over een oplossing en die heb ik gevonden in de verbetering van mijn klapwissel.
Daar ga ik een wattenstaafje, zonder de watten, gebruiken voor een betere geleiding.

Het neopreen onder de rails bestaat uit twee stroken dus ik heb een wattenstaafje, zonder de watten, gepakt en in de spleet geduwd.
Zie foto wattenstaaf.
Vervolgens boven het neopreen afgeknipt en een gaatje geboord.
Zie foto wattenstaaf geknipt.
En de draad er door heen.
Zie foto wattenstaaf met draad
Werkt prima!
En als laatste een foto van de voeding.
Hier geen wattenstaaf oplossing want het ligt in de berg.

De metalen raillasjes vervang ik door Piko SL-11 plastic raillasjes met isolatiestukje.
Ik heb ook van Fleischmann liggen maar die zijn grijs van kleur en de lasjes van Piko zijn doorzichtig en dat vindt toch mooier.
Bijkomend voordeel is dat ze maar de helft kosten.

Doordeweeks nu werken en leren voor budgetcoach; mijn volgende opleiding.
Deze hoop/moet ik binnen een half jaar afronden.
In het weekend dan hoop ik tijd voor de treinbaan te hebben alhoewel dat volgend weekend niet gaat lukken.
Zaterdag laatste bijeenkomst van de cursus budgetcoach en daarna door naar Brunssum om te klussen bij mijn zoon en mijn kleinzoon weer te zien.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #335 Gepost op: zondag 01 oktober 2017, 21:51:23 »

-Henk:
Een slimme oplossing met die wattestaafjes, ik heb eerst de gaten in het hout geboord alvorens de isolatie er op te leggen, dan met een breekmesje een snee in het isolatiemateriaal gemaakt om de draden er door te steken.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 oktober 2017, 06:40:42 door Jørg »
Gelogd

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #336 Gepost op: zondag 01 oktober 2017, 23:03:47 »

Ik gebruik ook neopreenband maar geen probleem met gaatjes boren.
Gebruik een wat stompe boor, scherpe boren willen graag gelijk happen.
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #337 Gepost op: donderdag 05 oktober 2017, 21:15:18 »

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #338 Gepost op: vrijdag 06 oktober 2017, 11:45:34 »


Slimme oplossing, Henk ! Het idee is overal toepasbaar :thumbup:

Dat van "wat zal ik eens aanpakken?" is typisch iets van deze hobby en het wordt alleen maar meer  :D
Gaandeweg zie je steeds meer dingen die nog moeten en/of kunnen.....

De baan rijdbaar maken is een nobel streven, daar doe je het uiteindelijk voor.

Grtz Tony

Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #339 Gepost op: zaterdag 21 oktober 2017, 21:35:46 »

Vandaag naar Harlaar geweest om de Insider jaarwagen 2017 te halen en 4 zakjes met PIKO plastic raillasjes gehaald.
Kan ik voorlopig weer even voort.
Vanmiddag nog 4 meter neopreenband geplakt.

Morgen de open dag van de Amsterdamse Modelbouwers Club en dan is het weekend weer voorbij.

Er is wederom geen interesse in Noord-Holland voor de stamtafel wat ik erg jammer vind.
 
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ikke650

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #340 Gepost op: zondag 22 oktober 2017, 08:59:37 »

Hallo Henk,

Je bent lekker bezig geweest, en hoe gaat het met je opleidingen ?

Helaas kan ik bij beide niet aanwezig zijn, ander had ik bij de stamtafel geweest. Maar ook bij de modelbouwers club.
Vandaag gaan we de brug uitvoerig testen voor 12 november. Dit doe ik samen met mijn maat.

Veel succes vandaag.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk HELP!
« Reactie #341 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 13:36:19 »

Gisteren hebben wij een succesvolle open dag gehad met de Amsterdamse Modelbouwers Club.

Er waren zelfs twee mensen van het Noord Hollands Dagblad.
En daar heb ik nu hulp bij nodig.
In de editie Alkmaar van vandaag is een stukje verschenen over de open dag met een mooie foto.
Helaas wonen de clubleden zonder uitzonder onder het Noordzeekanaal en is het moeilijk om een exemplaar te bemachtigen.

Ik wil daarom vragen of er lezers van dit topic zijn die de betreffende papieren editie thuis ontvangen en die deze dan voor mij willen bewaren.
Hoe ik ze dan in mijn bezit krijg zie we dan wel weer.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ikke650

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: De baan van Trainhenk HELP!
« Reactie #342 Gepost op: maandag 23 oktober 2017, 15:42:14 »

Hallo Henk,

Zal voor je kijken, wij hebben het Noordhollands Dagblad.

En als ik het heb dan bewaar ik het voor je en neem het mee de 12e.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd
M.vr.gr. Erwin



Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #343 Gepost op: maandag 13 november 2017, 19:45:10 »

Op het iTrain-forum heb ik de volgende vraag gesteld:
Ik wil in mijn baan nu al boosterscheidingen aanbrengen waaraan ik later boosters ga koppelen.
Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik een blok heb wat over de boosterscheiding heen gaat.
In het bijgevoegde plaatje geven de blauwe blokjes de blokken aan en de roze blokjes de bezetmelderscheidingen.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik blok B202 over de boosterscheiding heen gaat.
Ik heb de bezetmelder al opgeschoven; ik hou standaard aan twee railstukken voor een bezetmelder aan het begin en aan het einde van een blok.
De boosterscheiding scheidt de stroom volledig dus zowel de middenrail als de beide spoorstaven (Marklin) worden van elkaar gescheiden.
De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.
decoder 15 op booster 1 en decoder 16 op booster 2.
Levert deze oplossing problemen op binnen iTrain?

Ben benieuwd naar het resultaat.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Ben den Hollander

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #344 Gepost op: maandag 13 november 2017, 20:11:32 »

Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.


De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.


Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?

Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #345 Gepost op: maandag 13 november 2017, 22:22:23 »

Beste Henk,

Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Ben den Hollander

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #346 Gepost op: dinsdag 14 november 2017, 08:19:57 »

"Marklin HO + Intellibox + Ecos2 + Koploper" lees ik.
Gelogd

Pt2/3

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #347 Gepost op: dinsdag 14 november 2017, 09:44:09 »

In elk geval geval is scheiding van de massa (railstaven) nergens voor nodig.
Voor de voeding van mijn baan gebruik ik een Ecos, drie boosters en één gezamenlijk massaleiding + i-Train
Geen problemen

Cees
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #348 Gepost op: dinsdag 14 november 2017, 09:55:46 »

In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #349 Gepost op: dinsdag 14 november 2017, 12:25:59 »

Waarom een boosterscheiding in een blok en niet aan het begin van het blok? In de regel maak je een scheiding daar waar geen trein stil staat (of kan staan) zodat de verschillende boosters niet continue doorverbonden worden door b.v. stroomafnemers van rijtuigen.

Daar had ik dus nog niet bij stil gestaan.


De bezet melder links van de boosterscheiding wordt aangesloten op decoder 16 en de twee bezetmelders rechts van de boosterscheiding op decoder 15.
De voeding van de beide decoders wordt wordt dan dus ook gescheiden.


Wat bedoel je hier mee, terugmelders hebben toch geen voeding? Of rij je met stroomdetectie?

Voor iTrain maakt het allemaal niet uit, die kijkt er niet naar. ;)

Klopt Ben, ik was in de war met wisseldecoders.
Ik rij met massadetectie.

Op het iTrain-forum heb ik ook de reactie gekregen dat het voor iTrain niets uitmaakt.

Ik sluit me aan bij de vraag van Ben met daarbij de vraag: welke centrale?

Ik heb vorig jaar een Ecos2 gekocht.
Daarvoor had ik de Intellibox en Koploper voor een testbaan.

In geval van massadetectie is scheiding van de massa zelfs helemaal verkeerd, de railmassa moet ongedeeld en "keihard" zijn, omdat het hele kleine stroompje uit de S88 op de rails terechtkomt en via de rails en één verbinding met de S88 massa weer terug moet naar de S88.

Dan hoef ik de massa van mijn ringleiding niet door te knippen. :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 18   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.714 seconden met 25 queries.