Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: degeluidsman op zondag 23 september 2018, 07:12:32
Als ik het goed begrijp rij je de wissels open, is het dan de bedoeling dat wisseltong in de laatst uitgereden stand blijft liggen door deze veer constructie?

Klopt Peter, neem als voorbeeld een schaduwstation met meerdere naast elkaar gelegen sporen met één rijrichting.
De inrijrichting heeft aangedreven wissels nodig om de treinen over de sporen te verdelen.
De uitrijrichting heeft geen aangedreven wissels nodig omdat alle sporen uiteindelijk (weer) op een spoor uitkomen. 
Het veertje is inderdaad zoals Ben schrijft om te zorgen dat de tongen weer in hun oorspronkelijke stand terug komen.
Het is geen gezicht als de wissel half open (of dicht zoals je wilt) staat.
In het schaduwstation maakt het hendeltje niet uit maar in het zichtbare gedeelte vind ik het geen gezicht.
Het zit op de verkeerde plek en ik vindt het hendeltje niet mooi.

Ik probeer zo spoedig mogelijk een plaatje te maken waar ik het toepas en zal dat hier plaatsen.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Vanochtend ff een wissel bekeken maar zonder de hendel werkt het toch ook.
Ben wel benieuwd naar die plaatjes.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
U vraagt, wij draaien.

De rode pijlen geven de rijrichting aan en de groene pijlen de standaardrichting van de wissel.

klapwissel 1:


Wissel 201 en wissel 202 worden/zijn klapwissel en wissel 203 wordt uitgerust met een servomotor.

klapwissel 2:


Treinen komend uit blok 213 (B213) buigen af naar blok 217A
Treinen komend uit blok 214B rijden de wissel open naar blok 213.

Henk
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Het is zo simpel, als je simpelweg 2-rail of 3-rail rijdt, op klassieke wissels ...
En het is zo simpel uitgelegd, waarvoor dank.

Voor jou niet relevant, voor mij wel:
Iets lastiger ligt het bij slankere wissels dan Märklin zelf verkoopt.
De kans dat de sleper een spoorstaaf raakt bij 't kruisen, is dan te groot.

Iets lastiger ligt het als je Piko-A boogwissels gebruikt met een sleper onder de lok.
Bij de beide types boogwissels raakt de sleper het tongscharnier.

Klapwissel-oplossing werkt dan niet. Openrijden is er dan niet bij.
Spoorstaaf-polarisatie (prik-massa verwisseling) is dan wisselstand afhankelijk.

E.e.a. is goed gedocumenteerd en gepatenteerd door weichen-walter (weichen-walter.de).
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hoi Henk,

Ik begrijp het niet :(. De wissels veren standaard altijd terug als je ze open rijd. Het hendeltje kun je er af halen. Wat bereik je nu met jouw oplossing?

(andere) Henk
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Jongslog op zondag 23 september 2018, 15:55:31
Ik begrijp het niet.  Wat bereik je nu met jouw oplossing?

Een nieuw wiel uitgevonden.
Een paar uur van de straat.
Een overloze discussie op een forum ontketend.
Enz. enz.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik had gisteren en vandaag b.b.h.h. vandaar dat ik nu reageer.

@Ben,
Dank dat je dit weer even memoreert.
Maar het is meer dan een jaar geleden dus ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat nog weet.
(Ik mag het niet hardop zeggen maar had er zelf ook niet meer aan gedacht).

@Haradigi@Jongsloh
In eerste instantie was ik van plan om onder deze wissels ook servo?s te plaatsen.
Alleen kreeg ik het niet voor elkaar om naast het binnenwerk er nog een staafje voor de servo er tussen te duwen.
Nadat ik bijna een wissel gesloopt had zag ik in een topic op dit forum hoe een wissel uit elkaar werd gehaald en dacht ik; dat kan ik ook dus het binnenwerk gaat eruit en mijn staafje past erin.
Daarna ben ik pas gaan nadenken over aantallen wissels en de benodigde servo-decoders en toen kwam ik erachter dat ik twee servo?s met elke één eigen decoder zou hebben.
Dat werd mij te gek en met deze oplossing hoef geen twee extra servodecoders te kopen.
Helaas heb ik geen ?reserve?wissels liggen om ze te vervangen.
Overigens ben ik er inmiddels achter dat mijn oplossing niet voor Engelse wissels opgaat en dat ik toch van de handschakelaartjes gebruik moet maken om een servo aan te sluiten.

@Jan22
Dank voor je toelichting.
Anderen kunnen hier weer hun voordeel mee doen.

Citaat van: Sprinter op zondag 23 september 2018, 16:17:56
Een nieuw wiel uitgevonden.
Een paar uur van de straat.
Een overloze discussie op een forum ontketend.
Enz. enz.

Tja, daar worden er zovelen van gevoerd.
Ik verzamel en bewaar linkjes met wat ik nuttige of belangrijke informatie vindt zodat ik het in de toekomst terug kan vinden.
Daarin heb ik bijvoorbeeld 10 linkjes over het in/onderbouwen van servo?s.
Eentje met 8 linkjes over de diode-truuk, en ga zo maar door.
Een probleem is vaak om op een forum met de juiste zoekargumenten de juiste informatie te vinden.
En ik ben niet in de gelegenheid om alle topics te lezen dus ja, ik zal best wel het nodige missen.
Zo heb ik een paar maanden gelden iets voorbij zien komen van iemand met een eigenbouw wagonstofzuiger (i.p.v. de Dapol of de Lux railreiniger).
Ik kan het niet meer vinden en heb verzuimd om de link te bewaren.

Verder doe ik verslag van mijn bouwervaringen van mijn eerste baan en als dat tot een discussie leid?
Prima, ik licht graag mijn beweegredenen toe.
En als iemand zich daar aan ergert; dan moet hij de notificatie maar stopzetten.
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 25 september 2018, 22:55:49

Zo heb ik een paar maanden gelden iets voorbij zien komen van iemand met een eigenbouw wagonstofzuiger (i.p.v. de Dapol of de Lux railreiniger).
Ik kan het niet meer vinden en heb verzuimd om de link te bewaren.


https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59694.msg1202220#msg1202220

Verder gewoon je eigen ding doen.  :thumbup:

Gr, Ben.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dat is hem Ben!

Dank je wel.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat @citaat

zoekmachine Ben.... :thumbup: :thumbup:

de google van 3railforum

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Komend weekend weer geen tijd om aan de baan te werken.

aanstaande zondag open dag van de club.
Jullie zijn van harte welkom.

Amsterdamse Modelbouwers Club
Locatie Hotel De Rijper Eilanden
Zuideinde 2A
De Rijp

Van 10.00 uur tot 16.00 uur zijn we open.
De club zit op zolder twee.
Toegang is gratis.
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Geen tijd voor je eigen baan Henk, maar toch lekker met de hobby bezig.

Zondag heb ik helaas al afspraken staan.
Maak jij een leuk verslag van deze dag  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag de open dag bij de Amsterdamse Modelbouwers Club.

We begonnen rond 10.00 uur en het werd meteen gezellig druk.
Veel vragen en opmerkingen van andere modelspoorders en gewone mensen.
Vandaag heb ik ook nog met een paar leden van van de stamtafel Noord Holland gesproken.

We kregen ook bezoek van TV-Noord-Holland en daar heb ik een KLIK: filmpje van. 
Even een stukje naar beneden scrollen svp.
De eerste 10 minuten zijn van de AMC en de tweede 10 minuten van de collega's van zolder 3 (wij zitten op zolder 2).

Toen het 's middags wat rustiger werd heb ik wat foto's genomen.
We beginnen links met de opstelsporen.
Er zijn deksel gemaakt om e.e.a. stofvrij op te bergen en om diefstal te voorkomen.
We zijn er een dag per week en het hotel heeft er ook nog spullen opgeslagen.



Na de opstelsporen volgt de Haarlemmermeer


En in de Haarlemmermeer het fort bij Vijfhuizen


Na de Haarlemmermeer volgt (een deel van) Amsterdam.
Op deze foto een doorkijk van het Centraal Station en op de voorgrond de Haarlemmerpoort.


Stukje Amsterdam


Zicht op het Centraal Station


Prototype van De Waag


Na Amsterdam volgt er een brug over een water


Vervolgens een stuk polderlandschap


En het dorp Sloten


Het dorp Sloten en de achterliggende keerlus fungeert als proeftuin voor de digitalisering van de baan met iTrain

Helaas hebben de twee keerlusmodules het begeven waardoor we met iTrain alleen een heen-en-weertje konden laten rijden.
De nieuwe modules zijn de afgelopen week binnen gekomen maar we hadden geen tijd meer om ze te installeren.

Jullie hebben nu een beetje een beeld van de baan van de AMC.
Naast deze baan is er ook nog een kleinere Zwitserse baan (H0 smalspoor) en een module van het Weesperpoort station.
Daar zal ik ook nog wel een paar foto's van maken maar dat lukte vandaag niet meer.

Een groot deel van de huizen van Amsterdam en het dorp Sloten is in de jaren '50, '60 en '70 gemaakt en door een paar verhuizingen zijn een aantal van deze huizen hard aan renovatie toe.
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Leuk verslag Henk, ik hoop er de volgende keer te komen kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Bedankt voor 't plaatsen Henk.
Maar.... de foto's zijn véél te groot. N.L. 4.128px × 3.096px (geschaald naar 800px × 600px)
Daardoor duurt het inladen, voor mensen met een minder snelle internet verbinding, heel lang.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Leuke PR voor de club Henk, leuke dame ook die de interviews deed.
Alles ziet er netjes en opgeruimd uit, zag jou niet in de video.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk

Bedankt voor het verslag en de film, Henk  :thumbup:

Jullie kunnen daar nog een hele poos vooruit, als ik dat goed inschat  :P

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: nobody op maandag 08 oktober 2018, 08:25:58
Maar.... de foto's zijn véél te groot. N.L. 4.128px × 3.096px (geschaald naar 800px × 600px)

Formaat is inmiddels aangepast.

Citaat van: iTom op maandag 08 oktober 2018, 09:34:13
Alles ziet er netjes en opgeruimd uit, zag jou niet in de video.

Mijn knappe verschijning zou de aandacht teveel afleiden.  :-)

Citaat van: Tony op maandag 08 oktober 2018, 14:24:01
Jullie kunnen daar nog een hele poos vooruit, als ik dat goed inschat  :P

Klopt, en veel werk is onzichtbaar zoals het maken van bezetmelders en in het grote geheel vallen andere grotere aanpassingen ook niet op.
Maar bij de Zwitserse baan is er wel veel progressie geboekt.

Met iTrain zijn wij nu bijna een jaar bezig en we hebben bijna alle problemen boven water en opgelost maar mijn inschatting is dat dit nog wel de rest van het jaar zal duren en daarna volgt de rest van de hoofdbaan.

De lengte van de  baan, van links naar rechts, is ongeveer 45 à 50 meter.
Re: De baan van Trainhenk
Mooie foto's en een erg leuke reportage  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Ik denk meer dat jouw verschijning ons echte nachtmerries gaat bezorgen net zoals mijn verschijning bij jullie doet 8o
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op maandag 08 oktober 2018, 19:34:06
De lengte van de  baan, van links naar rechts, is ongeveer 45 à 50 meter.

Hi Henk,

En hoe lang is de baan van rechts naar links ?  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2013

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk,

Bedankt voor het plaatsen, erg leuk!

Gr.Wim
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Haradigi op dinsdag 09 oktober 2018, 14:54:55
En hoe lang is de baan van rechts naar links ?  >:-D

Twee keer de helft van de baan van links naar rechts!   :-) :-)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
:thumbup: ;)
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk,

Een mooie clubbaan hebben jullie.  Dar zitten al heel wat uren werk in er zitten er nog veel meer aan te komen.

Gaan jullie ook met autootjes (bv Faller Car system) rijden tussen de huizen?  Daar is de baan zo op het eerste zicht toch voor geschikt.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat

De volgende bewegende delen hebben wij nu op de baan:

rolhek gaat open en dicht


stoomwals gaat heen en weer


linksboven de molen (wieken draaien)

De "blauwe baan" op deze foto moet een weg met rijdende auto's worden.
Faller o.i.d.

Tram in Amsterdam






De trams rijden in een achtje en wisselen voor het Centraal Station.
In de (analoge) trambaan zijn twee stops ingepland waardoor er altijd twee trams onderweg zijn en er een stil staat voor het CS.

We hebben ook nog een Zwitserse baan met een rijdende postbus maar de foto's waren te slecht om te plaatsen.
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Ik vind bewegende objecten op de baan altijd erg leuk Henk, heb je hier ook filmpjes van?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Helaas (nog) niet.
Ik heb slechts een smartphone om te filmen en dan moet ik ze nog omzetten naar youtube en dat heb ik nog nooit gedaan en de tijd ontbreekt mij nu daarvoor om mij daar in te verdiepen.
Ik ga het wel komende woensdag op de clubavond aankaarten en dat het dan op de website geplaatst wordt.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk,

Daar hebben jullie toch al heel wat moois op en naast de baan.  Dat houdt de dinge levendig. :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
Dan je wel Ivan.

Het kost alleen veel tijd en de meeste leden werken overdag dus het vordert langzaam maar gestaag.
en het hoeft niet in een avond af.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk,

Van dat overdag werken en dan en trage vordering van de treinbaan, daar kennis thuis alles van.  Ik heb in het beste geval enkele uurtjes per week om aan mijn treinen te werken, dus dat vordert heeeeeeeeeel langzaam.
Re: De baan van Trainhenk
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op zondag 14 oktober 2018, 14:59:08
Helaas (nog) niet.
Ik heb slechts een smartphone om te filmen en dan moet ik ze nog omzetten naar youtube.....

Als je het standaard filmpje op YouTube wilt zetten zonder muziek, fancy teksten etc Kun je die heel simpel gelijk vanaf je smartphone naar YouTube uploaden. Wel even de app downloaden van YouTube en een account aanmaken.

We wachten vol spanning het beeldmateriaal af  :D
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
prffff; dacht ik er onderuit te komen.
Weer niet gelukt.  >:-D >:-D

Ik ga mijn best doen, maar beloof niets.

Citaat van: iVanDL op zondag 21 oktober 2018, 11:32:51
Ik heb in het beste geval enkele uurtjes per week om aan mijn treinen te werken, dus dat vordert heeeeeeeeeel langzaam.
Ivan, dan heb je soms meer dan ik.  :roll:
Gisteren de hele dag weg geweest, en vandaag naar mijn schoonouders (deels mantelzorg) dus dit weekend weer geen tijd voor de baan.

Hopen dat er volgend weekend weer wat tijd is.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Afgelopen zaterdag ben ik langs Den Bosch gereden op weg naar medeforumlid Kelderspoorder.
Ik was daar op uitnodiging van Freddy om eens een dag met elkaar te babbelen over de hobby.
Rond halftien vertrokken en twee uur later op plaats van bestemming.
Freddy heeft een pracht van een kelder die bijna helemaal beschikbaar is voor de treinbaan.
Na een kop koffie de kelder in gedoken en daar alleen maar even uit geweest om te eten.
Dag dag vloog om en 's avonds om half negen weer op huis aan.
Toen we uit de kelder kwam vroeg zijn vrouw of ze een bed voor mij moest klaarzetten.....
Freddy had een probleem met iTrain waar we niet uitkwamen totdat ik vanochtend bedacht dat ik op de club een soortgelijk probleem heb.
Dus vanochtend een mail naar Freddy met de oplossing en die gaat nu kijken of dit inderdaad zo werkt, wat ik wel verwacht.
Ik laat het verder aan Freddy over om in zijin topic hier wat over te schrijven.

Een hele leuke dag gehad en ik heb er zeker geen spijt van dat ik daar ben geweest.
Van Freddy kreeg ik nog een container die hij met zijn 3D-printer had gemaakt en een ionisator om een grasmaster te maken.
Daar kan ik mij de komende winter (als die komt) op storten.
Verder hebben w wederzijds veel informatie uitgewisseld waar we allebij weer mee verder kunnen.

Freddy, nogmaals bedankt voor de gastvrije ontvangst.  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Dag Henk,

ook voor mij was het een fijne dag geweest, we hebben heel wat kunnen babbelen over onze mooie hobby :thumbup:
en ja de gastvrijheid die dragen we hier hoog,
en wat vliegt de tijd toch als je zo gezellig  met een mede hobbyist over treintjes en alles wat er mee te maken heeft kunt kletsen
ik kan niet anders zeggen Henk, het was me een waar genoegen om jou bij mij thuis op bezoek gehad te hebben
jammer dat de afstand zo groot is, maar dat moeten we vaker eens doen
en het probleem met iTrain zal ik in mijn draadje aankaarten

groetjes Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk,

ik heb je via WhatsApp nog een berichtje gestuurd in verband met de servo steuntjes
uiteindelijk is het printen dan toch gelukt, het probleem zat hem in de printkop, deze zat deels verstopt
en heb deze verwijderd en zuiver gemaakt, de oorzaak van het slecht printen had volgens mij te maken met een update van het programma waarbij de standaard instelling van het filament op 2.85 mm staat en ik gebruik 1.75 mm en dit had ik over het hoofd gezien en dus vandaar waarschijnlijk de verstopping
maar ik print er nog een paar en zal je deze toesturen en kan je zelf testen dewelke voor jou het beste steuntje is

grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk
Altijd leuk als je elkaar kunt helpen Henk, ik lees net in Freddy zijn topic dat de oplossing al aangedragen is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Vandaag in Badhoevedorp mijn Insider-jaarwagen opgehaald.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk
Hi Henk

Leuk wagentje.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Gisteren een kennis op bezoek gehad en hij had wat KLIK: leuke dingen voor mij meegenomen.

De klapwissels zijn klaar en ik wil nu verder met de servo's monteren.
Alleen zit ik nu te wachten op een bevriend forumlid met een 3D-printer die voor mij steunen zal printen.
Toen we de steunen op het internet aan het zoeken waren, waren er problemen met de 3D-printer dus ik moet nog even geduld hebben.

Dus maar een mailtje naar een ander forumlid voor wat linkjes om spullen bij de Chinees te bestellen om zelf een stofzuigerwagon te bouwen.
Nog meer geduld hebben dus.

Dan maar een start maken met iTrain maar hoe begin je? En goed?

Zo dus:


Mijn baanontwerp in SCARM heb ik uitgeprint en in stukken geknipt en proberen maar op een vel papier.
Mijn doel was om zo weinig mogelijk overlappingen te hebben en daarin ben ik aardig geslaagd.
Aan de binnenkant zitten mijn schaduwstations en aan de buitenkant de bovenliggende baan.
Linksboven zit de enige overlap.

Gisteren overdag iTrain Pro aangeschaft en aan het begin van de avond had ik de licentie al binnen.

En hier het eerste stuk:


Ik maak gebruik van een standaard blok wat ik kopieer en plak.
In de handleiding staan een aantal zaken waar je bij je opmaak van een blok goed rekening moet houden.
Zo moet je minimaal blokinfo, rijrichting en bezetmelders er in hebben.
Verder wat "gewone" stuken om later nog extra zaken in te kunnen voegen.



Ik heb nu alleen nog een vraag hoe je op een eenvoudige en duidelijke wijze een cirkel in iTrain invoegt; zeker als je twee cirkels of meer (helix) hebt.
Ik hoor graag hoe jullie daar tegen aan kijken.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk, cirkels in het schakelbord tekenen is geen optie, een helix is in principe een lang blok per ronding die teken je dan gewoon als een rechte lijn. Probeer ook zoveel mogelijk horizontale en verticale te tekenen. Diagonale lijnen kosten veel ruimte op het schakelbord en zijn lastig te selecteren. Ik merk vaak bij beginners dat er delen van een ander blok mee worden geselecteerd. Er bestaat ook een stap voor stap handleiding, die kan je vinden op het iTrain forum. Kan hem ook naar je mailen stuur dan per Pb je mail adres. Staan heel veel handig tips in. Zie nu wel al wat vreemde dingen zoals de seinen die niet in een blok maar er naast staan.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Betreffende de vraag van Henk, een start maken met iTrain maar hoe begin je ben ik ook eens gaan kijken naar zijn baanplan in SCARM.
Had toch vandaag niets te doen en beetje de baan getekend hoe ik het zou doen.
Henk kennende zal hij er zijn eigen draai aan geven, is ook niet erg maar misschien maakt dit het begin wat makkelijker.
Ook op de vraag hoe maak je rondjes meegenomen in het plan, lijkt wel een beetje op een gordiaanse knoop.
Deze zou geschikt zijn voor zelfs 6 wendingen en dan in iedere wending een blok.
Was wel leuk om het uit te puzzelen en wie weet heeft Henk er wat aan en anders was het voor mij gewoon een beetje bezigheidstherapie voor vandaag.

Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2017

Ecos2, Marklin, Roco, Brawa, viessman,

offline
Re: De baan van Trainhenk
wat een mooie baan zeg. Wat zijn je afmetingen van je baan?
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: Trainhenk op zondag 28 oktober 2018, 21:08:07

Alleen zit ik nu te wachten op een bevriend forumlid met een 3D-printer die voor mij steunen zal printen.
Toen we de steunen op het internet aan het zoeken waren, waren er problemen met de 3D-printer dus ik moet nog even geduld hebben


laat ik nou net weten wie dat bevriend forum lid is  :-)

ik heb je een Pb-tje gestuurd

grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat
ik heb de plannen van Henk al eens onder ogen gehad, dat gaat een zeer mooie baan worden met veel mogelijkheden
zoals Tom het heeft uitgewerkt in iTrain ziet er ook goed uit,

je bent al goed op weg met iTrain  Henk, veel suc6

grts Freddy
 
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: De baan van Trainhenk
Citaat van: iTom op zondag 28 oktober 2018, 23:39:08
Henk, cirkels in het schakelbord tekenen is geen optie, een helix is in principe een lang blok per ronding die teken je dan gewoon als een rechte lijn.

Ik had al zo?n vermoeden, maar je weet nooit hoe creatief forumleden kunnen zijn.

Citaat van: iTom op zondag 28 oktober 2018, 23:39:08
Er bestaat ook een stap voor stap handleiding, die kan je vinden op het iTrain forum.

Die had ik al gedownload maar nog niet helemaal gelezen.

Citaat van: iTom op zondag 28 oktober 2018, 23:39:08
Zie nu wel al wat vreemde dingen zoals de seinen die niet in een blok maar er naast staan.

Pagina 86 van de handleiding versie 4.1:
De seinen worden op of naast een rechte rail getekend, afhankelijk van het land en het seintype.

Citaat van: iTom op maandag 29 oktober 2018, 16:06:11
Henk kennende zal hij er zijn eigen draai aan geven, is ook niet erg maar misschien maakt dit het begin wat makkelijker.

Zeker weten!
Maar ik luister ook naar adviezen en ideeën van anderen. Daaruit haal ik dan de delen die ik kan en wil gebruiken.
Ik ga jouw uitvoering  van mijn baanplan goed bestuderen.
Uiteraard heb ik hem meteen gedownload.
Daarop terugkomend op de seinen; ik gebruik deze nu als blokscheidingen voor het overzicht en ik hou er rekening mee dat ik later seinen wil gaan plaatsen.
Dit zal ongetwijfeld in etappes gaan gebeuren. Een voorbeeld van mijn eigen draai.

Ik heb ze naast de baan geplaatst om ze makkelijk te kunnen verwijderen zonder dat ik straks de blokken moet gaan aanpassen (sein verwijderen en recht stuk rail ertussen plaatsen en groeperen).
Ik zal er straks meer weghalen dan plaatsen, dus dat is selecteren en verwijderen.

Tom, bedankt voor je op-, aanmerkingen, commentaar, tips , truuks, ideeën en jouw versie van mijn baanplan.

Citaat van: modelbouwer op maandag 29 oktober 2018, 16:30:57
wat een mooie baan zeg. Wat zijn je afmetingen van je baan?

Dank je wel.
Vergis je niet in de tekening van 2 dagen gelden.
De groene sporen zijn van het schaduwstation en liggen onder de andere sporen.
Je moet van 3D terug naar 2D.
De afmeting is ongeveer 6 meter bij drie meter.
Het baanoppervlak ongeveer 13m2

Citaat van: Kelderspoorder op maandag 29 oktober 2018, 17:37:55
laat ik nou net weten wie dat bevriend forum lid is  :-)

ik heb je een Pb-tje gestuurd

Freddy ik heb je inmiddels een PB en een email met de gevraagde gegevens gestuurd

De komende weken ga ik verder met iTrain met mijn baanplan en het vullen van blokken, bezetmelders, terugmelders e.d.
Lokomotieven, wagons en rijtuigen moeten er ook nog allemaal in.
Mijn eCos2 zit er wel al in. Met plaatje.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk
Henk, het grote voordeel van dit ambitieuze plan is dat er fouten in sluipen.
Die kan je alleen maar oplossen als jezelf begrijpt hoe het programma werkt en moet worden toegepast.
Daarom adviseren we altijd om eerst te beginnen met een testbaantje te maken, daar leer je van je eigen fouten en kan je deze ook oplossen. Gewoon een eenvoudig ovaal met een inhaalspoor en eventueel een opstelspoor geeft in het begin al problemen genoeg.
Re: De baan van Trainhenk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk
 @citaat

Een ontzettend goed advies!!!!!!!!

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk
Ben den Hollander
gast

Re: De baan van Trainhenk
Henk heeft niets aan een proef ovaal met een kop en inhaalspoortje. Da's voor de echte beginners die nog helemaal geen ervaring hebben.

Een soort van testbaan kan je best in een deel van je baan maken waar met normale snelheid wordt gereden. Rem en stopgedrag kun je daar uittesten wat je een goed beeld geeft van blokken, (trein)lengten, plaats en lengte van terugmelding, posities enz.. Een spoor op de vrije baan maak je even stationspoor enz..