Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 19 20 [21] 22 23   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk; verder met de brug en zo.  (gelezen 114886 keer)

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1000 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 21:50:02 »

Dag Peter,

Ik zie dat je op stap 14 125km pu rijd, dat is best hard op een modelbaan, als ik zelf ijk dan stel ik de maximale snelheid zo in dat op de hoogste stap er maximaal 100km. Gereden wordt, hierdoor zijn de verschillen tussen de stappen kleiner waardoor een mooier rijgedrag ontstaat.

En dat stel je dan in bij de lokeigenschappen?
Dus de maximale snelheid van de lok?

Je kunt het ook bij de blokeigenschappen namelijk instellen.

Henk

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1001 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 22:24:32 »

Dat stel je in bij de loc zelf, daarin de maximale snelheid naar beneden bijstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1002 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 22:47:30 »

Hallo Henk,
Je kunt natuurlijk de optie van Peter volgen, want daar ontstaat inderdaad al een mooier rijgedrag door (omdat door het verlagen van de max snelheid van de loc door het instellen van de CV-waarde er tussen iedere stap een kleiner verschil in snelheid zit).

Een andere optie -die ik gebruik- is om de loc af te regelen naar het voorbeeld in het grootbedrijf. Ik zoek de max snelheid van het origineel op en doe daar 10 km/h bij. Als voorbeeld: de max snelheid van een V36 is 60 km/h. Dan stel ik de CV-waarde zo in dat de max snelheid van het model ongeveer 70 km/h is bij het ijken in iTrain. Voor m'n V320 wordt dat overigens 130 km/h... Met blokeigenschappen kun je de snelheid beperken daar waar dat 'nodig' is (bv. helling omhoog/omlaag etc.).

Mvrgr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1003 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:02:58 »

 @citaat
Ik heb veel loks met een marklin-decoder dus daar kun je de maximale snelheid van de lok dmv het aanpassen van CV's niet doen.
Dus zal ik het in de lokeigenschappen in iTrain moeten doen.
Alleen de loks met een ESU-decoder kan ik de CV's aanpassen.

Ik ga ook nog wel eens kijken wat ik een mooie maximumsnelheid vindt.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ROMiJo

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1004 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:07:15 »

Ik heb alleen maar locs van Märklin met de decoder van Märklin er in (uitzondering is mijn net omgebouwde BR 18  ;)) en ik kan bij iedere loc de max snelheid instellen door aanpassen van de CV waarde. Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

Gr,
Rob.
Gelogd
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1005 Gepost op: maandag 25 mei 2020, 23:53:38 »

Beste Henk,

De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1006 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 21:37:09 »

Rob,

Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

ik zit er wel eens aan te denken om voor deze doeleinden een Mobil Station aan te schaffen

Anne,

De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Met de potentiometer op de juiste snelheid instellen blijft een gok en is niet echt nauwkeurig denk ik.

Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1007 Gepost op: woensdag 27 mei 2020, 22:17:46 »

Beste Henk,

Het instellen met de potmeter zal wat "moeilijk" zijn, maar als hij eenmaal staat dan is hij wel nauwkeurig, ik heb er nu nog één rijden met de 6090X decoder, de andere zijn "omgebouwd" om dat de minimum snelheid te hoog lag en dus niet instelbaar is.

Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Je oude loks: je kunt er van uitgaan dat digitale loks met nog een elektrische veldmagneet geen instelmogelijkheden hebben.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1008 Gepost op: donderdag 28 mei 2020, 12:57:14 »

Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1009 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 21:46:32 »

Dag Anne,

Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Voor DCC heb ik de Ecos2 en de lokprogrammer.
In principe kan ik hier ook de Marklin decoders mee programmeren maar je hebt totaal geen zicht wat er gebeurd en de werkwijze is ietsje anders maar is de "6021"-methode.
De "6021" heb ik hier ook nog liggen maar ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaat waarmee je iets meer kunt (zien).

Dag Rob,

Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.

Dank voor de tip.

Henk

PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1010 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 21:52:10 »


PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.

Henk,

Hopelijk morgen positief nieuws  ( in de goede zin natuurlijk) zodat je weer verder kan werken bij je zoon.
En anders kan je altijd nog naar de treinenkamer :-)

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1011 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 22:07:10 »

Beste Henk,

Als je decoders hebt met alleen Motorola, dan ben je veroordeeld tot de 6021 methode, met al zijn handicaps, alternatief is het vervangen van de decoder door een MFX of DCC decoder.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1012 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 10:41:47 »

Mijn vaderdagkado.



Vorig jaar ben ik met mijn oudste zoon en vrouw en kleinkinderen in de Zaanse Schans geweest en deze molen bezocht.
Toen ik een paar weken geleden op de facebookpagina van mijn treinenwinkel zag dat Faller de molen weer in het programma had heb ik hem gelijk besteld.
Van de website van Faller heb ik de handleiding als PDF gedownload zodat ik op details kan inzoomen.

We worden er tenslotte niet jonger op.  >:-D
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1013 Gepost op: woensdag 24 juni 2020, 17:50:28 »

Henk,

Wow, wat een mooi cadeau voor Vaderdag,
Gelukkig hebben ze vele handleidingen in PDF vorm kan je ze lekker vergroten, want ja we worden allemaal wel een beetje ouder en het zicht gaat dan met de tijd ook wat verder achteruit en dan is het handig als je eens wat kan inzoomen op bepaalde delen van een handleiding.

Veel knutselplezier wens ik je toe.

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

WimFPU

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • if we don't try we will never know
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1014 Gepost op: zondag 28 juni 2020, 19:05:34 »

Mooie molen Henk.
Toevallig krijg ik net reclame binnen van PeArd dat zij hem ook nieuw in hun assortiment hebben.
In de tuin in elkaar zetten is er nu even niet bij. Dan raak je gegarandeerd onderdelen kwijt met die wind.

Groeten
Wim
Gelogd
Groet, Wim

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1015 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 21:50:20 »

Mijn vrouw doet aan Diamond Painting.
Dat is een schilderij maken van hele kleine steentjes.

Deze heeft ze voor mij gemaakt:



afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1016 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:03:44 »

Prachtig Henk.

groet
Harald
Gelogd

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1017 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 22:27:04 »

Mooi  schilderij!  :thumbup:
Gelogd

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1018 Gepost op: dinsdag 30 juni 2020, 23:43:41 »

Mooi hoor, hangt zeker boven je bed  ;) en leuk dat je vrouw ook een hobby heeft.
Ik ken dat spul, heb het ooit eens gekocht voor de kleindochters maar kreeg toch de indruk dat ze er niet veel mee hebben gedaan.
Als wij in de stad gaan koffie drinken dan zit er vlak naast de Stadsbranderij een zaak die allemaal van dat spul verkoopt.
Zal morgen er nog eens langs lopen, misschien vind mijn vrouw het ook wel leuk, zal eerst dan even jouw schilderij laten zien en haar dan lief aankijken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 30 juni 2020, 23:47:03 door iTom »
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
EPOCHE IIIa tot IV | DB/DR
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

Tony

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1019 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 14:15:16 »

Dat schilderij is pas echte liefde, Henk  :thumbup:
Hoeveel tijd is daar in gaan steken ?

Grtz Tony
Gelogd
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1020 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 19:55:14 »

 @citaat
plusminusongeveernietprecieshelemaalmaarongeveer 7 weken en 15 uur per week.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1021 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 21:10:08 »

........ en hoeveel steentjes ?
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
EPOCHE IIIa tot IV | DB/DR
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1022 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 22:45:19 »

 @citaat

afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1023 Gepost op: zondag 12 juli 2020, 23:19:40 »

Veel hoor.
Gelogd
Met vriendelijke groet Tom
EPOCHE IIIa tot IV | DB/DR
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1024 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 08:55:07 »

plusminusongeveernietprecieshelemaalmaarongeveer ............

Hi Henk,

Zitten lijmen met de ramen dicht ?     >:-D

groet
Harald
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1025 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 09:06:13 »

 @citaat
Nee, gesnoven..... :-)
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1026 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 09:14:03 »

Da's actie en reactie Henk, de ramen dicht, Lijmen en snuiven maar ......   :P

groet
Harald
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1027 Gepost op: zondag 20 december 2020, 17:22:15 »

Hi Henk,

Zit je met stof en al vastgelijmd  >:-D

groet
Harald

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1028 Gepost op: zondag 20 december 2020, 18:11:24 »

 @citaat
Uche uche uche wat een stof op dit draadje en idem op de treinbaan.
Voorlopig nog wel even bezig met schoonmaken.  :-)
Uche uche.

Ik heb binnen de familiesfeer een zeer turbulent anderhalf jaar achter de rug en de rust lijkt nu een beetje terug te keren.
Het gevolg is wel dat de hobby steeds verder naar de achtergrond gedreven werd en ik zit sinds vandaag weer eens op zolder.
Eind augustus had ik mijn servo's werkend en sindsdien niet meer aan de baan gewerkt.

Het zijn barre tijden, ik zit nu ook met een week vakantie om mijn uren op te maken en mijn werkgever te steunen.
Met de 1ste lockdown heb ik 8 weken thuis gezeten en heb ik op verzoek van mijn werkgever ook drie weken vakantie opgenomen om mijn werkgever het anders niet gaat redden.
Ik ben taxichauffeur op een rolstoelbusje.
Met deze lockdown zie ik ook langzaam mijn rooster weer leeg raken.
Sowieso heb ik tot 19 januari geen schoolrit en het aanvullend openbaar vervoer (vraagafhankelijk) moet ik ook nog maar zien.
Wel blijven mijn twee ritten groepsvervoer staan dus dat betekent in de ochtend een rit van 1,5 uur en aan het eind van de middag een rit van 1,5 uur.
Vanochtend was op het nieuws dat vlieg- en treinreizen van en naar Engeland verboden zijn omdat daar een nieuwe variant van hert virus is opgedoken.
Hij is niet gevaarlijker maar wordt wel sneller overgedragen en dat verklaart wellicht het hogere aantal besmettingen waar we nu mee te maken hebben.
Ik moet nog maar zien of de lockdown op 19 januari volgend jaar weer opgeheven wordt.

Mijn zwager meldde vanmorgen zich met de mededeling dat hij corona heeft en hij was afgelopen donderdagochtend nog bij mijn schoonmoeder in het zorgcentrum geweest.
Sonja, mijn vrouw, donderdagmiddag....
Wel allebei een mondkapje op maar toch, als het die variant uit Engeland is.....
In het zorgcentrum meteen alarmfase 1 en mijn schoonmoeder in isolatie op haar kamer en het personeel ziet er weer uit als ruimtereizigers.
Ze heeft Alzheimer, zit op een gesloten afdeling en ze begrijpt het allemaal niet zo goed waardoor ze agressief wordt.

Maar even terug naar de hobby:
Vandaag begonnen met het vervangen van een Engelse wissel door twee gewone wissels in het schaduwstation.
Op de Engelse wissel bleven treinen ontsporen dus die moet eruit.
Uiteraard zit hij op een lastige plek en eruit halen is niet zo moeilijk maar de nieuwe wissels erin is een ander verhaal.
Morgen maar weer verder.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1029 Gepost op: zondag 20 december 2020, 18:47:56 »

Hoi Henk,

Het zijn rare tijden, hopelijk heeft jou zwager niemand besmet.

Letten we hopen dat alles goed komt en dat 2021 een beter jaar wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1030 Gepost op: zondag 20 december 2020, 21:00:09 »

Hi Henk,

Wat moet ik nou hierop zeggen, hoop voor jullie dat alles goed gaat.
Ook hier gebeurt het een en ander maar dat is een ander verhaal.
Hopelijk kan je weer gerust aan de hobby, we zien hier de foto's wel verschijnen.

groet
Harald
Gelogd

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1031 Gepost op: maandag 21 december 2020, 08:42:04 »

Hoi Henk,

Wat sneu voor je schoonmoeder, ik hoop dat iedereen snel gezond wordt / blijft.

Kruiswissels gebruik ik ook niet meer, het blijft problematisch.  Hopelijk kunnen we in 2021 weer eens wat afspreken.

Erik
Gelogd
Erik

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1032 Gepost op: dinsdag 22 december 2020, 17:52:02 »

Inmiddels is de Engelse wissel er uit en vervangen door twee gewone wissels.
De wijziging tevens doorgevoerd in Scarm en itrain.

Ik heb geen foto's van het project gemaakt maar wel een schermafdruk van Scarm.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1033 Gepost op: zondag 27 december 2020, 21:55:55 »

Vandaag begonnen met de verbinding tussen de linker- en de rechterkant van de baan.
De twee schaduwstations zijn wel al met elkaar verbonden maar boven nog niet.
Het is de bedoeling dat hier twee bruggen komen.

De brug(gen) overlappen een rivier maar het kan net zo goed een droog gevallen rivier worden.



Links en rechts komt een rotswand naar boven
Onder de plank liggen twee sporen die de beide schaduwstations met elkaar verbinden.

De pijlers wil ik bruin maken en de brug vaal groen.
Zo'n vaal groene kleur van een brug die ooit groen is geweest maar al tientallen jaren niet meer geschilderd is.
 
Van forumlid Hero heb ik al KLIK:een voorbeeld gekregen hoe hij het gedaan heeft maar ik sta ook open voor andere voorbeelden.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2020, 20:54:46 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

RB

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1034 Gepost op: zondag 27 december 2020, 22:33:44 »

Lekker bezig henk !

Gelogd
Met vriendelijke groeten

Remco

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1035 Gepost op: maandag 28 december 2020, 21:10:11 »

Vandaag weer even verder met de overbrugging:



Eerst even passen met de 'blauwe Engel' of deze tussen de beide schaduwstations kan pendelen.
Dit is mijn trein met de grootste afstand tussen de wielen dus als hij er door kan kan de rest ook.
Het lukt niet en aan de rechterkant moet de poort groter worden.
Dus de poot uitgezaagd en aan de achterkant geplakt.





Het kunstwerk moet voorlopig uitneembaar blijven maar wel weer steeds op dezelfde plek terug geplaatst kunnen worden.
Dus pootjes gemaakt en daarin een deuvel van 6 mm geplaatst.
In de vloer van de schaduwstations twee gaatjes gemaakt waar de deuvels in passen.

Volgende stap wordt een koperen draad aan de onderkant aanbrengen om de pantografen op te kunnen vangen.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 december 2020, 21:18:33 door Trainhenk »
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1036 Gepost op: maandag 28 december 2020, 21:15:17 »

Slim dat je het even test Henk, na deze aanpassing kunnen de treinen er prima doorheen rijden.
Ze zeggen wel eens met passen en meten................ :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1037 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 14:22:58 »

Bekende wissels Henk :)
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1038 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 14:38:33 »

Hi Henk,

Je bent weer lekker aan het knutselen.   ;)
Je weet dat ik iets met bruggen heb daarom mijn vraag wordt de jouwe wel dubbelsporig ?

Groet
Harald
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1039 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 14:59:22 »

Hoi Harald,

Ja hij wordt dubbelsporig.
Op de foto staat nu een brug en dat was om de hoogte te kunnen bepalen.

De twee buitenste pilaren zijn straks bedoeld voor de tweede brug en de brugdelen komen in/op de rotsen te liggen.
Het zijn twee aparte bruggen die niet helemaal gelijk komen te liggen, maar een stukje verspringen.

Op het plaatje zie je dat ze niet helemaal gelijk aan elkaar liggen en ik vind dat wel een mooi effect geven.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1040 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 15:03:01 »

Vandaag aan de onderkant van het geheel een stuk bovenleiding geprutst.

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1041 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 21:42:05 »

Je kan natuurlijk ook de bovenleiding wat omhoog laten lopen aan begin en eind van de tunnel. Dan vang je de stroomafnemer op. Gebeurt in het echt ook zo bij stroomloze bruggen.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1042 Gepost op: dinsdag 29 december 2020, 23:20:10 »

@citaat gaat niet lukken als je de bovenleiding actief (als voeding) wilt gebruiken.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1043 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 11:30:39 »

Dag Maarten,

Je kan natuurlijk ook de bovenleiding wat omhoog laten lopen aan begin en eind van de tunnel. Dan vang je de stroomafnemer op. Gebeurt in het echt ook zo bij stroomloze bruggen.

In de schaduwstations maak ik alleen bovenleiding op die plekken waar de pantografen schade op zouden kunnen lopen.

Dag Hans,

@citaat gaat niet lukken als je de bovenleiding actief (als voeding) wilt gebruiken.

De bovenleiding heeft bij mij geen functie als voeding alleen als, zoals iemand het mooi omschreef als scenery.
Op de zichtbare gedeeltes komt "normale" bovenleiding.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hitmaan

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1044 Gepost op: woensdag 30 december 2020, 14:50:02 »

Reactie #1032
2 plaatje.

Waarom plaats je geen 3 weg wissel. Is toch handiger. of je had natuurlijk 2 wissels over. Snap dat die dingen niet goedkoop zijn.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,

Tony

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1045 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 12:07:21 »

 @citaat

Had gekund maar die is een stukje duurder dan twee gewone wissels.
Daarnaast heb ik in het verleden toch wat minder positieve berichten over de driewegwissel gehoord en omdat hij in het schaduwstation zit dan toch maar twee gewone wissels.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1046 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 12:20:28 »

Ik heb een driewegwissel in het schaduwstation. In het begin de nodige problemen gehad met de wisselaandrijvingen. Uiteraard had ik de eindschakelaars verwijderd ( traditioneel Marklin probleem ). Desondanks gingen de aandrijvingen al na enige tijd kaduuk. De besturing liep / loopt via een Märklin K83 decoder. Ondanks een schakeltijd van 200 ms, brandden de spoeltjes van de wisselaandrijvingen door. Sedertdien de nieuwe Märklin wisselaandrijvingen geplaatst en geen problemen meer gehad.

Ik laat de treinstellen evenwel langzaam over de wissel rijden. De SVT04 heeft wel eens een probleempje met de wissel. Het is dan ook een lastige wisselstraat, maar wel erg functioneel in het schaduwstation.

Het gebruik van driewegwissel- en kruiswissels maakt het overigens wel mogelijk om mooie spoorvertakking te maken. Twee gewone wissels achter elkaar, ieder naar een andere kant aftakkend, vind ik veelal niet mooi en lijdt ook to een onrustig rijgedrag, zeker bij lange wagens. Maar ja, smaken verschillen (gelukkig!).

Mvrgr
Robert
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1047 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 12:22:31 »

Ik had in mijn vorige baan 2 drieweg wissels liggen, waar ik tegenaan liep was de stroomvoorziening, vooral links afbuigend gaf problemen en een aantal treinen stonden altijd stil.


Mvg,

Peter Degeluidsman

RB

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1048 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 16:04:48 »

Beste Henk,

Van mijn kant alvast de beste wensen voor 2021 toegewenst, hopen op een veel beter jaar dan  dat 2020 was.

Groetjes Remco
Gelogd
Met vriendelijke groeten

Remco

Robert

  • Vaste Gast
  • **
  • Online Online
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
« Reactie #1049 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 16:48:40 »

Ik heb de wissel zelf van een spanningspunt voorzien, evenzo de aansluitende baandelen (die deels geïsoleerd zijn voor de bezetmelders).
Gelogd
Pagina's: 1 ... 19 20 [21] 22 23   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.289 seconden met 57 queries.