Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op maandag 25 mei 2020, 20:15:56
Ik zie dat je op stap 14 125km pu rijd, dat is best hard op een modelbaan, als ik zelf ijk dan stel ik de maximale snelheid zo in dat op de hoogste stap er maximaal 100km. Gereden wordt, hierdoor zijn de verschillen tussen de stappen kleiner waardoor een mooier rijgedrag ontstaat.

En dat stel je dan in bij de lokeigenschappen?
Dus de maximale snelheid van de lok?

Je kunt het ook bij de blokeigenschappen namelijk instellen.

Henk

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dat stel je in bij de loc zelf, daarin de maximale snelheid naar beneden bijstellen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hallo Henk,
Je kunt natuurlijk de optie van Peter volgen, want daar ontstaat inderdaad al een mooier rijgedrag door (omdat door het verlagen van de max snelheid van de loc door het instellen van de CV-waarde er tussen iedere stap een kleiner verschil in snelheid zit).

Een andere optie -die ik gebruik- is om de loc af te regelen naar het voorbeeld in het grootbedrijf. Ik zoek de max snelheid van het origineel op en doe daar 10 km/h bij. Als voorbeeld: de max snelheid van een V36 is 60 km/h. Dan stel ik de CV-waarde zo in dat de max snelheid van het model ongeveer 70 km/h is bij het ijken in iTrain. Voor m'n V320 wordt dat overigens 130 km/h... Met blokeigenschappen kun je de snelheid beperken daar waar dat 'nodig' is (bv. helling omhoog/omlaag etc.).

Mvrgr,
Rob.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Ik heb veel loks met een marklin-decoder dus daar kun je de maximale snelheid van de lok dmv het aanpassen van CV's niet doen.
Dus zal ik het in de lokeigenschappen in iTrain moeten doen.
Alleen de loks met een ESU-decoder kan ik de CV's aanpassen.

Ik ga ook nog wel eens kijken wat ik een mooie maximumsnelheid vindt.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik heb alleen maar locs van Märklin met de decoder van Märklin er in (uitzondering is mijn net omgebouwde BR 18  ;)) en ik kan bij iedere loc de max snelheid instellen door aanpassen van de CV waarde. Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

Gr,
Rob.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Beste Henk,

De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Rob,

Citaat van: ROMiJo op maandag 25 mei 2020, 23:07:15
Meestal kan ik het overigens ook doen met de MS2: via het menu loc instellingen / loc eigenschappen kan de max snelheid worden geprogrammeerd.

ik zit er wel eens aan te denken om voor deze doeleinden een Mobil Station aan te schaffen

Anne,

Citaat van: Anne W op maandag 25 mei 2020, 23:53:38
De oude 6090X decoders heeft een potentiometer om de maximum snelheid aan te passen.

De MFX decoders kun je aanpassen met je ecos in M4 stand, andere niet-MFX decoders kun je aanpassen middels de "6021 methode", dan heet het geen CV maar "register", het staat in de handleiding van de locomotief.

Met de potentiometer op de juiste snelheid instellen blijft een gok en is niet echt nauwkeurig denk ik.

Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Beste Henk,

Het instellen met de potmeter zal wat "moeilijk" zijn, maar als hij eenmaal staat dan is hij wel nauwkeurig, ik heb er nu nog één rijden met de 6090X decoder, de andere zijn "omgebouwd" om dat de minimum snelheid te hoog lag en dus niet instelbaar is.

Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Je oude loks: je kunt er van uitgaan dat digitale loks met nog een elektrische veldmagneet geen instelmogelijkheden hebben.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op woensdag 27 mei 2020, 21:37:09Als het in de handleiding staat dan lukt het mij wel maar er is bij mij een selecte groep loks, de 2e handsjes, waar ik geen handleiding van heb.
Dus dat wordt dan uitzoeken.

Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Anne,

Citaat van: Anne W op woensdag 27 mei 2020, 22:17:46
Instellen kun je ook met de waarschijnlijk goedkopere MS1, maar dan heb je weer geen DCC, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Zit er een Märklin decoder in zonder dipswitches dan is de kans dat je hem met de universele "6021 methode" kan instellen, ik dacht dat de 6021 methode ook met de Ecos kan, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen, want ik weet (lang) niet alles.

Voor DCC heb ik de Ecos2 en de lokprogrammer.
In principe kan ik hier ook de Marklin decoders mee programmeren maar je hebt totaal geen zicht wat er gebeurd en de werkwijze is ietsje anders maar is de "6021"-methode.
De "6021" heb ik hier ook nog liggen maar ik ben eigenlijk op zoek naar een apparaat waarmee je iets meer kunt (zien).

Dag Rob,

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 28 mei 2020, 12:57:14
Als je er aan toe bent om zo'n oude loc onderhanden te nemen, kun je een zoekertje plaatsen voor de handleiding. Er staat verbazingwekkend veel op het internet. Iets speciaals vinden - zoals een oude handleiding - kan lastig zijn, maar als een paar forumleden meezoeken, komt er misschien wel iets uit.

Dank voor de tip.

Henk

PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 29 mei 2020, 21:46:32

PS: ik zou dit weekend naar mijn zoon gaan om te klussen maar gisteren belde mijn schoondochter op.
Ze was ziek geweest en haar baas (ziekenhuis) heeft geëist dat ze zich op Corona laat testen.
Vandaag is ze geprikt en morgen hopelijk de uitslag zodat ik mogelijk toch nog die kant op kan.

Henk,

Hopelijk morgen positief nieuws  ( in de goede zin natuurlijk) zodat je weer verder kan werken bij je zoon.
En anders kan je altijd nog naar de treinenkamer :-)

Grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Beste Henk,

Als je decoders hebt met alleen Motorola, dan ben je veroordeeld tot de 6021 methode, met al zijn handicaps, alternatief is het vervangen van de decoder door een MFX of DCC decoder.

Groet, Anne W
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Mijn vaderdagkado.



Vorig jaar ben ik met mijn oudste zoon en vrouw en kleinkinderen in de Zaanse Schans geweest en deze molen bezocht.
Toen ik een paar weken geleden op de facebookpagina van mijn treinenwinkel zag dat Faller de molen weer in het programma had heb ik hem gelijk besteld.
Van de website van Faller heb ik de handleiding als PDF gedownload zodat ik op details kan inzoomen.

We worden er tenslotte niet jonger op.  >:-D
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Henk,

Wow, wat een mooi cadeau voor Vaderdag,
Gelukkig hebben ze vele handleidingen in PDF vorm kan je ze lekker vergroten, want ja we worden allemaal wel een beetje ouder en het zicht gaat dan met de tijd ook wat verder achteruit en dan is het handig als je eens wat kan inzoomen op bepaalde delen van een handleiding.

Veel knutselplezier wens ik je toe.

Grts Freddy
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Mooie molen Henk.
Toevallig krijg ik net reclame binnen van PeArd dat zij hem ook nieuw in hun assortiment hebben.
In de tuin in elkaar zetten is er nu even niet bij. Dan raak je gegarandeerd onderdelen kwijt met die wind.

Groeten
Wim
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Mijn vrouw doet aan Diamond Painting.
Dat is een schilderij maken van hele kleine steentjes.

Deze heeft ze voor mij gemaakt:



afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Prachtig Henk.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Mooi  schilderij!  :thumbup:
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Mooi hoor, hangt zeker boven je bed  ;) en leuk dat je vrouw ook een hobby heeft.
Ik ken dat spul, heb het ooit eens gekocht voor de kleindochters maar kreeg toch de indruk dat ze er niet veel mee hebben gedaan.
Als wij in de stad gaan koffie drinken dan zit er vlak naast de Stadsbranderij een zaak die allemaal van dat spul verkoopt.
Zal morgen er nog eens langs lopen, misschien vind mijn vrouw het ook wel leuk, zal eerst dan even jouw schilderij laten zien en haar dan lief aankijken.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dat schilderij is pas echte liefde, Henk  :thumbup:
Hoeveel tijd is daar in gaan steken ?

Grtz Tony
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
plusminusongeveernietprecieshelemaalmaarongeveer 7 weken en 15 uur per week.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
........ en hoeveel steentjes ?
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 30 juni 2020, 21:50:20
afmeting 50 bij 65 cm.
Er zitten ongeveer 52000 steentjes in.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Veel hoor.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Citaat van: Trainhenk op zondag 12 juli 2020, 19:55:14
plusminusongeveernietprecieshelemaalmaarongeveer ............

Hi Henk,

Zitten lijmen met de ramen dicht ?     >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Nee, gesnoven..... :-)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Da's actie en reactie Henk, de ramen dicht, Lijmen en snuiven maar ......   :P

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hi Henk,

Zit je met stof en al vastgelijmd  >:-D

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat
Uche uche uche wat een stof op dit draadje en idem op de treinbaan.
Voorlopig nog wel even bezig met schoonmaken.  :-)
Uche uche.

Ik heb binnen de familiesfeer een zeer turbulent anderhalf jaar achter de rug en de rust lijkt nu een beetje terug te keren.
Het gevolg is wel dat de hobby steeds verder naar de achtergrond gedreven werd en ik zit sinds vandaag weer eens op zolder.
Eind augustus had ik mijn servo's werkend en sindsdien niet meer aan de baan gewerkt.

Het zijn barre tijden, ik zit nu ook met een week vakantie om mijn uren op te maken en mijn werkgever te steunen.
Met de 1ste lockdown heb ik 8 weken thuis gezeten en heb ik op verzoek van mijn werkgever ook drie weken vakantie opgenomen om mijn werkgever het anders niet gaat redden.
Ik ben taxichauffeur op een rolstoelbusje.
Met deze lockdown zie ik ook langzaam mijn rooster weer leeg raken.
Sowieso heb ik tot 19 januari geen schoolrit en het aanvullend openbaar vervoer (vraagafhankelijk) moet ik ook nog maar zien.
Wel blijven mijn twee ritten groepsvervoer staan dus dat betekent in de ochtend een rit van 1,5 uur en aan het eind van de middag een rit van 1,5 uur.
Vanochtend was op het nieuws dat vlieg- en treinreizen van en naar Engeland verboden zijn omdat daar een nieuwe variant van hert virus is opgedoken.
Hij is niet gevaarlijker maar wordt wel sneller overgedragen en dat verklaart wellicht het hogere aantal besmettingen waar we nu mee te maken hebben.
Ik moet nog maar zien of de lockdown op 19 januari volgend jaar weer opgeheven wordt.

Mijn zwager meldde vanmorgen zich met de mededeling dat hij corona heeft en hij was afgelopen donderdagochtend nog bij mijn schoonmoeder in het zorgcentrum geweest.
Sonja, mijn vrouw, donderdagmiddag....
Wel allebei een mondkapje op maar toch, als het die variant uit Engeland is.....
In het zorgcentrum meteen alarmfase 1 en mijn schoonmoeder in isolatie op haar kamer en het personeel ziet er weer uit als ruimtereizigers.
Ze heeft Alzheimer, zit op een gesloten afdeling en ze begrijpt het allemaal niet zo goed waardoor ze agressief wordt.

Maar even terug naar de hobby:
Vandaag begonnen met het vervangen van een Engelse wissel door twee gewone wissels in het schaduwstation.
Op de Engelse wissel bleven treinen ontsporen dus die moet eruit.
Uiteraard zit hij op een lastige plek en eruit halen is niet zo moeilijk maar de nieuwe wissels erin is een ander verhaal.
Morgen maar weer verder.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hoi Henk,

Het zijn rare tijden, hopelijk heeft jou zwager niemand besmet.

Letten we hopen dat alles goed komt en dat 2021 een beter jaar wordt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hi Henk,

Wat moet ik nou hierop zeggen, hoop voor jullie dat alles goed gaat.
Ook hier gebeurt het een en ander maar dat is een ander verhaal.
Hopelijk kan je weer gerust aan de hobby, we zien hier de foto's wel verschijnen.

groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hoi Henk,

Wat sneu voor je schoonmoeder, ik hoop dat iedereen snel gezond wordt / blijft.

Kruiswissels gebruik ik ook niet meer, het blijft problematisch.  Hopelijk kunnen we in 2021 weer eens wat afspreken.

Erik
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Inmiddels is de Engelse wissel er uit en vervangen door twee gewone wissels.
De wijziging tevens doorgevoerd in Scarm en itrain.

Ik heb geen foto's van het project gemaakt maar wel een schermafdruk van Scarm.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Vandaag begonnen met de verbinding tussen de linker- en de rechterkant van de baan.
De twee schaduwstations zijn wel al met elkaar verbonden maar boven nog niet.
Het is de bedoeling dat hier twee bruggen komen.

De brug(gen) overlappen een rivier maar het kan net zo goed een droog gevallen rivier worden.



Links en rechts komt een rotswand naar boven
Onder de plank liggen twee sporen die de beide schaduwstations met elkaar verbinden.

De pijlers wil ik bruin maken en de brug vaal groen.
Zo'n vaal groene kleur van een brug die ooit groen is geweest maar al tientallen jaren niet meer geschilderd is.

Van forumlid Hero heb ik al KLIK:een voorbeeld gekregen hoe hij het gedaan heeft maar ik sta ook open voor andere voorbeelden.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lekker bezig henk !

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Vandaag weer even verder met de overbrugging:



Eerst even passen met de 'blauwe Engel' of deze tussen de beide schaduwstations kan pendelen.
Dit is mijn trein met de grootste afstand tussen de wielen dus als hij er door kan kan de rest ook.
Het lukt niet en aan de rechterkant moet de poort groter worden.
Dus de poot uitgezaagd en aan de achterkant geplakt.





Het kunstwerk moet voorlopig uitneembaar blijven maar wel weer steeds op dezelfde plek terug geplaatst kunnen worden.
Dus pootjes gemaakt en daarin een deuvel van 6 mm geplaatst.
In de vloer van de schaduwstations twee gaatjes gemaakt waar de deuvels in passen.

Volgende stap wordt een koperen draad aan de onderkant aanbrengen om de pantografen op te kunnen vangen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Slim dat je het even test Henk, na deze aanpassing kunnen de treinen er prima doorheen rijden.
Ze zeggen wel eens met passen en meten................ :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Bekende wissels Henk :)
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hi Henk,

Je bent weer lekker aan het knutselen.   ;)
Je weet dat ik iets met bruggen heb daarom mijn vraag wordt de jouwe wel dubbelsporig ?

Groet
Harald
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Hoi Harald,

Ja hij wordt dubbelsporig.
Op de foto staat nu een brug en dat was om de hoogte te kunnen bepalen.

De twee buitenste pilaren zijn straks bedoeld voor de tweede brug en de brugdelen komen in/op de rotsen te liggen.
Het zijn twee aparte bruggen die niet helemaal gelijk komen te liggen, maar een stukje verspringen.

Op het plaatje zie je dat ze niet helemaal gelijk aan elkaar liggen en ik vind dat wel een mooi effect geven.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Vandaag aan de onderkant van het geheel een stuk bovenleiding geprutst.

Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Je kan natuurlijk ook de bovenleiding wat omhoog laten lopen aan begin en eind van de tunnel. Dan vang je de stroomafnemer op. Gebeurt in het echt ook zo bij stroomloze bruggen.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
@citaat gaat niet lukken als je de bovenleiding actief (als voeding) wilt gebruiken.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Dag Maarten,

Citaat van: Maarten Marklin op dinsdag 29 december 2020, 21:42:05
Je kan natuurlijk ook de bovenleiding wat omhoog laten lopen aan begin en eind van de tunnel. Dan vang je de stroomafnemer op. Gebeurt in het echt ook zo bij stroomloze bruggen.

In de schaduwstations maak ik alleen bovenleiding op die plekken waar de pantografen schade op zouden kunnen lopen.

Dag Hans,

Citaat van: Hanzi op dinsdag 29 december 2020, 23:20:10
@citaat gaat niet lukken als je de bovenleiding actief (als voeding) wilt gebruiken.

De bovenleiding heeft bij mij geen functie als voeding alleen als, zoals iemand het mooi omschreef als scenery.
Op de zichtbare gedeeltes komt "normale" bovenleiding.

Henk
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Reactie #1032
2 plaatje.

Waarom plaats je geen 3 weg wissel. Is toch handiger. of je had natuurlijk 2 wissels over. Snap dat die dingen niet goedkoop zijn.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
 @citaat

Had gekund maar die is een stukje duurder dan twee gewone wissels.
Daarnaast heb ik in het verleden toch wat minder positieve berichten over de driewegwissel gehoord en omdat hij in het schaduwstation zit dan toch maar twee gewone wissels.
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik heb een driewegwissel in het schaduwstation. In het begin de nodige problemen gehad met de wisselaandrijvingen. Uiteraard had ik de eindschakelaars verwijderd ( traditioneel Marklin probleem ). Desondanks gingen de aandrijvingen al na enige tijd kaduuk. De besturing liep / loopt via een Märklin K83 decoder. Ondanks een schakeltijd van 200 ms, brandden de spoeltjes van de wisselaandrijvingen door. Sedertdien de nieuwe Märklin wisselaandrijvingen geplaatst en geen problemen meer gehad.

Ik laat de treinstellen evenwel langzaam over de wissel rijden. De SVT04 heeft wel eens een probleempje met de wissel. Het is dan ook een lastige wisselstraat, maar wel erg functioneel in het schaduwstation.

Het gebruik van driewegwissel- en kruiswissels maakt het overigens wel mogelijk om mooie spoorvertakking te maken. Twee gewone wissels achter elkaar, ieder naar een andere kant aftakkend, vind ik veelal niet mooi en lijdt ook to een onrustig rijgedrag, zeker bij lange wagens. Maar ja, smaken verschillen (gelukkig!).

Mvrgr
Robert
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik had in mijn vorige baan 2 drieweg wissels liggen, waar ik tegenaan liep was de stroomvoorziening, vooral links afbuigend gaf problemen en een aantal treinen stonden altijd stil.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Beste Henk,

Van mijn kant alvast de beste wensen voor 2021 toegewenst, hopen op een veel beter jaar dan  dat 2020 was.

Groetjes Remco
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: De baan van Trainhenk; ophokplicht dus verder met de baan eniTrain
Ik heb de wissel zelf van een spanningspunt voorzien, evenzo de aansluitende baandelen (die deels geïsoleerd zijn voor de bezetmelders).