Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228

Gestart door neutraal vrijdag 08 januari 2016, 20:56:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Ik heb een ESU decoder 54620 daarmee zouden de tafellampjes en de sluitverlichting digitaal te schakelen zijn van de Rheingold rijtuigen (set 4228)
Heeft iemand ervaring en/of een schema
De reden dat ik ze digitaal wil schakelen is dat er de vaste stroom doorvoerende koppeling op zitten en de set dus moeilijk van de baan af te halen is
Als de set niet rijdt staat hij op een rangeerspoor of onder de baan op het schaduw station en brand dus altijd de verlichting wat ik dus graag digitaal uit zou willen zetten
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
De voeding van de rijtuigset komt van de achterste bagagewagen.
Je kan de 54620 voeden vanuit de achterste sleper.
De verlichting kan je het beste door een monostabiel relais, aangestuurd via F1 (aux1) laten schakelen, (stroom ook van de sleper) daar dan de rest origineel kan blijven, en ik geen idee heb hoeveel de 5 rijtuigen gezamenlijk zullen gebruiken, maar de decoder kan max 250 mA leveren.
Je kan ook je sleepcontact in het middelste rijtuig onderbrengen, net als de (functie)decoder, en dan de middelste t/m bagagerijtuig met Aux1 voeden, en de twee eerste via Aux2. zo worden de uitgangen van je decoder gunstiger belast.

Succes.

Marcel
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Hi

Zelf heb ik in mijn Rheingold-set 26750 de bijbehorende Loc voorzien van een ESU-sound decoder en heb nog een Functie vrij.
Hiermee wil ik t.z.t. een mini relais aansturen en daarmee de rijtuig verlichting schakelen (vanuit de loc dus) via stroomvoerende koppeling. Kan natuurlijk ook met een andere loc

groet
Harald

p.s.
zie mijn draadje.
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Ik heb mijn set 4228 met een uhlenbrock functiedecoder uitgerust. Werkt al jaren prima, zonder relais. Zal morgen even kijken hoe ik het ook al weer aangesloten heb. In ieder geval sluitlichten op F0. De rest op F1 en/of F2.
Groet, Paul
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Ja, ik heb er een Uhlenbrock 73900 in zitten, op F0 de sluitlichten, op F1 de rest van de stam.
Hoe heb ik het gedaan: ik heb de draad van de sleper door een nieuw geboord gaatje naar binnen geleid. Let op dat je geen printbaan op de binnenbodemplaat doorboort. De sleper verzorgt de stroom van de decoder. Een tweede gaatje gaat van de decoder (F1) naar de klem onderaan het rijtuig (waar eerst de draad van de sleper in geklemd was), deze verzorgt de stroom voor de verlichting van de stam.
De sluitlichten zitten met een stekker op de bodemplaat. Trek de stekker eruit, desoldeer hem (bewaren voor latere terugbouw) en sluit de draad voor F0 aan op de sluitverlichting. Hoe ik de massa van de decoder heb aangesloten weet ik niet meer uit mijn hoofd (de wagen staat momenteel in een schaduwstationsspoor en is bovendien vast gekoppeld, dus ik heb weinig zin om hem los te maken en open te trekken), het kan zijn dat ik een draadje heb geklemd op het punt waar de sleper aan het draaistel wordt bevestigd (die vork waar je de sleperhouder op schuift en vastschroeft).
Alle verlichting wordt via de massa van elk rijtuig afgevoerd.

Ik heb er geen foto's van.

Succes, Paul
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Iedereen bedankt voor de reacties het moet gaan lukken
Maar.....het volgende probleem dient zich aan
Hoe krijg ik het bagagerijtuig uit elkaar
Het dak er af is geen probleem maar hoe kom ik bij de printplaat die onder het interieur zit

Mvg Koos
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Dat was ook mijn probleem, daarom heb ik die vier gaatjes in de bodem geboord. Als je goed kijkt (goede lamp erop zetten), dan kan je de printbanen zien lopen waar je niet doorheen moet boren.
Inmiddels heb ik mijn exemplaar uit het schaduwstation gereden. Wellicht maak ik straks nog even een foto (anders morgen).
Paul
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
op de eerste twee foto's zie je de geboorde gaatjes en de daarbij behorende draadjes. De gaatjes liggen net niet in één lijn met het oorspronkelijke klemmetje, maar er dus net naast. De grijze is de massadraad en die zit geklemd in de vork van de sleperhouder. Binnenin is deze draad aangesloten op de zwarte draad van de decoder. De zwarte draad komt van de sleper en die gaat naar rood van de decoder.
Op de derde foto zie je hoe de decoder verder is aangesloten: De witte draad met een extra 1K Ohm weerstand aan de kant van het linkerlicht (van buitenaf gezien), de blauwe draad op het rechter. De gele draad wordt niet gebruikt.
De bruine draad gaat meteen weer naar beneden en die sluit aan op het oorspronkelijke klemmetje via het voorste gaatje van deze drie. Hiermee worden de lampjes in het bagagerijtuig gevoed.
De groene draad gaat naar de voorkant van het rijtuig en gaat daar door de bodem (zie foto 4). In de koppeling daar heb ik de strip die uit het rijtuig komt met een papiertje geïsoleerd. De draad heb ik aan een stripje dun messing gesoldeerd en in de nemschacht gestoken, zodat deze de koppelboom raakt.
Op deze wijze is het sluitlicht met F0 te bedienen, de lichten in het bagagerijtuig met F1 en de rest van de stam met F2 (in tegenstelling tot mijn eerdere bericht dus drie functies in gebruik).

PS de Uhlenbrock kan 0,6 A aan, dat is ook ongeveer wat er gevraagd wordt. Let dus goed op of je decoder dat ook aan kan. Anders adviseer ik (in ieder geval voor de passagiersrijtuigen) een relais.

Succes, Paul
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
Het is helemaal duidelijk Paul
Hartelijk dank voor de uitleg en de foto's  :thumbup:
Mvg Koos
Re: Verlichting digitaal schakelen Rheingold 4228
En mocht je een van de rijtuigen echt willen openen dan staat er hier een beschrijving (in het Duits). http://www.ralf-bueker.de/oeffnen_eines_4228.htm
Het is een hoop gepruts en niet geheel zonder risico, omdat de blikken lipjes makkelijk kunnen breken.

Vr.gr. Jos