Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Messing plaat versnijden

Gestart door Petdig1 dinsdag 10 november 2015, 12:47:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2012

offline
Messing plaat versnijden
Ik zou uit een messing strip van 8 mm breed / dikte 0.8 mm plaatjes  moeten kunnen snijden van pakweg 30 mm lang  en / of stukjes van 10 * 10 mm .  ( laatste uiteraard uit een bredere strip van pakweg 12 mm )  Enfin gewoon diverse afmetingen en maten.
Op mijn Proxon zaagtafel met fijn metaal zaagblad lukt me dit blijkbaar niet.   Strip vervomt of stukjes krijg ik niet exact op zelfde maat.

Daar ik een paar zaken wil uitwerken zoek ik iemand die me hieromtrent tips kan geven of eventueel wel over de juiste apparatuur beschikt om dit zaagwerk op maat uit te voeren.
Juiste correcte en gelijklopende maatvoering /stukafmetingen is belangrijk.

Mvg
Peter
Re: Messing plaat versnijden
Hoi Peter,

Je kan bv een kras naald kopen, dat met ijzeren latje mooi krassen. en dan met zeer scherp breek mess, snijden per keer beetje dieper of met scherp hobby mes probeer dat eens. is vooral belangrijk dat je een fijne goede snee hebt waar je mes inpast.


Groeten

Peter
Re: Messing plaat versnijden
Ik denk niet dat dit met een breekmes gaat lukken.
Re: Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Messing plaat versnijden
Daar is dit materiaal te hard voor.
Voorlopig slijp ik zo door met een dremel maar ook verre van ideaal omdat je heel moeilijk steeds de juiste haakte afmetingen kan behouden.
Re: Messing plaat versnijden
Re: Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Messing plaat versnijden
Inderdaad voorlopig opgelost.  Maar hiermee de vraag niet beantwoord. 
Re: Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Messing plaat versnijden
A) Dit gaat het makkelijkste met een guillotine-schaar of ponsen uit een plaat.
Maar een guillotine-schaar is een professioneel knip-/afkort- gereedschap en dus niet bepaald bereikbaar voor een amateur, en een pons ook. Daarbij vervormd het ook bij een pons. (net hoe de pons / het stansgereedschap geslepen is)

B) Met een (scherpe) hefboomschaar is dit goed te doen, maar je krijgt wat meer afval, omdat je weg moet knippen wat je NIET nodig hebt, daar het geknipte deel scheef opkrult / vervormd. Dus eerst bv 40x15 knippen als je 30x10 nodig hebt.

C) Slijpen gaat ook, (op een slijpbank oid) maar dikte van de schijf moet ca 0,3 mm zijn, of groter, daar anders de snede kan vervormen door de flexibiliteit van de schijf) Ik maak zo mijn printen op maat. Kan op 0,1 mm nauwkeurig.

D) Verder kan je nog etsen, en nabewerken.

Maar als je er niet te veel moet hebben: Bijna op maat slijpen/knippen, en nabewerken van de plaat in spanplaat in bankschroef met een (fijne NIEUWE) vijl.

M.v.g. Marcel
Re: Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2015

Lachen is leuk

offline
Re: Messing plaat versnijden
hoii Net een gewone schaar kun je het ook proberen  :thumbup:
Re: Messing plaat versnijden
Lid sinds: 2012

offline
Re: Messing plaat versnijden
@jan955
Ik zou zeggen.... probeer maar eens en laat je bevindingen hier maar horen.  Moest het zo simpel zijn dan zou ik de vraag hier niet gesteld hebben.  Diktes tussen 0.8 mm -0.5 mm en dan in maten van 10 x 10 mm en zelfs nog kleiner (  7 x 8 mm  en zelfs 8 x 3 mm )kan je niet zomaar even los uit de hand knippen, dremelen of inkrassen.  Het resultaat is gegarandeerd  verwrongen of onnauwkeurig gesneden messing en in het slechtste geval snij en slijp je jezelf hierbij nog in de hand. Enigste manier is met een professionele guillotinne of pons maar  deze zijn aardig aan de prijs en haal ik er met hetgeen ik nodig had niet uit.
Momenteel ben ik uit de nood geholpen door een contact die dit dan weer via een Zwitserse vriend kon laten doen. Niet de kortste weg maar wel erg blij mee. En perfect op maat gesneden zonder vervormingen, krullen of wat dan maar ook.
Groetjes
Peter
Re: Messing plaat versnijden
Peter

Ben blij dat het opgelost is, het is inderdaad hard en knippen of snijden met drukkerij mes gaat maar wie o wiel wil dat doen.