Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

komt de Sinusmotor terug?

Gestart door modeltreinverzamelaar donderdag 21 januari 2016, 09:25:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
komt de Sinusmotor terug?
In de nieuwe Märklin modellen gids van 2016 staat onder Belgie de 39408 Locomotief serie 1800.
In de modelbeschrijving staat: Onderhoudsvrije motor in compacte bouwwijze......
Dit was toch de aanduiding dat er een C-Sinusmotor was ingebouwd??

Weet iemand meer?

Groet,
Nico
Re: komt de Sinusmotor terug?
Een onderhoudsvrije motor is normaal gesproken een aanduiding voor een 3 fasen motor, en dat is de sinus motor. Misschien is marklin aan het doorontwikkelen geweest met de sinus aandrijving want volgens mij was de elektronica des tijds niet zo betrouwbaar.
Re: komt de Sinusmotor terug?
ik dacht dat ze de tegenwoordige toegepaste DC motor, ook een onderhoudsvrije motor noemen.
Koolborstels zijn namelijk niet echt te verwisselen en smeren hoeft ook niet.

Zie onderstaande afbeelding uit de 3rail wiki.



Groeten Sander
Re: komt de Sinusmotor terug?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: komt de Sinusmotor terug?
De sinus-C motor is geen compacte bouwvorm, en drijft (in het verleden) één draaistel aan EN is in het draaistel geplaatst. (behoudens enkele stoomlocs)

Later is er even een compacte vorm geweest die ook in het draaistel was geplaatst (Taurus) (haakse overbrenging)

Weer later de zg. middenmotor met aandrijving naar beide draaistellen en cardanoverbrenging.

M.v.g
Marcel
Re: komt de Sinusmotor terug?
Beste mensen,

uit jullie antwoorden maak ik op dat het ook gissen is. Ik hoop alleen dat M hier geen wegwerpmotortje bedoelt zoals Sander aangeeft en Lucien kennelijk ervaren heeft. Ik hoop daarom dat Janvis gelijk heeft en het een doorontwikkeling is. Dat laatste zou voor mij het nieuwtje uit 2016 zijn.

Later realiseerde ik me dat het ook gewoon een drukfout kan zijn: tekst overgenomen uit een eerdere publicatie en niet gecorrigeerd. Echter, daar betrap ik M zelden of nooit op.
De uitlevering van dit model 39408 staat gepland voor het 2e kwartaal 2016. Nog even geduld hebben en we weten het.
In ieder geval bedankt voor jullie bijdragen.

Groet,
Nico
Re: komt de Sinusmotor terug?
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: komt de Sinusmotor terug?
Ik vrees dat ze t motortje bedoelen zoals Sander toont in zijn reactie.
Märklin noemt het "onderhoudsvrij" maar bedoelt waarschijnlijk "niet te onderhouden"  :?
Ik heb één Trax-loc met zo'n motor, en het rijdt prima vind ik; de tijd zal leren hoe lang...