Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Defect druktoetsen control unit

Gestart door Tstolpe zondag 17 januari 2016, 18:30:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defect druktoetsen control unit
Wie kan mij helpen met hetvolgende euvel: ik heb een control unit van marklin waarvan twee toetsen slecht of niet functioneren. Hoe hard ik ook druk, op de display verschijnt geen locadres. In mijn geval de 1 en 4.
Alle andere getallen zijn wel redelijk tot goed te bedienen.

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
Hallo Tjeerd,

heb hier nog een liggen doos en boekje er nog bij, mocht je willen dan mag je mij PB sturen.




Groeten

Peter

Is de 6021 van M
Re: Defect druktoetsen control unit
hoi Tjeerd,

Bekend euvel; Behuizing openen door stiften er uit te trekken.( Klein gaatje erin boren en met een dun parkertje eruit trekken)
Bovenzijde voorzichtig lichten en omklappen (anders vallen de toetsen eruit).
Print met de contactsporen reinigen met spiritus. Pas op met elektroreinigers; er zijn verschillende soorten.
Erzijn er die een isolerend laagje achter laten, dan werken er nog meer toetsen niet! Of ze laten een (geleidend) laagje achter die de sporen (printbaantjes) doorverbinden met dezelfde werking.
Contactvlakjes van de toetsen ook zo schoonmaken.
Daarna het spul weer in omgekeerde volgorde monteren en stiften er weer in.

succes digibert
Re: Defect druktoetsen control unit
Dag Peter,

Doos en boekje, ehhh...?
PB, ehhh...?

Per vandaag lid dus nog niet ingewijd in deze digi-taal.

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
Bedankt, ik ga er mee aan de slag.
Re: Defect druktoetsen control unit
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Defect druktoetsen control unit
vanzelfsprekend toch  :doos erbij en handleiding ook.PB betekend een prive berichtje. :)
Re: Defect druktoetsen control unit
En dat wist Tjeerd uiteraard niet....maar nu wel zoals ik begreep.
Enne welkom Tjeerd.

Mvg: Alex
Re: Defect druktoetsen control unit
Bdankt voor het aanbod Peter tenminste, ik neem aan dat je me de de doos plus handleiding gunt dat is altijd goed nieuws. Aan de doos heb ik niet zoveel denk ik en de handleiding is te downloaden maar die verhaalt niet over het probleem met de drukknopjes tenzij die van jou uitgebreider is als die op internet.

Nogmaals dank.

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
Merci Alex.

Allereerst wat een fantastisch medium is dit zeg: allemaal liefhebbers en connaisseurs on demand.
Daar ga ik nog veel plezier en gemak van hebben !!

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
Nog even Bert overhet schoonmaken van de printplaat: aan de onderkant zit een zichtbaar printplaatje vastgezet met 3 pennetjes en een soort tie rib. Moet die helemaal of gedeeltelijk schoongemaakt worden met spiritus ? Met een doekje of wattenstaafje ?

Of gaat het -en dat neem ik aan- om het gedeelte aan de andere kant van de printplaat direct tegen de drukknopjes aan ?

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
Allen: probleem opgelost !

Ofschoon ik wel wat twijfelde aan de oplossing van Bert (zo eenvoudig kan het toch niet zijn...) bleek het toch kinderlijk eenvoudig met spiritus te verhelpen maar; kom er maar eens op !!!
Fantastisch Bert ! Zowel de 1 als de 4 knop reageren weer direct !
Wat krijg je van me ?

Tjeerd
Re: Defect druktoetsen control unit
He Tjeerd....... doe dat nou nooit meer he zo iets vragen..... :D
Wij kennen Bert een beetje , en die vraagt straks zeker een vliegreis naar de Antillen........ :D :D :D

Maar alle gekheid op een stokje , leuk dat alles weer prima voor elkaar is.
Tja je moet het maar even weten , ook hoe hij open moet.

Veel plezier ermee.

Mvg Alex
Re: Defect druktoetsen control unit
Citaat van: Aliebengalie op maandag 18 januari 2016, 16:56:45
He Tjeerd....... doe dat nou nooit meer he zo iets vragen..... :D
Wij kennen Bert een beetje , en die vraagt straks zeker een vliegreis naar de Antillen........ :D :D :D
Nou, die durft!
Ik zou met een paar nieuwe loks uit de 2016 catalogus al tevreden zijn  >:-D
Re: Defect druktoetsen control unit
Voor de prijs van een paar nieuwe 2016 locs kan je 1ste klas naar de Antillen vliegen!

Tjeerd, alle hulp hier is gelukkig gratis en volgens mij kunnen de meeste forum leden hier ook niet laten om anderen te helpen.

Groet Hans
Re: Defect druktoetsen control unit
Hallo iedereen, ook ik heb zo'n probleem met 2 drukknoppen bij mijn 6021 en overweeg om deze te openen en te reinigen zoals Bert beschreef. Alleen stel ik me de vraag of ik in plaats van spiritus ook eventueel wasbenzine of alcohol kan gebruiken?
Groet
Frederic
Re: Defect druktoetsen control unit
Ach, als Bert een beetje gezellig is en van duiken houd dan kon het wel eens een mooie vriendschap worden daar in Curacao...
Re: Defect druktoetsen control unit
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Defect druktoetsen control unit
Dag Frederic.
Zelf doe ik het meestal met wasbenzine en soms met alcohol, spiritus nog niet geprobeerd maar zo te lezen gaat dat ook uitstekend!
Uit en elkaar halen en inwendig schoonmaken is natuurlijk het beste maar als je 1 of 2 drukknoppen hebt die het soms niet doen dan is het vaak al genoeg om de haperende drukknop, tijdens indrukken, even heen en weer te bewegen.
Het helpt niet altijd maar vaak wel, daarna kun je altijd nog gaan demonteren.

Succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Defect druktoetsen control unit
AlbertJan, bedankt voor de snelle reactie  :D.

Vriendelijke groeten
Frederic
Re: Defect druktoetsen control unit
Alcohol is C2H5OH
Spiritus is CHOH

Beiden noemen we alcoholen, ze behoren dus tot de zelfde chemische groep

Alcohol noemen we de geest van wijn, spiritus de geest van hout. Daar ligt ook de basis van de productie; vergisten van suikers of vergisten van houtachtige verbindingen.
Alcohol is voor de mens prima te verteren, spiritus leidt o.a. tot blindheid.

Echter voor het doel waar we hier over schrijven is spiritus net zo geschikt als alcohol en veel goedkoper.
Het beste is echter isopropyl alcohol of kortweg IPA. Reinigt en ontvet uitstekend en reageert vrijwel nergens mee.

CiteerIsopropyl alcohol dissolves a wide range of non-polar compounds. It also evaporates quickly, leaves nearly zero oil traces, compared to ethanol, and is relatively non-toxic, compared to alternative solvents. Thus, it is used widely as a solvent and as a cleaning fluid, especially for dissolving oils. Together with ethanol, n-butanol, and methanol, it belongs to the group of alcohol solvents, about 6.4 million tonnes of which were utilized worldwide in 2011.[14]

Examples of this application include cleaning electronic devices such as contact pins (like those on ROM cartridges), magnetic tape and disk heads (such as those in audio and video tape recorders and floppy disk drives), the lenses of lasers in optical disc drives (e.g., CD, DVD) and removing thermal paste from heatsinks and IC packages (such as CPUs[15]).

Bron Wikipedia

Te koop bij veel drogisterijen.

Groet Hans
Re: Defect druktoetsen control unit
Ervaring:
Ik zou toch oppassen met spiritus, dat spul lost de lak/opdruk op zoals die op een BR41-tender staat...
Re: Defect druktoetsen control unit
Huub en anderen,

Ik bedoelde dit als schoonmaak middels voor elektrische contacten e.d.
Ik zou inderdaad voorzichtig zijn met het gebruik op kunststof en verf werk.

Hans
Re: Defect druktoetsen control unit
Hoi Allemaal,

Was even buitenshuis en kon nog niet reageren.
Ik gebruik altijd spiritus voor dat soort klusjes, alcohol houd ik liever mezelf van binnen mee schoon :-)
Verder moet je bij gelakte en bestickerde delen altijd met alle oplosmiddelen oppassen.
Zelf gebruik daar liever heeeeeeel veel verdunde verfreiniger voor met wattestaafje.
Altijd eerst op een klein stukje proberen.

gr. Bert
Re: Defect druktoetsen control unit
ik reinig printen en koolstofcontacten altijd met alcohol heb zo zelfs een afstandsbediening weer tot leven gewekt die een week in de vijver(toen mijn zoontje 2 was vond die het leuk alles in de vijver te gooien)had gelegen en niks meer deed!