Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.

Gestart door Weatherman 69 zondag 17 januari 2016, 00:00:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Hallo allemaal,

Dit wordt mijn topic, waarin ik de vorderingen wil bij houden van mijn baan in opbouw.
Mijn baanplan is zo goed als klaar, maar om alles uit te sluiten, heb ik eerst een testopstelling gemaakt, om de aansturing te testen om zo met de grote baan de fouten te kunnen uitsluiten.

Mijn baan ga ik aansturen met CC-SCHNITTE,Märklin MS2, terugmeldingen van Rosoft en iTrain.
De testfase is inmiddels in een afrondende fase en op het baantje rijden inmiddels al 3 locomotieven onafhankelijk van elkaar aangestuurd door iTrain.

De meesten kennen mijn vorderingen wel van mijn Facebook pagina met de zelfde naam als dit topic.😉
Onderstaand filmpje is van vandaag

http://youtu.be/ymDxQSaakLw
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ha die Robert, ik ben de eerste.

Gelukkig weer een bouwtopic met cc-schnitte erbij. Ik ga je volgen, maar dat wist je al natuurlijk :P.
Begin gelijk even met je baanplan hier neer te zetten, dan kunnen we meekijken.

Succes en je weet ons te vinden hé :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Robbert, Succes met het bouwen van je baan.
Filmpje ziet er al goed uit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
-Robert:
Testbaantje werkt goed, dan zal de grote baan zeker geen probleem zijn,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Robert,

Leuk filmpje van je testopstellingsbaantje alles loopt mooi en netjes. :thumbup:
Veel succes met Modelbaan Hintergarten. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Even een plaatje van mijn testbaan, zoals ik heb gemaakt met Wintrack..
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
En dit moet het straks worden...
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
en dan hoop ik straks dat het er zo uit ziet.. goed dan ben ik nog een paar jaar verder, maar ik heb de tijd...
Voor het schaduw station heb ik bijna alle rails compleet. de rest moet ik de komende tijd nog verzamelen..
Dus wensen voldoende.

voor de liefhebbers, ook even het plan erbij gedaan.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
-Robert:
Mooie baan, bijf je vorderingen volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.

De 3D tekening ziet er zeer uitnodigend uit, Robert  :thumbup:

Volger erbij  :P

Grtz Tony
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Robert,

Dat beloofd en mooie baan te worden, ziet er allemaal mooi uit hoor.  :thumbup: :thumbup:


Groeten


Peter
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Mooie plannen Robert.
Blijf je vorderingen volgen net als mijn voorgangers. :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Prachtig Robert, dit blijven we volgen.  :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ziet er goed uit Robert  :thumbup:
Ik zie in je testbaan dat je een rail gebruikt voor inrij en stopmelder, dit is niet voldoende er wordt aangeraden twee railzen te gebruiken.

Als je bv met een koploper trein rijd, dan heeft de ene kant van de trein allemaal rubberen bandjes op het voorste draaistel zitten.
Gebruik je een rail dat zal de kop van de trein al op de wissel staan omdat er gestopt wordt op het tweede draaistel.

Ik hoop dat ik het je zo duidelijk uitgelegd heb  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Peter,

Ik snap wat je bedoelt, alleen is de ruimte in de testbaan beperkt. In de bochten heb ik wel twee railsen gebruikt. In het grote plan, worden het er wel minimaal twee. De testbaan heeft zijn beperkingen en dat heeft weer als voordeel, dat ik er weer van opsteek, dat sommige ideeën anders uitpakken.. Het is tenslotte een testbaan 😉. Overigens is de testfase wel zo'n beetje voorbij.. Ik laat hem nog liggen totdat ik de rails voor het schaduw spoor compleet heb. Dan ga ik daar mee beginnen, voor nu kan ik nog lekker een beetje "spelen"
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Mocht je in de toekomst niet genoeg lengte hebben voor 3 melders, dan kan het ook gewoon met twee melders hoor en zelfs met 1 als het moet. Heb zelf ook blokken met 1  en 2 melders en dat gaat perfect.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Citaat van: Weatherman 69 op donderdag 21 januari 2016, 17:12:40
Peter,

Ik snap wat je bedoelt, alleen is de ruimte in de testbaan beperkt. In de bochten heb ik wel twee railsen gebruikt. In het grote plan, worden het er wel minimaal twee. De testbaan heeft zijn beperkingen en dat heeft weer als voordeel, dat ik er weer van opsteek, dat sommige ideeën anders uitpakken.. Het is tenslotte een testbaan 😉. Overigens is de testfase wel zo'n beetje voorbij.. Ik laat hem nog liggen totdat ik de rails voor het schaduw spoor compleet heb. Dan ga ik daar mee beginnen, voor nu kan ik nog lekker een beetje "spelen"

Oké, dat gaat helemaal goed komen  :thumbup:
Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Peter,

Het gaat helemaal goedkomen.. En als ik er niet uitkomt, dan heb ik toch altijd nog de achterban van dit forum 😉 en anders zoek ik wel contact via Facebook, met Barry of met Leo .

Ik heb vandaag in ieder geval al weer een bestelling gedaan voor een partijtje c-rails voor het plan.
Ik verwacht nog een maandje sparen en dan heb ik alles voor het schaduw spoor binnen.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Mooi baanplan Robert. Zelf ben ik ook voorstander van enkelspoor en kan me dan ook helemaal in dit ontwerp vinden.  :P Succes met de bouw hiervan.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Leuk baanontwerp :thumbup: succes en plezier met bouwen, ben benieuwd hoe t wordt!
Re: Modelbaan Hintergarten, testfase doorstaan?!
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, testfase doorstaan?!
Evaluatie test met iTrain en CC-Schnitte.

Op 27 januari was mijn proef licentie voor iTrain verlopen, tijd voor een evaluatie van deze ?proef? periode.

Het was voor mij, na mijn tiener jaren, de eerste aanzet tot het rijden met treinen en digitaal gezien was het helemaal nieuw.
Ik mijn vroege tiener jaren kwam ik niet verder dan analoog rijden met twee gescheiden stroomkringen en handwissels. Märklin?s Delta techniek was net nieuw op de markt en voor mij nog ver van mijn bed.

Het huidige doel is om in de toekomst een automatische digitale baan te maken met een zo beperkt mogelijk budget. De aansturing was het eerste probleem, een Ecos of een Central Station 1 of 2 lag buiten mijn budget en ik zie er de noodzaak niet van in omdat ik straks hoofdzakelijk de PC het werk wil laten doen, daarbij ben ik al in het bezit van een Märklin Mobile Station 2(MS2). Hierdoor viel al snel de keuze op CC-Schnitte, dit was aanmerkelijk goedkoper in aanschaf, ik kan de aansturing doen middels de PC en ik kan de MS2 gewoon er naast gebruiken.
De keuze voor de software was voor mij al snel gevallen op iTrain, mede omdat het ook volledig Nederlands is, Koploper niet officieel meer wordt ondersteund en daarbij niet overweg kan met CC-Schnitte..

Om alles onder de knie te krijgen voor de aansturing van de toekomstige modelbaan ben ik dus eerst een testfase gestart, met een proef licentie van iTrain. Hiervoor heb ik een testbaan gelegd met in totaal 7 blokken, twee opstelsporen, een passerspoor, waarin twee wissels liggen en één Engels wissel. Voor het ijken ligt er aan de voorzijde een programeer / ijkspoor. De aansturing van de wissels verloopt met een Rosoft wisseldecoder. De blokken zijn opgebouwd met drie terug-melders per blok en worden gemeld over Rosoft terug-melders met diode truc, die middels een HSI 88-module op de PC is aangesloten. Tot zover de hardware.

Het is mij echt 100% meegevallen, als alles volgens schema is aangesloten en je het eenmaal een beetje door hebt, is het allemaal vrij logisch te beredeneren. Het meeste werk is de voorbereiding, het maken van het schakelbord, het koppelen van de terug-melders als één blok in het schakelbord in iTrain.

Het invoeren van de locomotieven is een piece of cake, maar wel tijdrovend. Als je het allemaal secuur doet, dan heb je er veel plezier van.. Het ijken van de snelheid van de locs is een must, helemaal als je de treinen natuurgetrouw wilt laten rijden en niet een stoomlocomotief als een soort TGV wilt laten rond racen. Dit is een simpel maar tijdrovend klusje. Daarna is het even wat afstellen aan de vertraging voor het optrekken en afremmen, uiteindelijk rijden de treinen mooi rustig over de baan. Bij het ijken van de snelheid is het belangrijk om eerst de hoogste stap van de loc te ijken. Als hieruit blijkt, dat hij omgerekend 200 rijdt, moet je eerst de instelling in de decoder aanpassen. Je kan natuurlijk een maximum snelheid instellen in iTrain, maar dan gebruik je niet alle stappen van de decoder en dit komt de rij eigenschappen van de loc niet ten goede. Dus is het zaak in de instellingen van de decoder terug te schroeven. Dit is steeds weer aanpassen en proberen, wat de topsnelheid is, net zolang tot je de maximum snelheid in de buurt komt van de wenswaarde van jouw loc. Als je dit eenmaal lukt, kan je alle stappen ijken en uiteindelijk rijdt de loc heel rustig en met de snelheid die er voor staat, dit schept veel voldoening.

Je kan in iTrain bepalen waar een loc moet stoppen, het kan op de centimeter nauwkeurig, dit is wel afhankelijk van het juist invoeren van de lengtes van de blokken, de afstand tussen de terug melders en de lengte van de locomotieven en de gekoppelde wagons.

De blokbeveiliging gaat vrijwel automatisch. Simpelweg, het is niet toegestaan om twee treinen in één blok te laten rijden zonder rangeermogelijkheid. Dus als het blok bezet is stopt de trein automatisch, of de trein rijdt het voorliggende blok met gematigde snelheid in. Is er een mogelijkheid om uit te wijken, bijvoorbeeld een passeerspoor, dan kan iTrain zelf de trein een andere route laten volgen. Door treinen een reservering te geven voor meerdere blokken is het vrij eenvoudig om op een simpele rail ovaal met passeerspoor treinen tegengesteld rond te laten rijden, ze wachten dan tijdens een stop op het passeerspoor, totdat de tegengestelde trein op het andere spoor stopt. Dan kan de andere weer wegrijden, tot deze bij de volgende doorkomst weer stopt. Er zitten enorm veel veiligheden in, als het misgaat, doordat een wisselaandrijving bijvoorbeeld weigert, dan grijpt iTrain in en stopt de trein abrupt bij het inrijden van het ?verkeerde? blok.
Ik heb het gered om op mijn testbaan drie treinen tegelijkertijd te laten rijden, zonder elkaar in de weg te zitten. Ik heb op zondag 31 januari het systeem gestart en het heeft 3 uur lang continue gereden zonder ?brokken? ik wil het niet meteen van de daken schreeuwen, maar het is mij echt heel goed bevallen en ja het is slechts een test van één systeem en ik heb geen enkele andere referentie. Mijn test is geslaagd en ik ga nu verder sparen om de rails voor het schaduwspoor van mijn te bouwen modelbaan bijeen te krijgen zodat ik daar aan kan gaan bouwen en iTrain zal zeker de aansturing gaan doen.

Is er dan niets aan te merken op het systeem en de software? Jawel, het is me nog wel eens gebeurd, dat het systeem in het honderd liep, na het programmeren van een loc-decoder. Ineens wilde locomotieven niet meer lekker rijden of weigerden in hun geheel dienst. Ik kwam erachter, dat dit te wijten was aan mijn Mobile Station, zodra ik deze loskoppelde liep de loc weer probleemloos. Hierna heb ik de bewuste locomotieven verwijderd uit mijn Mobile Station en opnieuw ingevoerd, daarmee was het probleem opgelost.
Het tweede probleem waar ik tegenaan liep; ik heb iTrain geïnstalleerd op een laptop, dat werkte allemaal goed, totdat de laptop in sluimerstand ging, hierna vielen de USB poorten in de slaapstand en daarna liep het mis met iTrain, terugmeldingen kwamen niet meer door met alle gevolgen van dien. De enige optie was nog de noodstop op mijn mobile station. Een kwestie van de energiebesparing van de laptop uitschakelen verhielp het probleem.

Voor mij werd het zaak om het geld vrij te maken voor de aanschaf van het volledige iTrain pakket zodat ik verder kan gaan bouwen aan het toekomstige plan en het ijken van de laatst locomotieven op de testbaan. De laatste test die nog ontbrak was het rijden met ?dubbeltractie?. Kort na de aanschaf, heb ik dit alsnog getest en eigenlijk is het een kwestie van het koppelen van twee goed geijkte locs, je voegt de tweede loc toe in de treinsamenstelling. Je kiest welke loc ?master? is en de andere volgt zonder problemen op de vooraf ingestelde snelheid.

Van de diverse tests heb ik verschillende filmpjes gemaakt. Voor de liefhebbers, kan je deze bekijken op https://www.youtube.com/channel/UCrSiAdw8pdMZBFgTE-rW3lw .  Hierna kan je ?mijn kanaal? selecteren en de filmpjes bekijken.
Voor de Faceboekers onder ons kan je ook een kijkje nemen op de facebookpagina voor mijn modeltrein hobby op: https://www.facebook.com/Modelbaan.Hintergarten/
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Bedankt Robert voor het delen van deze evaluatie. Duidelijk beschreven.
En de filmpjes laten zien dat het werkt, top.  :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Een betere omschrijving kan ik niet bedenken, top!
Nu je eigen voorbereiden op het grote werk. Je testbaan kun je gebruiken om nog lekker te kunnen spelen.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ja voorlopig blijf nog lekker testen.
Ik moet nog het één en ander hebben voor mijn schaduw station. Totdat ik dat allemaal compleet heb laat ik de testbaan liggen..

Ik verwacht tegen de zomer alle wissels voor het schaduw station wel te hebben incl. De wisseldecoders.
Met de terugmeldingen decoders die ik nu al heb, verwacht ik al een eind te komen. Dus als ik einde van het jaar nou eens het schaduw station helemaal operationeel heb, heb ik alweer een mooi doel voor ogen. 😁

Het ijken van de locs is momenteel bezigheid nummer één en daarbij kom je toch verassingen tegen. Zo zijn de 60760 decoders van Märklin wel erg basic evenals de decoders uit de locomotieven van de startset van Märklin. De Lokpilot van Esu vind ik persoonlijk wel een toppertje deze laat zich mooi af regelen op de 126 stappen een heel verschil met de 14 stappen van de 60760...

Weer een uitdaging voor de verre toekomst om deze wellicht een keer te vervangen..Voorlopig rijden ze en daar blijft het even bij.. Ik ga me nu richten op "de baan"
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Pffft, best wel een beetje erg, als je Facebook vrienden je erop attenderen dat jouw thread over de door jou te bouwen modelbaan een beetje stoffig is geworden en dat mijn Facebook pagina met de bouw van de modelbaan wel floreert en vrijwel wekelijks wordt voorzien van nieuw materiaal. Dus ik zal mijn leven beteren en deze thread eens bij gaan werken en van de week eens wat foto materiaal te plaatsen van de bouw tot nu toe.
De testbaan is inmiddels ontmanteld en ik  ben begonnen met "het echte" plan. Eerst het schaduw spoor en dan langzaam bouwen we verder. 

Eens kijken of het lukt om een album te plaatsen van het onderstel.
http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/onderstel/story

En die van het aanpassen van de wisselaandrijvingen
http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/wisselaandrijving/story
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Sorry hoor Robert, het was geen verplichting  >:-D

Top dat je nu met je echte baan gaat beginnen. De eerste stappen zien er al goed uit.
Ik blijf je volgen, hier of op faceboek ;).
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Barry, ik ben het ook verplicht aan dit forum. Mede door het forum ben ik ook weer zover gekomen dat ik ben gaan bouwen en ja dat komt dan ook weer door jou en Leo, want jullie hebben mij met CC-SCHNITTE besmet 😂.

Ik zal nu ook voor de niet Facebook mensen hier regelmatig een update plaatsen.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
 :) :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Vorige week was ik begonnen met het uitleggen van het schaduw station. Het eerste deel ligt inmiddels op zijn plek maar moet alleen nog worden aangesloten. Eerst ga ik beginnen met het laatste stukje van het fundament en schaduw spoor. Momenteel ligt er een stuk van 3,8 bij 1,4mtr. Daat moet nog een "L" aan worden gemaakt van 0,9 bij 1,10 om een deel van het klimspiraal te herbergen. Daarvoor heb ik zojuist rukmte gemaakt en hier ga ik komende week mee aan de gang. Dan kunnen we weer verder bouwen en gaan we "de lucht in".

Foto's op onderstaande link..
http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/schaduwspoor/story

Ps het kan wezen dat. Foto's niet echt op chronologische volgorde staat. Dat ligt aan mij, ik ben pas sinds gisteren bezig met fotobucket, mede om jullie de plaatjes te iunnen laten zien van de bouw.😉
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Strak bezig. En niet onverstandig om de ruimte onder de wissels weg te zagen. Heb inmiddels 3 aandrijvingen die het niet doen. Gelukkig uit voorzorg ook voorzien van gaten onder de wissels. ;)
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Vanmiddag had ik papa-dag, die tijd heb ik goed besteed  ;)
Ik heb het laatste deel van het onderstel in elkaar gezet en geplaatst.
De complete basis staat nu en ineens begint het papierwerk van jaren vaste vorm te krijgen.
Ondanks dat de ruimte beperkt is, is het toch een imposante oppervlakte als je het ineens ziet staan.

Nu toch eens een besluit nemen waar ik het paneel ga plaatsen met de wisseldecoders en terugmelders..
Ik wil het op een centrale plek maken die natuurlijk makkelijk toegankelijk moet zijn..

Wel een leuke uitdaging en ik zie dit wel zitten omdat ik in het verleden veel grote panelen en schakelkasten heb gebouwd als scheepselektromonteur.  #kannietwachten...

Bijgaand een paar plaatjes van het nieuwste deel van het onderstel, natuurlijk ook met verstelbare pootjes.
http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/onderstel%20deel2/story

Tot later.....
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Vandaag de eerste stijging ingezet, maar belangrijker nog ik heb de panelen geplaatst waar straks de besturing op moet worden gemonteerd. Deze panelen zijn scharnierend en kunnen naar voren worden gedraaid zodat je er makkelijk op kunt werken. Als je dan klaar bent kan jed panelen naar achteren draaien  waardoor de panelen haaks onder de baan komen te staan.

Vanaf nu weet ik waar de bekabeling naar toe moet worden gelegd.

Foto's  op onderzoek rstaande link
http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/Besturingspaneel/story
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ik ben weer een stapje verder. De bekabeling die al aan de rails zat,is verlend en ligt nu op de juiste plaats.
Gisteren heb ik de voeding aangesloten en getracht te testen. Helaas gebeurde er niet wat ik wenste. De treinen kwamen niet in beweging. Mijn Mobile Station 2  herkende de locomotieven wel, maar vervolgens kwamen ze niet in beweging. Ook een andere Mobile Station heb ik geprobeerd maar ook hiermee gebeurde precies hetzelfde. Uiteindelijk heb ik de handdoek gegooid en zou vandaag verder kijken. Vanavond even een andere aansluit rail gepakt en deze apart aangesloten op de Gleisbox en ook dit bracht geen verandering. De locs werden gedetecteerd maar reden niet weg. Toen ik uiteindelijk een CV waarde van één van de locs wilde wijzigen, brak ik de handeling af omdat ik niet verwachtte dat dit veel zou helpen en juist nu ineens reageerde de locomotief. Vanaf dat moment reden de locomotieven weer als op de testbaan. Ik vermoed dat er iets in de gleisbox fout heeft gezeten maar echt een concrete aanwijsbare fout heb ik niet gevonden.

Maar gelukkig heeft vanavond een loc, de eerste meters gemaakt op het schaduwspoor van de nieuwe modelbaan.
https://youtu.be/qMGGqHgFBJU

We kunnen nu in ieder geval weer verder met bouwen en testen.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Hallo Robert,

Ziet er allemaal veel belovend uit. :thumbup: :thumbup:
Vooral je eerste testronde verliep goed.
En een mooie baanlengte.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Robert,

Leuk om te lezen maar vooral om te zien dat je testrit geslaagd is. :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Toch speelt er nog steeds door mijn hoofd, wat was die storing nou. Ik kan er niets over vinden op het net, of er meer mensen zijn, die wel eens een soort gelijk probleem hebben gehad. Het lijkt mij nog steeds dat de fout in de gleisbox heeft gezeten. Ik wacht het maar af en ga weer rustig verder bouwen en de komende tijd de terugmelders aansluiten en de wisselaandrijvingen naar de decoders toe te brenegen en te testen..
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ach ja met digitale techniek en computers kan dat gebeuren. Ik zou me er verder niet druk over maken, de boel werkt nu toch goed?
Succes met de verdere bouw van je baan.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Hallo Robert,

Het lijkt inderdaad op een software foutje, want je gaf al aan dat je een andere rails gebruikte ook het probleem had. Dan lijkt het erop dat het niet in je aansluiting zat.
Weet hoe je denkt (zou ik ook doen). Maar als alles nu werkt zou ik lekker verder gaan.
Zoals Maarten ook al aangaf.

M.vr.gr. Erwin
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Je moet maar zo denken Robert. Beter nu die fout hebben dat je er nog iets aan kan doen. Als straks wanneer de baan helemaal klaar is. Want als je dan de handdoek gooit beschadigd er veel meer  :D
Succes met sleutelen verder
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Citaat van: adrie1961 op woensdag 05 april 2017, 11:14:16
Je moet maar zo denken Robert. Beter nu die fout hebben dat je er nog iets aan kan doen. Als straks wanneer de baan helemaal klaar is. Want als je dan de handdoek gooit beschadigd er veel meer  :D
Succes met sleutelen verder
Het is meer mijn werk verleden dat zorgt dat ik dit niet loslaat. Niets is zo vervelend dan een storing die onverklaarbaar is verdwenen...maar  ik gooi de handdoek wel netjes in de wasmand :D :D zoals jullie al aangeven, we gaan weer (gewoon) verder.😉
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
De afgelopen weken ben ik vooral druk geweest met het fatsoeneren van de bekabeling van het schaduwspoor en wachten op de door mij bestelde adereindhulstang. hiermee kan ik de kabels netjes afwerken op de klemmen en heb je geen last van uitstekende adertjes. natuurlijk kan je er ook voor kiezen om de draden te vertinnen, maar dit vind ik netter.
Gisteren heb ik de draadjes afgewerkt op de wisseldecoders na een laatste test, daarbij bleek dat ik één wisselaandrijving was vergeten te voorzien van een doorverbinding. gelukkig kan je daar nu nog goed bij en is de aandrijving vervangen voor een betere en wacht deze op zijn aanpassing.
Gisteravond heb ik de wissels getest op de decoders en ook dat werkt nu goed alleen waren drie wissels verkeerd om aangesloten, maar dat is een kwestie van draadjes omwisselen.
Van de week ga ik de terugmelding eens koppelen met de PC om te kijken of die ook binnen komen, daarna is het een kwestie van verder bouwen en de techniek uitbreiden.. zo maken we langzaam stapjes.

Onder de link vind je de foto's van de laatste weken.

http://s44.photobucket.com/user/robert_mooij1/bedrading%20en%20aansluiten/story
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Robert

Dat ziet er allemaal heel netjes uit zo, gewoon lekker doorgaan op deze manier.  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Hoi Robbert,

Dat ziet er allemaal netjes uit  :thumbup: toch ben ik bang dat je problemen kunt krijgen door de lengte van de draden die naar je bezetmelders gaan.
Het lijkt er nu op dat de S88 een eind weg zitten van de sporen waarop hij aangesloten is.

Als ik het goed zie lopen deze draden ook parralel aan andere kabels, en dan heb je kans op overspraak.

Draden vertinnen en dan onder een schroefje zetten is een no go, tin is zacht materiaal en breekt snel, met de adereindhulsjes die je nu gebruikt heb je de juiste combinatie.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Peter,

Ik ga het meemaken, overigens zijn de draden naar de terugmelders rond de 5mtr, dat valt nog wel mee. Maar zoals gezegd, ga ik van de week eens een koppelung maken met de PC en kijken of de terugmelders gesignaleerd worden.
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Vandaag even de puntjes op de "i" gezet.
De laatste test wees uit, dat ik een hardnekkig probleem had met een drietal terugmelders.
Dat moets vandaag uitgezocht worden. Na lang zoeken bleek dat ik twee railsen verkeerd had lighen in het plan, waardoor de terugmelding aan de verkeerde kant geschiedde, waardoor er ee sluiting optrad inde terugmelding. Een terugmelder moest opnieuw gesoldeerd worden, maar daarna werkte het zolas het hoort.

Het nieuwe plan wat ik had gemaakt in iTrain gaf ineens problemen met de wissels, deze werkte allemaal ineens andersom, daar werkte voor mij maar één oplossing voor, de draadjes omdraaien, later werd me duidelijk gemaakt, dat dit ook software matig kan.(Bedankt Barry) Ik kon het alleen niet vinden, maar nu wel(read the f@#king manual :D). Gelukkig werkt alles nu en kan er op het schaduwspoor alweer een stukje automatisch worden gereden met iTrain.

Zie het filmpje
https://youtu.be/WW0j99JGbN4
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Haha, daar hebben ze de afkorting RTFM voor in het leven geroepen. Ik kan de handleiding bijna dromen (qua zoektermen dan hé). :P

Maar iig fijn dat er al wat gereden kan worden :thumbup:

Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ja Barry en dan te bedenken dat ik "hem" op de ipad hetb staan en tot inde treuren heb doorgelezen..
Alleen het laatste half jaar heb ik er niet meer in gekeken. Gelukkig hebben we dan de digitale media nog...

Nogmaals dank. Ik ga nu de de komende tijd de rails vast lijmen en de valbeveiliging plaatsen...
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ik heb niet zo heel veel te melden, maar doordat ik wel wat achterstand heb op dit Topic, even een terugblik op het afgelopen half jaar van mijn modelspoor hobby. Van testbaan tot nieuwbouw van de modelbaan en her en der nog even een ombouw projectje of qat nieuw rollend materieel...

Binnenkort gaan we weer verder en zal ik weer inhoudelijk wat info geven over de bouw.

https://youtu.be/If8X1_2BNbw
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Ha Robert,

Zo, nu ga ik jou vorderingen van Hintergarten ook volgen!

Groet, Jasper
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Modelbaan Hintergarten, start van een modelbaan.
Hé Jasper,

Je hebt eindelijk mijn Topic gevonden. Nu weet he waar ik het over heb, op de club. :D
Ik zie je dinsdag avond.

Robert