Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  verder met M-rail?
0 leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: verder met M-rail?  (gelezen 500 keer)

lmou

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
verder met M-rail?
« Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 16:24:44 »

Ik ben zopas terug in de modelbouw gestapt, na ongeveer 35j., Ik heb mijn oude materiaal van zolder genomen en dat blijkt nog tiptop in orde, geen roest, geen beschadigingen, M-rails (er was niets anders...).
Na wat testen stel ik vast dat mijn rollend materiaal veel ontspoort, vooral duwen over een wissel geeft problemen, wielen botsen op het puntstuk. Ik kan mij herinneren dat ik daar vroeger minder last van had, ik gebruikte toen natuurlijk ouder rollen materiaal, dus misschien een ander wielgeometrie? Ik vroeg mij af of dit probleem opgelost zou zijn met een overstap naar C-rails? Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,
wat is jullie ervaring?
Leopold
Gelogd
Leopold

Wim

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: verder met M-rail?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 16:27:18 »

Probeer als eerste eens of de wielafstand 14 mm is...
dat scheelt vaak al...
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

ErikW

  • Vaste Gast
  • **
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: verder met M-rail?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 16:31:17 »

De wielafstand is belangrijk inderdaad.  Daarnaast heb ik bij mijn oude M-wissels gemerkt dat het puntstuk soms wat versleten was.  Dat is het driehoekje waar het wiel tegenaan rijdt.  Als die niet netjes scherp is, kan de boel daar ook ontsporen.
Gelogd
Erik

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: verder met M-rail?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 16:41:57 »

'k Heb ook nog steeds metalen rails. Niets ontspoort. Wagens en wagons/rijtuigen van diverse merken.
Wielen staan allen op 14 mm tussen de flenzen. 2Rail wielen op 14,1 mm.
Rails zorgvuldig leggen.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: verder met M-rail?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 17:54:51 »

Over het algemeen* rijdt (oud) Märklin-materieel prima op M-rails. Duwend stelt de nodige extra eisen, dus zelf zie ik daar zoveel mogelijk van af, op welke railsoort dan ook.
Ik weet niet of je materieel van andere merken rijdt? In dat geval raad ik je de overstap op C- of K-rails aan. Vaak* gaat dat niet zo goed met M-rails. Ik heb zelf die overstap wel gemaakt, omdat ik met Nederlands materieel wilde rijden. Dat is vooral bij andere merken beschikbaar.

*Ik ken uitzonderingen
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 juli 2021, 17:56:24 door 1200Blauw »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: verder met M-rail?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 19:12:06 »

oude materiaal van zolder genomen en dat blijkt nog tiptop in orde, geen roest, geen beschadigingen,
M-rails (er was niets anders...).
Na wat testen stel ik vast dat mijn rollend materiaal veel ontspoort,
vooral duwen over een wissel geeft problemen, wielen botsen op het puntstuk.
Herkenbaar. En ook eens met voorgaande reacties.

Wat niet duidelijk is uit je inleiding: de rails is 35 jaar oud, is al het rollend materieel dat ook?
Want nieuwer materieel heeft een iets kortere flens én een iets dunnere wielmaat
en de afstand tussen de wielen is effectief iets (0,1-0,2 mm) groter.
(Dat is ook meer conform de NEM-norm,die is 14.4, en bij C-rails iets van 14.1).

Duwen is ook iets anders dan trekken.
Vroeger gebruikte ik duwen om te testen of de rails goed lag,
en trekken, dat deed de trein zelf altijd.
Tegenwoordig heb ik trek- en duwtreinen (op K-rails),
en dat ligt anders (is veel gevoeliger).

Het is dat je duidelijk aangeeft dat het om het puntstuk (of hartstuk) van een wissel gaat,
want er zijn 2 andere mogelijkheden: raillasjes en strijkregels.

Bij K-rails standaard wissels heb ik ervaringen met botsingen met strijkregels
(als de afstand tussen de wielen niet klopt).

Bij M-rails heb ik ervaring met voorloopwielen van (E-loks en stomers) op raillassen.
Als een raillas lubbert (niet goed vast zit, opengebogen), ontspoort de trein
(niet direct de loc zelf, maar eerst de eerste of tweede getrokken wagon, en als gevolg daarvan de loc).
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

lmou

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: verder met M-rail?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 19:18:49 »

ik citeer: "Ik kan mij herinneren dat ik daar vroeger minder last van had, ik gebruikte toen natuurlijk ouder rollend materiaal, dus misschien een ander wielgeometrie?"
Dus zal daar wel iets mee te maken hebben,
Leopold
Gelogd
Leopold

pajomaho

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: verder met M-rail?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 27 juli 2021, 20:07:28 »

Ik rijd voor 95% op M-rails met allerlei materiaal uit allerlei tijdperken. Meeste "problemen" op wissels heb ik met voorloopwielen van o.a. Märklin BR 18.5 en 38-ers, (meestal wel op te lossen door de veer die het draaistel op de rails duwt wat bij te buigen) en Roco BR 93.5 (helaas niet bij te buigen). Maar ook tenders achter BR 01, 03, 39, 50 (uit de jaren 2000-heden) ontsporen nog wel eens omdat de tender te licht is en de sleper het draaistel omhoog duwt. De sleper slapper afstellen werkt niet i.v.m. schakelrails-palletjes, dan blijven ze daarop staan. De tender verzwaren kan soms een optie zijn.
Ik heb een aantal trek-duw combinaties (o.a. BR 23 met Silberlingen, Mitteleinstiegswagen (nieuw, zowel Märklin als Piko), Silberlingen (klassiek)), en ook treinstellen (Bemo BR 624, Märklin "Donald Duck") waarbij de motor aan één kant zit. Daarmee heb ik bij het duwen geen probleem over wissels, zelfs niet als de wissel direct na een helling ligt. Alleen de Insider TEE Ram van afgelopen jaar wil soms nog wel eens verkeerd gaan, dat ligt aan de starre koppeling tussen de rijtuigen.
Alle andere locs en wagens (van 1970 tot heden) rijden wel goed over de wissels, ook geduwd bij rangeerbewegingen.

Ik denk dat het per wissel, de ligging van de wissel, de helling, wat er voor de wissel ligt, de stabiliteit en afstand van de strijkregel, slijtage van het puntstuk, kan uitmaken of een wissel wel of geen ontsporingen veroorzaakt. Als je een wissel voor eenzelfde vervangt of omwisselt met eentje op een andere plek, kan het bij beide opeens goed gaan. En ook de eerder genoemde afstand tussen de wielen is belangrijk.

Dat de wielen het puntstuk raken kan te maken hebben met die as-afstand, of een loszittende strijkregel. Je kan kijken of je die kunt vastzetten, of anders met een stukje plastic (bijv. strookje van een oude betaalpas) de ruimte tussen strijkregel en rail versmallen (daar zijn op dit forum wel meer tips over gegeven).
Wissel vervangen door een goede 2e hands is ook een optie, zo duur zijn ze niet.

Succes,
Groet, Paul
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android; 95% M-rails 5% K-rails;  CS1R bij de Z-baan in gebruik;
ruim 50 jaar Märklinist

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: verder met M-rail?
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 07:03:37 »


Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,


Aan mij moet je het ook niet vragen. Maar ik zou het wel weten en overstappen op iets nieuws. Alles is op te lossen maar het blijft oud. Ook voor mij zou gelden: "weg die rommel", we leven in 2021 maar het budget is natuurlijk alles bepalend.

Gr, Ben.
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: verder met M-rail?
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 07:52:53 »

hoi,

Aan een verkoper moet ik dit niet vragen, dat is voor hen een noodzaak, "weg die rommel", maar ik twijfel: zonde van dit materiaal en het blijft een dure aangelegenheid,

Tja... Voor veel mensen is het rijden met treintjes de hoofdzaak van de modelspoorhobby. Als je constant aan het ergeren bent over treintjes die niet goed rijden vanwege de rails dan is de lol er ook snel vanaf. Een kleine investering in ander railmateriaal kan dan het plezier vergroten. Het gekke is: Men investeert heel graag in een lokje van 300 - 400 euro maar het investeren in rails of andere zaken is dan te veel. Als dan vervolgens het dure treintje niet goed wil rijden is het extra zuur. De rails is de basis van je spoorbaantje. Mogelijk iets om over na te denken.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

josdemosselman

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: verder met M-rail?
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 12:13:55 »

Ik heb al mijn m rails verkocht en c rails aangekocht. Digitaal rijden en grotere radiussen was voor mij de voornaamste reden. Terugmelding werkt naar mijn mening iets makkelijker op c of k dan op m.
De looks van c en k rails spreken mij ook meer aan dan de m rails, mar das kwestie van smaak.


Dus n.m.i., hangt er wat vanaf wat je wil doen op termijn...
Grtz,
Jos
Gelogd

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: verder met M-rail?
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 16:36:28 »

...en je budget natuurlijk. Alles ineens vervangen loopt vaak al snel in de papieren.

Er zijn op de verschillende fora ook mensen die ervoor kiezen om juist niet alles te vernieuwen, maar er een uitdaging in zien juist met de oude spullen aan de gang te gaan en dat weer rijdend te krijgen en te houden. Ook hier op het forum zijn een aantal van die mensen, zoals (willekeurige greep, geen voorkeuren):

- Anthonymarklin;
- Hanzi;
- Nieuwenhuis;
- Frank-103 (ook met moderne locs);
- Einte;
- Wullem.


Zelf gebruik ik mijn oude M-rails ook nog regelmatig. Met kerst ligt er zo'n retrobaan in de kamer, met oud materieel erop:



Het is erg leuk om die spullen rijdend te houden, eenvoudige techniek, lekker nostalgisch ratelende rails, geur van olie, helemaal top. Het is maar net wat je wilt. Ik heb deze heren trouwens niet gedigitaliseerd, omdat ze nooit zo mooi zullen rijden als modern digitaal materieel. Op beurzen is voldoende oud materieel verkrijgbaar, met wat zoeken ook in goede staat. Mocht je dat overwegen, dan hoeft de vrees voor een tekort aan onderdelen geen belemmering te zijn. Ook op dit forum zijn er leden genoeg die nog oude spullen of onderdelen over hebben.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.054 seconden met 25 queries.