Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)

Gestart door Neo zaterdag 16 januari 2016, 21:56:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Dag allemaal,

Bij mijn verwoede poging om de enige pantograaf van mijn ICE 1 weer in elkaar te zetten (deze was uit elkaar gevallen) hield ik (zie foto) een veertje over, dat de stroomafnemer natuurlijk verend tegen de rijdraad moet drukken. Maar ik wist niet meer, hoe deze veer had gezeten.
Is er sprake van maar een veer, of moeten dat er twee zijn en mis ik er dus eentje ? Ontbreekt er soms een onderdeel ? Ik heb het hele web afgezocht naar een duidelijke foto of tekening maar kon deze helaas niet vinden...

Mijn vraag aan jullie:
Wie kan mij uitleggen hoeveel veren er waar moeten worden bevestigd ?

Alvast heel erg bedankt !

Groet,

Gijs


Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Misschien kun je bij een andere lok kijken hoe daar het veertje zit.
Normaal gesproken zit hij aan beide zijden van het voetje en dan om het bewegende deel heen.
Succes met het repareren.
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Als deze van je ICE-1 is, kijk dan eens bij de dummy.
Die heeft ook een pantograaf.
De panto's van een Br 101 zijn vrijwel identiek.

Je veertje loopt van links om de buis heen en weer terug naar links..

Gr. Marcel
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Dag Wilfried en Marcel,

Dank voor jullie reactie, maar zoals ik al schreef Marcel,is op het delta treinstel dit de enige pantograaf dus bij de dummy kijken levert niets op. Een andere lok bestuderen heb ik ook al bedacht, maar ik heb er nogal wat en een groot deel ligt nog netjes opgeborgen in kunststof containers.
Het gaat dus in ieder geval om 1 veer die om het buisje heen moet onderaan en niet om twee veren. Ik zal de dummy nog eens goed bekijken, (@Marcel), of daar niet gewoon een hele panto mist...Zou er een gat in het dak moeten zitten voor de bevestigingsschroef ?

Dank heren, wordt vervolgd....

Groet,

Gijs
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Dag allemaal,

Even nog een fotootje ter verduidelijking. De pantograaf zit inmiddels weer op de behuizing vast.
Het voorste been met het schuitje zit even lichtjes met een stukje plakband op het dak geplakt.
Dit om andere delen beter te bereiken. Ik weet hoe de twee benen aan elkaar moeten, dit is geen probleem. Ook weet ik dat de uiteinden van de veer moeten worden vastgemaakt bij A en B.
Vraag blijft hoe de veer precies moet liggen. Moet hij vanaf A over rol C heen en dan achter lip D langs
terug naar B of slechts vanaf A over been E heen terug naar B ? Kan iemand misschien even een detailfoto plaatsen waarop dit duidelijk te zien is ? Het zou zeer welkom zijn !

Alvast hartelijk dank voor reacties !

Groet en prettige zondag.

Gijs
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Gijs,

Bij de jou voorgestelde opties, drukt de veer de panto omlaag en dat is toch niet de bedoeling, neem ik aan.
Als je de horizontale ronde as ziet, waar de poot van de panto aan zit, zit er dan aan de kant van "D" geen uitsteeksel aan de rol?
Zo ja dan moet volgens mij de veer overomheen gelegd worden en beide uiteinden onder de horizontale ronde as door naar "A" resp. "B" worden gelegd.
Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Dag Ad,

Bedankt voor je reactie. Uiteraard geen veerdruk naar beneden, dat schiet niet op.. Inderdaad zit er aan die rol een uitsteeksel. Ik dacht echter dat deze er voor was om het pantograafbeen niet te ver naar boven te laten steken maar ik ga deze suggestie eens proberen en als het gelukt is meld ik me weer.

Groet Ad en bedankt !

Gijs

Re: Veertje eenbenige pantograaf ICE 1 (Einholmstromabnehmer)
Dag allemaal,

De panto zit weer helemaal met veer en al op zijn plek. Operatie geslaagd dankzij de aanwijzingen van diverse forumleden. Misschien handig hoe ik uiteindelijk de veer op zijn plaats kreeg. Ik heb een lakdraad genomen met een diameter van 0,1 mm en deze door een van de ogen van de veer gefriemeld en goed vastgemaakt. Vervolgens het oog van de andere kant op het veerbeugeltje bij A (zie vorige foto) bevestigd en daarna een rond voorwerp (stokje) als "omvouwpaal" gebruikt en met de lakdraad de veer op beugeltje B getrokken en gedrukt. Daarna de rol met het been zachtjes de plek van het stokje laten overnemen en in de daarvoor bestemde gaatjes geklikt en "bingo" de boel zat meteen goed...Handig is wel even een derde en vierde hand (mijn vrouw)

Allemaal weer vriendelijk bedankt !

Groet,

Gijs