Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?

Gestart door tjones zaterdag 16 januari 2016, 13:49:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Recent heb ik een set 2857 gekocht (Jubileum Marklin 125 jaar met een T5 stoomlocomotief en wagons uit Wurttemberg) op ebay voor niet al te veel. Ik had verwacht dat de boel oud was, en ik werd niet teleurgesteld. Met opzet gekocht, want ik wil meer leren over schoonmaken, repareren en onderhoud. Tot nu toe was wat ik gekocht had altijd brandschoon en in perfecte conditie...

Ik werd toch nog enigszins verrast toen ik de loc openschroefde en daar een decoder aantrof... (die nog werkt ook, dus mijn eerste ombouw moet nog even wachten...) De lok loopt, hortend en stotend weliswaar, dus ik heb nog meer schoonmaak- en smeerwerk te gaan. En ik denk dat het geen kwaad kan om het soldeerwerk ook wat te verbeteren (zie foto)

Ik heb echter een probleem met de wielen van de 2 voor- en achter assen (die dus niet aangedreven worden). Ze zitten behoorlijk vast, en na demonteren kan ik ze alleen met moeite met de hand draaien. Ik heb hier al gelezen over schoonmaken in wasbenzine, maar wil even zeker zijn dat ik niet de rode verf van het onderstel oplos samen met de opgedroogde olie... Kan iemand dat bevestigen?
Ter illustratie een foto van de as met wat ik aanneem opgedroogde olie is. Of is het wat anders? (corrosie?)


Groeten uit Basel
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Schoonmaken   met ruim wasbenzine  ,even laten droven en klaar
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
wasbenzine lost alleen maar vet en olie op.
de verf blijft gewoon zitten en word ook niet dof.
een paar uur laten liggen en dan proberen om de wielen te draaien/
zoveel mogelijk in de wasbenzine laten liggen om het vuil ook in het lager op te laten lossen.
daarna goed laten drogen en heel klein drupje olie toevoegen.

groet Winno
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
en het bevestigingsgat ontdoen van verf voor betere massa...
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Bedankt voor de snelle reacties. Ik wilde het gewoon even zeker weten. Dan gaan we morgen aan de slag met de twee asjes, en ook de rest kan hier en daar wel wat schoonmaak gebruiken!

Citaat van: Wim op zaterdag 16 januari 2016, 15:59:13
en het bevestigingsgat ontdoen van verf voor betere massa...
Soms is het dus juist wél de bedoeling om de verf te verwijderen...  ;)
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Na een nachtje weken in de wasbenzine blinken de wieltjes als nieuw en lopen soepel. drupje olie op de asjes en eens kijken of de lok nu wat beter loopt. (Tandwielen, motor en asjes van de lok inmiddels ook schoongemaakt en opnieuw geolied)
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Ik gebruik meestal WD40
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
WD40 is kruipolie en niet echt aan te raden voor gebruik bij modeltreinen.
De kans is groot dat alles zo vet als bagger wordt en gaat de boel vuil en stof opnemen.
Met wasbenzine en een tandenborstel maak je boel in een paar minuten schoon, goed laten drogen en dan pas een drupje olie op de asjes.
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie? - plus loc rijdend krijgen
De wieltjes lopen weer mooi soepel, maar volgende probleem dient zich aan. De lampjes branden, de loc zoemt, maar rijdt alleen kruipend een heel klein stukje alvorens weer tot stilstand te komen...
Alle wielen kan ik met de hand soepel draaien, er zit niets vast.
Ik heb ook de koolborsteltjes vervangen (oude zagen er niet slecht uit) maar probleem blijft. Het Marklin onderhoudsboekje zegt dat er dan misschien ergens een contactje niet goed zit. of dat de windingen van de spoel beschadigd zijn. Toch maar eens kijken hoe dat alles gesoldeerd zit.
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Heb je de motor ook eruit gehad en schoongemaakt?
Als die net zo vet is als je assen dan zou daar ook nog een probleem kunnen zitten.
Klik HIER voor een prima uitleg.

Groet Hans
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Goed advies. In ieder geval de motor niet meer laten draaien. Het kan zijn dat als de motor flink vuil is hij zoveel veel stroom pakt dat de C80 decoder de geest geeft.
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Citaat van: topslob op zaterdag 06 februari 2016, 22:31:51
Heb je de motor ook eruit gehad en schoongemaakt?
Als die net zo vet is als je assen dan zou daar ook nog een probleem kunnen zitten.
Klik HIER voor een prima uitleg.

Groet Hans

Bedankt voor de waarschuwing. Ik heb de tandwielen schoon, de hele motor er ook uit gehad en schoongemaakt en opnieuw geolied. (klein drupje). Alles draait soepel, dus ik vermoed dat er ergens anders wat mis is.
Ik zal eerst kijken of alle draden goed gesoldeerd zijn, want het zag er allemaal een beetje slordig uit...
Ik was toch al van plan om deze loc om te bouwen met een ombouwset (5* motor en nieuwe magneet, met ook de decoder die daar bij hoort), maar ik lees overal dat je eerst moet zien dat ie goed loopt op de oude motor. Ik vraag me af of ik dit geval niet beter af ben alles eruit te halen en "clean" te beginnen?
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Je kunt de loc eens met een analoge trafo testen.
Als deze dan ook niet loopt, is er hoogst waarschijnlijk iets mis met de decoder.
Het setje stamt uit 1984 en de decoder zal met zijn leeftijd van > 30 jaar het oudste stukje elektronica zijn wat je in huis hebt.  ;)
Een upgrade naar het heden lijkt me dan ook geen verkeerde investering.
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Heb dat net even geprobeerd. Resultaat is wat verrassend... De loc rijdt, maar alleen achteruit, waarbij het voorlicht brandt (die deed bij digitaal niets). Wat het verrassende is, hij rijdt alleen als ik omschakel, dus als ik de omschakeling ingedrukt houd.  :? :O?? Dussss...

Toch een probleem met stroomopname?
Probleem met decoder?
Bedrading verkeerd aangesloten?
Iets anders?

Wat positief lijkt, is dat de motor in ieder geval redelijk soepel lijkt te rijden...
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Moeilijk te zeggen.
Ik zie wel dat het massapunt nogal knullig gesoldeerd is, zonder soldeer lipje, althans dat is wat ik er van kan maken.
Kijk toch maar eens naar de bedrading.
De decoder is niet origineel, want de set had af fabriek een elektronische rijrichtingsschakelaar.
Re: Wielen gecorrodeerd of vast door oude olie?
Nadat ik de slordige bedrading had bekeken, heb ik toch maar besloten om geen moeite meer te doen om de loc eerst weer helemaal goed te krijgen, voordat ik om ging bouwen. Alle slechte verbindingen zou ik ten slotte toch weer moeten vervangen.

Na een middagje solderen (veel gemakkelijker dan ik dacht) loopt ze als een zonnetje en is klaar voor haar tweede leven!

Bedankt allemaal voor de tips en het meedenken voor oplossingen.

Voor iedereen die wat bang is om een oude lok om te bouwen, zou ik zeggen, niet aarzelen, maar gewoon doen!