Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digikeijs DR5000

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 15 januari 2016, 13:15:17

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik heb Digikeijs de volgende vragen gesteld:

Ik heb nu een DR5000 centrale en een DR5033 booster (misschien later een 2e). Ik rij met de oude M-rails van Märklin (3-rail). Alle locs worden voorzien van (minimaal) DCC decoders. Detectie gebeurt door de Rosoft Stroomdetectie melders met s88N.

Nu de vragen:
1) Mogen de massa's van beide stroomkringen gewoon gekoppeld blijven via de railstaven?
2) Moet ik gebruik maken van zgn sleperwippen (bij middenrails op boosterscheiding) of is dit niet nodig?
3) Kan ik de booster(s) via alleen de BBUS aansluiten en is daar een speciale kabel voor nodig?

Dit waren de antwoorden:

1) Nee, is alle gevallen moeten de stroomkringen volledig gescheiden worden.
2) Nee, de boosters draaiien waar nodig zelf de polariteit om.
3) De combinatie DR5000 en DR5033 kan beter worden verbonden via LocoNet.
LocoNet heeft veel meer opties en is veel uitgebreider dan de B-Bus van Roco.
Het is wel heel belangrijk om er zeker van te zijn de de terugmelders op basis van stroomdetectie zijn.
Terugmelders op basis van Ground kunnen de DR5000 en DR5033 beschadigen. zie handleiding.


Misschien heeft iemand hier wat aan.
Re: Digikeijs DR5000
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Helemaal goed Henk.  :)

Kijk ook even naar de oplossing van Freak / Peter / Jorissen, overigens niet voor jou van toepassing: http://members.chello.nl/h.jorissen/dr5000.html

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik zit me nu te bedenken: Als de loc over de scheiding rijdt, maken de wielen kort contact met beide stroomkringen. Meestal zijn de wielen ook in de loc "gekoppeld". Dus kort stukje isoleren werkt niet want als het eerste wiel over de isolatie is, is de loc met beide wielen gekoppeld aan verschillende massa kringen. Hoe ga ik dit oplossen.....??
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Klopt. Sterker nog: een treinstel met een sleper voor en achter zal beide boostersecties met elkaar verbinden. Maar dat is geen probleem, er loopt nauwelijks stroom van de één naar de andere boostersectie.

Wel is het handig een boosterscheiding te maken op een plek waar zo'n trein met meerdere slepers niet langdurig stil staat.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000 - Programmering
Wie heeft er al ervaring met locprogrammering via DR5000 m.b.v. bijv Decoder Pro of iets anders, zodat het programmeren netjes vanuit een database kan?
Heb Decoder Pro geprobeerd, krijg het niet aan de praat. Kan aan mij liggen...

Groeten,
Kees
Re: Digikeijs DR5000
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Firmware 1.3.0.1 is beschikbaar: https://www.digikeijs.nl/files/index/download/id/1503257621/

Gr, Ben.

Tekst van Digikeijs Facebook:

Here are the major improvements, added features:

- DR5000 now speaks multiple languages: English, Deutsch and Nederlands.
- The Config App now can connect via LAN to the DR5000.
- Configuration item added to 'press GO' automatically after power-up, that is, MainTrack power is applied automatically.
- All internal feedback busses now have a settable delay after which the contact are reported when a PowerOn event occurs
- POM reading has been enabled, preparation for the DR5088RC.
- Several issues fixed to get rid of occasional freezes.
- Several improvements to the LocoNet(r) implementation, to better support older/slower LocoNet devices and prevent excessive collisions.
- DCC timing optimized to:
- fix LDT accessories decoder problems
- fix Viessmann locodecoder problems
- fix DIY decoder problems

P.S. V1.3.0. is still listed as BETA, but it IS the production version. It is Labeled BETA, because we did not yet finish the manual updates
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Misschien een gekke vraag maar...
...de DR5000 doet alleen DCC. En kan dus geen Märklin decoders aansturen.
Maar beschikt over LocoNet. Weet iemand of het mogelijk is om dan bv via de Uhlenbrock 63820 de Märklin6021 aan loconet te koppelen om zo het Märklin signaal voor de treinen te genereren?

(NB: volgens mij is de 63820 overigens niet meer in de handel... ?  :-()
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Ernst,

CiteerEn kan dus geen Märklin decoders aansturen.

Dat is iets te kort door de bocht. Marklin heeft nu (losse mSD3 & lSD3, en in oa de insider loks), en in een ver-verleden (via Arnold (86028), met medewerking van Lenz) DCC decoders verkocht. Je opmerking klopt dus niet.

Echter inderdaad, de DR5000 kan geen Motorola I, Motorola II of MFX pratende decoders aansturen.

Jan-Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: karst.drenth op maandag 03 oktober 2016, 10:46:18
Hoi,

Nog een oplossing is om de massadetectie via optocoupler terugmelders te laten doen.



... deze bijvoorbeeld in de OPTO uitvoering.  De 'C' verbind je dan aan de middenleider en de ingangen aan je eenzijdig geisoleerde massa rail.

Dit verenigt het gemak van massa detectie met de veligheid van optische scheiding. ;)

Grtzz,

Karst

Hallo Karst,

Is de DR4088LN-GND (3R) 16-kanaals S88N terugmeldmodule met LocoNet ook voorzien van optische scheiding?
Op de sticker staat wel OPTO namelijk.

En verstuurd de DR4088LN de status bij een OPC_GPON over loconet?



Groeten,

Timo
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dank voor je aanvulling, JanPeter

Citaat van: janpeter op donderdag 24 augustus 2017, 22:50:40
...Echter inderdaad, de DR5000 kan geen Motorola I, Motorola II of MFX pratende decoders aansturen...

...dit was echter niet de vraag. De vraag is of je via een "truc" het LocoNet gebruikend en de Uhlenbrock adapter voor de 6021 alsnog het signaal van Märklin op de baan kan krijgen.


Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Nee, natuurlijk niet de Uhlenbrock adapter is alleen geschikt voor de 6021 om die via de I2C aansluiting via de vertaler op het LocoNet te kunnen aansluiten.
DR5000 is only DCC.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Digikeijs DR5000
Je kunt geen twee centrales aan elkaar koppelen, behalve via b.v. een sniffer poort, zoals op de EcOS zit.

Er is altijd maar 1 kapitein op een schip.

Groet,
Bert
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: treinbert op vrijdag 25 augustus 2017, 16:10:47
...Er is altijd maar 1 kapitein op een schip...

Helder!  :thumbup:
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: treinbert op vrijdag 25 augustus 2017, 16:10:47
Je kunt geen twee centrales aan elkaar koppelen, behalve via b.v. een sniffer poort, zoals op de EcOS zit.

Er is altijd maar 1 kapitein op een schip.

Groet,
Bert

Maar dan krijg je nog altijd niet een ander digital format uit je centrale en op de rails, De DR5000 zal nooit Motorola of MFX uitzenden, ook niet via de sniffer.

Groetjes


Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Re: Digikeijs DR5000
Railbouw Leerdam
gast

Re: Digikeijs DR5000
Hoi,

Even een vraag over de boosters die werken i.c.m. s88 met massa detectie.

Ik heb in dit draadje de LDT DB4 voorbij zien komen. Zijn er ook andere merken/types die geschikt zijn voor dit doeleinde?

Ik wil mijn baan niet ombouwen, massa detectie moet blijven.

Alvast bedankt voor de input.

Gr. Dieuwe
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
 @citaat Digikeijs 5033 booster over LocoNet. Over massa detectie is al genoeg geschreven: optische scheiding toepassen anders is het einde oefening.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Heb ook zo'n prachtige DR5000 - prachtig ding maar ik krijg een ding niet  voor elkaar: programmeren van locdecoders.

Heb drie locjes, twee Fleischmann en een Minitrix en ik krijg zowel met de DigiKeijssoftware als met JMRI alleen maar Failed als ik uitlees of schrijf. Ik programmeer op het programmeerspoor want ik moet nieuwe adressen invoeren. Weet iemand hoe ik dit aan de praat krijg?
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Je kunt wat spelen met "Delta ACK stroom" bij "instellingen programmeerspoor". Zie handleiding H7.8.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
@Ben - Dank, voor de tip. Ik heb de DR5000 inmiddels wel zo ver dat ie het adres in de loc krijgt. Een medemodelspoorder adviseerde me om het voltage van de voeding op te hogen naar 18 Volt. Toen werkte het programmeren wel maar lezen doet ie nog steeds niet.

Welke waarden zijn veilig? Kun je me daar een advies in geven?
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Geen idee, proberen zou ik zeggen. De ene decoder is de andere niet en kwaad kan het niet.
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
V1.4.7 staat online: https://www.digikeijs.nl/dr5000adj-dcc-multi-bus-centrale.html

Wat het brengt of oplost: geen idee.  ;)
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Afgelopen weekend is mijn "Koploper" laptop overleden. Jammer, een oudje maar toch. Maar daarom niet getreurd, bruikbare harddisk er uit gepeuterd en een nieuwe aangeschaft. Onvermijdelijk dus ook met Windows10 wat weer maakt dat ik een hoop ongevraagde zooi die mijn privacy schendt uit moet zetten of eruit moet slopen.. :(

En jawel, de nodige problemen om de DR5000 met Koploper stabiel te krijgen. Incidenteel een "freeze" bij het opstarten, DR5000 hangt maar ook Koploper, ik moet Koploper geforceerd via Taakbeheer afsluiten met gevolg dat alle treinen zijn pleite uit alle blokken. En soms moet ik de Koploper communicatie een 2 of 3-tal keren activeren (groene spiegelei) om het aan de gang te krijgen. Ik rij LocoNet over USB.

Voor wat het waard is: het is nu al weer een aantal dagen stabiel door in "Apparaatbeheer" de instellingen van de LocoNet compoort in te stellen volgens onderstaand:




Mijn kennis is te beperkt om een relatie met Windows10 te zien, anderzijds: met Windows7 had ik deze problemen niet (nooit). Ik kan de communicatieproblemen terug oproepen door de poort in Apparaatbeheer weer op "default" te zetten.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Digikeijs DR5000
Is het geen driver issue?
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Nee. ;)
Re: Digikeijs DR5000
nobody
gast

Re: Digikeijs DR5000
Kun je niet de comptabiliteitsmodus gebruiken voor dat programma?
Zie (o.a.) hier ===> klik
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Niet geprobeerd, het werkt nu weer naar behoren Wim.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
Vandaag op de club lopen stoeien om met de DR5000 en iTrain de bezetmelders werkend te krijgen.
Terugmelding via XpressNet.
Op de centrale zagen we bij opstart wel de controle van de bezetmelders maar verder gebeurde er niets.
Na veel zoeken naar beneluxspoor.net, ja ja ik weet het, maar op de club rijden we 2-rail, en daar KLIK: de oplossing  gevonden.

Aanstaande woensdag de adressen aanpassen, we hebben vandaag een blok gebruikt, en maar een paar rondjes rijden.
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
 @citaat LocoNet heerscht..... O:-D
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Voor de beginners: Ruud Boer maakt filmpjes over de DR5000, op dit moment zijn er 2 gepubliceerd en er volgen meer.



Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Deel 3: Smartphone / tablet besturing via WiFi en het gebruik van de Z21 app:



Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Digikeijs DR5000
Mooie centrale als ik de filmpjes zo eens bekijk.
Jammer dat dexe geen motorola ondersteund, ansers had ik mijn Ecos de verkoop in gedaan.
Voor mij is het toch niks meer dan een doorgeefluik.

Gr. Dennis
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik denk dat als de DR5000 uitgevoerd gaat worden met Motorola dat de prijs dan wel flink omhoog zal schieten.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Digikeijs DR5000
Geweldig leuke filmpjes!
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
 @citaat @citaat
Tom,

Ik heb daar al eens een mail aan gewaagd maar kreeg als antwoord dat Marklin geen info wilde verstrekken cq wilde meewerken.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Henk,

Je antwoord roept een aantal vragen op:
Aan wie was de email gericht? Marklin/Digikeijs?
Waarom zou de medewerking van Marklin gewenst zijn?

Voor MFX en MFX+ kan ik een reactie van Marklin in de richting van Digikeijs begrijpen. Maar info over het Motorola (I&II) protocol moet je bij (st. opendeur) Motorola zijn, daar heeft Marklin weinig mee te maken. t' MM protocol is uitvoerig beschreven door Motorola, voor de toepassing als afstandbediening. De uitwerking (door Marklin) is ook uitgebreid terug te vinden (EDITS, en nog vele andere). Als Digikeijs dat niet zou weten (of willen); wat zit er dan in hun multi-protocol decoders ...

De reactie zal, naar mijn nederige mening, over het MFX(=M4=M3)/MFX+ protocol zijn gegaan, niet MM1 of MM2.

Jan-Peter
Re: Digikeijs DR5000otola
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Digikeijs DR5000otola
Het zou geweldig zijn als Digikeys ok het Motorola / MFX protocol zou ondersteunen.
Vanuit marktperspectief zou Marklin voor ?computer rijders? naast de Cs2 / CS3 een dergelijk product in combi met een softwarepakket moeten gaan leveren. Gegeven de prijsstelling van CS2/3 zeker te overwegen. Voor een partij als DIgikeys ook een interessant marktperspectief als toeleverancier!

Groeten
Robert
Re: Digikeijs DR5000otola
Lid sinds: 2007

online
Re: Digikeijs DR5000otola
Citaat van: Robert op donderdag 10 mei 2018, 23:40:25
Gegeven de prijsstelling van CS2/3 zeker te overwegen.

Dat zal voor Märklin wel de reden zijn het juist niet te overwegen. Zo?n apparaat zou vooral de eigen producten beconcurreren. Voor ESU geldt hetzelfde.

Als Digikeijs dat zou willen, kan het Motorola inbouwen. Mfx niet, zo lang Märklin dat zo exclusief mogelijk wil houden. Hoewel, de Tams Easycontrol zou M3 ondersteunen.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Digikeijs DR5000
Het Motorola protocol moet betaald worden d.m.v. Licentierechten en dat zijn heel veel centjes,
dus is er voor Digikeys een makkele keuze om het niet te doen, op de laatste Ontraxx uitgebreid met hen over gesproken. Dus dames en heren ook, sukses met de keuzes maken.

Gr. Jan
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
De doelgroep was en is DCC aldus de ontwikkelaar zelve. En is succesvol want het aantal verkochte centrales is inmiddels meerdere duizenden.

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

online
Re: Digikeijs DR5000
 @citaat
Volgens mij is dat inderdaad de kern en dat lijkt me het goed recht van Digikeijs.

En bij mijn weten hoeft er voor Motorola niet te worden betaald in ieder geval niet heel veel centjes. Al 20 jaar geleden heb ik Editspro van Elektuur (tegenwoordig Elektor) gebouwd. De geprogrammeerde Pic met het Motorola en Motorola2 protocol moest een paar guldentientjes kosten. Aangezien de ontwerper ook wat moest verdienen en Elektuur niet bekend stond om kleine marges, kan er onmogelijk veel ruimte voor een vergoeding aan Motorola zijn geweest.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 11 mei 2018, 11:13:31
De doelgroep was en is DCC aldus de ontwikkelaar zelve.

Klopt helemaal. De ontwikkelaar heeft niet veel met Motorola. Hetzelfde geldt voor de DR4018 en DR4024, ze ondersteunen Motorola voor het hoognodige maar meer ook niet. De apparaten hebben een hele grote voorkeur voor het DCC-protocol.

Citaat van: Robert op donderdag 10 mei 2018, 23:40:25
Het zou geweldig zijn als Digikeys ok het Motorola / MFX protocol zou ondersteunen.

Voor echte Märklinisten maakt het niets uit. Die blijven hun merk wel trouw. Voor hen hoeft Digikeijs het niet te doen. Voor een algemene 3-railer die ook naast Märklin ander spullen durft te kopen is de overstap naar een andere centrale makkelijker en is de stap naar alleen DCC mogelijk ook niet zo groot. En dan zijn er nog genoeg andere mogelijkheden zoals Esu en Tams die een variant van MFX aanbieden.

Citaat van: Robert op donderdag 10 mei 2018, 23:40:25
Vanuit marktperspectief zou Marklin voor ?computer rijders? naast de Cs2 / CS3 een dergelijk product in combi met een softwarepakket moeten gaan leveren. Gegeven de prijsstelling van CS2/3 zeker te overwegen.

De hudige prijstelling van de CS3 en CS3+ is voor Märklin niets mis. Binnen de diehard 3-rail Märklin-fans wordt het spul toch wel gekocht. Ook dat alles met het CS3 / CS3+ bij Märklin niet op het automatiseren met de computer richt is maar op het spelen met MFX+.

Citaat van: Robert op donderdag 10 mei 2018, 23:40:25
Voor een partij als DIgikeys ook een interessant marktperspectief als toeleverancier!

Niet echt interessant marktperspectief. Je bent overgeleverd aan de grillen van Märklin. Dat heb je gezien met Motorola. Dat protocol is ook al een keer gewijzigd dus daar heb je al motorola I en II (new) van. Nu weer met MFX daar heb je dus nu ook een tweede variant van MFX+. Märklin gaat altijd al zijn eigen weg daarin. Als je dan "ruzie" krijgt of Märklin wil niet meer met je samenwerken dan heb je geen toegang meer tot het MFX-protocol. Dan ben je weer bij af. Nee, dat is niet echt lekker. De DCC-protocol markt is nog altijd groter dan de motorola- / MFX-markt.

groet Ronald.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Motorola is ook niet van Marklin, maar is gewoon standaard Motorola. Wat je zo kan gebruiken als je een datasheet kunt lezen.
Is een 2 draads communicatie protocol/manier. Op basis van de Motorola ic's MC145026 en M145027P

De ontwikkelaar in dienst van Digikeijs heeft niets met Motorola.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Deel 4: Connect via een router.

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
 @citaat

Bedankt weer Ben.

Op de club hebben we een DR5000 van Digikeijs dus erg nuttig.
Re: Digikeijs DR5000
Ben den Hollander
gast

Re: Digikeijs DR5000
Versie 1.5.0 voor de DR5000 is beschikbaar. Download en info over de wijzigingen op Facebook ====> Digikeijs Usergruppe.

Karst: goed werk weer, bedankt. :thumbup:

Gr, Ben.

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Digikeijs DR5000
 @citaat Kreeg bericht van Karst maar dacht dat het pas morgen beschikbaar is.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Graag gedaan Ben ;)

@Tom

Het ging wat sneller dan verwacht :P

Grtzz,

Karst

Digikeijs Usergruppe:  https://www.facebook.com/groups/1151865658276152/