Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digikeijs DR5000

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 15 januari 2016, 13:15:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: karst.drenth op dinsdag 09 februari 2016, 20:56:47

Ben's probleem is snel door Leon van Perlo opgelost.


Die aanvankelijke oplossing was een aangepaste firmware voor mijn 4 stuks OC32 met een hele ruime DCC timing, dit om mij even uit de brand te geraken. Inmiddels heb ik afgelopen weken wat testen met verschillende firmware achter de rug in overleg met Leon en deze ochtend lijkt het er op dat er definitief licht komt in dit probleem.

Het is niet aan mij om inhoudelijk iets te zeggen over wanneer dit als release regulier wordt, dat is aan de fabrikant. Maar als je op een of ander manier ook DCC problemen ervaart in de OC32 met jou configuratie, al of niet met de DR5000, meldt dit dan op het Dinamo forum. Problematiek heeft dus niets van doen met de DR5000.

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

DR5000 Uitgebreide Handleiding V1.1.1 (2016-mar-02)
DR5000 Drivers and Config Application V1.1.1 (2016-mar-02)

FirmWare 1.1.1.:

-General:
-- DR5000 will go into FW update mode when both STOP and GO buttons are pressed while power to DR5000 is applied

- RailCom:
-- Added configuration of RailCom cut-out polarity: Negative -> against Ground, Positive -> against V+ (19V) Needed to comply with certain boosters.
-- Added Auto Cut-out polarity: When operating with a reverse-loop booster (like DR5033) DR5000 will switch it's Cut-out polarity automaticcally when detecting a different   booster polarity.
-- Enabled POM-read commands, so that decoder responses to the POM read can be read by external RailCom detectors

-XpressNet:
-- Report correct speedsteps to MultiMaus- and LH controllers is loco is selected for the first time.
-- Fixed translation of 14 and 28 speedstep speeds to match 128 speedstep speeds; ( 14-18 Step 1 was step 22 at 128 Step, now 14-28 Step 1 is now Step 1 at 128 Step.
-- Fixed 'Report feedback' command to report Feedback and not Turnout status. Status requests for module >= "Feedback base module" are reported as Feedback, below that Turnouts are reported (as of Lenz spec's)
-- Enabled 'Report contacts at power-on' for FB-Bus modules
-- Implemented Special option for WDP to broadcast Loco Speed- and Fucntion info when Loco is controlled by external device. (USB and LAN connections only)

-LocoNet
-- Implemented "Dispatch" functionality
-- Implemented "Program Track" functionality
-- Implemented "Fast Clock" functionality
-- Implemented Turnout 1016 - 1019 commands for interrogating Feedback Contacts
-- Implemented Uhlenbrock(r) special commands for interrogating Feedback Contacts
-- Implemented LNCV programming
-- Added special option for using (somewhat slower) FRED devices, adjusts the timing of certain replies
-- Added special option to tune the Baudrate of the LocoNet. Some small LocoNet devices with 'bit-bang' transmitters and receivers sometimes are off-spec (16.66KBaud) and need slightly higer or lower Baudrate.
-- Added special option for Comparator levels. In case of large, heavilly loaded LocoNets, Signal edges may deteriote an become slower, causing incorrect startbit recognition.
-- Relaxed startbit sampling to prevent false 'negatives' due to slow edges on large LocoNets.
-- Fixed problem with OPC_IDLE causing the DR5000 to hang (Traincontroller, WDP and iTrain) when putting the layout in 'Freeze' ('Einfrieren') mode.

Config App 1.1.1.
- LAN/WiFi
-- Implemented DR5000 discovery, so the Config App will show all DR5000's on the network connected to the controlling PC. IP's are shown in combobox for easy selection.

- ext88N
-- Feedback monitor now shows colorized overlaps in DR5000 feedback space

- LocoNet-T
-- Added LNCV programming page
-- Added Feedback monitor which shows colorized overlaps in DR5000 feedback space
-- Added Settings page with:
   + Purge time                 --> Time in minutes when to purge IDLE slots (not effective yet in FW 1.1.1.)
   + FastClock rate             --> Set the rate at which the clock ticks compared to realtime.
   + Enable special FRED timing --> Enable special timing for (Uhlenbrock(r) FREDs.
   + Baudrate tuning            --> Adjust LocoNet baudrate from -1000 to + 1000 Baud
   + Compator tuning            --> Adjust '0' bit recognition voltage level

- LocoNet-B
-- See LocoNet-T
-- Added LNCV capable Booster monitor (DR5033 only for now)

- Track Output
-- Added RailCom cut-out polarity (see firmware description)
-- Added Auto cut-out polarity (see firmware description)

- XN+FB Bus
-- Added special option "Enable Loco Info broadcast" for WDP ( or other control programs which can handle this. It eliminates the need for the notorious Lenz protocol specific polling for Loco Info.
-- Feedback monitor now shows colorized overlaps in DR5000 feedback space

-Prog Track
-- CV Read button now enabled for POM when in 'Track-out' RailCom cut-out is enabled.

-USB 2.0
-- Implemented automatic insertion and removal of the DR5000 USB cable. (feature is still under development, may crash sometimes upon removal)


Karst, bedankt


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

Nieuwe handleidingen
DR5000 Uitgebreide Handleiding V1.1.2 (2016-apr-12) NEDERLANDS
DR5000 Extended Manual V1.1.2 (2016-apr-12) ENGLISH


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
In aantocht DR5022 en nog meer.
Zie: https://www.facebook.com/Digikeijs/


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
ziet er superleuk uit!!
Re: Digikeijs DR5000
@ Hallo Karst,

Het is binnengekomen en inmiddels geïnstalleerd.
Werkt uitstekend, de treinen rijden alweer enige uren hun rondjes  :thumbup:.

Nog bedankt.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Mooi :D

En ?? nog leuke features gevonden ? ;)


Grtzz en veel plezier,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Ja,
O.a. uitbreiding van de Feedback module, toelichting TIP, vooral import / export settings als je de centrale ook voor andere doeleinden in wil zetten.
Nog niet alles bekeken maar tot nu toe werkt alles perfect.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Karst,

Kan het mogelijk gemaakt worden dat de (laatste) settings via ?Export / Import Settings? bij het opstarten automatisch ingelezen worden ?.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
V1.2.1 BETA versie staat klaar voor download: http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
V1.2.3 BETA versie staat klaar voor download: http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Voor wie een lagere of hogere baanspanning van toepassing is (n-spoor c.q. spoor I): PiCommIT Zwolle levert deze centrale tegen meerprijs met een voeding die in stappen instelbaar is tussen 15 en 24V. De baanspanning is navenant 1- 1,5V lager als de ingestelde voedingsspanning.

Evenzo voor de booster 5033.

http://picommit.nl/

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ben volgens mij komen die rechtstreeks van Digikeijs zelf. Picommit is alleen maar de dozenschuiver in deze.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Inderdaad Wim, ik zie het op de website van Digikeijs. Goeie aanvulling. :)

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Thor1976
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: karst.drenth op vrijdag 05 februari 2016, 23:06:39

Massa detectie is gebaseerd op common ground. Voor common Ground heb je speciale ( Voor M de normale ;) ) boosters nodig.

De Track-Out van de DR5000 heeft echter een H-Brug. Daar mag absoluut geen verbinding tussen de rails ( of rails en middenleider ) en de GND van het systeem zijn. Juist dat doet een massa detectie wel ( via de wielen van de locs en wagens )

Om dit probleem te omzeilen is er de volgende oplossing: De TrackOut van de DR5000 NIET aansluiten op wat dan ook. Een LocoNet of B-Bus Common Ground booster ( b.v. die van LDT ) op de DR5000 aansluiten. Daarachter mag je dan doen wat je wilt. Belangrijk is dat je niets met de TrackOut ( of Prog-rail ) uitgang van de DR5000 verbindt. Zelfs de s88LN heb je dan niet nodig. Je kunt direct de s88 bus van de DR5000 gebruiken.

Ja, werkt uitstekend met Koploper. Sterker, de hele centrale is eerst volledig met Koploper/LocoNet en de DDPB doorgetest, alvorens andere protocollen en besturingssoftware is geimplementeerd ;)

Grtzz,
Karst


Beste allemaal,

Ik begrijp dat de DR5000 bedoeld en ontworpen is voor DCC-2rail, maar toch..........

Als ik toch een DR5000 in combinatie met een 3 rail baan met massa detectie wil gaan gebruiken en ik pas een
galvanische scheiding toe met behulp van de DB4 booster van Littfinski, dan kan ik volgens Karst achter de booster dus doen wat ik wil.

Ik snap dat een DB4 booster dan een extra investering zal zijn.
Maar de IB-basic vindt ik eerlijk gezegd een verouderde centrale en zijn opvolger is met rond de 500 euro ook niet goedkoop.

Mijn vraag is : Zijn er verder nog grote beperkingen aan een combinatie 3-rail en DR5000 ??

Mag ik ook aannemen dat Loconet verbindingen dus geen probleem zijn tussen de terugmeldmodules voor massa-detectie en de DR5000 ??


groet,
Mark

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dag Mark,

eerst even een rekensommetje:
Digikeijs DR5000 ? 160,-- + DB4 booster ? 125,-- + voeding booster LDT ? 45,-- = ? 330,--.
(toegevoegd) Je zit dan al bijna aan de prijs van een Intellibox II.

Ik heb ook serieus naar de Digikeijs DR5000 gekeken maar er niet voor gekozen omdat deze centrale de Marklinformaten Märklin-Motorola, mfx® en M4
niet ondersteund.
Dus wat gebeurd er als een MFX-lok op de baan hebt en er moet teruggemeld worden aan Koploper (of welk ander programma dan ook)?
De booster van LDT kan er wel mee overweg maar de DR5000 niet.
Ik heb een paar MFX-loks en de rest is Marklin motorola en ESU-lokpilot.

Wat ik wel een pluspunt van de Digikeijs vindt is dat hij, naar mijn idee, zowat alle andere formaten ondersteund.
Verder de lage prijs, maar dat komt omdat hij geen Marklin ondersteund.
Ik heb aan Digikeijs gevraagd of zij, eventueel in de toekomst, Marklin willen gaan ondersteunen maar ik kreeg als antwoord dat Marklin de codes niet vrijgeeft.

(toegevoegd)Ik wil je adviseren om toch eens goed naar het prijskaartje te kijken en of dit dan een goede oplossing voor je is.

Henk
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Trainhenk op donderdag 29 september 2016, 11:52:56

Dus wat gebeurd er als een MFX-lok op de baan hebt en er moet teruggemeld worden aan Koploper (of welk ander programma dan ook)?


Maak het niet te complex Henk. Een MFX decoder meldt niets terug aan Koploper of welk ander programma dan ook.

Maar voor de gemiddelde Marklin rijder is MM en MFX zoals je aangeeft een probleem, de DR5000 praat DCC.

Citaat van: Thor1976 op woensdag 28 september 2016, 21:55:31

Mag ik ook aannemen dat Loconet verbindingen dus geen probleem zijn tussen de terugmeldmodules voor massa-detectie en de DR5000 ??


Dat mag je aannemen mits je maar in acht neemt wat Karst zegt in het citaat.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Thor1976
gast

Re: Digikeijs DR5000
Een kleine bekentenis............
Ik heb, sinds een aantal weken, al een DR5000 in mijn bezit en rij hier al wat rondjes mee rond.
Ik heb mijn hobby langzaam weer opgepakt en wil graag digitaal gaan "treinen".
Mijn keuze viel op de DR5000 vanwege (natuurlijk) de prijs.

Nu ik graag wat verder wil kijken en met koploper wat aan het experimenteren ben,
heb ik, in mijn enthousiasme het massadetectieverhaal over het hoofd gezien,

Karst bied hier gelukkig een oplossing voor door een galvanisch gescheiden booster toe te passen.

Wat betreft de decoderformaten MM en MFX heb ik geen probleem.
Ik heb een verzameling locs, allemaal analoog van oorsprong, die ik ombouw en voorzie van multiprotocol decoders.
Dus als ik in de toekomst nog eens een andere centrale aanschaf, scheelt dat ombouw en nieuwe decoders.

Het aanschaffen van nieuwe modellen met de nieuwste type decoders is natuurlijk dan niet mogelijk.


gr. Mark
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Je kunt in plaats van massadetectie stroomdetectie toepassen. In plaats van een spoorstaaf ga je dan je middenleider in secties scheiden. :)

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
 @citaat Nee dat is verschillend. Maar wat bedoel je eigenlijk?  :D
Re: Digikeijs DR5000
Thor1976
gast

Re: Digikeijs DR5000
Stroomdetectie is ook mogelijk, maar ik heb K-rails en dan is massa detectie wel erg simpel te maken.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Dat maakt in eenvoud echt geen verschil hoor. ;)

Maar het onderwerp was toch H-Bridge booster/DR5000 en massa detectie wat elkaar bijt? Karst schetst een workaround door af te zien van de interne DR5000 booster en een ander alternatief is af te zien van massa detectie.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi,

Nog een oplossing is om de massadetectie via optocoupler terugmelders te laten doen.



... deze bijvoorbeeld in de OPTO uitvoering.  De 'C' verbind je dan aan de middenleider en de ingangen aan je eenzijdig geisoleerde massa rail.

Dit verenigt het gemak van massa detectie met de veligheid van optische scheiding. ;)

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Op het gevaar af dat het off-topic gaat: ik herken dat niet Robbie, ik heb ook geen detectie op m'n sleep.

Wat zijn dan die beperkingen behoudens het kunnen detecteren van een achtergebleven karretje? Mijn treinlengte is bekend in Koploper evenals de snelheid.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ah, op die fiets. Maar daar heb je geen volledige detectie voor nodig hoor.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Zeker wel. Als gezegd: Koloper weet hoe lang mijn trein is en hoe snel deze rijdt. Met dat gegeven worden hier wisselstraten en/of blokken vrijgegeven X tijd nadat mijn locomotief (die gedetecteerd wordt) een melder bezet maakt of vrijgeeft.

Maar laten we de discussie staken, het leidt af van het onderwerp: DR5000, al of niet met massa detectie via de geboden alternatieven i.c.m. H-bridge.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Een treinstel heeft hetzij volledige detectie of tenminste detectie op kop en staart. Pak zo'n MaTrix Koploper of TEE Ram of welk stel dan ook en je ziet 2 slepers.

Zo ook trek-duw treinen want ook die hebben front/sluitseinen met doorgaans een decoder in de stuurstand en dus ook stroomafname.
Re: Digikeijs DR5000
Thor1976
gast

Re: Digikeijs DR5000
Maar...... even terugkomend op de oplossing van Karst met optische-ingangsmodules,
begrijp ik dan goed dat het hele H-bridge probleem, bij 3-rail met massadetectie, met toepassing
van deze optische modules dus geen probleem meer is.

Dus een galvanisch gescheiden booster is dus ook niet meer nodig, en kan er dus gewoon door de track out van de
DR5000 spanning worden geleverd aan de baan.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Het gaat 'm niet om de voor of nadelen van massadetectie Robbie. 3railers laten het beste stroomdetectie links liggen tenzij er een noodzaak voor is.

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dat heb je goed Ben, op de 3railmodule baan schakelen we met de middenrail, en die ligt echt niet aan de massa.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digikeijs DR5000
Vanwege de remmodules Rob, want die reageren alleen op iets wat schakelt via de stroom, en niet via de massa.

Vandaar dat we via de middenleider schakelen, en dat hoef je echt niet te beperken voor een 3-railbaan, alleen vergeet dan niet een andere bezetmelder te kopen die erop is ingericht.

Stroomdetectie melders mag je dan hebben, dan hoef je ook niet in de rail te knippen.

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Je kunt ook hier eens kijken voor een aantrekkelijk alternatief.

EDIT Fred, link verwijderd, zie forumregel c4.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2023

offline
Re: Digikeijs DR5000

Compleet  :offtopic:

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 03 oktober 2016, 19:23:32
Vanwege de remmodules Rob, want die reageren alleen op iets wat schakelt via de stroom, en niet via de massa.

Even corrigeren Hans. Wij schakelen met de middenleider vanwege de remmodules, dat klopt, maar niet omdat die alleen maar op positieve stroom reageren. Met de puls wordt een relais aangestuurd en dat werkt evengoed met een massa-impuls als met een middenrail impuls. Kwestie van aansluiten. Bovendien is digitale spanning geen gelijkstroom, maar ook een vorm van wisselstroom.

Wij schakelen via de puko's omdat :
a.   schakelrails niet het meest betrouwbaar zijn;
b.   de leden hun treinen niet wilden voorzien van magneten; daardoor viel een reedrelais ook af;
c.   signalering via de massa had gekund door een klein stukje spoorstaaf te isoleren, maar de mogelijkheid bestaat dat als daar een
      trein op blijft staan, de schakelingen voor de remmodules niet goed zouden kunnen werken door het constant aanbieden van een
      signaal.

Daarom hebben we gekozen voor een impuls via de sleper en de middenleider.

Citaat van: robbie103 op maandag 03 oktober 2016, 20:40:33
Remmodules, ja, ik kan me voorstellen dat met een modulebaan het gebruik van bv koploper of itrain erg lastig wordt en je dus daarmee moet werken, maar voor de bezetmelders maakt dat toch niet uit ? (gewoon geinteresseert..., is er een draadje btr de techniek van de modulebaan ?)

Inderdaad is dat lastig. Als je altijd in dezelfde opstelling staat zou dat moeten kunnen, maar natuurlijk is dat niet altijd zo en zou telkens de hele baan opnieuw getekend moeten worden. Rocrail geeft schijnbaar wel mogelijkheden. Om het wat simpeler te doen hebben wij gekozen voor een beveiliging met remmodules.
Voldoende geïnformeerd Rob ?
     
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2023

offline
Re: Digikeijs DR5000
Yep. Een klein stukje puko's is compleet geïsoleerd en de sleper zorgt dat daar spanning op komt.
Het eraan gesoldeerde draadje doet de rest.

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Massadetectie en de DR5000, de optie die Karst aangeeft in natuurlijk een goede, ook LDT heeft zo'n galvanisch gescheiden terugmelder op basis van massadetectie, de RM-88-N-O.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Thor1976
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 12:35:43
De goedkope Digikeijs booster is niet bruikbaar voor 3rail,

Deze kunnen we dus nu ook toepassen, als we gebruik maken van opto coupler terugmeldmodules??
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Beste Thor,

Indien de toepassing van de DR booster alleen maar "tegengehouden" wordt door massadetectie, dan is dat over als je galvanisch gescheiden (detectie circuit - S88 circuit) terugmelders gebruikt.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ik heb geen enkel belang bij enige fabrikant of leverancier. Naast de Digikeijs en LDT oplossing is er de Rosoft S88 opto terugmelder: http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-142687459/s88-n-OPTO.html

Gr, Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Robbie,

Ik heb zo het idee dat dit niet werken gaat.
Zouden wij dat doen, dan ben ik bang dat de trein geheid blijft staan op dat stukje spoor.
In 2 rail is de ene spoorstaaf is de plus en de andere is de min. ;)
En waarom een hoop extra werk verrichten, terwijl wij melders hebben met geïntegreerde stroomdetectie????
Dus de plus op de ene en de min op de andere spoorstaaf. :D

Rob
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Robtrein op woensdag 05 oktober 2016, 15:47:19
Robbie,

Dus de plus op de ene en de min op de andere spoorstaaf. :D

Rob

Als je het over 3 rails hebt en je sluit het dan zo aan, dan heb je een kei van een kortsluiting.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Digikeijs DR5000
@ Sprinter,

Je hebt dus duidelijk niet goed gelezen wat Robbie z'n vraag en mijn antwoord was. :P >:-D

@ Robbie,

Een stukje van 1 mm, 1x een trein erover en weg stukje rail???
Als dit al niet gebeurd bij het flexen. ;)

Rob
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Robtrein op woensdag 05 oktober 2016, 18:00:41
@ Sprinter,

Je hebt dus duidelijk niet goed gelezen wat Robbie z'n vraag en mijn antwoord was. :P >:-D


Laat verder maar, aan dit besteed ik verder geen tijd meer. Teveel ervaring mee, en weet heel goed hoe het wel werkt, het wiel is al uitgevonden.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
jimmaet
gast

Re: Digikeijs DR5000
Voor hooguit een tientje + een (goede) oude telefoonlader bouw je zelf een S88-optoscheider. Had ik ingebouwd in mijn D25 plug op de LPT van de PC voor m'n DDW (al was dat niet hoogst noodzakelijk, maar leek me veilig).
Quad optocoupler, paar weerstandjes en die 5V adapter. Da's alles. Daarna is de S88 optisch gescheiden van de centrale, heeft z'n eigen voeding en kan je massadetectie gebruiken.
Re: Digikeijs DR5000
jimmaet
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Spoorman op zaterdag 06 februari 2016, 11:37:47
* Mijn 4 stuks OC32 DCC had ik aanvankelijk aan de DR5000 Railtrack gehangen, potentiaal vrij. Echter 2 van de 4 luisteren niet naar de betreffende DCC adressen, dit begrijp ik niet. Ik heb ze nu aan een booster gehangen en dat werkt prima.
(Opgelost met ruime DCC timing)

Ik heb datzelfde gehad met DDW+Delta, mijn tweede reden om DR5000 te kopen (#1: DDW stuurt maar 4 functies aan, ik heb nu ook telex en geluid, dus dat werkte niet).
DR5000 heb ik sinds een paar dagen, de OC nog niet geprobeerd.
Wel gemerkt dat er een soortgelijk probleem is met een andere decoder, wijd ik hier niet over uit, want daar ben ik met de fabrikant over in gesprek.
Toch even een oscilloscoop aan de baan hangen om de timing en risetime te meten?
Re: Digikeijs DR5000
jimmaet
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op zaterdag 06 februari 2016, 13:18:41
als 3-rail rijder buiten de centrale ook een booster aan moet schaffen wil je met de pc kunnen rijden met bezetmelders op basis van massadetectie.
Lees even mijn vorig commentaar, minder dan een tientje kan je de S88 optisch scheiden, dat zullen ze in die duurdere wel  kant en klaar gedaan hebben.
Mijns inziens, als de S88 zelf gescheiden is, kan je erachter doen wat je wilt. Ook massadetectie.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Even een aantal vragen inzake deze centrale:
-kan ik als m-rail rijder ook een booster aansluiten?
-moet ik dan ook de massa scheiden van beide booster circuits?
-hoeveel locs kunnen er gelijktijdig rijden zonder booster op 3 ampère?

Ik ben serieus deze centrale aan het overwegen icm m-rail, stroomdetectie en itrain. Er rijden ongeveer 10-12 locs gelijktijdig (maximaal).
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Henk,

Ik durf te zeggen dat ik de eerste was die de DR5000 inzette om een 3-railbaan met genoemde centrale aan te sturen.
Zie citaat uit dit topic:
Citaat van: Freak op zondag 07 februari 2016, 17:37:59
Momenteel stuurt de DR5000 hier een 3-railbaan aan. Boosters worden middels een galvanisch scheiding (schakeling) aangestuurd. Accessoiry-decoders zoals ESU 51822?s, Digikeijs DR4018?s en OC32?s worden vanuit de Track Output van signaal voorzien. Terugmelding werkt via de S88N (DR4088 en Littfinski modules ) alswel via Loconet DR4088LN+ DR4088 en Uhlenbrock 63330 modules.
Dus met bovengenoemde is terugmelding via Opto of massadetectie mogelijk.

Voor een baan om 10 tot 12 locs gelijktijdig te laten rijden kun je het beter meerdere boosters inzetten. Gebruik van terugmelding bij m-rail zijn op dit forum al de nodige duscussies geweest.
Zie o.a. : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64846.0


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dank voor je reactie Peter. Ik heb je centrale en je enthausiasme ook gezien in Den Bosch. In de docs van Digikeijs leest ik dat er geen common grond mag zijn tussen centrale en boosters. Vandaar mijn vraag. Helaas ben ik bijna geheel a-technisch en begrijp ik met name de Jip- en-Janneke vertalingen. Vandaar mijn vraag of ik de rails-massa moet scheiden. Ik hoopte op een antwoord in de trant van ja of nee ;)

In het door jou aangehaalde draadje ben ik ook actief en heb ik de keus gemaakt om met stroomdetectie te gaan werken. Ik denk dat dat in mijn situatie het makkelijkste is. Weet nog niet of en de s88sd van Digikeijs of Rosoft ga nemen.
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Kaleb op zaterdag 18 februari 2017, 10:11:48
Vandaar mijn vraag of ik de rails-massa moet scheiden. Ik hoopte op een antwoord in de trant van ja of nee ;)
Welnu een kort antwoord dan, ja.

Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digikeijs DR5000
  @citaat :thumbup: Thanks Peter.