Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digikeijs DR5000

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 15 januari 2016, 13:15:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 12:35:43
Een andere vraag, misschien al aan bod geweest, maar ik heb het nog niet voorbij zien komen:
Functioneert de DR5000 met koploper?

Koploper functioneert gewoon met alle bekende programma's. Wil je het ding in actie zien? Dat kan! De complete baan DDPD-baan van Karst is op OntraXS! 2016 zien, zie ook dit bericht. Daar draait dan de centrale met behulp van koploper.

Groeten Ronald.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Thanks. Topic ook gevonden wat s88 bezetmelders op basis van massadetectie en de mogelijkheden ga ik Karst een PB sturen. Bedankt voor de tip! :thumbup:
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 13:53:39
Thanks. Topic ook gevonden wat s88 bezetmelders op basis van massadetectie en de mogelijkheden ga ik Karst een PB sturen. Bedankt voor de tip! :thumbup:
Dag Leo,
Wil jet het topic over de S88 bezetmelders ook hier vermelden?
Dank!

Henk
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi,

PB niet meer nodig ;) :P

Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 12:35:43
Standaard Massadetectie zonder aanvullende accessoires is bij de DR5000 zover ik nu lees dus niet mogelijk. Wat prijs betreft kom je dan toch weer in de buurt van een IB basic. Digikeys booster kost ongeveer ?85,- , S88LN ook nog ?30,- als ik het goed heb. Tel daar ?150,- bij op en je zit aardig in de buurt van een IB-Basic.
Een andere vraag, misschien al aan bod geweest, maar ik heb het nog niet voorbij zien komen:
Functioneert de DR5000 met koploper?

Massa detectie is gebaseerd op common ground. Voor common Ground heb je speciale ( Voor M de normale ;) ) boosters nodig.

De Track-Out van de DR5000 heeft echter een H-Brug. Daar mag absoluut geen verbinding tussen de rails ( of rails en middenleider ) en de GND van het systeem zijn. Juist dat doet een massa detectie wel ( via de wielen van de locs en wagens )

Om dit probleem te omzeilen is er de volgende oplossing: De TrackOut van de DR5000 NIET aansluiten op wat dan ook. Een LocoNet of B-Bus Common Ground booster ( b.v. die van LDT ) op de DR5000 aansluiten. Daarachter mag je dan doen wat je wilt. Belangrijk is dat je niets met de TrackOut ( of Prog-rail ) uitgang van de DR5000 verbindt. Zelfs de s88LN heb je dan niet nodig. Je kunt direct de s88 bus van de DR5000 gebruiken.

Ja, werkt uitstekend met Koploper. Sterker, de hele centrale is eerst volledig met Koploper/LocoNet en de DDPB doorgetest, alvorens andere protocollen en besturingssoftware is geimplementeerd ;)

Grtzz,

Karst

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Bedankt Karst, een duidelijk antwoord.  :thumbup: Wel gaan nu de twijfels toeslaan, maar neemt niet weg dat het een mooie centrale.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik snap (natuurlijk, blond geweest en dus dom) iets niet, de Ecos, het CS, de Ecos, Märklin, DB4 en Raptor boosters zijn ook H-Brug boosters, waarom mag daar wel een verbinding gelegd worden tussen de S88 massa en de Railmassa?

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digikeijs DR5000
Anne,

Ik weet van de CS1(R) en dus ook de ECoS dat die een ingang voor terugmelders hebben die geheel galvanisch gescheiden is van de rest van het apparaat.
Het zit allemaal intern, op een losse printplaat, die trouwens in heel oude CS1-nen nog helemaal niet ingebouwd was.

grv Huub
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi Allemaal,
Karst allereerst bedankt voor je snelle antwoord  :thumbup:
Ik vind het (net als Barry en een hoop anderen) een mooie centrale.

Maar ik heb over de bezetmelders nog wel een vraag, Huub stipt het ook al aan.
Ik gebruik de conventionele S88N bezetmelders op basis van massadetectie mbv een Loconet en een S88LN converter.
Karst zegt in zijn antwoord dat je de S88LN converter niet meer nodig hebt maar gelijk aan kan sluiten op de S88N bus van de DR5000.

Mijn (1e  ;) )vraag : Mag je bij de S88N bus op de DR5000 dan wel een common ground aansluiten?
Middels de S88N bus leg je immers de ground van de DR5000 aan de common ground van de S88N bezetmeldmodules, middels de baanmassa die je aan moet sluiten op de massa van minstens de 1e module. Gaat dit geen problemen geven?
Of gaat de common ground regel uitsluitend op voor de uitgang op de H brug?

Ik heb zelf DB-4 boosters van LDT.
Deze kan ik dus via de Loconet of Booster bus aansluiting.
(waar zit deze op de DR5000? heb hem gezocht maar niet gevonden....)
Is de standaard booster van Digikeys hier niet voor te gebruiken? Is dit geen common ground booster?

Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Beste Huub,

Dat het S88 gebeuren kompleet gescheiden is van de rest is mij bekend en inherent aan de H-Brug booster (heb ik geleerd), maar dat je dan bij het ene merk wel een eigen verbinding mag leggen tussen de S88 massa en de railmassa en bij het andere merk niet "roept" om een verklaring.

Eén verklaring kan zijn dat de DR5000 geheel ontworpen is voor alleen 2-railers met DCC en Stroomdetectie en alleen op 3-rail te gebruiken is met DCC en Stroomdetectie.

Overigens kan massa detectie met de DR 5000 wel, maar dan alleen met de http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
nobody
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Anne W op zaterdag 06 februari 2016, 10:08:51
Eén verklaring kan zijn dat de DR5000 geheel ontworpen is voor alleen 2-railers met DCC en Stroomdetectie
We moeten er ons maar bij neerleggen dat het 3rail gebeuren aan het uitsterven is.
De wereldwijde modelspoorgemeenschap rijdt, voor het overgrote deel, met DCC op 2 rails.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dat de DR5000 in den beginne is ontworpen voor 2 rail ben ik ook bang voor, vandaar dat ik hierover door blijf zeuren >:-D op ons 3-rail forum, waar volgens mij toch heel veel 3rail rijders rondhangen....
De S88 opto module is idd een optie Anne, maar die schiet zijn doel (goedkope centrale) voorbij.
Een S88 opto module van LDT kost ?50,-.
Tevens zou ik dan alle bestaande modules moeten gaan vervangen, kosten zo'n ?500,- daar heb ik als ik de aanschaf van de DR5000 meereken een ECOS voor.

Vandaar ook in 1e instantie mijn aanname voor de oplossing met de S88LN module. Weet echter niet of deze zorgt voor een galvanische scheiding. (Wim?) of dat een S88LN module met galvanische scheiding te realiseren is. Of een S88N bus isolator (oid) Dan is het ook opgelost....

Al met al nog steeds tweifels of de DR5000 wel een geschikte centrale is voor 3 rail rijders
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi,

De DR5000 is inderdaad alleen ontworpen voor twee-rail DCC met stroomdetectie of opto-terugmelding. Dat is een bewuste keuze geweest. Met name om de centrale compact en dus de prijs laag te houden.
Galvanische scheiding neemt ruimte in op de print en... is relatief duur.

De DB4 kan eenvoudig op de PB-Bus van de DR5000 aangesloten worden. Zie aansluitvoorbeeld: http://ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_943.pdf

Ook hier geeft LDT aan de Roco booster b.v. alleen te gebruiken voor  schakelen van accessoires.

En ja, als je er maar voor zorgt dat de GND ( al dan niet common ) nooit in contact komt met de Track Output uitgangen van de DR5000 kun je zowel je s88LN als de directe s88 aansluiting gebruiken.


Maar... ja, nogmaals, de DR5000 is bedoeld en ontworpen als DCC centrale voor DCC-2rail ;) En, oh ja, de DR5033 booster is in feite een DR5000 zonder centrale functie ;) Dus heeft identiek dezelfde uitgangs HBrug :)

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Beste Wim,

Nee, ik start geen discussie, voor discussies 3-rail versus 2-rail is een ander forum beschikbaar, daar houden ze van dat soort discussies, zelfs over een 3-Rail Forum wagen en lok......

Beste Leo,

Het antwoord van Karst is geheel duidelijk, de DR5000 is puur ontworpen voor DCC en Stroomdetectie en dat is een commerciële keuze, elke fabrikant mag die keuze natuurlijk zelf maken, overigens zag ik al een commentaar op het Duitse Stummi Forum en Duitsland is toch wel een groot 3-rail land......

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi Karst,
Bedankt voor de zeer heldere uitleg, maar bovenal ook het razendsnelle antwoord.
Erg duidelijk! Een goedkope Digikeijs booster is dus ook geen optie. Jammer!
Of deze centrale voor startende digitale 3rail rijders een goede keus is moet ieder voor zich bepalen.
Een LDT DB-4 booster kost ?125,- exclusief voeding van zo'n 20,- als je deze in Ch* besteld
Bij LDT kost dezelfde voeding zo'n ?40,-
In mijn beleving kun je als 3rail rijder dan beter kiezen voor de IB-basic (ook al moet je daar ook nog wat voor aanschaffen, S88 loconet setje en voeding,) of een andere centrale zoals bv de MS2 met CC-Schnitte :D
Als ik 2rail had gereden dan had ik zeker voor de DR5000 gekozen.... "Helaas" rijdt ik 3rail. Tot op vandaag nog geen spijt van gehad overigens.... :D >:-D
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ik ben bang Leo dat je verkeerde conclusies trekt. Lees nog eens wat geschreven is. Maar van mij krijg je het laatste woord en zo te lezen ben je happy. :D

Dan maar even mijn ervaringen tot op heden. Inmiddels rij ik sinds gisteravond als 2-railer succesvol op 4 LDT DB2 boosters aangesloten via een LDT R-adapter op de B-bus. Common ground dus. ;) De interne booster van de DR5000 gebruik ik niet. Terugmelding gaat via 6 stuks Uhlenbrock 63350 LocoNet melders voor 3-rail. Die dingen had ik al uit mijn 3-rail tijd. Voor de stroomdetectie gebruik ik SD16 printjes die bezetmelden naar de 63350.

Ik heb nog 2 oplosbare probleempjes die ik via een workaround heb omzeild maar die zijn lijkt me niet aan de DR5000 gerelateerd. Ergens maak ik een denkfout maar los het wel op.
* Mijn 4 stuks OC32 DCC had ik aanvankelijk aan de DR5000 Railtrack gehangen, potentiaal vrij. Echter 2 van de 4 luisteren niet naar de betreffende DCC adressen, dit begrijp ik niet. Ik heb ze nu aan een booster gehangen en dat werkt prima.

* Ik heb een RoSoft keerlusmodule om zeep geholpen door een aansluitfout, eigen schuld. Hij werkt nog wel maar er is een optocoupler gesneuveld van de terugmelding die ik even moet vervangen als ik zin heb. Ik heb nu geen stopmelder meer in het betreffend blok maar die heb ik "virtueel" in Koploper aangemaakt.

Mijn 22 treinen op Frotterdam rijden weer netjes met Koploper hun dienstregeling en de oude IB met kuren zit op de reservebank. Kort en goed: ik ben happy.

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Spoorman op zaterdag 06 februari 2016, 11:37:47Kort en goed: ik ben happy.

Nou, kijk eens aan. Wat wil je nog meer?  :) ;)

Veel plezier en succes van en met je mooie DR5000!
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoezo trek ik verkeerde conclusies Ben?
Ik zeg alleen dat je als 3-rail rijder buiten de centrale ook een booster aan moet schaffen wil je met de pc kunnen rijden met bezetmelders op basis van massadetectie.
De kosten daarvoor zijn iets goedkoper als een IB-Basic, omdat je daarvoor nog een voeding en een loconet S88 converter aan moet schaffen (IB-basic heeft geen S88 bus). IB-basic is dan naar mijn persoonlijke mening voor 3 rail een betere keus is omdat je dan ook MM als optie behoud.
Ieder moet voor zichzelf beslissen wat voor keuze hij maakt, en zelf de conclusie trekken.
Ik wil beginners er alleen voor behoeden geen te snelle keus te maken en te kiezen voor de DR5000, omdat er voor de 3rail rijder nadelen aan deze centrale kleven.
Als ik net als jij 2rail gereden had dan had ik dezelfde keuze als jij gemaakt.
Verder een prima centrale voor een zeer goede prijs.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Leeeke, niet alleen voor de 3-rail rijders, maar ook voor de 2-rail rijders die komen vanaf een Intellibox met boosters, ook die komen van een koude kermis thuis.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeijs DR5000
Trek dan wel de juiste conclusie.
Tot zover mij bekend heeft een IB-basic geen s88 aansluiting.
s88 Terugmelding loopt over een loconet converter ,die je los mag aanschaffen.

Dus die optie valt een paar tientjes duurder uit.

Mvg Robin
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik denk dat je via de Loconet bussen wel e.e.a. aan common rail boosters en massa-detectie S88 kunt aansluiten, maar één ding staat wel vast: heb je Märklin loks met een originele Märklin decoder (dus alleen Motorola en eventueel MFX) dan kun je die loks niet gebruiken met de DR 5000

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Je hebt gelijk Robin, wat betreft de S88 bus, dat was mij niet bekend.
IB basic valt dus idd iets duurder uit, omdat buiten de Loconet S88 converter ook de voeding niet in de standaard levering zit. Of dit prijsvoordeel van een paar tientjes voor de DR5000 opweegt tegen het ontbreken van het MM protocol moet ieder voor zich beslissen.
Voor mij is het geen optie, heb teveel MM en Mfx locs.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Misschien kunnen we het hebben over ervaringen die er zijn met DR5000, en wat er verbeterd kan worden aan dit product? Digikeijs is daar zeker in geïnteresseerd waarbij het MM protocol en booster compatibiliteit al aan de orde is geweest. Dat is een bewuste keuze, staat op de doos en in de handleiding. Vind je het niks koop je het niet. ;)

Een vergelijk met IB basic gaat mank, los van prijs etc. Een Basic heeft geen S88, een beperkter aantal lok slots, geen mogelijkheid van DCC - MM wissel decoders door elkaar heen, geen Wifi, geen GUI dus geen monitor of logging functies en zo valt er nog wel wat af te dingen. Maar hoe belangrijk is het allemaal in dit verband?

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Iets wat mij zo maar te binnen schoot, ik kreeg de gedachte dat het niet zo moeilijk moet zijn om de "stroomdetectie" S88 terugmelder geschikt te maken voor "massadetectie": een weerstandje in elke draad naar een meldsectie om te stroom te begrenzen, graag hoor ik of mijn gedachte correct is.

Overigens zullen er weinig mensen zijn die puur DCC rijden op 3-rail, maar wat niet is kan nog komen en wellicht zitten er ooit echte multi-protocol decoders in Märklin loks.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Anne W op zaterdag 06 februari 2016, 10:08:51
Dat het S88 gebeuren kompleet gescheiden is van de rest is mij bekend en inherent aan de H-Brug booster (heb ik geleerd), maar dat je dan bij het ene merk wel een eigen verbinding mag leggen tussen de S88 massa en de railmassa en bij het andere merk niet "roept" om een verklaring.

Eén verklaring kan zijn dat de DR5000 geheel ontworpen is voor alleen 2-railers met DCC en Stroomdetectie en alleen op 3-rail te gebruiken is met DCC en Stroomdetectie.
Ik zal het nogmaals en duidelijker zeggen:

Het gaat om de galvanische scheiding.

De voorbeelden die ik noemde, hebben dit al ingebouwd; het zijn meer twee apparaten in één behuizing.
De DR5000 heeft dit niet.
grv Huub
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Anne W,

Om Huub even bij te vallen, ook de voedingsspanning voor de S88-bus is galvanisch gescheiden d.m.v. een DC/DC converter.
Evenzo is bij de LNet converter de Loconet-bus inclusief de voedingsspanning voor de bus van galvanisch gescheiden.

Citaat van: Anne W op zaterdag 06 februari 2016, 10:08:51
Overigens kan massa detectie met de DR 5000 wel, maar dan alleen met de http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:rm-88-n-o
Momenteel stuurt de DR5000 hier een 3-railbaan aan. Boosters worden middels een galvanisch scheiding (schakeling) aangestuurd. Accessoiry-decoders zoals ESU 51822?s, Digikeijs DR4018?s en OC32?s worden vanuit de Track Output van signaal voorzien. Was nog een probleempje met de OC32 maar dit is opgelost.
Terugmelding werkt via de S88N (DR4088 en Littfinski modules ) alswel via Loconet DR4088LN+ DR4088 en Uhlenbrock 63330 modules.

Misschien ten overvloede, maar uiteraard alles via DCC.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
 :thumbup: :thumbup: Peter ! :D

Welk probleempje was dat met de OC32 ? Ben heeft er twee die wel werken op TrackOut, en twee niet. Zit in de OC32, wisselen van adressen in de OC32 helpt niet.

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000
Toch vindt ik dat de DR 5000 ook bepaalde nadelen heeft. Mijn IB basic staat netjes gemonteerd op een tableau naast de treinbaan. Als ik eens eventjes een trein moet verzetten, om effe aan een rail te werken, is dit vlug gebeurd met de IB basic. Als men dit met de DR 5000 wil doen zal men nog een handregelaar moeten aanschaffen. Dat komt ook weer  boven op de 150 ?. Ik heb koploper op mijn laptop staan en die opstarten voor even een trein te verzetten is toch wel langdurig. Verder wil ik niet zo een flikkerende kerstboom op een tableau naast mijn treinbaan.
Dus in de meeste gevalllen zal hij onder de tafel verdwijnen vrees ik. Verder is het wel een mooie centrale maar zoals Ben zegt heb je dat alles wel nodig?

Marcel
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: karst.drenth op zondag 07 februari 2016, 17:48:55
:thumbup: :thumbup: Peter ! :D

Welk probleempje was dat met de OC32 ? Ben heeft er twee die wel werken op TrackOut, en twee niet. Zit in de OC32, wisselen van adressen in de OC32 helpt niet.

Grtzz,

Karst
Ik dacht gelezen te hebben dat hij ze achter de booster had aangesloten en dat toen het probleem opgelost was.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Beste Peter en Huub,

O.K., de conclusie is dus dat de DR5000  en de Ecos intern verschillen ondanks het feit dat ze beiden een interne H-Brug booster hebben.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: brietdijk op zondag 07 februari 2016, 22:21:48
Citaat van: karst.drenth op zondag 07 februari 2016, 17:48:55

Welk probleempje was dat met de OC32 ? Ben heeft er twee die wel werken op TrackOut, en twee niet. Zit in de OC32, wisselen van adressen in de OC32 helpt niet.


Ik dacht gelezen te hebben dat hij ze achter de booster had aangesloten en dat toen het probleem opgelost was.


Klopt Barry, maar ze moeten ook werken aan de DR5000. #1 en 3 luisteren naar DCC, #2 en 4 niet. Vooralsnog is onduidelijk hoe dat komt. :)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Misschien werkt de dr5000 alleen met oneven adressen :D :P

Wel raar dat 1 en 3 het wel doen! :?
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Bonaza op zondag 07 februari 2016, 18:48:31
Toch vindt ik dat de DR 5000 ook bepaalde nadelen heeft. Mijn IB basic staat netjes gemonteerd op een tableau naast de treinbaan. Als ik eens eventjes een trein moet verzetten, om effe aan een rail te werken, is dit vlug gebeurd met de IB basic. Als men dit met de DR 5000 wil doen zal men nog een handregelaar moeten aanschaffen. Dat komt ook weer  boven op de 150 ?. Ik heb koploper op mijn laptop staan en die opstarten voor even een trein te verzetten is toch wel langdurig. Verder wil ik niet zo een flikkerende kerstboom op een tableau naast mijn treinbaan.
Dus in de meeste gevalllen zal hij onder de tafel verdwijnen vrees ik. Verder is het wel een mooie centrale maar zoals Ben zegt heb je dat alles wel nodig?

Marcel
De dr5000 heeft zijn eigen hand regelaar er in zitten en ook een tab voor de wissels. Ik gebruik ook koploper en als ik een trein moet verzetten doe ik dat met de handregelar vaan de dr5000 werkt perfect  :-)
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Inmiddels is het raadselachtige probleem van mijn vier OC32 decoders opgelost. Het staat vooralsnog los van de DR5000 centrale, die doet gewoon wat'ie moet doen.

Later wellicht meer. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Digikeijs DR5000
Ik ben dan toch wel benieuwd wat er was Ben.

Groetjes Dennis
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000

Marcelvries,

Dat wist ik niet dus bij deze trek ik deze woorden terug  :O

CiteerDe dr5000 heeft zijn eigen hand regelaar er in zitten en ook een tab voor de wissels. Ik gebruik ook koploper en als ik een trein moet verzetten doe ik dat met de handregelar vaan de dr5000 werkt perfect  :-)

Groeten

Marcel
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2023

offline
Re: Digikeijs DR5000
Marcel,

Voor alle duidelijkheid, dat is wel geen handregelaar die je in je handen kan houden.
Is een software-matige.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dus toch. Dan blijft het dat je steeds je computer moet opstarten voor elke kleinigheid. En een handregelaar blijft boven op de aankoopprijs.
Thanks voor de info Fonzo 999.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Welnee joh. Dat kan gewoon met je smartphone of tablet. Die praat met de DR5000 via Wifi.

De lol van de centrale is nou juist dat er GEEN vaste regelaar op zit zoals bijvoorbeeld op m'n oude IB. Het is uiterst ongemakkelijk rangeren via een IB draaiknop. Of van mijn part de knop van een CS2 of Esu Ecos.

En ja: zo'n handregelaar komt natuurlijk bovenop de prijs van de centrale. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi,

Ik gebruik zelf de handige Piko Digifern (infrarood afstandsbediening van de vroegere startsets van Piko ) deze kost met een beetje zoeken op MP of eBay ergens tussen de 25 en 35 Euri.

En... of ... een Roco MultiMaus. met datzelfde zoeken te vinden voor tussen de 50 en 80 Euro ( voor het laatste bedrag krijg je er een gratis booster bij ;) ) En... je kunt met de Maus ook CV's programmeren EN lezen ;)

@Ben, ja, dat kan ook: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=rccab:rccab-en  werkt prima en kost een tientje ;)

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Spoorman
Welnee joh. Dat kan gewoon met je smartphone of tablet. Die praat met de DR5000 via Wifi.

En als je geen smart phone hebt, neem je gewoon een klein goedkoop 7" tabletje:



... zo eentje bij voorbeeld. Kosten: 36 Euri ;) ( heb er net een besteld, gewoon voor de heb ;) )

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2023

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: marcelvries op maandag 08 februari 2016, 10:28:31
De dr5000 heeft zijn eigen hand regelaar er in zitten

Citaat van: Spoorman op maandag 08 februari 2016, 15:39:56
Welnee joh. Dat kan gewoon met je smartphone of tablet.

Kijk, hier komen nou onduidelijkheden van. Als ik de bovenstaande tekst van Marcel leest dan denk je dat dat ding een handregelaar in zich heeft. Heeft ie ook, maar wel softwarematig, dus je moet er altijd "iets" bij kopen, of het nou goedkoop of duur is of dat nou op WIFI gaat of op infra-rood en anders sluit je hem aan je computer aan.
Je moet dan ook nog wel WIFI hebben voor een tablet of smartphone.  Men gaat er gemakshalve maar van uit dat iedereen dat heeft ( WIFI, Tablet, Smartphone) of er dat wel even bijkoopt.

Nou ik heb dat niet, en ondanks dat sommigen vinden dat ik in het stenen tijdperk leef, wil ik ze niet en heb ik ze nog geen moment gemist.  Er zal best een tijd komen dat ik eraan moet geloven, maar ik stel het zo lang mogelijk uit.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Fonzo,

De centrale heeft zelf Wifi aan boord en een router functie, niks te kopen dus.

Maar ik begrijp je wel. Is het moderne spul niks voor je dan laat je het links liggen. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000
Toch voor alle duidelijkheid. Je moet een intern netwerk met GSM, tablet hebben of creeeren. Ik begrijp Fonzo maar al te best. Ik ben modelbouwer en ik hou enorm van mijn hobby. Maar laat onze hobby blijven wat het is, ik wil geen computerfanaat zijn. Dat is een andere hobby. We moeten al genoeg te programmeren met onze centrales IB Basic, CS, ecos of what ever. Trouwens als je de handleiding van de DR 5000 leest op pagina 17 spreekt men van Itrain en Rocrail te verbinden met je netwerk, maar ontbreek ik daar koploper ?

Maar ieder zijn ding voor de computerfanaten. Ik blijf het toch maar houden op mijn IB basic

Groeten

Marcel
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Kasrt,

Citaat van: karst.drenth op zondag 07 februari 2016, 17:48:55
Welk probleempje was dat met de OC32 ?
Mijn probleem(pje) was van een iets andere orde.
Overigens rijden hier de treinen na enkele dagen nog steeds zijn rondjes :thumbup:.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Top Peter,

Ben's probleem is snel door Leon van Perlo opgelost.

En zeer fraai dat alles goed rijdt  :thumbup:

Citaat van: Bonaza
Toch voor alle duidelijkheid. Je moet een intern netwerk met GSM, tablet hebben of creeeren.

Nee hoor, de DR5000 komt met z'n eigen netwerk (WiFi) en idd ALS je een slimme telefoon of een tablet HEBT, kun je zo direct verbinden met de DR5000. Heb je niets anders voor nodig.
En ja, als je wat meer van computer(netwerk) weet, KUN je hem in een thuisnetwerk integreren.

Citaat van: Bonaza
Trouwens als je de handleiding van de DR 5000 leest op pagina 17 spreekt men van Itrain en Rocrail te verbinden met je netwerk, maar ontbreek ik daar koploper ?

Koploper kent alleen verbinding via netwerk met de EcOS en CS1 (Reloaded).

- iTrain,
- RocRail,
- TrainController en
- WinDigipet kunnen allemaal ( getest ) met de DR5000 via netwerk communiceren.


Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi Karst,

In een eerdere reactie zag ik, dat Koploper wel met DigiKeijs 5000 werkt en nu niet meer?

Is het wel mogelijk via jouw RS232 interface naar Loconet?

Groet,
Bert
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Re: Digikeijs DR5000
Bert,

CiteerKoploper kent alleen verbinding via netwerk met de EcOS en CS1 (Reloaded).

Koploper kan gewoon de DR5000 USB poort gebruiken ;) En dat werkt uitstekend. Zowel voor LocoNet als voor XPressNet.

Grtzz,

Karst
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dank je Karst. Te snel gelezen.

Groet,
Bert
Re: Digikeijs DR5000
DR5000 Uitgebreide Handleiding V1.0.1 (2016-feb-15) NEDERLANDS

DR5000 Drivers and Config Application V1.0.0 (2016-feb-01)

DR5000 Drivers and Config Application V1.0.1 (2016-feb-15)


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Op BNLS worden een aantal bugs gerapporteerd: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61815.0.html welke voortvarend worden opgelost, firmware upgrade is aanstaande. :thumbup:

Het geeft weer aan wat de kracht van een forum kan zijn t.a.v. productverbeteringen. :thumbup:

Met groet,
Ben.