Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digikeijs DR5000

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 15 januari 2016, 13:15:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2009

offline
Digikeijs DR5000
Hallo,

Digikeijs komt met de DR5000, een centrale welke zo te zien alleen DCC ondersteunt. Nu ben ik zelf verwend met allerlei schermen, waardoor het relatief eenvoudig is om "iets" te programmeren (ik heb zelf een CS1R alsmede de ESU Lokprogrammer). Nu vroeg ik me af hoe je met een centrale als de DR5000 het één en ander programmeert? Bijvoorbeeld CV's van een loc? Is dat niet ontzettend bewerkelijk?

Los van het programmeren: hoe laat je een loc rijden? Heb je daar een software-pakket voor nodig (zoals iTrain), of een Roco-maus? Een Tams-centrale heeft tenminste nog een draaiknop...

Ik kan het allemaal niet meer volgen, zal het slaaptekort wel zijn...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digikeijs DR5000
Net als bij de z21 / Z21 kan je dat via de tablet / telefoon en PC gaan doen. Je kan een app gaan downloaden en zo gaan rijden. Preview DR5000 PC-App

Daarnaast kan je inderdaad allerlei soorten handregelaars op aansluiten.

Groeten Ronald.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000


Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

offline
Re: Digikeijs DR5000
mooi,Ben  :P

hoe zijn je eerste ervaringen?
en die schermpjes die Digikeijs op hun website laten zien om dingen in te stellen,kun je die alleen via pc zien?

groetjes,

Michel
Re: Digikeijs DR5000
Ervaringen zijn er nog niet. De centrale is nog niet te koop.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ervaringen zijn er wel........, er is namelijk een testgroep.
Re: Digikeijs DR5000
Das al langer bekend, echter deze lieden plaatsen hun ervaringen niet op een forum.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Helemaal juist en die houden het gewoon netjes zoals het heurt.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
 :D
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
De GUI als ook de handleiding V1.0 BETA NL is te downloaden: http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ik heb vanochtend bericht gekregen dat mijn dr5000 verzonden is dus morgen de hele dag maar voor het raam zitten  :P :P
Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Digikeijs DR5000
hallo allen,

vandaag heb ik de digikeijs dr5000 centrale mogen ontvangen lijk mij wel een goed idee om er een topic over te beginnen over mijn bevindingen en eventuele vragen.


hier begon het mee het pakje van de pakket dame.


de doos ziet er netjes uit


het verpakken had misschien wel iets beter gekunt maar dat mag de pret niet drukken


gelijk maar even aangesloten.

word vervolgd
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
We zijn zeer zeker geïnteresseerd in het verslag.
Ik had hem reeds zien staan , en uiteraard ga je je dan afvragen hoe de ervaringen en mogelijk heden zijn.
Ben erg benieuwd naar je ervaring.

Blijf dit zeker volgen.

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Mooie aanwinst Marcel, daar ga je een hoop lol van beleven. :thumbup:

Er loopt al een topic, even samenvoegen lijkt me handig.

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: marcelvries op dinsdag 02 februari 2016, 22:05:18
vandaag heb ik de digikeijs dr5000 centrale mogen ontvangen lijk mij wel een goed idee om er een topic over te beginnen over mijn bevindingen en eventuele vragen.
De centrale stond hier gisteravond na thuiskomst ook op tafel. Verder nog niets mee gedaan.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
Peter , zeker jij moest je schamen...... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Alex,

Waarom zou ik me moeten schamen ?.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
De software heb ik geinstaleerd en de centrale aangesloten op de baan en laptop.
De centrale heeft zijn eigen aansturing voor de baan. Om een trein te testen is dit ideaal.
Verder is de go en stop knop ook makkelijk bij go spanning op de baan en bij stop er weer af makkelijk als noodstop. Je kunt ontrack programeren of op een programeer spoor. Ga vandaag weer verder moet koploper nog klaar maken en instellen en de dr4018 digiswitch programeren en de centrale netjes inbouwen.
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
Hallo , jij als (bijna) alles kenner , had dit allang werkend moeten hebben , er is toch al een nacht achter de rug man.... :D Je had toch even door kunnen halen vannacht.
Waren wij weer even verwend en gerustgesteld..... :D

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
Alex ik had zeker de hele nacht door willen gaan maar helaas moest op cursus omdat ik morgen examen heb dus vanavond nog even verder en dan morgen maar weer zien  :D
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
Wens je veel suc6 Marcel.......en joh we hebben de tijd he.....alles blijft gewoon door rijden hoor.

Nogmaals veel suc6 bij het examen.

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
Hallo Alex,

Hoewel ik officieel al een jaar met pensioen ben werk ik nog steeds 40 uur per week.
Hobby is een tijdverdrijf waar ik alleen tijd in steek als ik daar zin in heb.
Denk wel dat de centrale vanavond al de eerste treintjes aan zal sturen.



Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2015

offline
Re: Digikeijs DR5000
Interessant apparaatje.

MvG,

Timaximus
Re: Digikeijs DR5000
Zeker wel interessant, alleen moeten 3-railers wel opletten.
De centrale kent alleen het DCC protocol, dus geen Motorola of MFX.
Zie o.a. ook de handleiding,

Protocol : DCC
Rijstappen : 14/28/128
Decoders : 117 gelijktijdig
Decoderadressen : 9999, korte adressen instelbaar tot max. 126 stappen
Magneetartikelen : 2048 DCC magneetartikelen
Vermogen : 3 Ampère
Type uitgang : H-Bridge


En

- Gebruik nooit een ?Common Ground? booster in combinatie met de DR5000 centrale.
- Gebruik alleen optisch geïsoleerde boosters en LocoNet toebehoren in combinatie met de DR5000 ?TRACK OUTUT? om schade aan de centrale of randapparatuur te voorkomen. Bij twijfel over uw randapparatuur kunt u altijd navraag doen bij uw dealer of Digikeijs.



Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
Dank je Peter , en wat je schreef dat wist ik wel hoor.... :D

Waardeer het enorm wat je hier allemaal doet , enne bedankt weer voor de info.

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
En heb je toch common ground boosters zoals ik gebruik dan een adapter op de B-bus en sluit de rail track van de DR5000 NIET op je baantje aan.

Overigens wordt mijn exemplaar morgen omgeruild: brakke USB poort.  :(  ;)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Digikeijs DR5000
Jammer dat er geen MM op zit... :-(
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Heb net even de uitgebreide handleiding vlugtig door gelezen en ik word daar best blij van :D :thumbup:
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
Vandaag maar eens aan het spelen geweest met de centrale.
Eerste min punt al gevonden. Het lukt niet om mijn wisseldecoder werkend te krijgen.
Treinen rijden wel al wat rond

https://youtu.be/--O9KGuPHzw
Hier is te zien dat de centrale ook aangeeft welke bezet melder zich meldt
Re: Digikeijs DR5000
Aliebengalie
gast

Re: Digikeijs DR5000
Ziet er zeker allemaal mooi uit.
Jammer dat nog niet alles gelijk bij je werkt , het lijkt allemaal zo eenvoudig.
Verder blijf ik dit zeker volgen.
Ben benieuwd naar de andere bevindingen.

Mvg: Alex
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Vraagje...
Hoe ga je om met bezetmelders op basis van massadetectie als een common ground niet toegestaan is?
Vind ik wel een nadeel....
Kun je dan de loconet gebruiken met een S88LN?
Moet je dan gelijk boosters aanschaffen?
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Wim op woensdag 03 februari 2016, 17:41:46
Jammer dat er geen MM op zit... :-(

inderdaad! Maar op mijn vraag daarover aan Digikeijs antwoorden ze dat ze alleen vrijgegeven protocollen erop kunnen zetten; anders wordt het veel te duur. En Märklin geeft haar protocol niet vrij... :(
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: marcelvries op woensdag 03 februari 2016, 23:34:34

Het lukt niet om mijn wisseldecoder werkend te krijgen.


Al geprobeerd rood en bruin van je DCC decoders te verwisselen?

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: ernstcramer op donderdag 04 februari 2016, 20:45:07
Citaat van: Wim op woensdag 03 februari 2016, 17:41:46
Jammer dat er geen MM op zit... :-(

inderdaad! Maar op mijn vraag daarover aan Digikeijs antwoorden ze dat ze alleen vrijgegeven protocollen erop kunnen zetten; anders wordt het veel te duur. En Märklin geeft haar protocol niet vrij... :(

Inderdaad, ik heb het zelfde antwoord van Digikeijs gekregen.

Misschien een domme vraag maar hoe zijn anderen dan aan het protocol gekomen?
Wellicht een centenkwestie en verklaart dat het prijsverschil met andere cnetrales.

Henk
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Trainhenk op donderdag 04 februari 2016, 21:02:29
...Wellicht een centenkwestie en verklaart dat het prijsverschil met andere centrales...

precies, daarom zijn die andere ook een stuk duurder.
Op zich jammer, want wanneer een merk zich niet afsluit via zijn protocol is de verspreiding misschien wel groter. Dit ook in het licht van de toch wat cynische uitspraken van de Märklin CEO afgelopen week over dat de "verzamelaars" te weinig treintjes kopen...
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Trainhenk op donderdag 04 februari 2016, 21:02:29Misschien een domme vraag maar hoe zijn anderen dan aan het protocol gekomen?

Vraag is na bij ESU. Hun ECoS spreekt alle talen. Kost wel een behoorlijk aantal centen meer maar dan heb je ook wat.

Volgens mij was Digikeijs van het begin af aan heel duidelijk over deze centrale: uitsluitend DCC.

(Of ik moet vergissen...dan wordt ik wel weer gecorrigeerd  ;) )
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op donderdag 04 februari 2016, 19:52:44
Hoe ga je om met bezetmelders op basis van massadetectie als een common ground niet toegestaan is?
Hoeft geen probleem te zijn als je links en recht gebruik maakt van galvanische scheiding.

CiteerKun je dan de loconet gebruiken met een S88LN?
Waarom zou dat niet kunnen ?, zie bovenstaande.

CiteerMoet je dan gelijk boosters aanschaffen?
Wat denk je zelf ?.

Citaat van: ernstcramer op donderdag 04 februari 2016, 20:45:07
Citaat van: Wim op woensdag 03 februari 2016, 17:41:46
Jammer dat er geen MM op zit... :-(

inderdaad! Maar op mijn vraag daarover aan Digikeijs antwoorden ze dat ze alleen vrijgegeven protocollen erop kunnen zetten; anders wordt het veel te duur. En Märklin geeft haar protocol niet vrij... :(
Slaat het op het MFX protocol dan is het antwoord juist. Slaat het op het MM protocol, waar Wim (Wim) het over heeft, dan kan het vrij gebruikt worden en het antwoord dus onjuist. Het Motorola protocol is in het verleden ontworpen door Philips i.s.m. Motorola ten behoeve voor remote control applicaties zoals IR afstandsbedieningen.


Mvg,
Peter
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Hans Biere op donderdag 04 februari 2016, 21:43:56
Citaat van: Trainhenk op donderdag 04 februari 2016, 21:02:29Misschien een domme vraag maar hoe zijn anderen dan aan het protocol gekomen?

Vraag is na bij ESU. Hun ECoS spreekt alle talen. Kost wel een behoorlijk aantal centen meer maar dan heb je ook wat.

Volgens mij was Digikeijs van het begin af aan heel duidelijk over deze centrale: uitsluitend DCC.

(Of ik moet vergissen...dan wordt ik wel weer gecorrigeerd  ;) )

MFX is door Märklin in "samenwerking" met Esu ontworpen, dus voor Esu een vrij protocol (zal wel in het contract gestaan hebben), Viessmann en Uhlenbrock hebben aangekondigd MFX te gaan leveren, Tams heeft het al een poosje, alleen niet erg openbaar, het kan natuurlijk zijn dat de patenten op het eerste MFX verlopen zijn.

Groet, Anne W
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2006

offline
Re: Digikeijs DR5000
Volgens mijn informatie, liggen er andere motivaties aan ten grondslag om het alleen bij DCC te houden.
Maar verder is het geheel de verantwoordelijkheid van Digikeijs wat ze er over zeggen in hun antwoorden.

Groetjes
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Mijn vraag over massadetectie is maar ten dele beantwoord. :?
Mijn baan is reeds voorzien van massadetectie en common ground, inclusief 2 boosters en common ground is ook doorgetrokken naar de diverse decoders, dit aanpassen is onbegonnen werk.
Ik gebruik nu de digitale spanning van de centrale als sturing voor alle decoders.
Hoe kan ik hier nog een galvanische scheiding in aanbrengen? Mijn inziens alleen door het aanschaffen van een extra booster voor de decoders.  :help:
In dat geval kan ik beter een IB basic aanschaffen voor een paar tientjes meer. Die heeft buiten dat hij wel common ground ondersteund ook MM protocol ondersteuning.
Correct me if I'm wrong....
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
@Leo: als ik naar je baan kijk en het aantal tegelijk rijdende treinen: heb je dan wel boosters nodig? De DR5000 heeft 3A aan boord, wellicht voldoende?

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Hoi Ben,

Ik heb 2 boosters omdat ik regelmatig met een loc of 10 rondrij. Met alles erop en eraan (rook, verlichting, telex etc) is dat ook voor 3amp aan de krappe kant.
Maar even naar de sleutel van mijn probleem. Hoe los ik bij de DR5000 zonder extra boosters?
In de gebruiksaanwijzing van DR5000 staat duidelijk met rood vermeld dat de centrale dit niet kan hebben.
Voor 2railers met stroomdetectie is dit geen probleem. Voor de meeste 3 railers met massadetectie met S88 modules wel vermoed ik.
Ik kraak de DR5000 niet af hoor, ik vind het een erg mooi product voor weinig, alleen heeft het ook z'n beperkingen ben ik bang, die het vooral voor 3railers met een bestaande baan lastig maakt om over te stappen.
Re: Digikeijs DR5000
marcelvries
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Spoorman op donderdag 04 februari 2016, 21:01:09
Citaat van: marcelvries op woensdag 03 februari 2016, 23:34:34

Het lukt niet om mijn wisseldecoder werkend te krijgen.


Al geprobeerd rood en bruin van je DCC decoders te verwisselen?

Met groet,
Ben.

Nog niet ben dank je voor de tip zal het eens proberen
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Omdat de vraag over wel of geen massadetectie ivm geen common ground onbeantwoord blijft zal er maar een mail naar Digikeijs gestuurd moeten worden.

Citaat handeling:
- Gebruik nooit een ?Common Ground? booster in combinate met de DR5000 centrale.
- Gebruik alleen optisch geïsoleerde boosters en LocoNet toebehoren in combinatie met de DR5000 ?TRACK OUTUT? om schade aan de centrale of randapparatuur te voorkomen. Bij twijfel over uw randapparatuur kunt u al je navraag doen bij uw dealer of Digikeijs.
Re: Digikeijs DR5000
Spoorman
gast

Re: Digikeijs DR5000
Citaat van: Leeeke op vrijdag 05 februari 2016, 07:32:51

Ik heb 2 boosters omdat ik regelmatig met een loc of 10 rondrij. Met alles erop en eraan (rook, verlichting, telex etc) is dat ook voor 3amp aan de krappe kant.


Ik meen dat je LDT DB-4 hebt? Misschien denk ik te simpel en heb het helemaal mis maar dan sluit je die toch gewoon aan op de B-bus, de ingebouwde booster van de DR5000 gebruik je dan niet. H-bridge en common-ground bijt elkaar alleen als ze elkaar tegenkomen. Bij twijfel: info@digikeijs.com

Lost je probleem van Motorola niet op, Digikeijs heeft gewoon een keuze gemaakt dat niet te implementeren. Daar kunnen we over blijven schrijven maar het zal niet veranderen. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
In mijn geval boeit MM en MFX niet, hier heb ik afschijt van genomen. :D
Zal wel eens een mailtje sturen voor wbt massa detectie met S88-n modules van Rosoft.
Boosters heb ik nog niet, dus daar kan ik nog alle kanten mee op. De boosters van Digikeijs lijken mij
ook prima en zijn naar mijn idee netjes geprijsd.

Leo heeft de DB4 boosters van LDT. Alleen heeft hij wel mfx loks.
Re: Digikeijs DR5000
BR98-10
gast

Re: Digikeijs DR5000
Afschijt ?????
Re: Digikeijs DR5000
nobody
gast

Re: Digikeijs DR5000
As je 't ma bechreip... ;)
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digikeijs DR5000
Was eigenlijk dubbelzinnig bedoeld :P :D
Re: Digikeijs DR5000
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digikeijs DR5000
Dat Motorola niet functioneerde dat was me bekend, daar kun je over discussiëren, maar daar verandert toch niets aan. Dat is de keus van digikeys.
Ik heb ook nooit beweerd dat ik een DR5000 aan ga schaffen, al is de prijs erg interessant. Ik heb nu nog teveel MM en mfx locs rijden. Tevens kun je dan nooit een nieuwe M* loc aanschaffen zonder extra kosten voor ombouw (voorlopig :D)
Ik vind wel dat de informatie die aangeboden wordt (zeker voor niet zulke technische lezers &beginners) compleet moet zijn. Standaard Massadetectie met common ground, zonder aanvullende accessoires is bij de DR5000 zover ik nu lees dus niet mogelijk. Wat prijs betreft kom je dan toch weer in de buurt van een IB basic, al heeft die geen S88 aan boord, dat moet via loconet. De goedkope Digikeijs booster is niet bruikbaar voor 3rail, een DB-4 van LDT kost ?165,-. Tel daar ?150,- bij op voor aanschaf van de DR5000 en je zit aardig in de buurt van een IB-Basic, al heeft die geen S88 bus aan boord, daar moet je ook nog wat voor aanschaffen.
Een andere vraag, misschien al aan bod geweest, maar ik heb het nog niet voorbij zien komen:
Functioneert de DR5000 met koploper?