Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ecos2 vernielt decoders (?)

Gestart door Carel woensdag 13 januari 2016, 14:51:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo allemaal,
Ik ondervind de laatste tijd grote problemen met mijn Ecos2. Naast de bekende problemen van het aanmelden en verdwijnen van mfx locs wat hier al uitgebreid aan de orde is geweest, zijn er nu problemenn van geheel andere aard opgetreden. Het begon met het langzaam aftakelen van mijn Roco draaischijf en Littfinsky TEC-R decoder. Op enig moment was deze nog volledig aanstuurbaar vanuit Koploper en de ecos2. Het begon met het niet kunnen aansturen uit Koploper. Dat gebeurde wel eens meer als een loc niet volledig op de draaischijf  stond en de schijf begon al te draaien, dan moest hij daarna opnieuw geprogrammeerd worden. Dat leverde nooit problemen op. Dus daar zocht ik nog niks achter. Het programmeren verliep normaal, maar volgens voorschrift van Littfinsky moet daarna ter controle een 180 graden daai gemaakt worden vanuit de centrale en als dat goed gaat, is de programmering geslaagd. Die 180 graden draai lukte niet, de schijf hield een stop verder stil. Dus de programmering opnieuw gedaan, dan moet hij na het indrukken van de "input" op de centrale draaien naar het ingestelde beginpunt. Dat deed hij niet, hij ging een stop verder. Vanuit de centrale terugegedraaid naar het beginpunt, toen ging dat nog. De programmeringshandelingen opnieuw verricht, maar aan het eind was het al mis hij deed niet wat hij moest doen: na de laatste handeling, toen hij weer op het begpunt stond, automatisch een draai van 180 graden graden maken, waarna de programmering is voltooid. Daarna kon ik de schijf nog wel vanuit de centrale van stop tot stop laten draaien, maar op een gegeven ogenblik was ook dat afgelopen. Hij deed niets meer.

Een paar dagen geleden startte ik de centrale en kon ik geen enkele wissel met een motorola decoder meer schakelen, terwijl alle wissels met DCC decoders normaal werkten. Bij enkele mfx locs merkte ik, dat de geluidsfuncties niet meer werkten. Ook een aantal wissel aandrijvingen werkt niet meer.

Ik denk, dat het een spanningsprobleem is. Het kan niet veroorzaakt worden doordat de spanning aan het eind van achter elkaar geschakelde decoders te laag is. Om de paar decoders loopt er een dikkere voedingsdraad rechtstreeks van de centrale, die alleen de decoders aanstuurt, naar de decoders. Dus deze krijgen van diverse kanten stroom en zijn nooit ver van een voedingsdraad verwijderd. De draaischijf wordt helemaal apart gevoed. De digitale spanning hiervoor komt uit de centrale, maar de voeding rechtstreeks uit  een trafo. Dus denk ik, dat er een spanningswisseling in de centrale heeft plaats gevonden. De K83 decoders en Maerklin aandrijvingen zijn daarvoor zeer gevoelig, dat is mij bekend. Daarom lopen er veel dikke voedingsdraden naar de decoders om spanningsproblemen te voorkomen. Alles wijst er naar mijn mening nu op, dat de centrale de schuldige is. Of heeft iemand een ander idee?

Als ik naar de centrale kijk, zie ik de spanning van de centrale wisselen tussen 18,9 en 19,1 V.  Geen probleem volgens mij. Tot voor kort werden ook alle wissels luid en duidelijk geschakeld, behalve het bekende Maerklin probleem, dat er af en toe een weigert, die je dan met de hand even even heen en weer moet bewegen, waarna hij weer goed werkt. Nu kijk ik niet voortdurend naar de spanning. Dus op een onbewaakt ogenblik en met name bij de opstart kan er best een spanningswisseling zijn geweest.

Alles bij elkaar vertrouw ik deze centrale niet meer. Hij zal gerepareerd moeten worden, maar dan nog vraag ik mij af, of het een betrouwbaar apparaat zal zijn. Ik kan nu nog niet beoordelen of de draaischijf en de Littfinsky decoder beiden kapot zijn of alleen de decoder. De k83 decoders zijn zonder meer overleden. De omvang van de schade aan de losse en vaste aandrijvingen van de K wissel (oud en nieuw) kan ik nog niet vaststellen, omdat ik de centrale nu niet meer durf te gebruiken.

Vervanging van de Ecos zou een kostbare aangelegenheid zijn, waarbij ik bovendien het gevoel houd, of mij niet weer zoiets zal overkomen. Deze is net een jaar oud. Dus heb ik nog garantie, maar het punt is het vertrouwen. Veel keus heb ik echter niet. Ik gebruik Koploper en Koploper werkt niet samen met de Maerklin CS2, die bovendien nog duurder is. Geen andere centrale dan deze 2 kunnen mfx locs aan. Dus ben ik aangewezen op een Ecos. Dus zal het reparatie moeten worden, maar nogmaals veel vertrouwen heb ik er dan niet in.
Heeft iemand een ander idee of een goede tweedehands, die zijn betrouwbaarheid heeft bewezen?

Mvrgr
Carel

Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
-Carel:
Met de centrale terug naar de verkopen je hebt 2 jaat garantie, en druk je uitleg af en zend deze met naar de hersteldienst.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Met een Tams centrale kun je ook MFX rijden wordt op dit forum gezegd. Gelukkig heb ik geen verstand van al die bling-bling centrales dus even de zoekfunctie gebruiken.

Met groet,
Ben.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Gewoon laten repareren, klaar.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
ff binnenspringen bij je winkel.Als die geod is helpt hij je wel vooruit.Daar akn hij ook getest worden of laten ze hem opsturen.Service van Esu is echt wel goed te noemen hoor.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Carel op woensdag 13 januari 2016, 14:51:45
De draaischijf wordt helemaal apart gevoed. De digitale spanning hiervoor komt uit de centrale, maar de voeding rechtstreeks uit  een trafo.
De aansturing komt uit de centrale, de voeding uit een transformator. Bij deze is de ecos dus geen voeding en lijkt het me sterk dat deze het niet doet.

Indien in bezit, hang een scope aan de uitgang van de Ecos. Merk je gauw genoeg variatie's op. En anders toch een duidelijke uitleg richting Esu dat deze de test voor je doet. Zelf denk ik niet dat het de Ecos is. Alleen een hogere spanning vernield decoders in mijn ogen en als dat gebeurd zit het probleem niet in de Ecos.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Spoorman op woensdag 13 januari 2016, 17:09:49
Met een Tams centrale kun je ook MFX rijden wordt op dit forum gezegd. Gelukkig heb ik geen verstand van al die bling-bling centrales dus even de zoekfunctie gebruiken.

Met groet,
Ben.

Dat is niet helemaal waar. De Tams heeft wel het zgn. M3 protocol in huis. Dit is alleen het zendende MFX signaal. Je moet dus de lok handmatig een adres en een naam geven en de cv's instellen en de lok kan zich niet zelf aanmelden. Als je dat geen probleem vindt, heb je aan de Tams (zeker i.c.m. Koploper) een hele fijne en supersnel opstartende centrale.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Staat het standaard protocol voor wisseldecoders toevallig op DCC?
Want dat zou verklaren waarom de motorola decoders niet meer werken.

En heb je al je wissels in de ecos geprogrammeerd?
Ook moet je de ecos uitschakelen door de stop knop ingedrukt houden totdat hij zichzelf afsluit.
Daarna kan je de stekker eruit trekken.

Groeten Sander
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Eerst maar eens upgraden naar de meest recente software-versie. Deze is in december uitgebracht
en heeft versie 4.1.2
Je hebt daar wel een account voor nodig bij ESU. Bovendien kun je niet rechtstreeks naar die versie toe.
Je zult eerst alle tussenliggende versies moeten installeren.
Als je daarna nog steeds bepaalde problemen hebt, zou ik een beroep doen op de garantie.

Jack
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hier tot op heden ook geen enkel probleem zoals door de stichter van dit draadje geschetst.

Mijn "spulletjes", inclusief de besturingssoftware, werken fantastisch met de ECoS en daarop firmware versie 4.1.2
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Carel op woensdag 13 januari 2016, 14:51:45
Een paar dagen geleden startte ik de centrale en kon ik geen enkele wissel met een motorola decoder meer schakelen, terwijl alle wissels met DCC decoders normaal werkten. Bij enkele mfx locs merkte ik, dat de geluidsfuncties niet meer werkten.
Het MM en DCC wordt door de centrale softwarematig gegenereerd. Waar het hier sterk op lijkt is dat er dubbele artikelen zijn aangemaakt zonder dat de gebruiker dat merkt en ziet.

CiteerDe draaischijf wordt helemaal apart gevoed. De digitale spanning hiervoor komt uit de centrale, maar de voeding rechtstreeks uit  een trafo.
Zie het antwoord van Wijbe, Reactie #5

CiteerDus denk ik, dat er een spanningswisseling in de centrale heeft plaats gevonden.
Zou knap zijn, spanningswissel in een centrale.

CiteerAls ik naar de centrale kijk, zie ik de spanning van de centrale wisselen tussen 18,9 en 19,1 V.  Geen probleem volgens mij. Tot voor kort werden ook alle wissels luid en duidelijk geschakeld
Snelle spanningsdips zie je niet op de centrale.

CiteerDus op een onbewaakt ogenblik en met name bij de opstart kan er best een spanningswisseling zijn geweest.
Zie eerder antwoord.

CiteerDe k83 decoders zijn zonder meer overleden.
Waaruit trek je deze conclusie ?, omdat ze niet reageren ?.

Niet rottig bedoeld maar gezien je eerdere en deze problemen t.o.v. anderen denke ik dat er wat anders aan de hand is.
Lijkt me verstandig om eens een schema te plaatsen waarin duidelijk te zien is hoe en wat (met merk/type) e.e.a. aangesloten is.

Citaat van: Seinwezen op woensdag 13 januari 2016, 18:52:05
Staat het standaard protocol voor wisseldecoders toevallig op DCC?
Want dat zou verklaren waarom de motorola decoders niet meer werken.
Niet waar. Ook al staat het protocol standaard op DCC dan nog kan men wisseldecoders met het MM protocol aanmaken en aansturen.

Zal er verder niet op ingaan maar met de ECOS heb je drie mogelijkheden van aansturen.
Koploper maakt normaal van 2 mogelijkheden gebruik, alleen voor het aansturen van de draaischijf wordt de derde mogelijkheid gebruikt.

Voorbeelden van commando's verstuurd door Koploper:
set(11,switch[10r]), schakelen van adres 10 met het default protocol (DCC of MM)
(20007 addr[10] addrext[10g, 10r])
set(20007,state[1]), schakelen van adres 10 met het protocol zoals de gebruiker deze in de centrale opgegeven heeft.
set(11,switch[MOT228r]), schakelen van adres 228 met het MM protocol. In dit geval de draaischijf.


Mvg,
Peter
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Freak op woensdag 13 januari 2016, 21:00:20
Citaat van: Seinwezen op woensdag 13 januari 2016, 18:52:05
Staat het standaard protocol voor wisseldecoders toevallig op DCC?
Want dat zou verklaren waarom de motorola decoders niet meer werken.

Niet waar. Ook al staat het protocol standaard op DCC dan nog kan men wisseldecoders met het MM protocol aanmaken en aansturen.



Mvg,
Peter

Als je het wisselprotocol standaard op DCC hebt staan, zal de ecos geen motorola wisseldecoders aansturen.
Tenzij je de wissels apart aanmaakt in de ecos en deze het motorola protocol geeft.

Wij bedoelen hetzelfde, maar anders omschreven >:-D

Groeten Sander
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het jullie nog gekker vertellen. Ik heb van de week eerst de centrale op de fabriekswaarden gezet, firmwareversie 4.0.0 opgezet en stuk voor stuk  mfx locs ingelezen op de programmeerrails. Zodra ik deze op de baan zette, zag ik dat hij opnieuw ingelezen werd. Wissels, die met Koploper schakelbaar zijn, ook al staan ze niet in de ecos , dan zijn ze toch met Koploper schakelbaar als het goed is. Maar het was niet goed, het ging niet (Koploper maakt geen onderscheid tussen MM en DCC, dus dubbel kan niet), bij de DCC wisels lukt het wel. De centrale was op fabriekswaarde gezet, dus er stond geen wissel in de ecos. Nog een keer op fabriekwaarde gezet: hetzelfde beeld.
Om een of nadere duistere reden dacht ik, nadat ik de mail geschreven had: 3 maal is scheepsrecht en dus voor de derde keer de centrale terug op fabriekswaarde gezet. Toen gebeurde voor mij het ongelooflijke en volledig onverklaarbare: na het inlezen en op de baan zetten van de mfx locs gebeurde er niets. Ik zag geen pogingen om al in de centrale aanwezige mfx locs nogmaals in te lezen, te verwijderen en de nieuw ingelezen loc daarvoor in de plaats te zetten. Toen ook maar weer geprobeerd om MM wissels te schakelen vanuit Koploper (er staat nog steeds geen wissel in de ecos) en jawel hoor ze schakelden prima evenals de DCC wissels. Wie het verklaren kan mag het zeggen. Ik heb geen verklaring. Ik kan alleen maar hopen, dat het zo blijft en dat ik mijn Motorola decoders vooralsnog niet hoef te vervangen. Het enige wat niet goed bleef gaan was de besturing van de draaischijf. Ik kan hem wel via de centrale van aansluiting naar aansluiting sturen, (wat eerst ook niet ging), maar programmeren lukt niet, dus daar zal wel iets met de decoder aan de hand zijn en dat is een geringer probleem, dan het weer uit-en inbouwen van de draaischijf. Je kunt rustig zeggen, dat ik opgelucht ben en hoop, dat het zo blijft.

Mvrgr
Carel
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
De wondere wereld van ESU! Ik hoop voor je dat het goed blijft gaan. Als ik jou was zou ik
toch ook maar even updaten naar de laatste versie. Dan zit je zeker goed, volgens mij.
Zelf heb ik geen problemen met het aanmelden van MFX-locs. Dan gaat feilloos via het
M4-protocol. Ik heb begrepen dan ESU ook betrokken is geweest bij de ontwikkeling van
MFX en dus goed op de hoogte is.
Wat de spanning betreft: Normaliter staat deze op 19V, maar het uitlezen van een MTH-loc
lukt pas nadat de spanning verlaagd is naar circa 17,5V. Bij een hogere spanning schakelt
de ES50200 af. Kennelijk gaat er dan ergens te veel stroom lopen (?)
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Carel op donderdag 14 januari 2016, 00:24:51firmwareversie 4.0.0 opgezet

Ha Carel,

waarom zet je 4.1.2 er niet op?
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo Hans en Jack,
Waarom zet ik er versie 4.1.2 niet op? De problemen begonnen in erge mate met versie 4.1.1. Mijn dealer raadde mij aan om terug te gaan naar een versie, waar mee ik geen problemen had. Dat was versie 3.7.9.
Daar kon ik niet naar terug zei de ecos. Het moest een versie 4.x.x zijn. Dus de laagst mogelijk acceptabele versie genomen ( die ik overigens zelf nooit gebruikt had).

Wat de stroomvoorziening betreft: Volgens mijn handelaar moet de spanning voor een motorola decoder tenminste tussen 18 en 19 V liggen. Zakt deze naar 16 V, dan is het met een motorola decoder gedaan. Hij adviseerde mij  de centrale op 19V te zetten en de stroom voorziening zo in te richten, dat alle motorola decoders van de juiste spanning worden voorzien. Dat heb ik dus gdaan. Toch zag ik dus op een gegeven moment, dat geen motorola decoder meer schakelbaar was via Koploper en ecos. Vind je het vreemd, dat ik toen aan een spanningswisseling in de ecos dacht? Achteraf gezien was dit niet juist ( maar dan kijk je enz.), maar wat het wel geweest is, is mij een raadsel. De raadselachtige wereld van de electronica zal ik maar zeggen. Toch blijf ik daar de p.over inhouden. Het is iets, waarover ik geen controle heb.

Ik heb al heel lang met dat mfx probleem te maken. Steeds beloofde ESU het probleem te hebben opgelost daarom ben ik uiteindelijk naar versie 4.1.2 gegaan, omdat ik hoopte, dat het probleem daarmee opgelost zou zijn. Dit bleek niet het geval. Het werd alleen maar erger. Ik hoop, dat ik met versie 4.0.0 nu wel van het probleem verlost ben en doe ik wat mijn dealer adviseert: als je een versie hebt, waarmee je geen problemen hebt, verander niet, tenzij je van alle kanten hoort, dat een versie geen problemen oplevert. Daar houd ik me nu maar aan.

Mvrgr.
Carel
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Toch wel een beetje vreemd dat maar 1 ESU eigenaar last heeft van al deze problemen. Waar zou dit nu aan kunnen liggen, heb er zo mijn bedenkingen bij.

Groetjes
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Carel,

In jouw specifieke geval is het misschien beter om bij een wat oudere versie (4.0.0) te blijven.
In het algemeen ben ik het niet eens met de uitdrukking: "If it ain't broke, don't fix it" (die vaak
ook nog in een verkeerde context gebruikt wordt). Je loopt namelijk het risico dat bijvoorbeeld
belangrijke security fixes gemist worden, of dat je niet kunt profiteren van betere ondersteuning
van bepaalde (rand)apparatuur.

Jack
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Sprinter op donderdag 14 januari 2016, 12:01:27
Toch wel een beetje vreemd dat maar 1 ESU eigenaar last heeft van al deze problemen. Waar zou dit nu aan kunnen liggen, heb er zo mijn bedenkingen bij.

De geschetste problemen hebben zich bij mij tot nu toe ook nooit voorgedaan.

Een zeer tevreden ECoS 2 gebruiker,
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Toch beter om 4.1.2 te installeren.
Bij deze versie zijn diverse bugs hersteld: o.a. inlezen M4 (=mfx) locs en schakelen magneetartikelen via pc
Zie ook dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59276.0
Hier functioneert alles naar wens.
Ook het na gebruik goed afsluiten zoals aangegeven is evenzeer van elang

Cees
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
mss wel opletten als je locs enzo aanmeld in de ecos dat de communicatie met koploper is onderbroken.Sync mag pas na alle inlezingen of je hebt problemen.Daar is een topic over geweest op het koploperforum dat als de communicatie tussen ecos en koploper aanstaat er rare dingen gebeuren.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Ik zou eens beginnen met alles los te koppelen en de decoders één voor één te testen op de ecos, ik vermoed namelijk dat er niet zo gekke vel aan de hand is maar dat er door de jaren heen wat te veel met bedrading is gerommeld en het nu niet zo deugdelijk meer in elkaar zit. (Is maar een vermoeden hoor)

Misschien zou een frisse nieuwe opbouw van de elektrisch bedrading een idee zijn.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: UncleJack op donderdag 14 januari 2016, 12:10:30
Carel,

In jouw specifieke geval is het misschien beter om bij een wat oudere versie (4.0.0) te blijven.
In het algemeen ben ik het niet eens met de uitdrukking: "If it ain't broke, don't fix it" (die vaak
ook nog in een verkeerde context gebruikt wordt). Je loopt namelijk het risico dat bijvoorbeeld
belangrijke security fixes gemist worden, of dat je niet kunt profiteren van betere ondersteuning
van bepaalde (rand)apparatuur.

Jack

Dus niet. In elke update zit hetzelfde software pakket. Je kan dus prima updates overslaan, aangezien je toch alles 'opnieuw' installeert. Tevens komen er bij elke update bugfix. Je wordt er alleen maar beter van. Update's zijn uitgebreid getest voordat ze uitkomen.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Wijbe,

In het algemeen is het zo dat software cumulatief behoort te zijn. Dat geldt echter kennelijk (nog) niet voor
de updates van ESU. Ik lees overal (ook bij ESU zelf) dat je geen updates over moet slaan. Je zou bijvoorbeeld
niet rechtstreeks van 3.7.0 naar 4.1.2 kunnen gaan. De filesize van de diverse updates verschilt ook enorm.
Dat wijst er ook al op dat ze niet volledig en cumulatief zijn.

Als je mijn commentaar ook goed leest, dan zie je dat ik er een voorstander van ben om updates gewoon te
installeren, ondanks dat er wellicht geen problemen zijn met het huidige release. Je gaat op een gegeven
moment anders achterlopen op het gebied van security fixes, betere drivers enz.

Jack
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
van 3.7.0 naar 4.1.2 kan inderdaad niet, omdat 4.0.0 een speciale update was, maar alles tussen 4.0.0 en 4.1.2 kun je wel overslaan als je nu gaat updaten
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Alsjeblieft mensen, dit probleem kan toch niks met de software te maken hebben... Sterker nog, ik kan me niet eens voorstellen dat het iets met de Ecos te maken heeft, de voeding waar hij op aangesloten is levert max 20 volt (plus/min een beetje) en de Ecos kan daar nooit meer van toveren dus daar gaan de decoders niet stuk van. Ga nou gewoon eens alles los halen en alles stuk voor stuk testen.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Edwin op donderdag 14 januari 2016, 17:19:10
maar alles tussen 4.0.0 en 4.1.2 kun je wel overslaan

Ik waag te betwijfelen of dit een goed advies is. Waarom levert de fabrikant dergelijke updates? Juist deze versies brachten verbeteringen in o.a. het mfx gebeuren. Overigens blijf ik erbij met mijn ECoS en Märklin mfx loks nooit grote problemen te hebben gehad. Met het besturen van wissels in combinatie met mijn besturings software al helemaal niet. Ik heb mijn ECoS dan ook van het begin af aan trouw onderhouden door het steeds van de actuele firmware te voorzien. Men kan daar scepsis over hebben maar ik heb geen operationele problemen met de ECoS. Het ding werkt als een tierelier.

Dus nogmaals: 4.1.2 er overheen en als het dan nog niet werkt terug naar AW Ulm met dat ding. En, vraag ik mij af: is daar tussen de ingrijpende overgang van 3 naar 4 bij jou alles wel goed verlopen?
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Elke update die je erop zet, zit de gehele 'software' van de Ecos. Een update vervangt dus de gehele software.

Citaat van: Janvis op donderdag 14 januari 2016, 22:11:46
Alsjeblieft mensen, dit probleem kan toch niks met de software te maken hebben... Sterker nog, ik kan me niet eens voorstellen dat het iets met de Ecos te maken heeft, de voeding waar hij op aangesloten is levert max 20 volt (plus/min een beetje) en de Ecos kan daar nooit meer van toveren dus daar gaan de decoders niet stuk van. Ga nou gewoon eens alles los halen en alles stuk voor stuk testen.

Tenzij je voeding defect is.  :D Maar dan zou je Ecos ook doorbranden...
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
zoals reeds vernoemd denk ik dat er helemaal geen probleem is met software of ecos.Is de samenloop en het miscommuniceren van de ecos met koploper.Die fenomenen zijn in andere topics en op het koploperforum reeds uitvoerig beschreven.
Enig uitsluitsel is de ecos zelf proberen zonder koploper.Moet je wel alles invoeren in de ecos.Sinds de laatste updates moet alles netjes gesynchroniseerd zijn  tussen ecos en PC met koploper op anders loopt het volledig fout.
De goede werkwijze is alle locs in de ecos laten aanmelden en/of programmeren en dan syncroniseren met koploper.Idem voor de decoders voor wissels en dergelijke.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Ik heb zelf ook wat problemen met het automatisch aanmelden van MFX loks. Via de Ecos gaat het perfect, via de boosters ooit wel en ooit niet.
Ik ga in ieder geval alles op 19 volt instellen. Volgens mij staat de ecos op 17 volt en de boosters op 19. Dat ga ik dus gelijk trekken.

GR Dennis
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Misschien is het wat Dennis zegt, dat het aan de boosters ligt. Ik gebruik nog oude Digirails boosters. Daarover zouden theoretisch nooit mfx zich kunnnen aanmelden, maar dar zag ik toch gebeuren. Aan alle goed bedoelde raadgevingen heb ik mij stipt gehouden. Zij zijn mij allemaal bekend. En toch kon ik op een gegeven moment met geen enkele wissel voorzien van een  Motorola decoder meer schakelen noch met Koploper, noch met de Ecos. Pas na terugzetten op Firmwareversie 4.0.0 en 3 maal terug zetten op de fabriekswaarden, het stuk voor stuk inlezen op de programmeerrails van de mfx locs en koppelen van de locs in Koploper  (beslist niet synchroniseren!) verliep alles weer normaal. Wissels hoef ik bij Koploper niet in de ecos te zetten. Als alles goed is, kun je wissel gewoon schakelen met Koploper zonder ze in de ecos te zetten. Kun je je ook nooit vegissen door in de een het MM protocol te zetten en de andere DCC.

Iedereen, die het echt weet, verzoek ik vriendelijk met een echte verklaring te komen. Ik weet het niet.
Mvrgr
Carel
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Beste Carel,

Eén ding bevreemdt mij zeer: je schrijft dat in het boostergebied de MFX loks zich op de Ecos aanmelden, volgens mij kan dat echt niet omdat er signalen terug naar de Ecos toe moeten, de tegengestelde richting dus, Tams heeft hiervoor een stukje elektronica gemaakt wat werkt.

Als het echt zo is dat MFX loks zich aanmelden in het boostergebied, dan zit er tussen het boostergebied en het gebied van de ingebouwde Ecos booster een verbinding die er niet hoort/mag zijn en die dan wellicht de oorzaak is van je problemen.

Groet, Anne W
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Niet rottig bedoeld maar de verhalen rammelen van alle kanten.


Mvg,
Peter
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Niet alleen de verhalen.......
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Carel op vrijdag 15 januari 2016, 11:02:32
Misschien is het wat Dennis zegt, dat het aan de boosters ligt. Ik gebruik nog oude Digirails boosters. Daarover zouden theoretisch nooit mfx zich kunnnen aanmelden, maar dar zag ik toch gebeuren. Wissels hoef ik bij Koploper niet in de ecos te zetten. Als alles goed is, kun je wissel gewoon schakelen met Koploper zonder ze in de ecos te zetten. Kun je je ook nooit vegissen door in de een het MM protocol te zetten en de andere DCC.

Iedereen, die het echt weet, verzoek ik vriendelijk met een echte verklaring te komen. Ik weet het niet.
Mvrgr
Carel

Je beschrijft zelf al de oorzaken, en alles hebben we je al eerder uitgelegd. Maar toch eigenwijs blijven en niet luisteren, een het dan vreemd vinden dat niemand je meer serieus neemt. Als je gebruik wil maken van MFX, hou je dan gewoon aan de regels.

Groetjes
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Spoorman op vrijdag 15 januari 2016, 17:05:13
Niet alleen de verhalen.......

Is dat alles? Verklaar u nader a.u.b.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lees wat Wim schrijft......
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Ik ga mijn best doen de bijdrage(n) te ontdekken. Tot nu toe niet gevonden. Desondanks bedankt voor de tip.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo Hans,


Lees dan wel de bijdrages van de leden die een ECoS hebben en deze, in dit geval, ook in combinatie met Koploper gebruiken. Deze leden hebben de nodige praktische ervaring hiermee.


Mvg,
Peter
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hoi Peter,

Ik bezit en gebruik ook een ECoS 2 hoor. En wel zonder één probleem. Gangbare firmversie 4.1.2 en mijn systeem draait als een tierelier. Mag dat ook of klopt er dan in jouw ogen iets niet?

ik lees alles. Ook jouw onvermoeibare en maar doorgaande hulp mails. Mijn hulde daarvoor! Ik denk te begrijpen wat de problemen zijn maar die raken mij niet omdat ik andere systemen gebruik. En die geven mij dus tot op heden geen enkel probleem. Ik heb geen enkel probleem met mijn ECoS en kan helaas diegenen die problemen ondervinden niet adviseren.

Ik vraag mij alleen af wat die vervelende "steken onder water" van die Spoorman te betekenen hebben.....

In dit draadje zie ik geen bijdragen van ene "Wim". Maar ik wordt ook een dagje ouder. Wellicht een vuiltje op mijn leesbril... :)
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
 :offtopic:
Hoi Hans,

Je moet wel het forum eens beter bekijken met een schone bril, want Sprinter heet in het echie Wim als ik het goed heb.

En bovendien wens ik je veel plezier met je goed werkende centrale Hans :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Betse Sprinter(je naam ken ik niet, al heb ik gezien het taalgebruik wel een vermoeden),

De regel is, dat je mfx locs aanmeldt via de programmeerrails of als je van een Maerklin of Esu booster gebruikt  maakt via de baan zonder verbinding met het computerprogramma. Die boosters  gebruik ik niet, dus meld, ik ze aan op de programmeerrails zonder vebinding met Koploper. Dan staan ze in de ecos en verwacht ik niet, dat ze zich geheel of gedeeltelijk opnieuw gaan aanmelden (en daarmee de al aanwezige loc in de ecos soms vervangen), zodra ik ze op de baan zet en weer met Koploper probeer te rijden ( na eerst de koppelingsprocedure te hebben uitegevoerd in Koploper als de loc al in Koploper aanwezig is). Dat vreemde aanmeldingsgedrag is wat ik een hele tijd heb zien gebeuren, evenals het plotseling niet meer kunnen schakelen met de motorola decoders. Achteraf blijkt zelfs, dat ik enige tijd geleden dacht, dat ook 7 DCC decoders kapot waren omdat ik er niet mee kon schakelen. Ook deze blijken na onderzoek springlevend te zijn. Deze heb ik toen vervangen en die werken nog steeds. Het lijkt erop, alsof na 3 maal terugzetten op de fabrieksinstellingen en het opzetten van firmware versie 4.0.0 alles nu weer normaal werkt.

Ik verwachtte dat aanmeldgedrag van mfx locs helemaal niet als je Digirails boosters gebruikt en zou bijna gaan geloven wat Arne zegt, dat er een verbinding tussen de baan en de centrale moet zitten, die er niet hoort en de storing veroorzaakt. In dat geval zou dat ook nu moeten gebeuren, want ik heb niets aan de verbinding(en) veranderd en nu gebeurt het niet meer. Er was ( en is er misschien nog, ik weet het niet) iets dat mijn begrip te boven gaat.

Ik houd het voorlopig op hetzelfde verschijnsel, die je bij een glaskabelmodem en tv decoder vaak ziet, het resetten hiervan bij vastlopen of trager internet.  Soms moet ik dat ook meerdere keren doen, waarna het weer een tijd goed gaat. Per slot van rekening is en blijft het electronica. Wat mij betreft mag het draadje  gesloten worden. Antwoorden als van Sprinter zetten de zaak alleen maar zinloos op scherp, iets, waarin ik helemaal geen trek heb. Alle andere pogingen waardeer ik, maar geven mij helaas ook geen duidelijkheid. Ik kan er althans niet uit afleiden, waarmee ik dit soort verschijnselen in de toekomst kan voorkomen. Ik kan alleen maar hopen, dat het niet meer gebeurt. Liever gezegd, ik laat de ecos toch maar nakijken om te laten onderzoeken wat de mogelijke oorzaak geeest kan zijn.

Tot slot dank ik iedereen, die een poging heeft gedaan licht voor mij in deze duisternis te scheppen.

Mvrgr
Carel

Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 15 januari 2016, 20:47:47
:offtopic: Je moet wel het forum eens beter bekijken met een schone bril, want Sprinter heet in het echie Wim als ik het goed heb.

Hartelijk bedankt voor je tip! Ik heb zo juist mijn bril gepoetst en ben nog maar is opnieuw begonnen dit draadje te lezen.

Je zult het ongetwijfeld goed hebben maar toch.

Hoe ik zou moeten weten dat "Sprinter" staat voor "Wim" heb ik in dit draadje nog nergens kunnen ontdekken. Hulp zou welkom zijn, dan kan dat ook weer worden recht gezet.

En ook hartelijk bedankt voor je goede wensen wat betreft mijn centrale. Ik hoop voor jou dat jij er ook één van dat kaliber in je bezit hebt en zou dit Carel ook van harte gunnen! Je hebt dan vrijwel zeker geen probleem met de besturing van je digitale modelbaan.





Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
 :offtopic:

Hans,

Ik stuur je even een PB, want dit draadje wordt anders teveel verstoort ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hoewel ik geschreven heb, dat het draadje wat mij betreft het draadje gesloten kan worden, wil ik toch op twee reacties nog even reageren. Ik zag net toen ik op de verzendknop had gedrukt zag ik, dat er nog reacties waren. Ik vind de reactie van een mogelijke onjuiste overgang van versie 3.7.9 naar 4.0.0 een heel bruikbare. Ik herinner mij nu, dat daar rescue software bijzit. Als het nu weer fout gaat, kan ik dat nog proberen.

Verder denk ik heel goed te weten, wie die vervelende Spoorman is. Zo'n reactie herken ik uit duizenden. Dat maakt de fora soms onprettig. Hij weet heel veel, maar laat dat soms tegenover minder wetenden op een onaangename manier blijken. In plaats van iemand te helpen, laat hij hem - ik zal het netjes zeggen - niet in zijn waarde. Dat vond hij kennelijk ook nu nodig. Waarom? Vraag het hem zelf. Ik vraag hem netjes en beleefd zich voortaan van een vriendelijker vocabulaire te bedienen. Daar wil ik het bij laten.

Mvrgr
Carel
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Beste Hans,

De naam waarmee hij ondertekent is op andere forums anders, maar de zin onder zijn bijdrage komt meer voor, ik zeg niet dat ik hem goed ken, maar ik erken hem wel als een erg serieus mens, vraag hem wat en je krijgt een serieus antwoord, tenzij je een vraag stelt die je kunt weten als je de handleidingen volgt.


Verder snap ik ook niets van het verhaal van Carel, maar dat is niet zo moeilijk, ik ken beide systemen slechts een heel klein beetje, wat ik wel zeker weet is dat MFX decoders zich van uit een boostergebied, geen Märklin/Esu boosters zijnde, niet kunnen aanmelden.

Groet, Anne W
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo Anne W.

Toch een reactie op het volgende.
Citaat van: Anne W op vrijdag 15 januari 2016, 22:25:03
tenzij je een vraag stelt die je kunt weten als je de handleidingen volgt.
Laatste handleiding van de ECoS dateert van Maart 2011:
CiteerFür ECoS mit Farbbildschirm, Firmware ab 3.4.0. Zweite Auflage, März 2011

Laaste handleiding van het protocol:
CiteerNetzwerkspezifikation für das PC-Interface Für Protokoll-Version 0.2 Dritte Auflage, Juni 2011

Inmiddels zijn we al bij Versie 4.1.2 en voor het protocol PC-Interface 2.0 (Datum: 29.09.15, Version: 4.1.0) aangeland. In die tussentijd hebben er nogal wat veranderingen, toevoegingen en bugfixes plaatsgevonden. Van het protocol PC-Interface 2.0 is niets bekend tenzij je een ECoS/CS1R in het bezit hebt. Met een geschikt programma is het mogelijk om alle gegevens van het nieuwe Interface protocol uit je centrale te lezen.

Het is niet goed te praten dat de handleiding verouderd is maar mag aannemen dat het eigenlijk niet veel zin meer heeft naar de handleiding en of interface protocol te verwijzen gezien het bovenstaande.


Mvg,
Peter
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Het helpt enigszins om de changelog van elke update door te ploegen om erachter te komen
wat er gewijzigd en/of toegevoegd is. Maar ook dan zou het wel zo netjes zijn van ESU om
bijvoorbeeld op jaarbasis een nieuwe handleiding uit te brengen.
In de laatste versie is o.a. DHCP toegevoegd. Nou snap ik prima wat het nut is, maar ik kan
mij voorstellen dat sommige andere liefhebbers raar staan te kijken naar deze nieuwe optie.
Duidelijk een verbeterpunt voor ESU in de nabije toekomst...
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
 :offtopic: dan maar.

Citaat van: Carel op vrijdag 15 januari 2016, 22:21:59

Verder denk ik heel goed te weten, wie die vervelende Spoorman is. Zo'n reactie herken ik uit duizenden. Dat maakt de fora soms onprettig. Hij weet heel veel, maar laat dat soms tegenover minder wetenden op een onaangename manier blijken. In plaats van iemand te helpen, laat hij hem - ik zal het netjes zeggen - niet in zijn waarde. Dat vond hij kennelijk ook nu nodig. Waarom? Vraag het hem zelf. Ik vraag hem netjes en beleefd zich voortaan van een vriendelijker vocabulaire te bedienen. Daar wil ik het bij laten.


Geen idee waarom je je pijlen op mij richt. Wie ik ben is bekend. Ik ben Ben, woon in Uden, toer hier al een tijdje rond, help waar ik kan helpen, communiceer recht toe recht aan en als ik iets onzin vind laat ik dat doorgaans weten, gevraagd en ongevraagd.

Mijn bijdrage hier bestaat uit het melden van een centrale waarmee je ook MFX aan kan sturen, dit als antwoord op je vraag. Voorts komt er iemand langs die roept dat het allemaal rammelt, zegt er bij dat het niet rottig bedoeld is maar onthoudt zich van commentaar WAT er dan allemaal niet goed is. Verder heb je al de nodige adviezen van Wim (Sprinter) gehad in eerdere posts waar je niets mee doet. Dat mag natuurlijk maar zo kom je nauwelijks verder.

Als er iets is wat je niet bevalt kun je altijd op het moderator knopje klikken. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Ecos2 vernielt decoders (?)
Hallo Ben,


Citaat van: Spoorman op zaterdag 16 januari 2016, 06:26:18
:offtopic: dan maar.
Voorts komt er iemand langs die roept dat het allemaal rammelt, zegt er bij dat het niet rottig bedoeld is maar onthoudt zich van commentaar WAT er dan allemaal niet goed is.

Lees wat Carel schrijft en wat ik in Reactie #10 al eerder bericht had.
Citaat van: Carel op donderdag 14 januari 2016, 00:24:51
Wissels, die met Koploper schakelbaar zijn, ook al staan ze niet in de ecos , dan zijn ze toch met Koploper schakelbaar als het goed is

Voorbeelden van commando's verstuurd door Koploper:
set(11,switch[10r]), schakelen van adres 10 met het default protocol (DCC of MM)
(20007 addr[10] addrext[10g, 10r])
set(20007,state[1]), schakelen van adres 10 met het protocol zoals de gebruiker deze in de centrale opgegeven heeft.
set(11,switch[MOT228r]), schakelen van adres 228 met het MM protocol. In dit geval de draaischijf.

Met name het vetgedrukte, de wissels worden door Koploper ingelezen en met het ID aangestuurd. Zijn er geen wissels in de ECoS aangemaakt kan Koploper ze dus ook niet aansturen, immer er zijn geen ID?s bekend.

Kan zo nog wel meer aantonen maar dat voert volgens mij hier te ver en zeker als er toch door niets mee gedaan wordt door de vragensteller.


Mvg,
Peter