Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vraag over bochten en kruisingen.

Gestart door Mister_Joris woensdag 13 januari 2016, 13:33:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraag over bochten en kruisingen.
Bij mijn modelbouw tafel wil ik gebruik gaan maken van faller car systeem, alleen welke maat moet ik aanhouden om bochten en kruisingen te maken.
Dit omdat ik 2 wagens met speciaal transport wil laten gaan rondreiden (4-as met een speciale aanhanger). Ik heb wat test opstellingen gedaan maar werd er niet veel wijzer uit.
De wegen zijn 10 cm breed  (5 cm per baan).
Re: vraag over bochten en kruisingen.
-Joris:
Ik vermoed dat dit je naam is.
De bochten zijn best in functie van het transport dat er over gaat, hoe langer het stuk tussen de assen hoe meer de aanhanger naar binnen komt, kijk maar eens naar de filpjes op you tube met lange wagons in korte bochten.
Re: vraag over bochten en kruisingen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: vraag over bochten en kruisingen.
Ik heb een zacht slingerende baan, echte bochten heb ik niet nodig, zelfs niet voor "terug te rijden" of te "draaien".
Dit heb ik opgelost met een draaischijf: voertuig rijdt op draaischijf en draait het voertuig 180°, de diameter van je draaischijf is bepalend voor de oppervlakte die nodig is om "rond te draaien".
Teven zit er bij mij in't midden nog een "spoor" tussen, om mijn tram te laten rijden en draaien :-)
Re: vraag over bochten en kruisingen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vraag over bochten en kruisingen.
En hoe stuur je het draaimechaniek? Met een hallsensor?
Re: vraag over bochten en kruisingen.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: vraag over bochten en kruisingen.
is niet nodig, er zit een stappenmotor onder, die stopt altijd op exact dezelfde plaats.
Als je nog een grotere schijf zou bouwen, kan je niet alleen 180° draaien, maar zou je zelfs om de 90° kunnen stoppen en wat meer variëteit brengen in je verkeer door die tussenvakken al eens over te slaan ofzo. Je zou zelfs iets kunnen bouwen wat lijkt op een draaischijf voor treinen, waar je 10-tallen wagentjes kan "stockeren" en zodoende at-random een "uitgaand spoor" kiezen, je hoeft alleen te weten om de hoeveel graden de motor moet stoppen, en hoeveel stapjes je nodig hebt voor zo'n bepaalde hoek ...