Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Afstellen lopi v4 met MS2

Gestart door topslob maandag 11 januari 2016, 22:18:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2014

offline
Afstellen lopi v4 met MS2
Na de ombouw van mijn BR 81 een een tijdje rijden vond ik de max. snelheid te hoog. Ik heb deze via de optie Vmax verlaagd tot ik aan de schaalsnelheid van 45 km/uur kwam. Vmin heb ik op 1 gezet en de loc kruipt netjes. Toch vond ik dit nog niet lekker rijden, de loc zat veel te snel op die 45 km/uur.
Toch de hele handleiding van de Lopi maar eens doorgespit en de CV's 2,5 en 6 uitgelezen.
Cv 2: 1
Cv 5: 25
Cv 6: 88

Aangezien cv 6 ergens tussen 2 en 5 moet liggen klopte de configuratie niet en daarmee was het probleem verklaard. Ik heb cv 6 nu op 10 gezet, iets meer regelbereik in het langzame gebied en nu rijdt het prachtig.

Ik ging er vanuit dat het verlagen van Vmax automatisch de hele range zou aanpassen, kennelijk niet, in ieder geval niet via het menu van de MS2.

Voor de meesten van jullie waarschijnlijk bekend en gesneden koek maar het leek mij toch nuttig dit te delen voor de beginners onder ons. Ik heb dit eigenlijk nog niet eerder gelezen maar ik ken ook niet alle draadjes uit mijn hoofd. Voor mij was het de eerste keer dat ik iets met Cv's deed en nu ik het snap is er een nieuwe wereld voor mij geopend!

Groet Hans
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Citaat van: topslob op maandag 11 januari 2016, 22:18:57

Ik ging er vanuit dat het verlagen van Vmax automatisch de hele range zou aanpassen, kennelijk niet, in ieder geval niet via het menu van de MS2.


Dat kan wel Hans maar dan moet je het anders aanpakken. De snelheid kun je prima aanpassen met CV53 van de motorregeling:

- zet CV5 op maximaal (255)
- zet CV6 op ongeveer 80 tot 100
- ga proefondervindelijk CV53 (referentiespanning van de motorregeling) aanpassen door te verlagen van default waarde naar 50 (5 volt), rijdt je lok nog te snel dan verlaag je verder, te langzaam dan omhoog.
- zet CV2 zo laag mogelijk maar zodanig dat de lok gaat bewegen op rijstap 1 van je MS

Op die manier hou je het hele bereik van alle 255 interne rij stappen.

Met groet,
Ben.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Als je in de MS2 Vmin en Vmax aanpast zul je deze zelfde instellingen terug vinden in CV2 en CV5, dus maakt niet uit. Wel zoals Ben aangeeft CV 6 aanpassen.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Citaat van: Spoorman op dinsdag 12 januari 2016, 06:50:15
- ga proefondervindelijk CV53 (referentiespanning van de motorregeling) aanpassen door te verlagen van default waarde naar 50 (5 volt), rijdt je lok nog te snel dan verlaag je verder, te langzaam dan omhoog.

Hallo Ben

Mooi dat je dit zo opschrijft.
Weet jij toevallig of de default waarde van CV53 een vaste waarde heeft en zo ja hoeveel is deze dan?
Of is dat niet belangrijk en kan je bij het programmeren de waarde van CV53 gewoon eerst op 50 zetten  en daarna eventueel aanpassen zoals je aangeeft?

Groeten van teunis

Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Teunis standaard staat cv 53 dacht ik op 120. (12v). Maar het zou ook 140 kunnen zijn.
Alle standaard cv waarden staan trouwens achter in de handleiding.

Mvg Robin
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
CV53 staat standaard op 140 (14 volt), door deze te verlagen krijgt de motor minder spanning (voltage) van de decoder en gaat dus langzamer rijden, zonder dat CV5 (V-max) verlaagt hoeft te worden.

Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ben en Rob,

Bedankt, weer een stukje wijzer. Ik ga het zodra ik thuis ben direct uit proberen.

Ik begrijp dat in Cv 67 - 94 ook een snelheidscurve geprogrammeerd kan worden. Gebruiken jullie nu de methode cv 2-5-6 of cv 67-94?
De laatste methode gaat met een MS2 niet eenvoudig, dus niet handig maar ik ben eigenlijk benieuwd welke methode de voorkeur heeft.

Groet Hans
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ik gebruik nooit een curve, altijd 3-punts instelling. Rijdt prima mits je er een knik in maakt. Hierdoor wordt de afstand tussen de rijstappen onderin wat kleiner.

Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Hans,

Zoals met alles is ook die curve een persoonlijke voorkeur.

Ikzelf geef de voorkeur aan die curve, maar kom gigantisch in de probleem als ik deze loc uitgebreid ga inmeten in TrainController Gold. Dan moet ik de cv's 3 en 4 op 1 zetten en de snelheid beperken met cv 53 voor een goede afstelling. Gebruik ik de eenvoudige manier van inmeten, dan kan ik de curve wel weer gebruiken. Dit is dan wel weer afhankelijk van hoe je je baan hebt ingericht qua bezetmelders. Maar voor handmatig rijden is die curve zeker een aanrader.

Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ha die Rob,

Jij zit ook altijd te prutsen met de LokProgrammer. Kijk eens met me mee als je wilt.

Ik open een project LokPilot V4 M4, da's zo'n uitgebreide multiculti decoder. Ik krijg daarin de curve niet veranderd naar 3-punts, er is ook geen CV6:



Bij een V4 MM/DCC en de V4 DCC kan dat wel:



Rara MFX shit?

Achtergrond van de vraag: mijn nieuwe NMBS 25.5 lok is door van Biervliet geleverd met zo'n uitgebreide versie V4. Ik wil 3-punt instelling maar dat gaat niet. Geen groot probleem maar toch.

Met groet,
Ben.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ben,

Dat klopt, maar kijk voor de gein maar eens bij de manuelle cv eingabe van de 4.0 M4. Dan zie je dat daar cv 6 ook niet meer tussen staat. Dit klopt met wat ik al een hele tijd eens gelezen heb en dacht op het ESU forum. Het verhaal weet ik zo niet meer, maar nog wel ongeveer de strekking.

ESU wil een beetje af van de NEM norm, omdat die voor beperkingen zorgt. Daarnaast willen ze ook van cv5 en nog wat cv's af, zodat je alleen maar via die curve alles kunt regelen. Dit had weer te maken met de USA markt.

Ik beloof niks, maar wil wel eens kijken of het ergens weer kan vinden en hoe het nu allemaal in elkaar zat. 

Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ok, ik zie dus niets over het hoofd. Bedankt Rob.

Uit gemak had ik de lok met decoder laten leveren, niet wetende dat het zo'n multiculti was. :D

Met groet,
Ben.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Even iemand opsnorren met een CS of Ecos, dan kun je in M4 volgens mij die curve veranderen, waarschijnlijk heb je keus uit twee of drie holle curves en in ieder geval een lineaire curve.

Groet, Anne W
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Die curve kan ik zelf wel veranderen in wat ik wil, daar heb ik al die centrales niet voor nodig. Het ging me om de 3-punts setting die eruit gesloopt is.



Met groet,
Ben.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Ik heb nog even navraag gedaan aan iemand via het ESU forum en kreeg het volgende antwoord:

Volgens mij gebruikt ESU al lang de NMRA norm voor de decoders.
Dit inclusief het indexeren van de CVs boven 255.


Rob, die nog even verder blijft zoeken.
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Het is niet wat ik bedoel, maar misschien geeft dit toch weer wat meer duidelijkheid.
Ik heb nog even gesnuffeld op het ESU forum en heb op het Nederlandse deel al eens dit neer gepend:

Wir haben mit der neuen Firmware eine - wie wie meinen - deutliche Vereinfachung eingeführt, um die Geschwindigkeitstabelle für mehr Benutzer zugänglich zu machen. Es geht ganz einfach:

* Die in der Tabelle angezeigten Werte für CV 67 sind immer 1 und für CV 94 immer 255.
Dazwischen können Sie die Kurve gestalten, wie Sie wollen.
* Da nun wohl Loks zu schnell sein können, verwenden Sie nun CV 5 (auch dann, wenn die Tabelle aktiv ist!) um VMax einzustellen.
* Der Decoder benutzt die Tabelle und rechnet alle Werte sauber um, so dass die charakteristik absolut erhalten bleibt, halt nun angepasst an die gewünschte Modellgeschwindigkeit
* Vorteil 1: Eine einmal gefundene Kurve kann für alle Modelle genommen werden, ohne mühsames umrechnen / einstellen der Kurve
* Vorteil 2: Die CV 5 kann auf der Anlage mittels POM und jeder Zentrale einfachst umprogrammiert werden.

Wenn Sie nun schon Loks mit mühsam eingestellter Kurve besitzen (mit alter Firmware), so machen Sie einfach folgendes:

* Lesen Sie die Lok mit dem LokProgrammer ein
* Schreiben Sie die CV-Werte wieder. Hierbei wird das Firmware Update durchgeführt. Der LokProgrammer rechnet automatisch die bisherige Kurve, CV2 und CV 5 so um, dass die Loks 100% so laufen wie vorher.

Wenn Sie nun CV 67 oder 94 "händisch" auslesen wollen, so werden in Wahrheit die Werte von CV 2 bzw. CV 5 zurückgeliefert. Damit stellen wir eine Kompatibilität her.

Dit is wat ESU supportteam antwoord in deze topic. Ik heb getracht het zo goed mogelijk te vertalen.

We hebben met de nieuwe firmware, zo wij menen, een duidelijke vereenvoudiging doorgevoerd, om de snelheidscurve voor meer gebruikers toegankelijk te maken. Het gaat zeer eenvoudig.

* De in de tabel aangegeven waarde voor CV67 is altijd 1 en voor CV94 altijd 255. Daartussen kan men de curve zo instellen, zoals men dat zelf wil.
* Daar loc?s nog te snel kunnen zijn, past men CV5 aan (ook als de tabel actief is) voor de maximale snelheid.
* De decoder gebruikt de tabel en rekent alle waarden correct om, terwijl de karakteristiek van de tabel behouden blijft, past zich zo aan de gewenste schaalsnelheid.
* Voordeel 1: De eenmaal gevonden curve kan men voor alle treinen genomen worden, zonder moeizaam omrekenen/instellen van de curve.
* Voordeel 2: CV5 kan op iedere baan middels POM en iedere centrale gemakkelijk geherprogrammeerd worden.

Als men reeds loc?s heeft, met een moeizaam ingestelde curve (oudere firmware), dan gaat men als volgt te werk:

* Lees met de Lokprogrammer de decoder uit.
* Schrijf diezelfde waarden weer naar de decoder. Hierdoor wordt de firmware geüpdatet. De Lokprogrammer rekent daarbij automatisch de huidige curve, CV2 en CV5 zo om, dat de loc?s 100% rijden als voorheen.

Als men nu CV 67 of CV94 handmatig uitlezen wil, dan worden de werkelijke waarden van CV2 of CV5 weergegeven. Hiermee stellen wij een compromis.


Voor diegenen die een ESU forum account hebben kunnen bovenstaand geheel terug vinden en lezen in deze topic's.
Duitse topic       Nederlandse topic


Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Citeer10.3. Snelheidscurve.
LokPilot V4.0 - LokPilot V4.0 DCC ? LokPilot micro V4.0 ? LokPilot micro V4.0 DCC.
Het is ook mogelijk een eigen snelheidscurve te bepalen : daarvoor kunnen in de CV's 67 tot 94 de gewenste waarden opgeslagen worden (zie afbeelding 23). Deze 28 waarden worden in reële rijstappen omgezet. Op die manier kan het rijgedrag optimaal aangepast worden. Deze modus is enkel actief wanneer bit 4 in CV 29 gezet is.
We bevelen het gebruik van de ESU LokProgrammer aan waarvan de software de berekening en de input van de data vergemakkelijkt.
Wanneer de snelheidscurve actief is, hebben CV's 2, 5 en 6 geen werking.

CiteerLokPilot V4.0 M4 ? LokPilot XL V4.0.
De LokPilot V4.0 M4 en LokPilot XL V4.0 converteren het concept van de snelheidscurve in overeenstemming met mfx®. Dit betekent dat de snelheidscurve altijd actief is en met CV 29 Bit 4 niet uitgeschakeld worden kan. CV2 en CV5 bepalen meer een schaalfactor waarmee de punten van de curve kunnen worden aangepast. Op die manier is het veel gemakkelijker met een actieve curve de topsnelheid van een locomotief aan te passen.
Bekijk, ter illustratie, de curve in afbeelding 23. De laatste curve-invoer (CV 94) bedraagt 255. Dit zou volle snelheid betekenen. Indien u een lagere topsnelheid wenst, moet u alleen maar de waarde van CV 5 verminderen. De decoder berekent ("comprimeert") dan de curve zodat de gewenste curve doorgelopen is ondanks de verminderde topsnelheid.
Hetzelfde geldt voor de eerste invoer. Afhankelijk van de waarde van CV 2 wordt de curve omhoog getild en geschaald. CV 67 en 94 zijn in deze decoders vooraf ingesteld op de waarden 1 en 255.

De grafiek toevoegen lukt mij niet maar deze is dezelfde als in de eerste reactie van Ben

Hierboven de verschillen tussen een V4 en een V4 M4
Je moet dus de hele curve aanpassen ipv een eenvoudige aanpassing inCV 6

Hans

Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Hans,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar ESU maakt onderscheid in de decoders aangaande deze curven.

Bij de ene decoder heb je de keuze uit 2 mogelijkheden en bij de ander alleen maar de 28 stappen curve, dat is ook wat Ben weergeeft met de 2 afbeeldingen. Heb je een decoder met beide opties, dan zal deze standaard staan op de 3-punts curve (cv2, 5 en 6). Wil je de 28 stappen curve gebruiken, dan moet je eerst in cv 29 bit 4 op 16 zetten. Kun je met je centrale geen bit programmeren, dan moet je cv 29 uitlezen, hier 16 bij optellen en weer programmeren.

Voorbeeld, cv 29 staat op 12 (standaardwaarde V4 dcc) hier tel je dus 16 bij op. 12+16=28, deze waarde programmeer je dan in cv29 EN dan pas kun je met de cv's 67-94 aan de stoei gaan.

Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Rob,

Ik bedoelde met

CiteerDe grafiek toevoegen lukt mij niet maar deze is dezelfde als in de eerste reactie van Ben

dat ik de grafiek uit de handleiding niet in mijn tekst kreeg geplakt. De werking is mij wel duidelijk.
Ik zal het binnenkort eens proberen in te voeren. Het zal met de MS 2 best wel een klusje zijn maar ik ben benieuwd naar het verschil met de 3 staps instelling.

Hans
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Hans,

Duidelijk.

Dit gaat het makkelijkst als je een LPG hebt, dat is ook een beetje de opzet van ESU. ;)
Om je het een stukje gemakkelijker te maken, als je geen LPG hebt, kun je het volgende doen:

Je opent in de LPG software de gewenste decoder, rode pijl.
Gaat naar "manuelle cv eingabe" en scroll naar beneden totdat je bij cv67 uitkomt, blauwe pijl.
Noteer de waarden, die achter de cv's67-94 staan op een papiertje, groene pijl.

Dit vergemakkelijkt het aanpassen van de cv's.

Rob

Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
In de V3.0 decoders zat naast die curve instellingen een schuifregelaar, waarmee men de maximale snelheid kon regelen.
Waar heel snel overheen gekeken werd en/of onwetendheid was, was dat als je de schuif naar benden zette, dat dan ook cv5 automatisch aangepast werd. Dit is bij de 4.0 decoders niet anders. Alleen heeft men nu die schuifregelaar weggehaald en staat iedereen op z'n kop. ;) :D :D

Nu hebben ze Cv 5 gekoppeld aan stap 28 van de curve. Nu kan men de curve EENMALIG instellen en is het toepasselijk voor iedere decoder/loc. Je programmeert eerst de curve naar de decoder en vervolgens ga je met cv5 de maximale snelheid aanpassen. Nu rekent de decoder automatisch de waarden, van de 28 stappen, om naar de nieuwe ingestelde maximale snelheid. De gedachte was om op deze manier een eenmalige en universele curve te maken die dan voor iedere decoder kunt toepassen.

Rob
Re: Afstellen lopi v4 met MS2
Rob,

Bedankt voor deze tips. Ik had niet bedacht dat ik de software als voorbeeld kon nemen. Maakt het inderdaad makkelijker.

Thx Hans