Het is niet wat ik bedoel, maar misschien geeft dit toch weer wat meer duidelijkheid.
Ik heb nog even gesnuffeld op het ESU forum en heb op het Nederlandse deel al eens dit neer gepend:
Wir haben mit der neuen Firmware eine - wie wie meinen - deutliche Vereinfachung eingeführt, um die Geschwindigkeitstabelle für mehr Benutzer zugänglich zu machen. Es geht ganz einfach:
* Die in der Tabelle angezeigten Werte für CV 67 sind immer 1 und für CV 94 immer 255.
Dazwischen können Sie die Kurve gestalten, wie Sie wollen.
* Da nun wohl Loks zu schnell sein können, verwenden Sie nun CV 5 (auch dann, wenn die Tabelle aktiv ist!) um VMax einzustellen.
* Der Decoder benutzt die Tabelle und rechnet alle Werte sauber um, so dass die charakteristik absolut erhalten bleibt, halt nun angepasst an die gewünschte Modellgeschwindigkeit
* Vorteil 1: Eine einmal gefundene Kurve kann für alle Modelle genommen werden, ohne mühsames umrechnen / einstellen der Kurve
* Vorteil 2: Die CV 5 kann auf der Anlage mittels POM und jeder Zentrale einfachst umprogrammiert werden.
Wenn Sie nun schon Loks mit mühsam eingestellter Kurve besitzen (mit alter Firmware), so machen Sie einfach folgendes:
* Lesen Sie die Lok mit dem LokProgrammer ein
* Schreiben Sie die CV-Werte wieder. Hierbei wird das Firmware Update durchgeführt. Der LokProgrammer rechnet automatisch die bisherige Kurve, CV2 und CV 5 so um, dass die Loks 100% so laufen wie vorher.
Wenn Sie nun CV 67 oder 94 "händisch" auslesen wollen, so werden in Wahrheit die Werte von CV 2 bzw. CV 5 zurückgeliefert. Damit stellen wir eine Kompatibilität her.
Dit is wat ESU supportteam antwoord in deze topic. Ik heb getracht het zo goed mogelijk te vertalen.
We hebben met de nieuwe firmware, zo wij menen, een duidelijke vereenvoudiging doorgevoerd, om de snelheidscurve voor meer gebruikers toegankelijk te maken. Het gaat zeer eenvoudig.
* De in de tabel aangegeven waarde voor CV67 is altijd 1 en voor CV94 altijd 255. Daartussen kan men de curve zo instellen, zoals men dat zelf wil.
* Daar loc?s nog te snel kunnen zijn, past men CV5 aan (ook als de tabel actief is) voor de maximale snelheid.
* De decoder gebruikt de tabel en rekent alle waarden correct om, terwijl de karakteristiek van de tabel behouden blijft, past zich zo aan de gewenste schaalsnelheid.
* Voordeel 1: De eenmaal gevonden curve kan men voor alle treinen genomen worden, zonder moeizaam omrekenen/instellen van de curve.
* Voordeel 2: CV5 kan op iedere baan middels POM en iedere centrale gemakkelijk geherprogrammeerd worden.
Als men reeds loc?s heeft, met een moeizaam ingestelde curve (oudere firmware), dan gaat men als volgt te werk:
* Lees met de Lokprogrammer de decoder uit.
* Schrijf diezelfde waarden weer naar de decoder. Hierdoor wordt de firmware geüpdatet. De Lokprogrammer rekent daarbij automatisch de huidige curve, CV2 en CV5 zo om, dat de loc?s 100% rijden als voorheen.
Als men nu CV 67 of CV94 handmatig uitlezen wil, dan worden de werkelijke waarden van CV2 of CV5 weergegeven. Hiermee stellen wij een compromis.
Voor diegenen die een ESU forum account hebben kunnen bovenstaand geheel terug vinden en lezen in deze topic's.
Duitse topic Nederlandse topicRob