Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)

Gestart door GWS zondag 10 januari 2016, 19:20:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Het navolgende artikel en filmpje heeft mij beziggehouden en met mij nog meerderen. Wat zou U doen in zo'n situatie, zoals het filmpje laat zien?
Bekijk eerst het filmpje en schakel niet direct uit, want het belangrijkste begint na 1 minuut. Hier zult ook U bij Uzelf moeten gaan afvragen, loop ik langs en doe alsof mijn 'neus bloed', of gaat u daadwerkelijk ingrijpen.

http://www.srf.ch/play/tv/10vor10/video/zivilcourage-als-praevention?id=dcd85a33-cee4-4afb-af0f-f9bcd5c44b23

Bedankt voor het bekijken en vooral laat het weten, als u een mening heeft! Kwestie van geweten?
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Gerard:
Ik heb het filmpje aandachtig bekeken en ik zou zeker tussenbeide komen en de agressor zeker op zijn plichten wijzen en zeker de politie bellen, nu spreekt de ex-politieman in mij, maar volgens mij kan dit gedrag niet door de beugel.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Gerard, erg simpel. Situatie inschatten en handelen.
en
bedankt voor het plaatsen.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Jørg, Ceess,

Heel bedankt voor jullie reactie. Zoals je hebt kunnen zien, lopen er toch nog veel mensen gewoon door! Dat het niet door de 'beugel' kan, staat klip en klaar vast.
Jammer van de nog weinige reacties tot nu toe!
Ik hoop dat men wat meer in de pen klimt.
Is tenslotte iets wat ons dagelijks kan overkomen; onze medemens zou daar de dupe van kunnen worden!
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
In mijn werk (buschauffeur) kom ik dit gelukkig zeer zelden tegen, maar als het gebeurt, ja dan doe ik daar wat aan. Of zelf of indien erg gewelddadig via de centrale hulp erbij halen.
Mijn ervaring is ook, dat als jezelf als eerste reageert er toch meerdere mensen komen helpen.

Gr.  Charlie
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Charlie ,
Ik vind het bijzonder dat jij hierop reageert. Bedankt hiervoor! Voor jou - persoonlijk - tot nu toe wat minder erg, dan voor anderen, die het wel meemaken. Als bus-chauffeurs hebben jullie gelukkig een 'centrale', die altijd als back-up bij jullie zijn. Tegenwoordig worden ook al video-camera's ingezet! Op deze wijze wordt het in elk geval een stuk 'veiliger' in een deel van het openbaar vervoer.
Nogmaals bedankt!
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Een jaar of vijftig geleden, toen ik nog fit en sterk was, heb 'k eens ingegrepen in zo'n situatie.
De "aanrander" keerde zich tegen mij en sloeg mij met gebalde vuist.
Toen heb ik hem met de vlakke hand tegen het strottenhoofd getikt, waarna hij ademhalingsmoeilijkheden kreeg en
de agressie staakte.
Maar hij deed wel aangifte wegens mishandeling tegen mij.
De rechter verweet mij dat ik misbruik had gemaakt van de training die ik in militaire dienst had genoten.
Ik kreeg een boete van 300 gulden.
Sindsdien bemoei ik me niet meer met andermans probleem.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Wim ,
Jij zegt het al zelf: het was in de jaren vijftig / Militaire dienst, enz. Jammer dat de uitspraak tegen jou verkeerd uitviel, maar dat zou heden ten dage mogelijk anders zijn! Met respect voor jouw beweegredenen mag ik aannemen, dat in bepaalde gevallen ook jij een mobieltje kan gebruiken om hulpinstanties in te roepen. Er kunnen mensenlevens en/of trauma's in het 'spel' zijn.
Toch bedankt voor jouw reactie!
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Gerard,
Ik weet niet wat jij wil bereiken met dit in scène gezette filmpje maar ik kom dagelijks dit soort dingen tegen in mijn werk als Hc en geloof me, er is geen hond die een poot uitsteekt en je komt helpen maar staan wel gelijk klaar met hun mobieltje en niet om 112 te bellen.

Grt, Ronald.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Ik heb een negatieve ervaring, dateert overigens uit rond 1972. Met een kameraad in de bios een vervelend mannetje tot de orde geroepen die een kop koffie uit iemands handen sloeg. Na afloop van de film werden we opgewacht door 5 man en ik ben helemaal in elkaar geslagen. Dat blijft lang hangen en ben voorzichtig geworden.

Ik vroeg me trouwens af Gerard, je hebt wel het nodige weerwoord en deelt complimentjes uit maar hoe reageer jij eigenlijk in zo'n situatie?

Met groet,
Ben.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Ronald,
Ook jij bedankt voor jouw mening. Alleen jammer, dat er niet iemand is, die als jij in nood verkeerd, jou daadwerkelijk komt steunen. Dit in scène gezette filmpje, blijkt dus deels op waarheid te berusten, zoals jij in jouw funktie meerdere keren hebt meegemaakt. Jij hebt al wel bemerkt, dat men wel belt en dus niet als een 'blind paard' doorloopt! De persoonlijke 'hulp' zou juist een ondersteuning van de betrokkene kunnen betekenen!
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Gerard,
Even goed de laatste zin lezen.
Men belt niet naar 112 maar is druk aan het filmen want dat is leuk voor op de (a)sociale media.
Dat is ook 1 van de reden dat ik never nooit geen vleesboek oid neem.

Grt, Ronald.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Ben,
Uit jouw negatieve ervaring blijkt dat jij dus heel voorzichtig geworden bent, alvorens tot een bepaalde vorm van aktie over te gaan. Die bevindingen (van zo'n 40 jaar geleden) raak je niet zomaar kwijt en dat zal niemand jou kwalijk nemen. Maar zoals * -Ronald69  al vertelde, iedereen staat klaar met z'n mobieltje! Uit dit filmpje blijkt dat ook.
Om op jouw vraag een antwoord te geven, kan ik het volgende ieder mededelen.
Ik kom uit de wereld van de "Beveiliging" en heb de opkomst daarvan meegemaakt, zoals opleiding en echt alles wat ermee te maken heeft. Uit de praktijk heb ik menige inbreker op heterdaad betrapt en had soms de beschikking over een portofoon. Het is ook velen malen voorgekomen, dat er een handgemeen is ontstaan, want een inbreker wil niet betrapt worden, noch opgepakt worden! Dus blijft het niet bij een 'duw', o.i.d.  Wat ik verder kwijt wil is: "kan geen onrecht zien"!
Hopelijk, - Ben , ben jij tevreden met mijn antwoord.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
- Ronald
Sorry, heb inderdaad verkeerd gelezen; was de snelheid om een antwoord te gaan geven. Ik begrijp jou wel!
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Als je de afgelopen jaren bekijkt zijn er doden gevallen als gevolg van het zinloos geweld tegen iemand
die een ander in nood te hulp schiet. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat mensen niet
staan te trappelen om in te grijpen met die gedachte in het achterhoofd.
Aan de andere kant :  je zou zelf ook geholpen willen worden als je in zo'n situatie komt te verkeren.

Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt en ik zou zelf eerlijk gezegd ook niet goed weten hoe ik zou reageren.
Ik zou echter nooit mijn mobieltje pakken om te filmen ( dat kan trouwens niet, want ik heb er nog 1 uit het stenen tijdperk )
maar ik zou heel rap 112 bellen.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Citaat van: GWS op maandag 11 januari 2016, 17:16:19
was de snelheid om een antwoord te gaan geven.
Foei Gerard, als ex beveiliger moet je toch weten dat je actie doordacht dient te zijn. :idea: ;)
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Alphons
112 bellen is de goeie reactie, en de politie zoveel mogelijk info geven betreffende de verdachte, :thumbup:
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Citaat van: GWS op maandag 11 januari 2016, 17:13:13

Ik kom uit de wereld van de "Beveiliging" en heb de opkomst daarvan meegemaakt, zoals opleiding en echt alles wat ermee te maken heeft.


Dan ben je er beroepsmatig mee bezig en aldus geschoold. Da's toch wat anders dan een willekeurige burger die onverwacht geconfronteerd wordt met geweld.

En ik kan het ook niet zien hoor, de adrenaline stijgt vanzelf. Ik ben een jongen van de straat uit een grote stad, heb het nodige meegemaakt en ook uitgespookt maar ben wat voorzichtig geworden. Helden bestaan niet in dit verband, lafaards trouwens ook niet.;)

Met groet,
Ben.
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: SRF artikel in TV - uitzending van: 10vor10 (Zivilcourage als Prävention)
-Wim, Ben, Jørg,
Wederom bedankt voor jullie reactie in de geschetste situatie van het getoonde filmpje!
En wat Jørg al zegt, 'altijd 112 bellen' en aan hen de juiste omstandigheden doorgeven, die jij hebt waargenomen!