Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een nieuw start met een nieuwe plan.

Gestart door compu80js zaterdag 09 januari 2016, 22:07:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuw start met een nieuwe plan.
Ongeveer drie jaar geleden heb ik mijn eerdere, niet voltooide, vrij grote baan afgebroken. Mijn interesse lag toen bij de volledig digitale besturing d.m.v. een eigen geschreven computer programma. Toen het echter aankwam op de scenery bleek deze baan veel te groot. Kon bijna nergens meer goed bij.

Wil nu een nieuwe start maken met het volgende, qua oppervlakte gehalveerde (4.20 x 1.80), ontwerp. De uitgangspunten hierbij waren op niveau 0 een schaduw station en op niveau een relatief groot station en een lokaal spoortje. Alles dubbelspoor. Rangeren is voor mij van ondergeschikt belang. Ook deze baan wordt weer digitaal aangestuurd.

Voordat ik de rails definitief vastschroef stel ik jullie reacties en zo mogelijke suggesties ter verbetering op prijs.

Bij voorbaat dank, Jaap.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
-Jaap:
Baan ziet er goed uit , je zou eventueel nog een opening kunnen maken onder de keerlus van je lokaal spoortje misschien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Ziet er uit als een leuk baanplan met aardig wat rijmogelijkheden!

Overigens vraag ik me wel af of je rekening hebt gehouden met de hellingpercentages?

Gr,

Mathijs
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
-Jaap:
De link die je geplaatst hebt werkt niet.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Hoi Jaap,
Idd, hoe kom je uit met de hoogte, met name rechts boven: geel naar grijs is naar beneden, maar de binnenbaan van geel moet ook omhoog (blijven), ivm de blauwe doodlopende sporen.
Is het oranje/rode lokaalspoor een smalspoorbaan die niet is aangesloten op de hoofdbaan?

groet, Gertjan
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
De hellingen zijn idd een probleem. 3% ga ik zeker niet redden. Rechts gaat de grijze baan weliswaar naar benden en de gele omhoog maar de uitkomst is denk ik nog te stijl tenzij ik de meegebogen wissels rechtsonder weglaat. Links zal ik e.a. aanpassen door het lokale spoortje om de draaischijf en loc loods heen direct naar het station te laten lopen. Daar is nog net genoeg ruimte voor. Het oranje rode spoor is smalspoor heeft geen verbinding met de hoofdbaan en blijft op 30 cm.

Weet niet waarom de link niet werkt. Misschien lukt het met deze aanpassing. http://members.quicknet.nl/gca.roozendaal/Publiek/BaanplanJs.zip
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Ruim 2 jaar geleden schreef ik voorgaand bericht. Ondertussen is er e.a. gebouwd, deels weer afgebroken en weer opnieuw opgebouwd. Het uiteindelijke resultaat heeft de vorm van een "opgevouwen hondenbot" gekregen. Op niveau 1 ligt centraal de stad Rozen. Treinen rijden links omhoog naar het wat grotere dorp Linden. Vanuit Linden rijdt er een pendeltrein naar niveau 3 waar de bergdorpjes Bergheim en Winterberg liggen. Vanuit Rozen rijden de treinen rechts naar het schaduwstation ook op niveau 1. Voor de kleinkinderen die graag "hard" rondjes willen rijden zijn op niveau 1 wat aftakkingen gerealiseerd. Hetgeen overigen ook de het automatische treinen verloop een stuk afwisselender maakt. 
Veel tijd heb ik besteed aan het (her)schrijven van het besturingsprogramma. Misschien daarover in een ander draadje meer. Nu rijden de treintjes vrolijk, handmatig, semi-automatisch of volautomatisch in het rond. Hier het banenplan en 2 foto's van het resultaat. Kan ik nu eindelijk beginnen met de scenery. :) Over die voortgang misschien ook nog eens een ander draadje.  :-)


Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Hallo Jaap,

Ziet er erg mooi uit, ben wel benieuwd naar meer foto's.
En heb je ook nog foto's van de bouw ?

Misschien een idee om hiervoor een apart draadje te starten.

M.vr.gr. Erwin
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Hoi Erwin,

Ja die foto's heb ik wel. Moet er alleen nog wat teksten bij verzinnen. Ga ik doen.

Jaap
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Hoi,

Je zegt in je topicstart dat je bij je oude baan slecht bij alles kon. Hoe is dat nu? Wat zijn de totale maten van je baan?

Ik vind je baanplan ingewikkeld. Treinen die niet naar Linden rijden, rijden zichzelf dusdanig vast dat ze niet meer in het schaduwstation in kunnen komen, omdat de keerlus "terug/andersom" niet aanwezig is. Het was beter geweest om je schaduwstation te integreren in je hoofdbaan. Dan moet iedere trein verplicht door het schaduwstation en kun een afwisselende treinenloop nabootsen. Nu moet je daar treinen voor wisselen: trein 1 wordt uit zijn omloop gehaald en wordt het schaduwstation ingereden (met lastige keringen) en trein 2 wordt de omloop ingestuurd.
Dat had je een hoop lastige wissels gescheeld in je hoofdbaan, waardoor je meer capaciteit zou creëren op je hoofdbaan en bovendien het makkelijker wordt om handmatig te rijden zonder rijwegconflicten.

Ik ga er even vanuit dat je rechts rijdt. Als je Linden wil passeren of er wil halteren op één van de binnenste sporen, moet je altijd de tegensporen kruizen. Dit maakt je treinenloop onnodig lastig. Zorg ervoor dat treinen ongehinderd op twee sporen in de rijrichting kunnen halteren zonder de tegenrichting te kruizen en maak eventueel daarnaast nog overloopwissels. Maar dat laatste is volgens mij niet nodig want je maakt daarna een keerlus.

Kortom, bedenk goed waarom je iets doet, leg rails/wissels aan omdat de treinenloop erom vraagt en niet andersom. Daar lijkt nu niet over nagedacht te zijn.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Deze baan meet 4.20 x 1.90. Nog iets te breed, maar zo kwam het het best uit met de rails. Baan staat op wielen en kan dus heen en weer zodat ik er ook van de zijkant en achterkant bij kan. Het gedeelte met draaischijf en locomotief loods is uitneembaar. nb. Mijn voorgaande baan was 5.00 x 2.50.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Ingewikkeld, zou kunnen. In principe is het echter een hele lange baan. Mijn uitdaging lag in het bouwen van een computerprogramma dat vol automatisch treinverloop op deze baan mogelijk maakt. Dat is gelukt, tot 24 treintjes rijden vrolijk en afwisselend en zonder rijwegconflicten in  het rond. Misschien niet goed nagedacht over de baan maar wel over het besturingsprogramma.  :P.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Dus dan kan je hem nu weer afbreken!  :P
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Wat een mazzel dat je met stoomtreinen rijdt.
Met bovenleiding op de baan had je meer bereikbaarheid problemen gehad.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Inderdaad mazzel anders moest ik die bovenleiding ook nog afbreken!
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Dus je wilt 'm afbreken ...Dat had ik nog niet serieus overwogen.
Want hoe ingewikkeld ook, dubbele lussen (met parallel spoor) vergen nu eenmaal kruisende sporen.
En ondanks dat ene nadeel, zijn er ook voordelen. En daar kun je voor kiezen.

Het enige serieuze punt van kritiek zie ik in
CiteerTreinen die niet naar Linden rijden, rijden zichzelf dusdanig vast dat ze niet meer in het schaduwstation in kunnen komen, omdat de keerlus "terug/andersom" niet aanwezig is ((uitgaande van rechts rijden)).

Dat wijst op een ontwerpkeuze: loc-wissel of loc-omloop is in dat geval noodzaak.
En dat is leuk om te automatiseren.

Dat is een beetje vergelijkbaar met de keuze tussen een samengeknepen hondenbot (waarin treinen altijd maar door kunnen rijden) en een half hondenbot met kopstation (waardoor er altijd loc-wissel of loc-omloop moet plaatsvinden).

De vraag moet zijn: wil je dat, en zo ja, waarom.
In plaats van: er lijkt niet over nagedacht te zijn.

Toen je dit maakte heb je erover nagedacht.
Als je nu om die reden gaat afbreken, dan beviel je keuze van toen misschien achteraf niet.

Maar ik begrijp eigenlijk dat je de baan afbreekt, omdat hij niet meer in de beschikbare ruimte past, en/of omdat de bereikbaarheid van ontspoorde treinen een probleem begint te worden (leeftijd).
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Natuurlijk is over deze baan nagedacht en ben ik geenszins van plan om hem nu weer af te breken. Deze suggestie om hem af te breken kwam van Dirkie_84 die deze baan te ingewikkeld vond. Heb ik maar een kwinkslag aan toegevoegd.  :-*

In dat laatste, te ingewikkeld, kan ik mij niet in vinden. De hoofdbaan is eigenlijk een lange baan. Als ik de sporen van boven naar beneden nummer dan loopt deze hoofdbaan als volgt: Rozen spoor 5b, Achter spoor 1a, Rozen spoor 3b, Achter spoor 3a, Schaduw station spoor 5b/6b/7b/8b, Rozen spoor 2b, Achter spoor 2b, Rozen spoor 4a, Linden spoor 4b/5b, Achter spoor 5a (Niveau 1) en dan terug naar Rozen spoor 5b.

Een druk op de knop en alle wissels worden zodanig gezet. Treinen kruisen elkaar dan niet zodat m'n 3 kleinkinderen handmatig 3 trein achter elkaar aankunnen laten rijden. Alleen even opletten dat ze niet op elkaar rijden.

Het besturingsprogramma kent vaste en variabele route's en kiest bij variabele route's altijd uit het beste alternatief, lees welke sporen zijn vrij. Op niveau 0 door b.v. een een extra rondje te rijden of  vanaf Rozen spoor 3b eerst naar het schaduw station spoor 1/2/3/4a te rijden en dan terug via Achter spoor 4b. Idem op niveau 1, eerst naar Achter spoor 6b en dan terug via Linden spoor 2a/3a naar Rozen spoor 5b.

Trein verloop vind ik zo afwisselend (genoeg) en het besturingsprogramma zorgt wel voor de correcte afhandeling van de kruisende sporen.

En tja, Marklin heeft een tenslotte een middenrail opdat er geen problemen zijn met het ompolen bij keerlussen. Die moet je dan in je baan opnemen!! Bij dubbelspoor ontkom je dan helaas niet aan kruisende sporen.

Hoop dat ik zo e.e.a heb verduidelijkt.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Citaat van: compu80js op vrijdag 15 februari 2019, 08:12:20

En tja, Marklin heeft een tenslotte een middenrail opdat er geen problemen zijn met het ompolen bij keerlussen. Die moet je dan in je baan opnemen!! Bij dubbelspoor ontkom je dan helaas niet aan kruisende sporen.


Wat bedoel je met "helaas"?
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
Nog 2 plaatjes.
Re: Een nieuw start met een nieuwe plan.
@Ben dat het dan blijkbaar te ingewikkeld wordt. haha. En t.a.v. bovenleiding klopt dat dan ook wel een beetje.