Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mijn baanplan, graag Uw reactie

Gestart door TJ zaterdag 20 oktober 2007, 00:24:52

Mijn baanplan, graag Uw reactie
Hallo,

Vroeger was ik lid van Marklin Insider. Hierin stond een baanplan dat mij erg aansprak. Ik heb dat baanplan overgenomen, maar heb het baanplan wel kunnen uitbreiden. Dit komt omdat ik meer ruimte heb om de baan te kunnen maken.

Ik heb in mijn baanplan een drie-sporig schaduwstation kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen er veel verschillende treinen rijden, ondanks dat het baanplan enkelspoor is. Doordat het baanplan enkelsporig is, moeten de treinen elkaar kruizen op het station. Ook omdat ik rangeren met treinen erg leuk vind, vond ik het beter om enkelspoor te doen zodat er meer sporen beschikbaar zijn om te rangeren.

Ik rijd met Marklin Systems, met twee mobile stations. Op het station wil ik twee hoofdseinen plaatsen en deze ook echt laten werken. Over hoe ik het schaduwstation wil gaan aansturen ben ik het nog niet uit, misschien kunt U mij een tip geven.

Zo dat was het dan wel, hier is mijn baanplan:

Het zichtbare gedeelte

Het niet zichtbare gedeelte

Hopelijk kunt U mij enige tips of opmerkingen geven over mijn baanplan.

Met vriendelijke groet,

Tim
Re: Mijn baanplan, graag Uw reactie

een hele trotse papa van tygo en jamie

leuk en mooi banenplan
maar wat zet je op dat onderste spoor links ???
als je ipv een wissel een bocht doet (of 2 ofzo ) dan kom je hetzelfde uit en dan heb je dat korte spoor ook niet meer tenzij je dat wilt natuurlijk maaar voor de rest erg mooi
groet robert
Speciale Gast

Hallo TJ.
Wat een ontzettend leuk baanplan!
Hoe je met minimale afmetingen maximaal speelplezier uit je baan kan halen.
Ben jij deze baan al aan het bouwen of moet je nog helemaal beginnen?
Deze vraag omdat je nu al (bijna) helemaal de mogelijkheid om dubbelspoor te maken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Mooi baanplan. Rangeren, schaduwstation, paradebaan...
en dat allemaal op een relatief kleine oppervlakte.

Mooi!

Groeten, Rob
125 cm is behoorlijk breed zorg wel dat je overal bij kan.

MVG Frans
Volgens mij neig je naar niet acceptabele stijging/dalingpercentages bij je brug/tunnel deel.
Die bocht aan de rechterkant, die vervolgens onder het bruggetje door duikt moet krap zijn, kan niet anders.
Met 6 van de 24130's haal je ongeveer 4,5 cm mee qua hoogteverschil. Die andere 4 a 4,5cm moet je dan halen met die overige 4 railtjes.

Gaat NIET werken !

Gr
Arjan
Citaat van: Arjan op zaterdag 20 oktober 2007, 11:41:24
Volgens mij neig je naar niet acceptabele stijging/dalingpercentages bij je brug/tunnel deel.

Tenzij je niet 'electrisch' rijdt, dan zou het net gaan omdat je dan minder hoogteverschil hoeft te overbruggen. Stoom en diesel hebben wat minder cm's nodig.

Groetjes,
Kiezel :)
Och, ik heb tot een percentage van 6 %  :shock: :shock: :shock: in een test opstelling gereden en al mijn loc's konden dit aan, ook de ''glaskasten'' kwam met 8 kleine personen wagons hierop, en daar rijden er normaal maar 4 achter.

Dus het kan wel, of het goed is voor je loc's is een 2e.

Groeten Mark.
Die niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schade door een te steil stijg / daal percentage, dus op eigen risico !!!
Hoi,

Allereerst iedereen bedankt voor de reacties.

Citaat van: snarruf op zaterdag 20 oktober 2007, 11:28:03
125 cm is behoorlijk breed zorg wel dat je overal bij kan.

MVG Frans

Ik kan om de baan heen, dus die 125 cm valt dan wel mee.

Citaat van: Arjan op zaterdag 20 oktober 2007, 11:41:24
Die bocht aan de rechterkant, die vervolgens onder het bruggetje door duikt moet krap zijn, kan niet anders.
Met 6 van de 24130's haal je ongeveer 4,5 cm mee qua hoogteverschil. Die andere 4 a 4,5cm moet je dan halen met die overige 4 railtjes.

Gaat NIET werken !

Gr
Arjan

Ik rijd alleen maar met stoom en diesel. De hoogste loc die ik bezit, inclusief c-rails, is ongeveer 7 cm hoog. Dus ik zal vanaf onder de brug tot aan midden op het station ongeveer 8 cm moeten stijgen/dalen. Volgens mij is dit WEL te behalen.

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 20 oktober 2007, 08:17:41
Hallo TJ.
Wat een ontzettend leuk baanplan!
Hoe je met minimale afmetingen maximaal speelplezier uit je baan kan halen.
Ben jij deze baan al aan het bouwen of moet je nog helemaal beginnen?
Deze vraag omdat je nu al (bijna) helemaal de mogelijkheid om dubbelspoor te maken.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Ik ben nog niet begonnen met bouwen van de baan. Ik wilde eerst eigenlijk "deskundig" advies over het baanplan. En even over dubbelspoor. Ik ben al wel wezen stoeien om er dubbelspoor van te maken, maar ik ben er niet uitgekomen. Hierdoor leek enkelspoor voor mij de beste oplossing.

Citaat van: remcy op zaterdag 20 oktober 2007, 02:17:01
leuk en mooi banenplan
maar wat zet je op dat onderste spoor links ???
als je ipv een wissel een bocht doet (of 2 ofzo ) dan kom je hetzelfde uit en dan heb je dat korte spoor ook niet meer tenzij je dat wilt natuurlijk maaar voor de rest erg mooi
groet robert

Dat onderste spoor links wil ik gaan gebruiken om bijvoorbeeld een loc, of eventueel twee locomotieven, neer te zetten.

Met vriendelijke groet,

Tim
Tim,

Dat spoor links onder twee locs?
Dat is ook ambitieus. Een BR50 of BR52 gaat daar net passen.
Een 37021 of 37171 zou in zijn eentje al problemen hebben daar.

Twee kleine locjes gaan dat worden.  :D

Gr
Arjan

ron van den broek
gast

Hallo Tim,

Je vraagt om een reactie, oké.
Mijn advies voor je schaduw station is een "kwatter"dus een automaat die je treinen het schaduwstation uitstuurt waarbij sowieso altijd een vrij spoor hoort te zijn, ook kan je het met relais en reed of schakelkontakten doen is ook een goedkopere oplossing en beide werken goed.Aan het zien heb je C- rails, daar heb ik geen ervaring mee heb zelf K-rails.
Ook zullen er wel andere produkten in de handel nog zijn maar die weet ik zo niet daar ik zelf computergestuurd enige tijd rij 8) en dat gaat vlekkeloos in mijn schaduw station ( 5 sporen).
Persoonlijk vind ik het belangrijkste: neem iets wat echt goed is en neem gerust de tijd wat je in het schaduwstation wil want je erger  :x rot als het niet goed werkt en je moet aldoor weer onder tafel te corrigeren en denk aan je lengte van je trein per spoor.

Mvg Ron
Klein maar fijn vind het wel mooi :D

Tim
Hoi, daar ben ik weer.

Citaat van: Arjan op zondag 21 oktober 2007, 10:34:21
Tim,

Dat spoor links onder twee locs?
Dat is ook ambitieus. Een BR50 of BR52 gaat daar net passen.
Een 37021 of 37171 zou in zijn eentje al problemen hebben daar.

Twee kleine locjes gaan dat worden.  :D

Gr
Arjan

Ik heb vandaag even zitten meten, en ik ben eruit gekomen dat mijn Br 043 er makkelijk op past en dat er dan ook nog plaats is voor mijn Köf II. Ik zal vanavond nog proberen een plaatje hiervan te plaatsen.

Met vriendelijke groet,

Tim
Hallo,

Hier is die foto:

Met vriendelijke groet,

Tim

mooi hoor  :shock:
groet robert

:shock: :shock: :shock: :shock:
wat een mooie stomers zeg
groet robert
Hoi,

Ik heb een 3D beeld van mijn baan kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

Tim
Hallo, Tim

Tim je hebt een leuk baanplan zeg!!! Ben benieuwd naar de verslagen.

Succes verder.

Groetjes, Marklin-Tim

leuk om het zo in 3d te zien ziet er dan gelijk weer een stuk anders uit ()het blijft een leuke baan)
groet robert
ik vind het plan erg leuk
maar staat deze ook niet in een boekje van marklin zelf of een vergelijking ervan
Hoi,

Ja klopt, ik heb het idee uit een Marklin Insider. Ik heb het baanplan alleen aangepast, zodat ik er meer rijplezier uit kan halen.

Met vriendelijke groet,

Tim
De baan zite er niet slecht uit, van de brug tot onder de brug met de 6 24130 en de kleiene sporen kan lukken indien je de brug ook laat hellen. Je kan vanaf de brug reeds beginnen dalen, dan heb je 4 sporen meer. Uw station zal dan wel niet mooi gelijk lopen met uw perron, maar di kan dan weer gecompenseerd worden door een trap tussen de twee.