Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Toch weer de vraag wat voor decoder??

Gestart door Essie vrijdag 19 oktober 2007, 22:35:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toch weer de vraag wat voor decoder??
Ik ben sinds kort weer begonnen met het verzamelen van marklin en heb er ook een paar lima ns stellen gekocht w.o. de sprinter en de tiger zonder motor wagen.
Nou bestuur ik het d.m.v. een mobile station.Zat bij een begin set van marklin die met de Ice set.
Nou zijn mijn vragen ondanks ik al aardig door de forums heb zitten bladeren.
1 Vraag.
Welke decoder aan te schaffen met simpele funktie,s ik zie zoveel namen staan en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer???
Mijn opzet hiervan is om zelf te gaan ondervinden hoe aan te sluiten.
2 Vraag.
Bestaat er een hollandse versie van een boek of iets dergelijks waar deze informatie instaat met ook voorbeelden/aansluitschema,s/illustratie,s en nog meer van dat info.
3 Vraag.
Als ik zelf een decoder aansluit heb ik dan nog andere b.v. software nodig om zo,n decoder te programmeren?Of gaat dit van zelf of d.m.v. de mobile station??
4 Vraag.
Ik heb dus een lima tiger set die getrokken word door een lok van marklin b.v. 3326
Nou wil ik in de wagons verlichting gaan aanbrengen nou zal dat wel lukken maar ik wil sluitlichten gaan aanbrengen met als volgt dat als de wagons getrokken gaan worden er twee rode verlichtingen branden en als ze voortgeduwd worden er twee witte gaan branden.Zonder dat ik er schakelaars er voor om hoef te zetten eigenlijk dat het vanzelf gaat via de rij richting van het treinstel.
De wagons wil ik niet doorlussen aan de loc die moet zelfstandig blijven.

Zo even genoeg met vragen (er zullen er nog wel meer komen maar dat in de toekomst).

Alvast bedankt Essie :shock: 
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
1. Wat dacht je van Tams Ldw1? Niet duur, best behoorlijke eigenschappen, en genoeg uitgangen om enkele functies aan te sluiten. Reken wel dat je voor je sluitverlichting toch in serie zal moetn werken met led's of goed opletten voor de belastbaarheid van de uigangen als je nog met lampen werkt.
Geen top maar behoorlijk voor zijn prijs en geschikt voor ombouw van niet te dure modellen.
Verkrijgbaar bij bv; www.conrad.be of conrad.nl. of op vele ander plaatsen, zie her en der op forum.

2 op de site van 'weeral' conrad kan je bij de productinformatie onderaan meestal een nederlandse handleiding downloaden. Zo kan je op voorhand goed zien of het geschikt is voor je project.

3 gaat prima met de mobile station. of indien gewenst hardwarematig met soldeerbruggen maar dit kan je beter vermijden, niet erg flexibel<

4
als je niet wil doorlussen heeft je wagon ook een decoder nodig en voeding. Instellen op hetzelfde adres als de loc zodat bij richtingswissel alles mee wisselt.
Iemand meer ervaring of dit geen conflicten geeft????

mvg
phil
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Citaat van: phil op dinsdag 06 november 2007, 15:02:44
Iemand meer ervaring of dit geen conflicten geeft????

Is geen enkel probleem. Ik doe dit ook zo in bijvoorbeeld mijn motorrijtuig 3028 + stuurrijtuig 4028 (zie dit draadje).

Zelf ben ik ook fan van TAMS vanwege de ???  :D
Als je niet heel hoge eisen stelt aan de rijeigenschappen is de LD-W-11 heel geschikt, maar dat zal niet iedereen met me eens zijn :?

Groetjes,
Kiezel
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
nu is hij wee helemaal in de war he, en ik ook.
De ldw1 kan je gerus gebruiken met de mobile station. Adres instellen, naam geven, lichtjes, claxons....

mvg
phil
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Hallo,

Even voor de duidelijkheid:

Of je met de combinatie Mobile station en decoder Tams kunt rijden is 1 ding.

Een decoder instellen is echter een ander verhaal, maar vaak wel noodzakelijk.

Peter heeft het duidelijk over het INSTELLEN van de decoder(om te beginnen het locadres), wat niet altijd gaat met een mobile station.

Ik neem aan dat een Tams decoder af fabriek een bepaalde standaard adresinstelling meekrijgt. Zodra je een tweede Tams decoder in een andere loc bouwt, wil je dus het adres instellen. En dat gaat met het mobile station niet altijd.

Groetjes

willie
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Hallo,
Heb even bij Conrad gekeken en heb een vraag.
Wordt met vermogensregelaar in de beschrijving de lastregeling  bedoelt?
Of bezit deze decoder dit niet?
Ziet er een interesant product uit.
Groeten
Ludwig
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Citaat van: wakkie op dinsdag 06 november 2007, 23:17:24
Peter heeft het duidelijk over het INSTELLEN van de decoder(om te beginnen het locadres), wat niet altijd gaat met een mobile station.

De TAMS LD-W-11 kan in ieder geval perfect worden ingeregeld (ook het adres) met een Mobile Station.
Inclusief CV variabelen voor degenen die alles naar hun eigen hand willen zetten (ikke :o ).

Groetjes,
Kiezel
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
ik heb ook nooit problemen gehad met de tams, heb zelfs al de ldg1 moeten inbouwen in mijn marklin en ook dat ging zonder problemen.
Ik hoop dat der vraagsteller Essie ook nog eens komt kijken want hij blijft maar stil he.
:lol:
phil
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Hallo ik ben er weer.Ik was even op vakantie.Het meisje moet je ook verwennen en niet vergeten maar dat terzijde.
Ik heb vol aandacht het geheel zitten lezen en heb ook wat op diverse site,s zitten kijken die hier en daar worden gelinkt.
Toch weer wat vragen.
Bij site,s zoals conrad staat er bij de decoders wisselstroom of gelijkstroom.
Maar wat voor moet ik nu nemen want marklin is wisselspanning maar de trein is van fleischmann dus is deze van gelijkspanning.?????

Er word ook gesproken over een andere motor schild is dat noodzakelijk????

Mijn sprinter is trouwens een 4470.

Ooh ja nog 1 vraagje nou zag ik ook op de site van conrad dat ze een signal claxon hebben 212437-89 kan je zoiets nou ook nog op een decoder zetten b.v. ondere een extra funktie o.i.d.?

Verder wil ik iedereen al vast bedanken voor de info die ze willen delen Nogmaals bedankt :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
peter,
Ben je zeker dat een nieuw motorschild noodzakelijk is?
Ik ken het type niet , maar je decoder geeft toch gewoon de spanning die je nodig hebt voor het type motor. BV de ldw1 voor een marklin met wisselstroommotor en een ldg1 voor marklin of anderen met gelijkstroommotor?

mvg
Phil
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
Dus als ik het goed begrijp kies je voor een decoder b.v. LD-G-11 als het b.v. een fleischmann motor is Gelijkstroom.
En kies je b.v. voor een LD-W-11 als het een b.v marklin motor is.Wisselstroom.

Dus er word gekeken wat voor soort motor er in zit gelijkspannig of wisselspanning en daar dan evenredig een decoder ervoor.
En dus niet naar de toevoer spanning vanuit de rails in dit geval dan marklin dus wisselspanning. :o
Re: Toch weer de vraag wat voor decoder??
voila, zo zit het volgens mij in elkaar. Het blijft natuurlijk eenvoudiger eenmarklin te digitaliseren als een volledige ombouw, sleper enz...
zeker hier eens kijken   http://www.x-train.de/  
trouwens nieuw motorschild? Kan wel als je wil ombouwen naar meerpolige motoren, maar begin misschien al eens met iets eenvoudig.
Ik kan je aanraden om ergens een eevoudig en goedkoop 3000 tje op de kop te tikken en te digitaliseren, zeer leerrijk, en neem zeker eens de handleidingen van de decoders door.

groejes en succes
phil

ps de signaalclaxon lijkt me al een beetje achterhaald en kan je niet in een locomotief inbouwen vanwege de afmetingen, misschien werkt het wel maar is niet echt geschikt.