Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)

Gestart door PietMarklin zondag 03 januari 2016, 17:06:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Ik heb onlangs mijn NS 6409 (Marklin 37644) omgebouwd en daarvan een foto verslag gemaakt. Leek mij leuk om dat ook met de andere forum leden te delen.
Onderstaand ombouw operatie heb ik uitgevoerd met hulp van forumlid Wybe is gebaseerd op een ombouwverslag van hem: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406.msg539663#msg539663

Reden van de ombouw is het feit dat de decoder van de NS 6409 zichtbaar in de cabine rond zweeft. Deze wil ik graag onder de kap verbergen. Daarnaast wil ik het seinbeeld uitbreiden.


Dit is het betreffende model en duidelijk is te zien dat de decoder zichtbaar in de cabine hangt.


Als de Kap er af is zien we dit van binnen.


Close-up van de linkerkant...


en close-up van de rechterkant


En dit is de Motor.


De langwerpige printplaat (los) solderen en dan houden we bovenstaande over.


We gaan de ESU 21 MTC adapterplaat (51968) plaatsen op de plek waar de oude printplaat vastgezeten heeft. Eerst dient er een stuk van de adapterplaat afgezaagd te worden om hem passend te maken voor de kap. Ik heb de adapterplaat aan de voorkant geplaatst. De ruimte is krap maar het kan mits je dus een reepje van de plaat afzaagt, de draden van onderen op de adapterplaat vast soldeert en de schroef in het gat van de adapterplaat laat verzinken. Dit doe je door het gat in de adapterplaat met een boortje (handmatig) uit te hollen zodat de schroef na vastdraaien lager zit. Anders past de kap er later niet goed op.


Om het overzicht te houden alle (standaard) aanwezige draden van de adapterplaat los gesoldeerd en de sleper (rood), massa (bruin) en motordraden (zwarte en rode) vast gesoldeerd op de daarvoor bestemde plekken op de adapterplaat.


Close-up van de adapterplaat. (TRKL=bruine massa draad, TRKR = rode sleper , MOT1= rode motordraad, MOT2 = zwarte motordraad.


Close-upje van de andere kant: Je ziet dat er weinig ruimte is en dat het allemaal net kan. Evt. kun je overwegen om de decoder aan de andere kant te doen waar iets meer ruimte is.
Hier zie je ook dat de decoder (21 pins) inmiddels op de adapterplaat is geplaatst.


Van de beide ledprintjes de draden los solderen en voorzien van weerstanden. In het midden 2 weerstandjes van 1K ohm (voor de onderste 2 gele en 2 rode ledjes) en rechts 1 weerstand van 1.5K ohm (voor de bovenste gele led). Let er op hoe je de weerstanden er op vast zit ivm beschikbare ruimte onder de kap. Ook kun je overwegen de smd weerstanden van de oude (langwerpige) printplaat te hergebruiken. je hebt dan wel de nieuwste versie van de esu adapterplaat nodig die voorzien zijn van smd eilandjes.



Aan de weerstanden de draden solderen + krimpkousje. (draden zijn nu wat te lang maar knippen we later wel op maat)


Vervolgens heb ik Wybe zijn schema gebruikt.


En dan is dit het resultaat.


Plak wel een stukje plakband over de esu adapterplaat heen om kortsluiting met de metalen kap te voorkomen!. Zie hier ook hoe de schroef is verzonken in de adapterplaat. Dit is nodig omdat anders de kap er niet goed oppast.


Model heeft 3 massadraden: 1 per draaistel en 1 aan het chasis. Massadraad van voorste draaistel aan adapterplaat gesoldeert. De beide massadraden aan de achterkant samengevoegd en met 1 draad verbonden naar adapterplaat en 1 draad aan frame.


Dan doen we de kap en de cabine er weer op en is de decoder niet meer in zicht.


De beschikbaar gekomen (licht) functies kun je nu naar eigen wens inregelen m.b.v. functie-mapping met bijvoorbeeld een Centraal Station.
Je kan dan de volgende seinbeelden krijgen


Normaal A sein en achter sluitverlichting


Sluitverlichting aan en uit zetten. (Is niet zo goed te zien op deze foto maar de beide onderste rode ledjes branden hier)


Rangeerlicht aan en uit zetten.


Alleen de onderste beide gele ledjes aan en uitzetten. (heeft op zich geen doel maar het kan  :D)
Gevaren sein (bovenste gele en onderste beide rode ledjes) kan ook nog.

Dit was hem dan en rijden met die handel! :thumbup:
Hopelijk is dit verslag voor anderen ook bruikbaar
Groeten van Pieter
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
een schitterend verslag. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Nette ombouw Pieter.  :thumbup:
Nu er ruimte vrij gekomen is zou je kunnen kijken of je er een cabine interieur in kan zetten.
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Ziet er netjes uit.

Ik zou alleen de zwarte draad beter aan je print solderen.

M.v.g. Marcel
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Hoi Marcel,
Bedoel je de zwarte massa draad of de zwarte draad van de motor?
Gr. Pieter
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Hallo Pieter

Mooi verslag, kan ik nog wat van opsteken!

teunis
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Citaat van: PietMarklin op zondag 03 januari 2016, 20:07:08
Hoi Marcel,
Bedoel je de zwarte massa draad of de zwarte draad van de motor?
Gr. Pieter

De MOT2 (zwarte draad) aansluiting raakt nagenoeg je MOT1 aansluiting.
Daar wil je geen geleidend vuiltje tussen krijgen.
Ik denk dat je soldeertemp. ook iets te koud is geweest, of dat je tin net iets langer had moeten vloeien.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
-Pieter:
Mooi en duidelijk ombouwverslag, zeer educatief,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Citaat van: loc1200 op maandag 04 januari 2016, 20:26:16
De MOT2 (zwarte draad) aansluiting raakt nagenoeg je MOT1 aansluiting.
Daar wil je geen geleidend vuiltje tussen krijgen.
Ik denk dat je soldeertemp. ook iets te koud is geweest, of dat je tin net iets langer had moeten vloeien.

Hallo Pieter

Ben het eens met Marcel.
Als je het lukt temperatuur van je bout hoger instellen.
Die Mot2 aansluiting overnieuw doen.

Groeten van teunis
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Mooie herhaling :) Zal die van mij ook eens openhalen 'hoe die er nu bij hangt'. Mede door het mogelijk kortsluiting met de kap heb ik de print nog wat meer naar achter gezet.
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Hallo Pieter, bedankt voor het plaatsen van dit duidelijke verslag.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ombouwen NS 6409 (Marklin 37644)
Iedereen bedankt voor de reacties en tips  :thumbup: