Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Gestart door Gruezli woensdag 06 januari 2016, 12:21:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Na een paar hele drukke weken, waarbij ik bijna dag en nacht heb gewerkt, weer even tijd gevonden om aan Gruezli te bouwen. Wat groen aangebracht, zodat het beeld wat minder grijs is geworden. Ook nagedacht over het dorpje Gruezli en de bergtop aan de rechterkant. Ik heb voor het dorpje de doos met oude huisjes tevoorschijn getrokken en ben een beetje aan het experimenteren geslagen. Van oude huisjes heb ik een beetje op mijn manier huisjes gemaakt die een alpen uitstraling hebben. Voor de rechter bergtop heb ik bedacht dat er een hotel/kurort zou komen. Nieuw is dat er ook vakantiehuisjes bijkomen die verhuurd gaan worden. Verder heb ik van lange lucifers en bouwdoosresten een Hochsitz gemaakt en van dunne ronde stokjes en een houten roerhoutje (dat ik dunner gevijld heb) een picknic bank. Al met al en ondanks de drukke periode toch weer wat kunnen doen.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
De picknick bank was nog een heel gepriegel. De ronde stokjes heb ik in de lengte doorgesneden, zodat er een halfronde "balk" ontstaat. Het roerhoutje dun gevijld tot ongeveer 0,8 mm. Daarna het roerhoutje in planken gesneden. Deze planken dienen voor het tafelblad en de zitplanken. Van een originele tekening die ik van het www heb gedownload heb ik alle maten door 87 gedeeld en daarna aan het bouwen geslagen. Eerst het frame. Daarna het tafelblad (19mm x 7mm) en als laatste de zitplanken. Alles met houtlijm in elkaar gelijmd. Zodra de lijm droog was een lichte beits aangebracht van sterk verdunde acrylverf. Toen dat droog was een Preiser familie plaats laten nemen. Een heel leuk projectje dat je zelden tot nooit op een modelbaan tegenkomt. Een picknick bank is namelijk (nog) niet te koop.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Mooi :important:
Er begint een leuk sfeertje te ontstaan op je baan :thumbup:
Die picknickbank is ook erg goed gelukt
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

Zeer geslaagd projectje, de picknicktafel :thumbup: :thumbup:
Erg goed gelukt en duidelijk beschreven hoe je het hebt gedaan, met de juiste voorbereiding!

Citaat van: Gruezli op zondag 28 februari 2016, 11:47:41
Een picknick bank is namelijk (nog) niet te koop.

Ik zag het al wel voorbij komen bij de 3D-prints, maar dat valt voor mij niet onder modelbouwen :wink:
Zelfbouw met echte materialen hebben toch mijn voorkeur boven plastic kant-en-klaar producten!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Erik, voor mij is dat de hobby. Lekker zelf knoeien en leuke dingen bedenken en maken. Maar dat is mijn insteek, zoveel als mogelijk zelf doen en zelf maken. Niet iedereen heeft het geduld, de vaardigheden of zin om dat zo te doen. Daarnaast hebben wij allemaal een eigen motivatie binnen de hobby. De één wil rijden met lange treinen in een zo reëel mogelijke samenstelling, de ander rijdt graag met korte lokaaltreintjes op stoom. Zo hebben we allemaal wel wat. :D Ik ben van het bouwen en landschapstoffering en rijd daar met een treintje doorheen. Dat vind ik zo fascinerend aan onze hobby, de veelzijdigheid en veelheid van mogelijkheden.  :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dat is geweldig de picknick tafel is pas geplaatst en reeds in gebruik.  :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:
Prachtige update, picnic tafeltje ziet er zeer uitnodigend uit,  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Mooie update, Jan  :thumbup:

Dorpshuizen zijn een mooi geheel geworden !
Bank is ook goed gelukt, maar de Hochsitz is voor mij de klapper  @citaat

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ik heb mijn handtekening maar even aangepast. Ik heb begrepen dat je eigen naam daarin verwerkt moet zijn. Dat was nieuw voor mij. Excuses voor enige overlast die daar door veroorzaakt is.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Purist ( ;-) ) of scratch-builder: zolang je elkaars werk kunt waarderen en merkt dat de 'schepper' zijn (of haar) ziel en zaligheid erin heeft gelegd is het helemaal goed.

En dat kun je van deze scratch-building wel zeggen: leuk sfeertje en je bovenleidingmasten.

Leuk gedaan Jan (en zo nu en dan kom ik even om de hoek kijken: meeste volg ik op de achtergrond).
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hallo jan,

Is weer een mooie uitbreiding geworden.

altijd extra als eigenbouw zo goed lukt.  :thumbup:

Voor mensen die ook een picknicktafel willen, Busch heeft ze onder 1484, zie mijn draadje post 172.

Veel plezier me vervolg,

groet,
Erik
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Vandaag wat geknutseld. Het wandelpad naar boven naar het hotel had een hele gevaarlijke plek en om ongelukken te voorkomen is daar vandaag een hek geplaatst. Wandelaars kunnen nu niet meer naar beneden vallen. Rond de goederenloods was het erg kaal en houtachtig zal ik maar zeggen  :D . Tijd voor wat landschapstoffering. De bomen zijn uitgebloeide bloemen van de tuinplant Astilbe. Ingespoten met spuitlijm en gemengd strooisel er over. Voila.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
 :) Dit is een topic wat ik nog niet eerder had gezien, blijkbaar aan de aandacht ontsnapt.
Maar het is bijzonder de moeite waard.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Erg mooi wat je tot nu toe hebt gebouwd aan deze baan. B)
En de bomen van de tuinplant Astilbe zijn ook erg mooi , het geheel oogt bijzonder sfeervol.

Dirk-Jan
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

De nieuw bomen zien er echt prima uit :thumbup: Mooi resultaat! :thumbup:
Van de dennen valt nu wel op dat het 'borstel'-bomen zijn ... :roll:
Het mos gebruik ik ook op een dergelijke wijze voor wat aankleding:
wel vooraf goed laten drogen (in de magnetron om het vocht te
verdampen, maar ook om beestjes en zwammen om zeep te helpen :wink:)

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Kijk het betere modelbouwwerk. Die picknickbank is fantastisch! En het landschapje wordt heel realistisch zo met de begroeiing.  :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Mooi sfeertje, Jan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
 Mooie scenery
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Het is even stil geweest. Het blijft tenslotte een hobby en werk gaat voor het meisje. Als 59 jarige ben ik in de prijzen gevallen en heb ik weer een fulltime baan gevonden. De afgelopen weken is daar mijn aandacht een beetje op gefocussed geweest. De boel heeft niet stil gelegen en er is ook gewerkt aan uitbreiding van het materieel. Ik had al jaren een BR E19 op de verlanglijst staan en 2 weken geleden brak ik mijn nek over 2 stuks in de 2e hands markt. Een blauwe BR E119 en een rode BR E19. Voorts is het aantal rijtuigen ook aangevuld met 3 Umbauwagen. Materieel technisch gesproken zijn we nu aardig op dreef.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:
Twee prachtige loc's,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: heb er zelf ook één, een groene BR E19 van M digitaal
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Mooie aanwinsten Jan. :thumbup:
En succes met je nieuwe fulltime baan. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Gefeliciteerd met je nieuwe full time baan Jan.
Trouwens, leuk idee van die picknick tafel.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Dubbel geluk, Jan  :thumbup: :thumbup:

Geniet er van !

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Proficiat Jan, zowel met de locs als met de nieuwe job :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Prima locjes Jan, niks mis mee :arrow: :thumbup:
en
sucsez in je nieuwe baan. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hartelijk dank mannen. Het was wel een kwestie van doordouwen, maar toch op mijn 59e weer aan de slag. Jullie kunnen je niet voorstellen hoe blij ik daar mee ben. Ik begon mij een beetje afgedaan te voelen.
Maar om op het topic te blijven, de loks zijn magnifiek. Ze lopen als een zonnetje en hebben samen nog geen ? 90,- gekost. Een gouden vondst van lang gewenste modellen. Nu rustig verder zoeken naar de laatste wens en dat is een BR 18. Ik heb geen haast en ik ben zeker dat die ook nog voorbij gaat komen.  :D Nu eerst verder met het dorpje en omgeving.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
"Een picknick bank is namelijk (nog) niet te koop"
Helaas wel. Vandaag bestelt bij modeltreinexpress. Deze banken schijnen door bush geleverd te worden.
Hierbij de link http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Busch/BU1484.jpg. Niettemin zelf maken blijft creatiever en leuker. Petje af hiervoor.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
De baan ontwikkeld langzaam maar gestaag verder. De status quo is op de foto te zien. Ik heb ook een kast weten te scoren die precies onder de baan past. Zodra die op zijn plekje staat zal ik dat ook tonen. Ik ben er wel blij mee. Nu kan het materieel en ander spullen een eigen plekje krijgen en is de kans op beschadigingen een stuk kleiner geworden.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:
Mooie overzichtsplaatje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En de picnic bankjes zijn ook wijs.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Prachtige baan Jan.  :thumbup: :thumbup:
Heb trouwens gisteren de bankjes van bush binnengekregen. Deze waren ook van hout. Kijk anders eens bij onderwerp Baan ROTTERSHAUSEN op dit forum.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
ja ik moet zeggen de baan ziet er gelikt uit
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Mooie foto van een prachtbaan. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Mooi uitzicht vanuit je stoel daar, Jan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Na veel wikken en wegen heb ik eindelijk dat linker stukje van mijn baan dicht kunnen maken op een manier die mij aanstaat. Hiermee is een voor mij duidelijke mijlpaal bereikt Het landschap is dicht. Ik kan nu gaan beginnen aan de bouw en ontwikkeling van het dorpje Gruezli.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Prima sfeertje. :)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Prachtige foto's van je berg en baan  :)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Jan,
Dat ziet er sfeervol uit. :thumbup:
Succes met de ontwikkeling en de bouw van Gruezli. :)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:
Proficiat met de voltooiing van je landschap ziet er super uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dank jullie wel. Ik ben er ook reuze tevreden over. Het heeft even geduurd, maar het is geworden zoals het zich in mijn hoofd heeft afgespeeld. Dat te visualiseren was best lastig. Bijna obsessief heb ik er zelfs over gedroomd. ;)Het heeft bijna 5 maanden geduurd voor ik het naar mijn zin had.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Jan,

Dat is dan elke nacht (dag)  waard geweest, ziet er echt top uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
mooi gedaan :thumbup: :thumbup:
Altijd prettig als je je verwachtingen ook werkelijk goed kunt realiseren. :)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
CiteerDat te visualiseren was best lastig. Bijna obsessief heb ik er zelfs over gedroomd.
Jan,  dat gevoel is zeker herkenbaar,  >:-D maar het is zeker gelukt  :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Mooie "afsluiting" van het landschap, Jan  :thumbup:

Dat geeft altijd een goed gevoel !

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Prachtig zo een baan .
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hallo Jan,
als het dorp net zo mooi wordt als het (laatste stuk) gebergte, dan staat ons nog wat te w8en. :arrow: :thumbup: :thumbup: 
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Als ik een foto zie van zo'n rotswand:


Dan vraag ik me af, visualiseer je dat uit je hoofd, of had je foto's achter de hand om je te inspireren om het zo te doen?
Niet zo'n gekke vraag omdat ik me enerzijds als bergklimmer realiseer dat bergen vaak zo in elkaar zitten, met van die rotsen, spleten, en schuin aflopende grasveldjes, en anderzijds omdat het materiaal (piepschuim, gips) weerbarstiger is dan de wil om het zo te vormen.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Jan Willem,

Ik visualiseer ze zo in mijn hoofd, omdat ik denk dat ze er zo uit moeten zien. Ik ben er nog nooit geweest en heb ze ook nog niet mogen aanschouwen. Wel ben ik er door gefascineerd. Machtig en groot en vooral onwrikbaar. De mensen die vroeger in de bergen een spoorlijn hebben aangelegd moeten regelrechte bikkels geweest zijn.
Maar als antwoord op je vraag; dit is pure fantasie. Ik had met dat hoekje erg veel problemen, omdat het een heel vreemd hoekje ging worden. On courant en met weinig mogelijkheden met betrekking tot de vormgeving. Na heel veel wikken en wegen ben ik tot dit resultaat gekomen. En niet als gevolg van papier en plannen, maar door gewoon op gevoel stukken piepschuim op en tegen elkaar te plakken en daar vorm aan te geven met hobbymes en soldeerpistool. Daarna een lekkere laag Rotband gips er op waar doorheen wat voorstrijk. Door de voorstrijk hecht het beter en breken er minder gauw stukjes af. Daarna heb ik met ontzettend sterk verdunde acrylverf verschillende kleuren aangebracht. Zwart, bruin, oker en mosgroen. Dat is nat in nat gedaan, zodat het her en der in elkaar overvloeit. Dat voorkomt weer al te sterke kleurafscheidingen. Wat de weerbarstigheid van het gebruikte materiaal betreft; dat laat ik lekker zijn gang gaan. Ik heb een filmpje op mijn YouTube kanaal staan hoe ik het doe. Voor de liefhebber een methode die best lekker werkt. Snel en met veel resultaat. Je kan het filmpje hier vinden. Ik weet niet of ik zo de link mag plaatsen. Zo niet, dan hoor ik het wel. https://www.youtube.com/channel/UC9UfujsG0C_EtwIiSlGqm1g
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ondanks dat het afschuwelijk druk is en ik zo'n 70-80 uur per week moet werken, toch deze week nog een klein beetje aan de modelbaan kunnen werken. Meer groen aangebracht in de linkerhoek.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:

Dat zijn weer prachtige foto's, mooi berglandschap, komt heel natuurlijk over,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Erg mooi gedaan Jan! Complimenten  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan,
Ik vind jouw 'gevoel' voor de aanplant heel erg inventief uitwerken. Ga maar lekker op deze ingeslagen weg voort. Ziet er heel mooi uit en de scenery doet het op deze manier heel goed. Mooie foto's trouwens!  8)  :thumbup: