Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Gestart door Gruezli woensdag 06 januari 2016, 12:21:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Beste mensen,

In dit draadje zal ik de bouw en ontwikkeling van mijn spoorbaantje voor jullie optekenen. Door middel van foto's, tips en video's. Ik heb al wat zaken links en rechts neergezet, voornamelijk in het voorstelhoekje en het foto hoekje. Ik denk dat als ik alles onder 1 draadje zet het voor de eventuele volger (je weet het maar nooit) mooi bij elkaar staat.

Het thema van de baan is een Bergbaan. Inspiratie heb ik opgedaan door de vele mooie filmpjes die je op YouTube kunt vinden over de RhB. Een aantal bouwwerken op de baan vinden dan ook daar de inspiratie.
Een en ander speelt zich af in periode IV en V met materieel uit periode III, IV en V. Ik heb ook nog een mooie partij stoomloks en die verzorgen de nostalgische ritten voor toeristen. Door de ligging komt er ook zo nu een dan een duitse lok voorbij en door dat alles is er veel mogelijk wat betreft het materieel. ;)
De ligging is ergens tussen Zürich en Wenen en volledig fictief. Alle overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op toeval.

De baan is volledig analoog en dat blijft ook zo. Ik vind het heerlijk om zelf aan de knoppen te zitten en de loop van de treinen te bepalen, speels als ik ben. Voor de scenery is het een sport voor mij om dat zo veel als mogelijk zelf te bouwen en daarvoor materialen te gebruiken die in en om het huis te vinden zijn. Elders heb ik aangetoond dat een dergelijke baan niet veel hoeft te kosten en dat je er reuze veel plezier aan kunt beleven. Door rail en materieel 2e hands te kopen blijven ook die kosten binnen de perken en kan dus ook de mens met een kleine beurs een leuke modelbaan bouwen en exploiteren. Merken waar ik mee rijd zijn Roco, Kleinbahn, Lilliput en Rivarossi. Een goed verstaander heeft inmiddels al het vermoeden dat het 2 rail gelijkspanning is en die hebben het goed.  :thumbup:

tot de volgende update
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ik ben een en al aandacht.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
De eerste stap om Gruezli te gaan bouwen is om Waldijk te gaan afbreken. Waldijk was de vorige modelbaan waar ik 6 jaar aan gebouwd heb.Het was een baan waarop ik erg veel technieken heb uitgeprobeerd en om te leren. Na bijna 40 jaar een beetje aan te klooien met modelspoor en baantjes en zo, was Waldijk de eerste baan die een echt thema had en een verhaal. Aan de hand van het verhaal heb ik de baan toen gebouwd en zo het verhaal gevisualiseerd.

Alle rail werd voorzichtig losgeweekt (witte houtlijm wordt zacht door er een nacht een vochtige lap op te leggen) en op soort gebundeld. Overige herbruikbare artikelen werden ook losgehaald en opgeslagen. Het materieel ging terug de kast in. Na deze klus eens gaan denken over een verhaal en een sporenplan. Zonder verhaal kan ik namelijk niet bouwen. Het levert de inspiratie om dingen te doen ontstaan en om tot een voor mij logisch sporenplan te komen. De eerste les die ik van Waldijk had geleerd was dat een schaduwstation reuze handig is om een afwisselend treinverkeer mogelijk te maken. Dat moest er dus komen. Weliswaar beperkt, maar toch. Bijgaand foto's van de sloop.
Voor de liefhebber het sporenplan van Waldijk ook bijgevoegd.

Tot de volgende update. Dan gaan we bouwen.

Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Jan,
Ik volg je op FB al een poosje natuurlijk.
Maar leuk om alles hier nu ook gebundeld te kunnen volgen.
Groetjes, Gino
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Welkom 'Jan' (neem de naam maar even over van Gino).
Als je een verhaal achter een baan zou zoeken (ter inspiratie) moet je eens naar het topic van Robert v Ooijen kijken (De bouw van Rhineland2).
Hij heeft duidelijk een visie en een heel andere benadering dan de meeste modelspoorders.

groet, Gertjan
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan,
in het fotohoekje had ik al wat voorbij zien komen.
Lijkt me interessant om je te volgen, sucsez.  :arrow: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
# Gertjan

Hoi Gertjan, Ik heb een boek geschreven voor Waldijk en ook voor Gruezli. Het verhaal is er dus. Ik ga wel even kijken bij het linkje, want ik ben altijd in voor nieuwe dingen. Ik weet wel dat mijn benadering van onze hobby niet een alledaagse is en ook dat ik veel reacties krijg op andere media op de wijze waarop ik dingen doe  :-)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Om het bedrijf interessant te maken en de voor de Alpen gebruikelijk Kehrschleife in de bergen na te bootsen, enorm nagedacht over een sporenplan. opstel mogelijkheid, enkelspoor, relatief groot hoogteverschil en zo maar door. De wensen lijst was best lang. Uiteindelijk in WinTrack aan de slag gegaan om op de beperkte ruimte een en ander te realiseren. Dikke puzzel, maar het is goed gekomen. De 2 keerlussen zorgen er voor dat de treinen naar boven rond kunnen rijden en de 2 opstelsporen zorgen voor het fictieve doorgaande spoor van Zürich naar Wenen. Het station wordt op lokaalspoor niveau bediend.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ook het basisframe aangepast naar de nieuwe afmeting van 2,5m x 1,3m. Dat is zo ongeveer de max wat ik kwijt kan. Het bouwen is weer begonnen.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
- Hallo Jan
Alles schoon en duidelijk wat jij wilt gaan doen. Benieuwd naar jouw opbouw en daarom ga ik jou maar eens volgen. Suk6 met de bouw! :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Gerard, dank je wel. Dat gaat prima lukken. Ik ben inmiddels al een heel stuk verder. Maar dat bewaren we nog even. Als je mijn filmpje hebt gezien in het foto/videohoekje dan heb je een indruk van de huidige situatie. Ik ga hier stap voor stap de bouw presenteren en laten zien hoe ik dingen doe. Ik heb een hekel aan kopen en doe dus veel bouwen van wat we in en rond het huis kunnen vinden, of wat ik gratis kan verkrijgen op bouwplaatsen en zo. Inmiddels is dat al een sport op zichzelf geworden.  :D
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Jan,

Das een mooi begin, wens je hierbij veel succes bij het bouwen van een nieuwe baan.  ;) :thumbup:

Groeten

Peter
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Zo, er is weer een schone lei en we kunnen rail gaan leggen. Eerst stroken zagen van berkentriplex. Ik ben daar gek van, want het is mooi schoon triplex en werkt lekker. Het triplex voor de stroken is 5 mm dik en dat is meer dan dik zat gebleken voor de bestaande overspanningen. De stroken zaag ik met de decoupeerzaag. Ik leg de rail op het triplex, teken het af met voldoende breedte naast de rail. Vervolgens leg ik de strook op de plek en leg de rail er op. De rail zet ik vast met een paar druppeltjes witte houtlijm en de stroken worden met dunne spijkertjes vastgezet op het frame. De stijging van het spoor daar waar nodig reken ik uit en breng een vuren balkje aan onder de strook triplex. Het balkje wordt met lijm en een schroef aan het frame bevestigd. Lekker stevig en solide. De railverbindingen worden extra strak gezet en de rail wordt goed vlak gelegd. Waar nodig even een beetje gewicht op de rail tot de houtlijm droog is en de rail gefixeerd ligt. Ook worden de beide viaducten opgenomen en er wordt regelmatig een testrit gedaan om te zien of alles probleemloos ligt. Nu alles open ligt kan er nog reuze eenvoudig iets gecorrigeerd worden. De stijging is trouwens beperkt tot 4%. Dat geeft geen problemen, want alleen lokale treintjes met max 3 standaard rijtuigen gaan naar boven naar Gruezli en de toeristische ritten met stoomloks hebben max 3 donderbussen en dergelijke als sleep. De doorgaande treinen kunnen langer en hoeven niet naar boven. Met het leggen van de rail gelijk een koof langs het frame gemaakt. Ik heb daar een dubbele contactdoos in gebouwd. Altijd makkelijk als je met E gereedschap wat moet doe. Anders loop je weer te klooien met verlengsnoeren en dat draagt bij mijn bouwstijl niet bij aan een opgeruimd geheel.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Voordat je de viaducten kan opnemen in de baan zullen ze eerst gebouwd moeten worden. De viaducten zijn geïnspireerd op de viaducten van de RhB Berninabahn. Ik heb ze gemaakt van dezelfde 5mm triplex. Het lage viaduct rechts in het sporenplan is 55cm lang en het hoge viaduct links in het plan is 90cm lang. Ik gebruik de achterkanten van schrijfblokken als materiaal voor mallen. Dat werkt hartstikke lekker en is met een hobbymes goed te snijden. Nadat alles is uitgetekend op het triplex zaag ik het uit met de decoupeerzaag. Daarna zet ik een en ander in elkaar met houtlijm. Als alles in elkaar zit en droog is maak ik de bogen aan de binnenkant dicht met wederom het stevige karton van de achterkant van een schrijfmap. Dat wordt ook met houtlijm vastgezet en zit als een huis. Daarna smeer ik een laagje Rotband gips op de kolommen en binnenkant van de bogen en zodra dit droog is frees ik met de dremel de stenen in het gips. De gips heb ik een flots voorstrijk door gedaan, zodat het beter hecht. Ook moet je de gips niet te vlak schuren, want dan wordt het niet levendig genoeg en zonder karakter. De reling is van lucifers waarin met een mal 2 gaatjes van 0,5mm zijn geboord, zodat ze op dezelfde hoogte zitten. Daardoor binddraad getrokken dat ik gestrekt heb. Daarna met acrylverf (al of niet verdund afhankelijk van de locatie) op kleur gebracht. Beide viaducten hebben dus dezelfde bouwmethode. Volgende keer bouwen we de lawinegalerij en een stukje landschap om de galerij vast te zetten.

Tot de volgende update.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Das gelijk een mooie update van je baan, ziet er top uit dat viaduct.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Leuk om te zien. Ik weet alles van keerlussen want ik heb er heel wat gebouwd. Leuk om te maken en geeft een leuk effect op je baan. Zie mijn tekeningen. En zo'n brug is ook gaaf. Alleen die van mij ben ik eigenlijk niet tevreden over. Ik krijg hem niet op de juiste kleur en hij lijkt naar mijn smaak niet genoeg op het grote voorbeeld. Dus ik volg je graag om te kijken wat je verder bouwt.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
De enige die kan bepalen of het goed is, dat is je eigen gevoel. Op jou baan mag het zijn zoals het is. Ik ben geen purist en het mag best wat anders zijn dan in het echte leven. De baan is een eigen leven en daarvan ben jij de creator. Dus jij bepaald ;)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Bedankt voor jouw goede uitleg en de daarbij geplaatste foto's.  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Helaas ben ik door drukke privé omstandigheden niet in staat om een update te plaatsen van de bouw van Gruezli. Zo het er uit ziet zal ik binnenkort weer in de gelegenheid zijn om de volgende gemaakte stappen te plaatsen. Even geduld a.u.b.  :biggrin:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ik heb nog wel een nieuw filmpje gemaakt op verzoek van verschillende FB pagina's waar ik lid van ben of beheer. Het laat zien hoe ik mijn landschap/bergen vorm geef.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hallo,

Ik heb genoten van je filmpje, hoe je een berg maakt,
Ook het filmpje van die landweg is erg leuk, zo doe ik het ook, werkt goed en kost haast niks.
En alles bij die A... winkel, alleen die potjes verf heb ik niet kunnen vinden hier in Culemborg.

Ga dit verder volgen  :)

gr Einte
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Die A... winkel hier heeft een grote afdeling om schilderijen te maken. Veel kwasten/penselen erg goedkoop en uiteraard de acrylverf. Die laat zich prima verdunnen met water. En hier is in Den Helder  :-)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

Uitvoerige instructievideo :thumbup: waarin je toch wel een bekende werkwijze laat zien.
Zelf werk ik ook met Tempex, maar vind dat het als nadeel veel troep geeft.
Ik heb ook met XPS (blauw isolatieschuim-platen) gewerkt en die bevallen mij
beter voor wat betreft de verwerking, nauwkeurigheid en de troep :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hallo Nieuwenhuis. Uiteraard is het een bekende methode. Het videokanaal op Youtube is voor beginnende modelspoorders om inspiratie op te doen en om te laten zien hoe het kan. Dat het anders kan is natuurlijk ook een optie, maar ik probeer principes te laten zien die kunnen inspireren tot zelfdoen en je eigen methode te ontwikkelen. Ben je een paar jaar onderweg, dan is heb je het meeste wel gezien en is er niet meer zoveel nieuws. Beginnende modelspoorders zijn vaak niet georganiseerd en zoeken op het internet naar info, althans dat is mijn ervaring. Ik probeer op dee wijze daarin een zinvolle bijdrage te kunnen leveren. Er volgen nog meer filmpjes betreffende bovenleiding maken etc. De materialen die ik daarvoor gebruik liggen in (bijna) iedere keukenlade. Daar ligt voor mij de uitdaging, om zoveel mogelijk materialen te gebruiken van in en om het huis.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Citaat van: Gruezli op zaterdag 16 januari 2016, 11:35:00
De materialen die ik daarvoor gebruik liggen in (bijna) iedere keukenlade.
Daar ligt voor mij de uitdaging, om zoveel mogelijk materialen te gebruiken van in en om het huis.

Daar kan ook ik mij helemaal in vinden, Jan! :thumbup:
Met zulke materialen zijn zeker net zulke resultaten te behalen als met de
speciale hobbymaterialen, die dan ook vaak een speciale prijs hebben. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Bovenleidingmasten naar voorbeeld en geïnspireerd op de FO (CH). Gemaakt van satéprikker, op maat gesneden roerhoutjes en wat stukjes installatiedraad. Kosten ca. NIHIL - 0,05. Aanvullend wat huisvlijt en voila.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Na het leggen van de rails en inbouwen van de viaducten, alle elektrische aansluitingen gemaakt. Nu kun je overal nog redelijk goed bij en als het landschap dicht gebouwd is wordt dat een stuk minder. Op het filmpje kunnen jullie zien hoe het landschap door mij wordt gemaakt. Om de meete troep te voorkomen doe ik erg veel het tempex thermisch bewerken met een soldeerpistool. Ik haal de soldeerpunt uit het pistool en vervang dat door een stuk installatiedraad. Als dat sterk vervuild is door de tempexresten, dan kan ik eenvoudig en goedkoop de punt vervangen. Het stinkt wel een beetje als je tempex thermisch bewerkt, maar het scheelt de wereld aan statische troep. Moeders is blij met mij, want als ik naar beneden kom voor een bakkie en een peukie, dan blijft de zooi mooi boven.
De werkzaamheden die na het aansluiten volgen zijn dus landschapsbouw en aanbrengen van het groenskelet. Als dat staat, dan is er een modelbaan in ruwbouw en functioneel zover gereed dat we echt kunnen gaan bouwen.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Om niet te veel in herhalingen te vallen slaan we een paar maanden over. Die maanden zijn besteed aan het dichtbouwen van het landschap.
De status quo is te zien op de foto's. Bovenleiding moet er ook komen en als voorbeeld heb ik masten van de FO genomen. Mooie nostalgische masten die redelijk eenvoudig na te bouwen zijn. Materialen zijn een satéprikker, een paar stukjes installatiedraad, een roerhoutje voor de koffie (diverse leveranciers waar deze proletarisch te verkrijgen zijn) en een klein kwastje verf. De rijdraad heb ik gemaakt van verkoperd lasdraad dat ik gestrekt heb. Dat laat zich prima solderen tegen het installatiedraad van de mast. De draad is 0,8mm dik en als je netjes soldeert, dan lopen de pantografen vlekkeloos langs de bovenleiding. Een deel staat inmiddels onder de draad. Bij het station Gruezli heb ik dubbele bovenleiding nodig en ook daarvoor masten in dezelfde stijl gemaakt. Op de foto's de enkele en dubbele masten en een stukje onder de draad.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Aan de linkerzijde van de baan bij het korte viaduct is het landschap nog niet dicht. Ik weet bij lange na niet wat ik daar ga doen.
Maar eens even een beetje hersengymnastieken. De status quo is nu als volgt op de foto.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

Ik ben geen fan van bovenleiding, maar wel van zelfbouw Scratch built
en dit kan ik dan ook erg waarderen: met eenvoudige materialen iets
maken wat realistisch genoeg over komt :thumbup: :thumbup:
Een paar vragen: gebruik je hiervoor een mal en is de rijdraad functioneel?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Geweldig wat er met eenvoudige materialen gemaakt kan worden  :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Erik,
Dank je wel voor je lovende woorden. Ik vind het leuk om zo veel als mogelijk zelf te maken. De bovenleiding wordt niet functioneel. Wel zullen de loks met de panto tegen de rijdraad rondrijden. Het wordt ook alleen op de zichtbare delen geplaatst. In de tunnels heb ik panto vangers geplaatst. Een portaal van een stuk isolatiedraad waaraan de rijdraad vast gesoldeerd is. Die rijdraad gaat geleidelijk naar de normale hoogte over een afstand van 10cm. De tunnels hebben voldoende hoogte om de lok met panto omhoog te laten rijden. Vlak voor de uitgang wordt de panto weer gevangen en ziet het er weer goed uit. Het is wel mogelijk om de bovenleiding functioneel te maken. De rijdraad is van verkoperd lasdraad en dat geleidt de spanning goed. Je zal dan wel het hele traject van bovenleiding moeten voorzien. Bij de overdekte gedeelten kan dat heel eenvoudig door een simpele paal te plaatsen. Ik heb daar niet voor gekozen, omdat het een visueel effect ervan leuk is. En ik ga toch niet met meer treinen tegelijk rijden. Ik vind het bouwen erg leuk en het rijden ook natuurlijk, maar dat is toch ondergeschikt, echter niet onbelangrijk  :D

Groetjes, Jan
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
O ja, en de vraag of ik een mal gebruik. Ja, dat gebruik ik. Verschillende zelfs. Alle onderdelen worden in mallen geproduceerd om zoveel als mogelijk gelijke maatvoering te houden. Ook voor het plaatsen gebruik ik een mal, zodat er overal dezelfde hoogte wordt aangehouden en er voldoende vrije ruimte is voor de rijtuigen.

Dit even als nabrander voor Erik.  B)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

Bedankt voor de uitvoerige antwoorden! :thumbup:
Zou je van de gebruikte mallen eens foto's kunnen plaatsen?
Deze vind ik zeker net zo interessant als het eindproduct :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hallo Jan,

Dat is een mooie baan aan het worden, mooie zelf bovenleiding.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lovende woorden zijn op hun plaats.

Tja, 2-rail met functionele bovenleiding in een baan met keerlussen zou er ook niet ingezeten hebben, want wat gebeurt er immers als je de polariteit omkeert? Je zou zo'n bovenleiding dus hooguit een andere functie kunnen geven dan rijspanning: treinverlichting, bijvoorbeeld. Dan ontloop je dat analoge 2-rail probleem ...
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Het linker hoekje was een doorn in mijn oog en een ongelooflijke worsteling hoe ik daar verder moest. Maar ik ben er uit en ik heb het als volgt opgelost. De weg naar Gruezli laat ik over het spoor lopen en de trein komt door een soort van kloof richting Gruezli. Daar gaat de rots steil naar beneden naar niveau -1. Dat is een steile wand van ongeveer 40cm. Geeft weer uitdagingen in het vormgeven en de oplossing is eigenlijk best simpel. Het gedeelte op niveau 3 heb ik al zover gereed. Het bruggetje is gemaakt van prikkertjes, roerhoutjes, een beetje klei en wat binddraad dat ik gestrekt heb. In de prikkertjes een gaatje geboord van 0,6mm met een malletje en door de gaatjes de binddraad getrokken. gaatjes geboord in het brugdek en daar de prikkertjes in vastgelijmd met houtlijm. Toen dat droog was onder het brugdek de punten van de prikkertjes afgewerkt. Kwastje verf er over en voila. De weg laten door lopen aan de andere kant van het bruggetje en de oplossing is daar. Het bruggetje lag koud op z'n plek of de dames maken er gebruik van om te voet naar Gruezli te gaan. De bus is 5 minuten geleden van Gruezli vertrokken en op weg naar Irgendwo.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
geweldig idee, deze zelfbouw bovenleidingportalen. Je hebt me op een idee gebracht ;)

soldeer je de rijdraad aan de portalen vast? en gebruik je lasdraad van 1 lange lengte, of gebruik je korte stukken? bedankt voor het plaatsen van deze foto's.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ik soldeer de lasdraad aan de masten en gebruik 1 lange lengte. De lengte geef ik een klein knikje bij de mast en dan soldeer ik het. Daardoor krijg je de zigzag beweging en slijten de panto's gelijkmatig. Het is wel even manipuleren met die ene lengte. Er zijn stukken van ruim 2 meter bij en dat geeft dus wat geklooi. Maar het staat gewoon beter als het 1 lengte is in plaats van korte stukjes.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Beste Erik, de mallen zijn inmiddels gebruikt als basis materiaal voor andere zaken. Helaas geen foto's van gemaakt. Maar het is erg simpel. Ik zal een tekening maken hoe ik de mallen had. Eerst had ik een grote paperclip geknipt om het metalen deel tussen de uithouder te imiteren, maar dat soldeert zeer matig. Ook na opruwen was de verbinding niet betrouwbaar. Daar ben ik dus van af gestapt en ben ik installatiedraad gaan buigen met de paperclip als voorbeeld. Het dwarsstukje waar de draad aan komt is ook van installatiedraad en dat soldeert geweldig.
De mal zelf was heel eenvoudig een u-vorm waar op 15mm vanaf de bovenkant een uitsparing was voor de uithouder. Op de u-vorm had ik aangegeven waar te boren (8mm vanaf de bovenkant) en dat werkt erg snel. Je boort het gaatje op de aangegeven plek en draait de prikker 90 graden in het malletje, zodat het gaatje in de richitng van de uithouder wijst. Prikkertje even optillen en 1 deel van de uithouder erin leggen drupje houtlijm er op en de prikker op de uithouder leggen. Ponal houtlijm droogt erg snel en geeft een sterke verbinding. Het "paperclip" vormige deel leg je op de uithouder en fixeer dat met een beetje houtlijm. Dan soldeer je de schuine aan de bovenkant van de paperclip (zal ik maar zeggen) nadat je het door het gaatje hebt gestoken. In het gaatje een druppeltje houtlijm en het uiteinde van de schuine dat het gaatje ingaat even opruwen. De houtlijm fixeert dit prima. Dan als laatste leg je het 2e deel van de uithouder op de paperclip met wat houtlijm. Na luttele minuten is de mast gereed. Het enige dat nog rest is het een kleur naar wens geven.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Ik vind die bovenleidingpalen met uitleggers ook stoer.

MvG,

Timaximus
(Constructeur bovenleiding)
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Timaximus, het is geïnspireerd op de originele bovenleiding van de FO. Op de foto het voorbeeld. Er zijn in Zwitserland schitterende bovenleidingmasten met enkele rijdraad. Helemaal leuk. Alle oorspronkelijke maatschappijen hadden zo hun eigen model endaar zitten hele romantische exemplaren tussen. Groetje, Jan
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli

Hoi Jan,

Ik had je filmpje al een tijdje geleden gezien en was je ff kwijt geraakt hier  :P
Gevonden dus ! Volger erbij !

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Nu de linkerkant lekker loopt en het een kwestie is van dichtbouwen, ben ik ook maar begonnen met het dicht bouwen van de rechterzijde. Dat zag er al redelijk uit, maar was van boven nog open. Daar hebben we verandering in gebracht. Middels de door mij toegepaste methode om bergen te maken heb ik met Styropor de zaak dicht gemaakt. Op de rechter berg komt een hotel anex Kurort. Het zal dus een wandelgebied worden. E'n van de wandeldoelen is het uitkijkpunt dat over het dorp en station uitkijkt. Om er te komen moesten de wandelaars een pokke eind omlopen en dat is nu verleden tijd. Er is een bruggetje gekomen dat het wandelpad met het uitkijkpunt verbindt.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
-Jan:
Weer een geweldig mooie update,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dag Jan.

Da's een flinke berg geworden :thumbup:
Mooi hoe er een soort boomgrens op de berg is aangehouden.
Ga je het in de tunnel nog donkerder maken of kom je daar niet meer bij?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Jan,

Das een mooie berg heb je leuk gedaan die brug.  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
De inritten van de tunnels moeten nog zwart/grijs gemaakt worden. Vanaf de onderkant kan ik over prachtig bij. De hele constructie is hol, dus daar verwacht ik geen problemen. En die boomgrens dat is toeval, want ik ben nog niet toegekomen aan het plaatsen van bomen. Het ligt namelijk wel in de bedoeling om de hele berg met bomen/groen te bezetten. Er blijft wel een stukje redelijk kaal en dat is bij het uitkijkpunt. Op dat topje komt rondom een hekje dat moet voorkomen dat de Preisertjes naar beneden lazeren. Bijgaand nog even wat sfeerplaatjes.
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Hoi Jan !

Mooie updates  :thumbup:
Als ik naar de laatste foto kijk, denk ik meteen; zet de bomen wat meer groepsgewijs op je baan.
Bosjes/groepjes van een oneven aantal werken het beste.
Ziet er veel natuurlijker uit. Wat bijpoten of verschuiven dus  :P, al naar gelang de hoeveelheid bomen die je wil.
Is maar een tip.

Grtz Tony
Re: Bouw en ontwikkeling van Modelspoorbaan Gruezli
Dank je wel Tony voor je tip. :thumbup: Er komen nog bomen bij. Zodra de fondsen wat aangegroeid zijn worden de groepen duidelijker herkenbaar.
Ik heb ze nu een beetje verdeeld zodat het een beetje lijkt. Ook door het panoramaeffect van de foto lijkt het een beetje anders dan de werkelijkheid.  :D