Beste mensen,
In dit draadje zal ik de bouw en ontwikkeling van mijn spoorbaantje voor jullie optekenen. Door middel van foto's, tips en video's. Ik heb al wat zaken links en rechts neergezet, voornamelijk in het voorstelhoekje en het foto hoekje. Ik denk dat als ik alles onder 1 draadje zet het voor de eventuele volger (je weet het maar nooit) mooi bij elkaar staat.
Het thema van de baan is een Bergbaan. Inspiratie heb ik opgedaan door de vele mooie filmpjes die je op YouTube kunt vinden over de RhB. Een aantal bouwwerken op de baan vinden dan ook daar de inspiratie.
Een en ander speelt zich af in periode IV en V met materieel uit periode III, IV en V. Ik heb ook nog een mooie partij stoomloks en die verzorgen de nostalgische ritten voor toeristen. Door de ligging komt er ook zo nu een dan een duitse lok voorbij en door dat alles is er veel mogelijk wat betreft het materieel.
De ligging is ergens tussen Zürich en Wenen en volledig fictief. Alle overeenkomsten met de werkelijkheid berusten op toeval.
De baan is volledig analoog en dat blijft ook zo. Ik vind het heerlijk om zelf aan de knoppen te zitten en de loop van de treinen te bepalen, speels als ik ben. Voor de scenery is het een sport voor mij om dat zo veel als mogelijk zelf te bouwen en daarvoor materialen te gebruiken die in en om het huis te vinden zijn. Elders heb ik aangetoond dat een dergelijke baan niet veel hoeft te kosten en dat je er reuze veel plezier aan kunt beleven. Door rail en materieel 2e hands te kopen blijven ook die kosten binnen de perken en kan dus ook de mens met een kleine beurs een leuke modelbaan bouwen en exploiteren. Merken waar ik mee rijd zijn Roco, Kleinbahn, Lilliput en Rivarossi. Een goed verstaander heeft inmiddels al het vermoeden dat het 2 rail gelijkspanning is en die hebben het goed.
tot de volgende update