Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.

Gestart door brietdijk dinsdag 05 januari 2016, 17:05:15

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat
welnee  :) gelukkig is dit een vrij land  :)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Goedenavond,

Dat printscreen lukt wel, dan zit het in een Word met ctrl+v, maar vervolgens krijg ik het niet in bijv. een topic voor iTrain? niet met knippen/plakken en ook niet ctrl/c/v.
Het gaat om een schermafdrukje uit mijn iTrain-programma.
Wat doe ik fout?, ik ben al een zeer oude grijze duif hierin!
b.v.d. en vr.gr.
Niek
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat

je moet dat word-bestand eerst saven en daarna als bijlage uploaden
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Niek,

je moet het plaatje opslaan als een jpg bestand. Zelf plaats ik de printscreen in PowerPoint, maak er een jpg van, opslaan als jpg.
Op het iTrain forum kan je het dan plaatsen, onderaan zie je het tabblad Attachments staan, daarmee kan je het dan plaatsen.

En hoe oud is dan die grijze duif.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
iTrainer van bijna 74!!!!!
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Goedenavond,

Maar ik wil het niet als bijlage, maar onder de tekst in het desbetreffende scherm, zoals je zo vaak ziet op de forums!
vr.gr.
Niek
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
zie o.a. vandaag om 8.33!!!!
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: niek op donderdag 08 februari 2018, 19:22:02
iTrainer van bijna 74!!!!!

Schelen wij bijna 2 jaar, dan zijn wij toch nog niet oud. :)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Niek dan zal je het als jpg via bijv. MyAlbum of anders sites moeten hosten en dan als img plaatsen, zo doe ik het ook.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat

nou ben ik bijna 59 maar geen idee wat MyAlbum is en hosten betekent  :?


PS

heb wel windows 10  :P (bonuspunten?)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
@Niek: Schermprintje plakken in Paint (als je Windows PC hebt) en opslaan als plaatje. En voorts uploaden naar een fotoserver zoals http://abload.de/ en de link in een post plaatsen.

Krijg je bijvoorbeeld dit:



Gr, Ben.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Tom.

We zijn ook nog niet echt oud, maar soms is het wel lastig om alles "digitaal" te volgen!
Dat schermafdrukje laat ik voorlopig maar voor wat het is, wil niet lukken en toch wel ingewikkeld.
vr.gr.
Niek
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
even een aanvulling op reactie #346

je kan ook een actie maken om alle treinroutes met 1 klik te stoppen.
de actie is identiek aan de "start" actie allen zet je in de "uitvoering" de "toestand"  op "beeindig" 

gr Ruud 
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik om op pagina 7 van dit item het onderstaande citaat tegen:

Citaat van: brietdijk op donderdag 18 mei 2017, 17:39:40

In je iTrain bestand kan ik op dat gebied niets geks vinden. Als ik virtueel test dan stopt de lok op 70cm in het blok, dit is te zien bij positie in het locomotievenoverzicht.


Ik heb inmiddels uitgevonden hoe ik de posities in het loc overzicht kan tonen Voor alle duidelijkheid, ik test virtueel, de baan moet nog aangesloten worden. Kennelijk moet je in iTrain echt overal met linker of rechter muistoets op klikken om menu's naar boven te krijgen want deze had ik na 4 maanden nog niet gevonden.
Over dat virtueel rijden heb ik een vraag, ik zet een loc / trein op een blok en gebruik routeren om deze naar een ander blok te sturen. Vervolgens schakel ik de melders aan en uit om te kijken of de route goed wordt doorlopen / wissels goed schakelen. Is dit de methode die jullie ook gebruiken? M.b.t. simulatie vind ik in de handleiding niets en het kan best zijn dat ik dingen verkeert doe.
Ik merk wel dat ik, nu ik naar de posities kijk, foutjes vind in lengtes die ik heb ingevoerd, toch lastig om het overzicht te houden.

Op advies van Barry heb ik in de lange stukken extra melders ingevoegd om de nauwkeurigheid positief te beïnvloeden maar daar heb ik dan "Gebruik posities" uitgezet en weer verschuiving gebruikt. Gebruiken jullie op blokken met meerdere melders ook "Gebruik posities" en wat werkt het beste in welke situatie?

B.v.d. Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Virtueel rijden:
https://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=64&t=2608
Ik gebruik zowel meerdere melders per blok als posities. Het is afhankelijk van de specifieke situaties: korte blokken een melder, schaduwstations en vrije baan twee melders, centraal station drie melders. Meestal gebruik ik posties; verschuiving alleen bij kopsporen.

Cees
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hans, ik kom hier morgen (Uhhh vandaag want is alweer24.00 uur geweest :D) met wat uitleg.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hier een uitleg over rijden op "posities" en waarom mijn advies aan Hans om in de langere blokken een tweede melder toe te voegen. (zie rode tekst hieronder).

De schuin gedrukte teksten komen letterlijk uit de iTrain handleiding!

?Gebruik posities? - gebruikt precieze rem- en stopposities (in cm) die hetzelfde zijn voor alle treinen (eventueel met een perrondefinitie om de trein in het midden van een perron te laten stoppen). Het werkt goed met één terugmelder en zelfs nog beter met meerdere melders indien de terugmelder-posities correct zijn ingevoerd. Om dit te kunnen gebruiken is het wel een vereiste dat voor alle actieve locomotieven snelheidsmetingen zijn gedaan en dat alle lengtes van treinen bekend zijn. Dit is nodig, omdat iTrain continu berekeningen maakt om te bepalen waar een trein is in het blok gebaseerd op de snelheidsmetingen.

De hierboven benoemde "berekening" wordt dus gedaan bij iedere activering van een bezetmelder.

Hoe geef je aan waar een trein moet stoppen?
Bij ?Stoppositie? achter het veld ?Hoofdsein? kun je opgeven op welke positie de trein moet stoppen, waarbij een positieve waarde aangeeft vanaf het begin van het blok en een negatieve waarde vanaf het einde van het blok.

Hoe geef je aan waar een trein moet remmen?
Waar een trein moet gaan remmen werkt hetzelfde als waar een trein moet stoppen. Laat je de positie op "0 cm"staan dan zal de trein gaan afremmen bij het activeren van de eerste melder van het blok waarin de trein moet stoppen.
Wil je exacte remposities in cm aangeven dan zullen er ook seinen in de blokken geplaatst moeten worden. Dit mogen dan ook virtuele seinen zijn. Virtuele seinen zijn seinen die wel in je plan getekend zijn maar niet op de baan aanwezig zijn. Je kan dan het adres leeg laten in de sein-eigenschappen.

Een ander trucje om af te remmen is om in de wissel-eigenschappen onder "Opties" het "Snelheidstype" aan te passen naar "langzaam".
Het ?Snelheidstype? beïnvloedt de seinstand voor de wissel. Het type ?Standaard? zal ?Langzaam rijden? (bijvoorbeeld Hp2) tonen als de wissel afbuigend staat. Het type ?Snel? heeft nooit een ?Langzaam rijden? tot gevolg en het type ?Langzaam? heeft altijd ?Langzaam rijden? tot gevolg.

Citeer
Over dat virtueel rijden heb ik een vraag, ik zet een loc / trein op een blok en gebruik routeren om deze naar een ander blok te sturen. Vervolgens schakel ik de melders aan en uit om te kijken of de route goed wordt doorlopen / wissels goed schakelen. Is dit de methode die jullie ook gebruiken?

Met Ctrl + muisklik op een melder en de melder wordt automatisch geactiveerd en weer gedeactiveerd. ;)

Hoop dat het e.e.a. zo een beetje duidelijk is :)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry,

Dank voor de uitleg. Inmiddels heb ik het aantal melders uitgebreid. Nu eerst maar eens aansluiten op de baan en kijken waar evt. nog een extra melder nodig is.

Groet, Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat @citaat

doe daar nog een schepje bovenop,

Barry, vakkundig, eenduidig en to the point uitgelegd  :thumbup:

gr. Ruud
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Graag gedaan en opmerkingen zijn ook welkom he, ik kan ook fouten maken. 8)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Probleem met permissie van treintypes.

Bij de permissies van treintype is het mogelijk om "kant" in te vullen. Op blz 47 van de handleiding (versie 4.03) staat dit uitgelegd.

Dit lukt mij niet. (of ik begrijp het niet/maak een denkvaut 8o)

Wat wil ik: Een pendel (treintype) moet rijden tussen 3 stations. Hij heeft in 2 stations slechts 1 spoor tot zijn beschikking. De andere sporen mag hij niet inrijden.
Ik heb nu gezegd: Je mag niet in de blokken(bv blok 11,12 en 13) van het station komen. En dat wil ik alleen als je van 1 kant komt (vorige of volgende)

Wat ik er ook invul(vorige of volgende) het werkt niet.

Mijn gedachten mbt dit alles is: Een kant geeft aan vanaf welke kant er niet ingereden kan worden. (bij geen toegang tot)
Dus komt er een trein(met dit treintype) aan en die wil in een blok aan de "vorige" kant inrijden, dan mag dat niet. (Als ik "Vorige" heb ingevuld)
Vanaf de andere kant ("volgende") mag deze trein er wel inrijden. Immers dat is niet verboden.

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hierbij het Itrain bestand.

mijn zipbestand is boven de limiet van 350 kb,....

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Meine,

Op mijn baan rijden drie pendeltreinen, waarvan er een -zonder enig probleem- drie stations aandoet: A-B-C-D-C-B-A  (A= vertrek kopspoor, rest stations)
Ik gebruik voor elke pendeltrein een route -en dus geen type. In de route zijn opgenomen de blokken die aangedaan moeten worden.
Probeer dat ook eens.

Cees
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Cees,

Uiteraard kan ik dit ook met routes en (volledige) uitsluitingen van blokken doen. Of met juist vertellen in welke blokken het treintype wel mag komen.

Ik wil dit op deze manier doen, zodat ik een pendel ergens op de baan neer kan zetten (waar ik gemakkelijk bij kan komen), en dat deze dan in het gebied van de pendel komt, om daar vrij te kunnen pendelen.

Met routes heb ik in het verleden wat geprobeerd, maar is nog niet mijn ding.... (kom misschien nog wel)

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
In het goederenstation zijn geen treintypes geselecteerd.
Nu mag de Pendeltrein niet via vorige of volgende kant daar in rijden.
Je schrijft dat de Pendel geen permissie heeft voor de blokken 11, 12 en 13 en dat wil je als ze van 1 kant komen.
Dat begrijp ik niet helemaal, ze hebben of toegang of geen toegang.
Als er geen permissie is dan zou ik kiezen voor beide kanten.

Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: iTom op donderdag 01 maart 2018, 23:29:38
In het goederenstation zijn geen treintypes geselecteerd.
Klopt ik heb nergens in een station treintypes geselecteerd.

Citaat van: iTom op donderdag 01 maart 2018, 23:29:38
Nu mag de Pendeltrein niet via vorige of volgende kant daar in rijden.
Dat begrijp ik niet. Alle overige treintypes zijn ook niet aangemaakt en die rijden gewoon het station binnen.

Citaat van: iTom op donderdag 01 maart 2018, 23:29:38
Je schrijft dat de Pendel geen permissie heeft voor de blokken 11, 12 en 13 en dat wil je als ze van 1 kant komen.
Dat begrijp ik niet helemaal, ze hebben of toegang of geen toegang.
Als er geen permissie is dan zou ik kiezen voor beide kanten.
Bij treintype staat bij permissies dat je de treintype geen toegang kunt geven tot een blok. Daarbij staat expliciet de mogelijkheid om dit van beide kanten te laten gelden of alleen voor de kant Vorige of volgende.
Je kan bij kant dus kiezen uit Beide, vorige of volgende. Zie bijgevoegde schermafdruk.

Ik denk dus met mijn boerenverstand dat je in dit geval geen toegang tot een blok hebt vanaf kant vorige (of volgende) en vanaf de andere kant dus wel....


Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Meine op donderdag 01 maart 2018, 23:48:30
Citaat van: iTom op donderdag 01 maart 2018, 23:29:38
In het goederenstation zijn geen treintypes geselecteerd.
Klopt ik heb nergens in een station treintypes geselecteerd.

Meine
Meine, dat geloof ik niet helemaal want ik zie wel degelijk in andere stations dat je daar treintypes gebruikt.



Bij het automatisch rijden zonder route zal je toch echt de treintypes in de stationseigenschappen moeten selecteren, lees blz 117 van de handleiding.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Meine op donderdag 01 maart 2018, 19:32:59Probleem met permissie van treintypes.
Bij de permissies van treintype is het mogelijk om "kant" in te vullen. Op blz 47 van de handleiding (versie 4.03) staat dit uitgelegd.
Dit lukt mij niet. (of ik begrijp het niet/maak een denkvaut 8o)
Heb je dit probleem al op het iTrain-forum gemeld?
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: mphoi op vrijdag 02 maart 2018, 10:42:38
Dit lukt mij niet.

Voor alle duidelijkheid. Het invullen lukt prima, maar het werkt niet zoals ik denk dat het zou werken.

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik zie dat de permissies bij het treintype "Pendel" bij zowel "geen toegang" en "alleen toegang" dezelfde blokken zijn toegevoegd, dat gaat natuurlijk niet goed werken.

Mijn advies is! Ga voor het pendelen met een vaste routes rijden, want je maakt het jezelf zo wel erg moeilijk. Ook als je later een route wilt veranderen gaat dat ook een stuk makkelijker en het is in één oog opslag duidelijk hoe de route is van een bepaalde trein.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
@Tom: Ik heb blijkbaar meer ingevuld dan dat ik dacht.  :O

treintypes in een station geven aan wat een treintype mag in een station. (wachten keren kans op wachten en de tijd waartussen gewacht moet worden) Er wordt echter niks uitgesloten.

Een oplossing is heel simpel: Ik zeg dat een treintype alleen in een aantal blokken mag komen en dat werkt. (Zo had ik het ook, en zo kan ik het ook weer maken)

@allen:

Op mijn vraag heb ik nog geen antwoord:
Bij treintype staat bij permissies dat je de treintype geen toegang kunt geven tot een blok. Daarbij staat expliciet de mogelijkheid om dit van beide kanten te laten gelden of alleen voor de kant Vorige of volgende.
Je kan bij kant dus kiezen uit Beide, vorige of volgende.

Ik denk dus met mijn boerenverstand dat je in dit geval geen toegang tot een blok hebt vanaf kant vorige (of volgende) en vanaf de andere kant dus wel....
De vraag is dus: Klopt het bovenstaande?

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 02 maart 2018, 14:50:11
Ik zie dat de permissies bij het treintype "Pendel" bij zowel "geen toegang" en "alleen toegang" dezelfde blokken zijn toegevoegd, dat gaat natuurlijk niet goed werken.

Dit is standaard zo. Als je hier iets invult moet je kiezen uit "geen toegang" OF "alleen toegang" (voeg maar eens 1 blok toe, dan zie je wat ik bedoel)

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Meine op vrijdag 02 maart 2018, 15:19:09
Citaat van: brietdijk op vrijdag 02 maart 2018, 14:50:11
Ik zie dat de permissies bij het treintype "Pendel" bij zowel "geen toegang" en "alleen toegang" dezelfde blokken zijn toegevoegd, dat gaat natuurlijk niet goed werken.

Dit is standaard zo. Als je hier iets invult moet je kiezen uit "geen toegang" OF "alleen toegang" (voeg maar eens 1 blok toe, dan zie je wat ik bedoel)

Meine

Klopt idd, mijn fout :?.

Om op je vraag terug te komen. Het klopt wat je zelf zegt. Je kunt dus aangeven vanaf welke kant je wel of geen toegang hebt of helemaal geen toegang.

Moet blok 40, 41 en 42 geen station zijn??
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 02 maart 2018, 15:35:23
Moet blok 40, 41 en 42 geen station zijn??

41 en 42 heb ik als station aangemerkt (kopstation boven) blok 43 moet nog, hier wil ik alleen goederen hebben.
Het station heb ik niet getekend.
Mogelijk maak ik er nog een blok bij in. (ben nog aan het opbouwen.)

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 02 maart 2018, 15:35:23
Om op je vraag terug te komen. Het klopt wat je zelf zegt. Je kunt dus aangeven vanaf welke kant je wel of geen toegang hebt of helemaal geen toegang.

Dit werkt dus niet. Of ik nu vorige of volgende ingeeft, de pendel neemt rustig dit blok.
Ik ga de vraag ook even op het Itrain forum stellen.

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Als het blok niet gebruikt mag worden dan kies je voor beide.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Als ik jou iTrainplan virtueel test dan werkt het bij mij goed hoor.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik begrijp er niks van.

vanavond na het eten startte ik iTrain weer op. Ik heb niks veranderd, en het werkt!!!!!

2 dagen aan het prutsen en hij doet het nu zoals het zou moeten.

Het enige dat ik kan bedenken is dat itrain niet alles direct doorvoert als je iets wijzigt.

Heel bijzonder..... :O :O :O

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Alweer een gelukkig mens.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: mphoi op vrijdag 02 maart 2018, 20:14:58
Alweer een gelukkig mens.

Toch niet helemaal.

Na een poos dat het goed is gegaan werkt het nu toch niet goed.....

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Meine op vrijdag 02 maart 2018, 19:48:02

Het enige dat ik kan bedenken is dat itrain niet alles direct doorvoert als je iets wijzigt.

Heel bijzonder..... :O :O :O

Meine

Zo bijzonder is dit niet hoor , hou hier wel rekening mee , dat niet elke verandering gelijk zichtbaar is op je baan.
Er zijn onderdelen die pas goed reageren als je iets hebt veranderd als je bv bij het automatisch rijden de trein eerst even stil zet en dan gelijk weer aan , dat het dan pas werkt.
Maar er zijn ook onderdelen die pas goed reageren op veranderingen , als je het hebt opgeslagen , en opnieuw hebt opgestart.

Mvg: Alex
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Vraag,
Ik heb een Roco V100 loc die op het achterste draaistel 4 antislip bandjes heeft. Ik kom er vanavond achter dat die asb's er voor zorgen dat het hele draaistel regelmatig niet wordt gedetecteerd. Daardoor liep de loc steeds 10 cm te kort een opstelspoor in.
Ik heb nu bij loc eigenschappen de terugmelder offset van deze loc op 9 cm gezet waardoor de loc nu wel op de goede positie stopt.
De vraag is of dit de juiste methode is. Wat zijn jullie ervaringen, ik kan natuurlijk ook 2 asb's verwijderen van de achterste as.

Ik lees het graag.
Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik heb dit ook met een oude railbus en heb ook de terugmeld offset aangepast. Dit werkt prima zo!
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ok, ik zat me net al te bedenken dat asb's verwijderen ook geen optie is, de diameter is natuurlijk kleiner.
Dan laat ik het zo.

Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Juist daarvoor is de terugmelder-offset bedoeld.

Zodra een melder actief wordt zou een loc al een stuk verder kunnen zijn, geef van iedere loc/treinstel de terugmelder-offset van het eerste wiel aan voor- en achterkant wat contact gaat maken.

Rij je bijvoorbeeld met een duw-trekcombinatie geef dan ook de terugmelder-offset op van de laatste wagon welke een stuurstand heeft.
Zo passen dan altijd de treinen correct in het blok.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik had niet verwacht dat er totaal geen contact zou zijn in dit draaistel. Ik zal de andere locs morgen ook eens bekijken.
Weer wat geleerd. Mooi toch!

Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Heren,

Een vraag waar ik niet echt uit kom. Ik begrijp wel wat er gebeurt maar snap niet hoe ik het kan beïnvloeden.
Ik heb de situatie in het tcd bestand gezet voor de duidelijkheid.
Blok 7 is bezet door Pendel1 (beide melders bezet). Er is echter nog prima ruimte om de V160 vanuit blok 9 hier naar toe te rangeren.
Aangezien de beide melders van blok 7 bezet zijn schijnt iTrain dan tijd te gebruiken om de afstand in te schatten?
Wat er gebeurt is dat de V160 keurig richting blok 7 vertrekt, echter vlak voor blok 7 een noodstop maakt waarbij info dan "Trein niet op tijd aangekomen" meldt. Zie de screendump in de bijlage.

Ik kan mij indenken dat op basis van tijd / snelheid iTrain prima afstand kan uitrekenen, echter ligt er tussen de wissels 09 en 10 een wisselstraat waarvan iTrain de afstand niet kent. Ik heb die, conform handleiding, toegewezen aan Ws10 maar nergens een lengte in gegeven. Het zelfde geldt voor het railstuk tussen Ws07 en Ws05. Dus kan iTrain naar mijn mening nooit een goede berekening maken in tijd.

De vraag is hoe ik het oplos. Ik heb wel ideeën die ik hieronder zal opsommen maar ik wil graag jullie mening ook weten voordat ik zaken (hardware) aanpas.
Ik post ook even een uitsnede van Wintrack zodat jullie de feitelijke situatie in rails kunnen zien.

-- Ik kan Ws10 een langere lengte geven door zowel rechtdoor als afbuigend er 18,8 cm bij op te tellen. De vraag is of iTrain snapt aan welke kan dit extra stuk zit.
-- Het zelfde is mogelijk bij Ws07, hier kan ik bij Afbuigen 9,4 cm bij tellen, echter kom ik dan ook weet op de vraag, kan iTrain hier wat mee.
-- Ik kan het railstuk tussen Ws09 en Ws10 voorzien van een melder, dat zou ook kunnen tussen Ws07 en Ws05. Dan kom ik op de vraag of dit iets toevoegt, gaat iTrain dan pas tijd meten vanaf het moment dat de loc tussen Ws07 en Ws05 rijdt.
-- ?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit oplossen!

Groet Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lezen, Hans, lezen.. RTFM

Als stukken rails tussen wissels niet bij een blok horen moet je de lengte van deze rails bij
één van de wissels optellen of je verdeelt de lengte over de twee wissels. Het is belangrijk
dat de totale lengte klopt, wanneer een pad over de wissels wordt berekend.
NB:! Bij rangeren waarbij in een bezet blok wordt gereden, is het belangrijk dat de
lengtes van de wissels bekend zijn. In het algemeen is het altijd beter de lengtes in
te voeren voor meer nauwkeurige besturing.!

Ik ga het aanpassen.

Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
De lengte van de wissels aanpassen, aan het rechte stuk van wissel 10 de lengte van het railstuk er bij optellen en ook bij de andere wissels het zelfde toepassen, iTrain rijd op lengte en tijd.

ps. zie dat je het zelf al hebt ontdekt.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Goed bezig Hans :thumbup: