Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.

Gestart door brietdijk dinsdag 05 januari 2016, 17:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Het hoort misschien bij "de starters" maar ik heb een 3 tal korte opstelsporen, zo rond de 50 cm, voor het parkeren van dieselloks.
Direct naast de wissel, dus vooraan het opstelspoor zit 1 bezetmelder en hierdoor is het lastig om bij (automatisch) rangeren de lok net voor het stootblok te krijgen.
iTrain heeft ook zoiets als "verschuiving|  van bezetmelders, dus per opstelspoor die ene bezetmelder gekopieerd naast het stootblok en de afstand tussen de 2 identieke bezetmelders met verschuiving opgegeven.
Het is even met spelen met de afstand om de lok op de juiste plaatst te laten stoppen   
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Kun je je iTrain plan erbij zetten? Ik snap de situatie denk ik niet helemaal.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
helaas is het bestand te groot en een zip bestand kan ik niet uploaden
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Het tcd bestand kun je toch toevoegen zoals ik hier gedaan heb?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Barry,

het bestand is 509 kB.
wat ik kan doen is om een uitgeklede versie/of een deel van de baan uploaden
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
gelukt,
links onder zie je 3 opstelsporen met een V60, V36 en een V80
In blokeigenschappen zie je onder "richting volgende" 2 dezelfde melders.waarbij de (virtuele) stopmelder een verschuiving heeft
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Goedemiddag allen;

Ik ben momenteel bezig met een Pendeltraject aan het maken. Wat straks in iTrain Pro gaat komen.
Nu heb ik de rails allemaal liggen en wil beginnen met het aanbrengen van de contact-rails met solderen. Ik heb een wintrack tekening met daarin de contact-secties.

Zouden jullie eens kunnen kijken of de contactrails op de juiste plek zitten en eventuele op- of aanmerkingen hebben, voordat ik straks alles heb liggen en er tekortkomingen in zitten

Gr. Arjan
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Het leuke van zoiets is toch er proefondervindelijk achter komen of wat je in theorie bedacht hebt in de praktijk ook werkt, en als het niet werkt dat proefondervindelijk op te lossen. Zou zeggen maak het proefbaantje en test het uit.

Groetjes
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ruud, de 3 opstelsporen hebben 2 melders maar hebben allebei hetzelfde adres. Dat gaat dan niet werken.
Bij het Bergstation doe je het wel goed wbt de bzm. Alleen zie ik dat de blokeigenschap op "station" staat ipv "opstelspoor".

Nog wat andere dingen die ik zo tegen kom:
-Blok 1 t/m 4 is de spiraal, maar deze blokken hebben als eigenschap "Opstelspoor", dit moet "Vrijbaan" zijn lijkt me.
-Blok 1 heeft 2 richtingspijlen.
-Ik zie dat je wel treintypes aangemaakt heb, maar allen hebben ze "Permissies" waar ze niet mogen komen. De treintypes in het schaduwstation staat op "alle treintypes". Makkelijker is om geen Permissies te gebruiken in de aangemaakte treintypes, maar om in stationseigenschappen aan te geven welke treintypes er mogen komen.
-Ook zou ik de benamingen van je blokken en terugmelders simpel houden. Dus bijv. voor de blokken B01, B02, enz. Voor de terugmelders  bijv. bloknr_adres.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: Constant op zaterdag 09 januari 2016, 15:50:36
Goedemiddag allen;

Ik ben momenteel bezig met een Pendeltraject aan het maken. Wat straks in iTrain Pro gaat komen.
Nu heb ik de rails allemaal liggen en wil beginnen met het aanbrengen van de contact-rails met solderen. Ik heb een wintrack tekening met daarin de contact-secties.

Zouden jullie eens kunnen kijken of de contactrails op de juiste plek zitten en eventuele op- of aanmerkingen hebben, voordat ik straks alles heb liggen en er tekortkomingen in zitten

Gr. Arjan


Arjan, ik denk dat je hier verkeerd zit. Mocht je qua automatisch rijden ervaren zijn dan zal je zelf wel weten waar je je bezetmelders moet plaatsen.
Mocht je qua kennis op het automatisch (via PC) nog niet zo ver zijn dan zou ik eerste een testbaantje gaan maken om de logica te leren begrijpen.

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Barry,

fijn als iemand naar je baan kijkt , want van de 2 dubbele  richtingspijl had ik niet gezien. :thumbup:
wat betreft die opstelsporen met die 2 melder met hetzelfde adres= het werkt op het moment dat de inrijmelder geactiveerd wordt, wordt de stopmelder ook geactiveerd...logisch maar door de verschuiving zal de lok stoppen op de stopmelder.

blok 1 t/m 4 in het spiraal doen ook dienst als schaduwstation, vandaar.
permissies voor de diverse treinen heeft betrekking met het automatisch rijden , bv een stoptrein mag niet op spoor 2 komen bij het hoofdstation en een IC mag weer niet op spoor 1.
de notatie van de blokken en terugmelders etc is puur persoonlijk ;), voor mij zit er een bepaalde logica in daarnaast is het gehele plan ook in een excel database gezet.


Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Daar had ik al zo'n vermoeden van dat ik hier fout zit.

Het was de vraag of tbv iTrain hier op de correcte plaatsen een terugmelder zit.
Ik ga kijken waar we dit elders kunnen plaatsen.

Bedankt
Gr. Arjan
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ruud, het blok ziet dat hij twee bzm heeft die tegelijk actief worden bij binnenkomst en ziet ook nog eens 2 verschillende lengtes. Als ik itrain was zou ik niet vrolijk worden. Nu reageert iTrain alsof je een blok binnen rijdt met 1 melder.
Dan kun je beter op posities rijden met 1 melder. Ik raad het je af het zo te doen!

Ook zal er tijdens automatisch rijden geen trein er naar toe rijden, er zal een station van gemaakt moeten worden.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
hoi Barry,

Raakte toch in verwarring door je reactie en heb op de baan toch even wat gecontroleerd,
zowel "rangeren"  als "routeren" werkt, daarnaast wordt in de iTrain handleiding ook gesproken over verschuiving met 2 dezelfde bezetmelders.
Wat dan wel kan is dat de "virtuele" bezetmelder niet op schakelbord voor komt , slechts alleen als verschuiving...dat ga ik morgen gelijk checken.
 
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ruud, kun je mij aangeven op welke blz dat staat?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
blz 99 daar zie je bzm SS_F1(24) zowel voor binnenkomst- als remmelder met 80 cm verschuiving
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Oke, maar nergens in de handleiding hebben ze het over twee melders met hetzelfde adres. Elke melder heeft/moet een eigen adres hebben. Dit is een feit!
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
vreemd ....maar Barry voorlopig werkt het bij mijn baan en als het een conflict geeft tov de iTrain syntax dan zal dat zich wel manifesteren.
We laten het ff rusten akkoord ?

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik weet waar jij de fout in gaat. Ze praten over een blok met 2 melders. De eerste melder (met eigen adres) stel je in als binnenkomst- en remmelder. De tweede melder (met eigen adres) stel je in als stopmelder. Fysiek heb je dus twee melders waarvan de eerste melder twee functies heeft en de tweede melder één functie. De functies van de melder stel je dus softwarematige in in het tabblad "vorige" en "volgende" van de blokeigenschap.

Het grappige is dat je het in het Bergstation wel goed doe.

Maar goed, het is jou baan.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Bij twee melders in een blok zijn de rem en de stopmelder steeds dezelfde.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Bijna goed Jørg. De binnenkomst en rem melder zijn hetzelfde :P :D. Klik maar op "automatisch vullen" en je ziet wat iTrain doet.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Ja nu je het zegt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: Constant op zaterdag 09 januari 2016, 15:50:36

Zouden jullie eens kunnen kijken of de contactrails op de juiste plek zitten en eventuele op- of aanmerkingen hebben, voordat ik straks alles heb liggen en er tekortkomingen in zitten

Gr. Arjan

Arjan,  hier vind je bij iTrain voor beginners een idee voor jouw plan.
PENDEL TRAJECT ARJAN iTRAIN PRO
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Tip 3

Nog maar eens een Tip wat vaak de oplossing is voor vele (rare) problemen tijdens Automatisch rijden en vooral bij druk verkeer. :)

Wie kent het fenomeen niet dat een trein zijn route blijft rijden maar achter zich alle blokken bezet houd?
Zie afbeelding hieronder: Je ziet dat de BR-50 alle blokken bezet houd waar hij is lang gekomen.



Dit kan gebeuren als:
- Je met wagons rijdt die niet gedetecteerd zijn en je locs zijn niet (juist) geijkt en lengtes zijn niet overal (juist) ingevuld.
- Een trein die erachter staat te ver is door gereden en dus de binnenkomstmelder van het volgende blok bezet houd.
- Slechte geleiding van de wielassen (je ziet dan een melders snel knipperen). Dit is vooral een belangrijk als je met "Vrijgavemelders" werkt.
Deze melder geeft namelijk het vorige blok vrij!!

De volgende instelling is vaak de oplossing:
Stel de "Uitschakelvertraging" van de terugmelders in in de instellingen van de "Interface", onder het tabblad "Algemeen". Zet deze bijv op 1500ms - 2000ms.


Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: iTom op zondag 10 januari 2016, 13:30:15
Citaat van: Constant op zaterdag 09 januari 2016, 15:50:36

Zouden jullie eens kunnen kijken of de contactrails op de juiste plek zitten en eventuele op- of aanmerkingen hebben, voordat ik straks alles heb liggen en er tekortkomingen in zitten

Gr. Arjan

Arjan,  hier vind je bij iTrain voor beginners een idee voor jouw plan.
PENDEL TRAJECT ARJAN iTRAIN PRO

Mooi voorbeeld idd. Ik had Arjan ook al een pb gestuurd met wat uitleg. ;)
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Goede tip met langere uitschakelvertraging.. :thumbup:...ook hier kwam dat voor
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Oorzaak kan ook vuile wagon wielen zijn.
In Treinen bij wagons zonder functie-decoder hoef je niet gedetecteerd aan te vinken.
Op mijn baantje rijden geen wagons met functie en staan in de treinsamenstelling als niet gedetecteerd.
Sinds dien geen last meer van rijden in verkeerde blok.
Bij 3 rail altijd wisselstroom wielen gebruiken voor de wagons, in ieder geval zeker de laatste wagon anders wordt een vorig blok niet vrij gegeven.
Bij 2 rail zou ik zeker geen wisselstroomwielen gebruiken want dan heb je gelijk kortsluiting  ;) :-) of je moet de assen isoleren.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
 @citaat Ruud, ik zie een probleem in je snelheidsmeting.
Afstand van 1 naar 2 staat op 97,2 cm
Afstand van 2 naar 1 staat op 1.026 cm, dat is wel erg lang denk ik.
Zag dat het hele blok 261,1 cm lang is, zou dat zeker aanpassen en opnieuw de locs ijken die inmiddels al zijn geijkt.

Ik zie geen voordeel van 2 bezetmelders met hetzelfde adres in 1 blok, als ik virtueel test dan stopt een loc (V 160 004) in het blok met 2 bzm met hetzelfde adres op dezelfde plaats als met 1 bzm namelijk op 40cm.

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Hoi Tom,

voor de snelheidsmeting gebruik in dit geval de remmelder en stopmelder van blok 6 en de afstand tussen die 2 bezetmelders is die 97,2 cm.
het gehele blok is idd langer 216 cm.
Zal zeker even de "gekke" lengte van 1026 cm nakijken  :thumbup:
er is al veel gediscussieerd over die 2 bezetmelders met 1 adres incl verschuiving...ja ik weet het is niet goed.
Maar met 1 bzm kreeg ik bv de V160 niet op de juiste stopplaats, geprobeerd met " gebruik posities" maar ook dit gaf geen soelaas.
Uiteindelijk met die 2 bzm's geprobeerd en nu stopt de lok wel waar het moet.zonet nog ff gecheckt tijdens het typen van dit antwoord en op een andere verschuivingwaarde stopt de lok weer anders.
Schiet mij maar in een kapotje maar het werkt nu en als het problemen op gaat geven dan probeer ik wel wat anders.
Ik wil niet eigenwijs overkomen en heb zeker niet de wijsheid in pacht...ergo maak elke dag fouten, maar ik weet ook niet.......



Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Heren
Dank voor de handige tips,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
 @citaat Ruud, ik heb dan toch het idee dat de V160 niet op de juiste plaatst stopt te maken heeft met het ijken.
Maar als jij je senang voelt bij 2 melders met hetzelfde adres dan voorlopig zo houden.
Ben wel benieuwd als je opnieuw gaat ijken wat dan de resultaten zijn.  :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: niek op woensdag 06 januari 2016, 18:22:25
Goedenavond,

Goed idee: vraagbaak voor iTraingevorderden!
Ik rijd op de testbaan met de Control Unit en op de hoofdbaan met de Tams EasyControl/iTrain.

Welke gevorderde iTrainer is er in geslaagd om bij de Märklin Thalys 37791 het 3e adres in te stellen om de geluidsfuncties (stationsomroepen) te kunnen gebruiken met de Control Unit.

Verder ben ik er nog niet in geslaagd om de geluidsfunctie piepende remmen (uit) te kunnen gebruiken, alle functies werken perfect, maar deze niet, al diverse CV's veranderd met de Control Unit, echter zonder resultaat, het gaat om Märklin Thalys, NS186 en NS6415/39.

Ik ben benieuwd.
vr.gr.
Niek
Hoi Niek,

Heb heel jou vraag over het hoofd gezien. Kun je aangeven welke decoder erin zit?
Als je een Mfx hebt dan moet je volgens mij Mfx 28 rijstappen kiezen, je krijgt dan de velden extra functieadressen erbij.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dag Barry,

Dat is ook niet het probleem, hij staat op MFX28.
Het gaat puur om het instellen van het 3e adres met de Control Unit op de testbaan en dat gaat met CV49 met 2, zodat de adressen worden 77, 78, 79, echter de stationsomroepen doen het dan niet op de hoofdbaan met Tams/iTrain.
vr.gr.
Niek
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Als de Tams jou centrale is en de functies doen het daar niet op dan waarschijnlijk in iTrain ook niet. Verder ken ik de Tams ook niet, dus daar kan ik je denk ik niet mee helpen.
Misschien dat iemand anders nog ideeën heeft?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Misschien een stomme vraag van mij, maar ondersteund de Tams Mfx?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ja, mits die is geactiveerd. Dan heet ie volgens mij M3.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Nice Topic Barry :thumbup:
Een paar jaar geleden heb je de basis deels van mij geleerd, nu kan ik bij jou in de leer!
Bedankt voor het checken van m'n baanplan!
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Haha, idd ja. Door jou ben ik met alles besmet geraakt. Ik herinner het me als de dag van gisteren.

Ik heb wbt iTrain in een korte tijd ontzettend veel geleerd. Je mot wat als je met je rug en nek in de ziektewet zit/zat :D. Heb heel veel dingen getest en uitgeprobeerd. Ook omdat ik mijn baan niet ga aankleden omdat er verhuisplannen zijn, houd ik mij dus vooral bezig met de techniek en iTrain.

Of dit topic uiteindelijk goed gaat lopen is nog afwachten 8).

Als ik dinsdag bij je langs kom ben ik benieuwd hoe het gaat na mijn aanpassingen. Virtueel werkt alles tenzij ik iets over het hoofd gezien heb B).
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Tip 4

Weer effe tijd gehad om een tip te verzinnen.

Het stoppen in een blok met 1 melder is prima mogelijk, maar als het een kort blok is dan stoppen treinen abrupt en dat ziet er niet uit :?.

Als het blok te kort is om mooi in te remmen dan kan de laatste terugmelder van het vorige blok gebruikt worden om te remmen.
Hiervoor moet de "Remmelder" van het vorige blok leeg gelaten worden en de bijbehorende "Verschuiving" moet nul zijn.

Een blok met 1 melder kan goed gebruikt worden bij opstelsporen (doodlopend), zoals bijv. bij een locloods. Wel rekening houden dat
1 melder in een blok minder nauwkeurig is, dus zorg dat de locs goed geijkt zijn, goed contact hebben tussen wielen en rails en dat alle lengtes juist
en overal goed ingevuld zijn.

Ook is het wijs om de remmelders langer te houden dan meestal (1 á 2 rail lengtes) gedaan wordt. Te lang is met "verschuiving" te corrigeren, maar te kort
wordt het breek werk! Oh, dat was gelijk een tweede tip :D :P.

Hieronder wat screenshots en het iTrain bestand, zodat je het zelf virtuele kunt zien. Ik heb de snelheden vermeld bij de melders.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Hey Barry,

Dit is een geweldig draadje wat je bent begonnen, hier komen echt nuttige tips langs die ik goed kan gebruiken.

Bedankt! ;)
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik hoop idd dat dit draadje in de belangstelling komt. Ik denk dat de tips die ik tot nu toe gegeven heb en nog ga geven altijd wel voor iemand nuttig is.

Ook problemen in baanplannen kunnen hier geplaatst worden. Het gaat dan wel om problemen/vragen in baanplannen die iets meer expertise vragen dan een simpel
beginners vraagje (met alle respect ;)). Anders verwijzen we ze door het draadje van iTom zodat andere beginners er ook wat aan hebben.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Ik waardeer je tips enorm, en heb er van kunnen gebruiken voor de verbetering van mijn baan, maar hoe bepaal je of de vraag een simpele en dus voor Tom is of een gevorderde vraag is?
Waar ligt de grens ergens?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Jorg, ik denk dat iedereen van zichzelf wel weet of hij een beginner is of al verder gevorderd. Een precieze grens is moeilijk aan te geven.

Even een voorbeeld: Op Facebook raakte ik verzeilt in een discussie met de vraag hoeveel blokken kan je maken met een bezetmeldmodule met 8 aansluitingen? Als ik deze vraag dan zie dan denk ik bij mezelf, we hebben met een beginner te maken.

Maar goed, een echte grens trekken is lastig. We zien wel hoe dat loopt.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Dank voor de toelichting,  :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dank je Barry, ik beschouw mezelf er tussenin, maar ook van de "gevorderden" tips kan een beginner veel leren.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Wilco, bij deze ben je toegelaten  :D :P ;)
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Voor alle duidelijkheid, niet in ieder draadje dezelfde vraag gaan stellen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dank Barry... :D :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
marklin draaischijf en iTrain

Op de marklin 7286 draaischijf waren 12 aansluitsporen aangesloten en wordt aangestuurd door een LDT draaischijfdecoder en dat werkte goed,
echter toen er nog een extra aansluitspoor bijkwam, kreeg ik deze niet goed geprogrammeerd.
Of de draaischijf sloeg  de 2 eerste aansluitsporen over of de draaischijf kwam links of recht van aansluitspoor 13.
In eerste instantie had ik het vermoeden dat het met het adresgebied te maken had.
Dus in CS2 de draaischijf op adres 14 gezet ipv 15.Dit hielp niet.Dus toen maar gegoogeld.
Zowel de marklin 7878 als LDT decoder kunnen max 24 adressen programmeren en dat is incl. de vrije  aansluitsporen die tussen de aansluitsporen zitten en in dit geval kwam ik dus uit op 26 adressen.
Als probeersel het aantal aansluitingen wat standaard in itrain op 48 staat, verhoogd naar 52 en opnieuw de decoder ingesteld en het  werkt.De brug stopt weer netjes bij alle aansluitingen.

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Ruud:
Dank voor de info,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: