Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.

Gestart door brietdijk dinsdag 05 januari 2016, 17:05:15

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Het gekke is dat als je bezig bent, je het niet kan bedenken, al typende zet je alles even op een rijtje en dan kom je tot antwoorden.

Morgen verder, testen.

Groet Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
je leert ook het meeste van je eigen fouten.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Als je tijdens het finetunen en testen continu ?tijd en afstand? in je achterhoofd houd dan komt alles goed ;)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik heb mijn BR 55 weer van stal gehaald.  ;).
Deze heeft eerder gereden met Itrain op de baan.

Ik zet deze op de baan en activeer hem weer (vinkje bij Locomotieven). Heb er 3 goederen wagens aan gehangen en wil gaan rijden.

Ik kan geen fouten ontdekken, maar hij wil niet automatisch rijden. (alle andere loks wel).
Wat mij opvalt is dat het nummer in licht grijs getoond wordt in het schakelbord.
Een zoekslag in de handleiding geeft geen hit op "licht grijs"

Hij stond in blok 12 en ik heb hem gerouteerd naar blok 8. Dit ging niet. Nadat ik hem via de ecos daar naartoe heb gereden, gaf Itrain aan lok in onverwacht blok.

Ik kan de lok wel handmatig in Itrain bedienen.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Meine
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Kan nergens een BR55 vinden, heeft deze soms en andere naam.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik vermoed dat je BR55 genoemd wordt als 55 555. Als die het is waarom noem je hem dan niet zo.
De reden dat deze 55 555 niet wil rijden is omdat in Treinen deze nog niet is aangevinkt.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Het is inderdaad de 55 5555.

Twee keer een vinkje zetten ipv 1x. Ik wist dat het iets simpels moest zijn.

Overigens kan ik dit in de handleiding niet zo snel terugvinden.

Meine


Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik denk dat de locomotieven en de treinen volgens de handleiding altijd actief zullen zijn.
Maar als we zelf er iets aan wijzigen zullen we het ook zelf moeten aanpassen.
Zie ook in je schakelbord dat blok 10 op inactief staat, ook iets wat we zelf doen en later weer moeten aanpassen want iTrain doet dat soort dingen niet voor ons, wel jammer natuurlijk. ;) :)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op zondag 18 maart 2018, 10:56:19
Als je tijdens het finetunen en testen continu ?tijd en afstand? in je achterhoofd houd dan komt alles goed ;)

Ondanks het toevoegen van lengte aan de wissels kreeg ik het niet voor elkaar om de rangeer loc netjes op het opstelspoor te laten stoppen. Ik bleef de melding houden dat de tijd overschreden was. Misschien deze loc nog een keer ijken.
Ik had nog 4 meldcontacten vrij op deze s88, dus heb ik nu de stationssporen aan de kant van de rangeersporen alle 4 een extra melder gegeven. Aangezien iTrain nu een vrije melder ziet werkt het prima.
Als ik zover ben dat alle melders geplaatst zijn en alles goed werkt duik ik nog wel een keer in dit probleem.
Eerst maar weer een week werken, vrijdag weer verder bouwen.

Ik moet zeggen, iTrain bezorgt me soms (extra) grijze haren maar het vinden van de oplossing gaat me steeds makkelijker af.

Groet Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: topslob op zondag 18 maart 2018, 19:03:39

Ik moet zeggen, iTrain bezorgt me soms (extra) grijze haren maar het vinden van de oplossing gaat me steeds makkelijker af.

Groet Hans

Heb ik geen last van, was al helemaal grijs toen ik met iTrain 1.5 begon.  :)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
natuurlijk is een programma waarmee je "automatisch" kan rijden een uitkomst, onbekende mogelijkheden...nieuwe dingen ontdekken etc ect.
maar net zoals word of excel dr zit veel meer in wat je op moment gaat gebruiken nodig denkt te hebben...en dat ontdekken kost tijd...droogzwemmen als iets niet lukt.
maar uiteindelijk heb je resultaat en blijft het een wonder dat al je treintjes automatisch of per route hun ronde doen....zelfs rangeren gaat je gemakkelijk af.
maar dit is slechts m'n bescheiden mening  :P
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 :) Probleem na update ?? Wanneer ik snelheidsmeting doe slaat Itrain volledig vast ?? Is dit een gekend probleem ?

Kan nu niet op forum Itrain ... account in de maak ...

Mvg Freddy
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Fredje, ik kan er niets over vinden op het forum, tot op heden geen vragen over op het iTrain forum.
Vermoed dat er bij jou iets niet goed gaat, heb hier virtueel even getest, jouw baan blijft hangen, mijn baantje doet virtueel keurig de snelheidsmeting. Kan zo 1 2 3 niet zien wat er bij jou aan de hand is.
Heb je wel de "magneet" gebruikt want dat is wel belangrijk.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Fredje op maandag 21 mei 2018, 21:28:18

Is dit een gekend probleem ?


Zonder bijgevoegd bestand: geen idee dus geen hulp. ;)

Gr, Ben.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Fredje, om welke loc gaat het eigenlijk.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste allen,

'The proof of the pudding is in the eating!'


Inmiddels ben ik een aardig eind op weg in het doorgronden van iTrain (4); halverwege vermoed ik. Vaak gaan dingen fout, maar met het nodige gepuzzel en gegoochel, het 3railforum en het iTrainforum los ik het op. Ik haal er veel plezier uit.

Hieronder staat het baanplan. Ik wil vragen om over mijn schouder mee te kijken of dingen beter kunnen.

Voor de goede orde: de vier opstelsporen zijn nog niet aangesloten. De rest van de layout wel.

Dank voor meedenken,

Petrus
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Het eerste wat mij opviel is dat je rondom een dubbel spoor hebt en dat je maar 1 kant op kunt rijden, terwijl je wel 2 keerlussen hebt.

Verder ziet het iTrain-technisch wel goed uit. Je moet nog wel een keer de magneetknop gebruiken. Er zijn nog 3 verbindingen die gemaakt moeten worden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry, dank voor meekijken.
Over jouw eerste opmerking heb ik een vraag: bedoel je de in iTrain opgegeven voorkeursrichting? Of gaat het over de wijze waarop in het baanplan de wissels van de buitenste twee sporen gegroepeerd zijn?

Petrus
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Pertus,

Ik had niet gezien dat je voorkeursrichting ingesteld had :D.

Wel moeten treinen 2 rondjes rijden voordat ze kunnen keren. Ik ken jou baan niet maar ik had dan wissel 11-12 en 13-14 als eerste gelegd en daarna de rest van de wissels. zie voorbeeld. Ik ben er vanuit gegaan dat je rechts rijdt.

Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry,

Dank voor de tip. Wat je voorstelt past niet binnen de uitleg van mijn baan. We gaan vrolijk verder. Mocht het je interesseren: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=67551.0

Groet, Petrus
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Vraag,

Ik heb na een tip van Barry nu ook het station aangemaakt. Ik blijf echter last houden van een probleem waar ik niet uitkom.
Situatie:
Blok 4 en 5 zijn bezet, blok 6 is vrij, geen bezetmelder actief.
Vanaf blok 26 komt een trein (44,5 cm totale lengte), die heeft volgens mij de keuze om via blok 3 naar blok 6 te rijden. Soms gebeurt dat ook, echter regelmatig kiest iTrain blok 2 en stopt daar.
Ook treinen die niet in dit blok passen stoppen soms hier (90 cm lang)
Het gevolg is dat zolang blok 4 bezet is, er niets gebeurd en er uiteindelijk een wachtrij ontstaat op blok 26.

Waarom kiest iTrain voor blok 2 >> 4 ipv. blok 3 >> 6?
Het zal in een instelling zitten maar ik kan het (nog) niet vinden.

Alvast dank voor jullie antwoorden.
Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Eerst maar een paar opmerkingen vooraf.
1) Onder de bloksymbolen van Blk 14 en Blk 15 is tevens een rechte rail getekend (grijze ondergrond). Die moeten verwijderd worden.
2) Diverse wissels zijn onjuist of onlogisch gegroepeerd:
a) Ws09 uit de groepering halen. Daarna de 2 rails links van Ws09 groeperen met Ws10.
b) Ws05 uit de groepering halen. Daarna het scheve railstukje links boven van Ws05 groeperen met Ws07.
c) Ws12 en Ws13 uit groepering halen.
De lengten van de wisselbenen van de wissels onder a), b) en c) controleren en eventueel aanpassen.
3) In de Diagnose staan 2 verbodsborden. Het gaat om posities in een blok. Graag eerst repareren.
4) In de diagnose staat een waarschuwing. Je hebt 2 wissels hetzelfde adres gegeven. Het zijn overloopwissels en bij dat soort wissels kun/moet je bij Opties aangeven dat een 'Dubbel adres toegestaan' is.

Antwoord op de vraag "Waarom kiest iTrain voor blok 2 >> 4 ipv. blok 3 >> 6?" Heel simpel: vanaf Blk 26 zijn het 2 wissels minder in de route: 2 versus 4.
Xander denkt na over een ander criterium: afstand tot de betreffende blokken: van Blk 26 naar resp. Blk 04 en Blk 06.

Mogelijke oplossing: Misschien moet je de blokken Blk 02 en Blk 03 (door een omranding) ook bij het Station betrekken.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dank voor je opmerkingen, soms zie ik dingen niet meer en het is goed dat er met een verse blik naar gekeken wordt. Ik ga het vrijdag, als ik weer thuis ben, aanpassen.
M.b.t. Punt 4, dat is een bewuste actie. Ik heb geen aansturing over daar en er zitten dus fysiek ook 2 wissels op die ene uitgang (adres). Daarbij de gedachte dat ze toch altijd of allebei recht of afgebogen moeten staan.

Groet, Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: topslob op maandag 21 januari 2019, 17:26:01M.b.t. Punt 4, dat is een bewuste actie. ... er zitten dus fysiek ook 2 wissels op die ene uitgang (adres).
Dat is prima, maar
Citaat van: mphoi op zondag 20 januari 2019, 23:15:144) ... bij dat soort wissels kun/moet je bij Opties aangeven dat een 'Dubbel adres toegestaan' is.
Dus bij beide wissels nog wel even een vinkje zetten.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dank je, dat zal ik aanpassen.
Blijf ik met het basis probleem zitten, iTrain kiest te wachten tot een spoor vrij komt terwijl er een vrij is. Dat wil er bij mij (nog) niet in. Gek genoeg zijn alle punten die er worden genoemd niet aan deze kant van het station en daar had ik eigenlijk op gehoopt.

Groet, Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
En wat doe je hiermee? Heb je de mogelijke oplossing in de laatste zin al geprobeerd?
Citaat van: mphoi op zondag 20 januari 2019, 23:15:14
Antwoord op de vraag "Waarom kiest iTrain voor blok 2 >> 4 ipv. blok 3 >> 6?" Heel simpel: vanaf Blk 26 zijn het 2 wissels minder in de route: 2 versus 4.
Xander denkt na over een ander criterium: afstand tot de betreffende blokken: van Blk 26 naar resp. Blk 04 en Blk 06.

Mogelijke oplossing: Misschien moet je de blokken Blk 02 en Blk 03 (door een omranding) ook bij het Station betrekken.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Nee, ik ben ma - do nooit thuis. Maar ik ga dit morgen zeker proberen en alle aanpassingen doorvoeren.
Of die sporen bij het station kunnen weet ik nog niet. En ik wil de redenatie dat het 2 wissels scheelt best aannemen maar kan het nog niet echt rijmen met het feit dat er een spoor vrij is wat dan kennelijk genegeerd wordt.

Morgen verder.

Groet Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Een (omrand) station wordt door iTrain in de breedte bekeken. In feite zijn het (vanaf de rechter kant) nu drie afzonderlijke sporen. De omranding moet dus meer naar rechts uitgebreid worden t/m wissel Ws01. Zie de onderste figuur op blz. 122 van de Handleiding van iTrain. Je moet even goed kijken, want de zwarte streepjeslijn staat tegen de rand van de figuur. Daardoor staan alle toeleidende wissels (en ook alle samenvoegwissels) in het stationsgebied getekend. Wellicht moet je blok 'Blk 07' (en de drie blokken rechts daarvan) één regel naar beneden verplaatsen.

P.S. Ook naar links zou het stationsgebied uitgebreid moeten worden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik begrijp wat je bedoelt, ik ga het zodanig aanpassen dat de wisselstraten onderdeel van het station worden.
En verder al je opmerkingen doorvoeren. Klusje!
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat Daar ben ik dan wel reuze benieuwd naar want volgens mij maakt het niets uit.
In de blokeigenschappen staat alles en die worden opgenomen in het omcirkelde gedeelte.
Ieder blok kan je zien als een lade waar alles in wordt bewaard, het omcirkelde deel is de kast waar de lades in zitten.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Probleem is dat ik het aan de rechterkant ook wel voor elkaar krijg, indien ik echter links t/m Ws9 als station selecteer krijg ik ook een stukje van Blk 13 mee.
Ik heb het er nu in zitten, echter wil iTrain het ook niet automatisch vullen omdat Blk02 en Blk03 als vrije baan gedefinieerd zijn. En dat moet zo blijven denk ik want het zijn geen stations sporen waar een trein kan stoppen en het zou de doorstroming ook niet ten goede komen lijkt mij.
Morgen eerst eens alle blokken nalopen, ik kom er ineens 2 tegen waar gestopt wordt op rem en stop positie terwijl ik, volgens mij, overal Gebruik posities heb aangevinkt en ingevoerd.

Jullie lezen de resultaten

Groet Hans
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: topslob op donderdag 24 januari 2019, 22:07:20Ik heb het er nu in zitten, echter wil iTrain het ook niet automatisch vullen omdat Blk02 en Blk03 als vrije baan gedefinieerd zijn. En dat moet zo blijven denk ik want het zijn geen stations sporen waar een trein kan stoppen en het zou de doorstroming ook niet ten goede komen lijkt mij.
De laatste zin lijkt mij een vreemde uitspraak: niet stoppen kan betekenen dat:
a) je het blok als Kritisch kan instellen;
b) je het blok als gewone rails kan tekenen, dus zonder blokelement en pijl. De lengte van het oorspronkelijke blok kun je bij een wisselpoot optellen.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hans, draai in blok 2 de rijrichting eens om en zet de selectie in Station Blumental op willekeurig.
Kijk wat er dan gebeurt.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hans, in iTrain zitten vele valkuilen. In een aantal ben ik de afgelopen dagen ook gevallen. Heb nu een sporenplan zonder fouten, en ik begrijp het hoe en waarom en waar een stuk beter. Maar het blijft een puzzel, ook blijf ik het gebruik van toetsenbord combinaties lastig vinden. Het werkt inmiddels ook in real live welles waar met vier trein en een enkelsporig schaduwstation.
Ik wens je veel succes met deze steile leercurve.

Groetjes
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Denk dus niet dat je makkelijk van het ene naar het andere programma kunt springen in deze hobbyomgeving, de filosofie achter de programma's zijn anders en die moet je je eigen maken om het te begrijpen.

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
AnneW, het switchen tussen programma's is geen probleem. Alleen is iTrain heel erg lastig als programma zelf. En daar helpt de summiere handleiding ook niet echt bij. Ook het ontbreken van hinttekst als je boven een item staat helpt daar ook niet echt bij. Maar uiteindelijk kom je er wel, ook als iTrain je eerste programma is.

Groetjes
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hallo,

Ik probeer kop te maken met iTrain, maar dat lukt nog niet erg.

In het eerste bestand Kop1 zie je dat de international trein met de 1600 ervoor op Perron 2 is binnen gekomen.  De loc staat nu aan het begin van het Perron, dwz aan de niet wisselkant. In de baanlayout zie je dat de trein Int heet.r
Op loc opstelspoor LO2 staat de NS11 klaar om voor de internationale trein gezet te worden.

In bijlage Kop2 zie je dat ik met de route LO2-P2 de NS11 van LO2 naar Perron2 heb kunnen rangeren naar het andere eind vd trein. De naam vd trein in de baanlayout is veranderd van Int naar NS11 met twee streepjes eronder.


Ook in de loc overzicht zie je dat zowel de 1600 als de NS11 op Perron2 staan. Ik vermoed dus dat ik het tot nu toe goed gedaan heb.

Maar nu moet de trein Int van loc wisselen. Het is me wel gelukt om de NS11 met het menu Wijzig?>Trein vast te knopen aan de trein Int. Maar zodra ik dat doe, verdwijnt in iTrain de 1600 van Perron 2. 

En dat is fout want in werkelijkheid staat hij nog steeds op de terugmelder van Perron2. Het gaat dan ook fout als ik de trein Int met nu de NS11 ervoor laat vertrekken. Hij kan even de route rijden, maar al snel stopt de route met een fout. En dat is logisch want iTrain denkt dat de trein nog steeds op Perron 2 staat.

En omdat de 1600 in iTrain van Perron2 is verdwenen kan ik hem ook niet, zodra de Int trein met de NS11 is vertrokken, naar LO2 rangeren zodat hij klaar staat om voor de volgende trein kop te maken.


Kortom hoe kan ik de locs wisselen van de trein ?Int?.

ps: ik hoop dat het gelukt is om de baanlayout toe te voegen. Zoniet, dan hoor ik het wel, en dan probeer ik op een andere maniet
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
De bestanden zijn gelijk. Ook de namen zijn gelijk. De inhoud is in beide gevallen 0 kB oftewel er staat niets in.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hallo,

Mijn iTrain werkte op zich goed op mijn Windows desktop PC. Ik kon probleemloos een tijd lang met drie treinen te gelijkertijd rijden.

Nu had het Windows gedeelte het begeven, en ik zie hier op het forum dat velen mijn idee over Windows delen. Kortom ik heb er de laatste LTS versie van Ubuntu opgezet. De PC werkt nu heel goed, maar helaas ondervind ik problemen met iTrain. Hier op het forum lees ik veel goede ervaringen met Linux/Ubuntu. Ik doe dus schijnbaar wat fout.

Zolang ik met 1 of 2 treinen rijd is er niets aan de hand. Zodra ik met drie treinen ga rijden gaat het fout. Het gaat eigenlijk vrijwel fout op het moment dat ik vertrek met de 3e trein. 1 keer is het gelukt een tijd lang met 3 treine te rijden, maar na tijdje ging het toch weer mis.

Alle treinen gaan zeer, zeer, zeer langzaam rijden, terwijl ze toch groen sein hebben. Of als ze rood sein hebben stoppen ze pas ergens in het volgende blok. Tevens reageert de GUI eigenlijk niet meer op muis kliks enzovoort.   Ik heb een keer na een tijdje iTrain af kunnen sluiten, en toen kreeg ik de volgende Java Run time error in mijn shell:

eb 21, 2019 6:59:24 PM nl.berros.k.d.a c
SEVERE: Cannot add to queue, because it is finished
Feb 21, 2019 6:59:24 PM nl.berros.k.d.a c
SEVERE: Cannot add to queue, because it is finished


Het lukt er dus al met al op dat er iets volloopt,  memory of process leaks, of queu's die vol lopen.


Dit zijn de specificaties:
Het is een Intel i3 CPU met 4G memory en 3Ghz

Ik heb op de volgende manier oracle JDK/JRE er op gezet:
sudo apt-get install oracle-java8-installer
sudo apt install oracle-java8-set-default


En zo gecontroleerd:
$ echo  $JAVA_HOME
/usr/lib/jvm/java-8-oracle

$ java -version
java version "1.8.0_201"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.8.0_201-b09)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 25.201-b09, mixed mode)


Als ik de website van Oracle goed begrijp, is de 1.8.0_201-b09 de leatest&greatest build van de Java Platform, SE Development Kit 8.
Daarmee heb ik dacht ik de juiste JDK/JRE SE versie te pakken. Of zit ik toch op de verkeerde versie?


Hebben jullie nog ideeen, tips of tricks? Ik hoop het wel, want ik heb geen zin om mijn PC terug om te knutselen naar Windows.

Mvg
Wim
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Wim, ik denk dat je hiermee beter naar Xander kunt gaan via het iTrain forum.

Tenzij hier mensen zijn die er specifiek ervaring nee heeft.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hallo,
Ik werk met versie 4 van iTrain en nu nog met een proeflicentie. Mooie service om zo'n programma op die manier uit te mogen proberen :thumbup:
Na wat technische problemen met bezetmelders is het automatisch rijden begonnen en dat gaat prima. Ik heb echter een vraag met betrekking tot de werking van mijn schaduwstation: zie de afbeelding van het schakelbord hieronder. Mijn schaduwstation bestaat feitelijk uit twee sets opstelsporen (de onderste 5 en de bovenste 4) die met elkaar zijn verbonden door één tussenliggend spoor (rechts; SS2-11).

Bij automatisch rijden stopt/wacht een trein zowel op 1 van de onderste 5 sporen en daarna nogmaals op een van de bovenste 4 sporen. En dat laatste wil ik voorkomen. Omdat alle sporen tot hetzelfde station behoren was mijn gedachte dat 'door het station heen rijden en 1 maal wachten op één willekeurig spoor' automatisch zou gebeuren, maar dat blijkt niet zo te zijn. Zelf denk ik er over om van spoor 5 en 7 geen opstelsporen te maken, maar vrije baan. Dat scheelt echter twee opstelsporen in het station en wellicht is er een andere manier om twee maal wachten in hetzelfde station te voorkomen. Misschien heeft iemand wat tips voor mij hoe ik dat kan realiseren?

Mvrgr,
Rob.

NB1: spoor 6 is bedoeld voor trek-duwtreinen. Die komen dan 'gekeerd' in  het onderste gedeelte van het schaduwstation aan.
NB2: de keerlus is tijdelijk om het werken met iTrain uit te kunnen proberen.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Je kan beter je tcd bestand bijvoegen daar kunnen we meer mee dan met een plaatje. In de bijlage is het mogelijk om net als de foto het tcd bestand toe te voegen.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat Hallo Tom,
Bijgevoegd mijn .tcd bestand. Alle tips zijn welkom voor deze beginner :) :thumbup:

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Versie 4 van iTrain is (waarschijnlijk) niet meer te koop. Vanaf begin januari 2020 is iTrain versie 5 op de markt. Je kunt beter een nieuwe proeflicentie aanvragen. Dan kun je weer twee maanden vooruit....
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat Bedankt voor je reactie Martin,
Ik weet het en ben voornemens om versie 5 aan te schaffen.

Mvrgr,
Rob.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Rob,

Een schaduwstation bestaat uit meerdere parallelle (= naast elkaar liggende) sporen. Je hebt daartoe 10 sporen in één station gemaakt. Helaas werkt dat niet zo. Want je hebt in feite 2 schaduwstations achter elkaar gemaakt.

Elk schaduwstation heeft dan slechts 5 sporen. Het komt er dus op neer dat je 2 schaduwstations in serie (= na elkaar) hebt gemaakt.

Waarschijnlijk kun je de maximale wachttijd in het 2e station (SS2-6..10) het beste wat korter maken. Daardoor komt er dan eerder een spoor vrij om vanuit het 1e deel (SS2-1..5) een trein naar het 2e deel te laten doorst(r)omen.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Rob,

Beter is het dit soort vragen op het iTrain-forum te stellen, dat is er speciaal voor.

Groetjes.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
 @citaat
Dat ga ik gelijk doen ;)