Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.

Gestart door brietdijk dinsdag 05 januari 2016, 17:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ik zie dat de traagheidssimulatie nog (standaard) op 100ms staan. Als je deze verhoogd (bijv op 300 tot 500ms) dan trekt de loc langzamer op en remt hij langzamer af,
dit is meestal veel mooier en zeker voor goederen treinen. Als je met 126 rijstappen rijdt dan kun je de stapgrootte nog iets verhogen.
Mocht de loc dan daarna verder doorrijden dan aangegeven staat, dan kun je dit weer corrigeren met de reactievertraging.
Ga er eens mee testen en kijk wat de verschillen zijn. 8)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Gisteravond geen tijd meer dus vandaar deze latere reactie.

Dank  :thumbup: Barry voor deze heldere uitleg. Ga ik mee aan de slag.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Barry,

ik heb mijn traagheidssimulatie verhoogd bij optrekken op 300ms  en afremmen op 300ms gezet om uit te proberen. Werkt zo als ik het kan beoordelen prima. Optrekken nu gaat zoals het zou moeten, langzaam. Het afremmen gaat ook redelijk, echter behalve in mijn schaduwstation. Daar is het remmen niet zoals bij andere stops. Ik zelf denk (maar daar weet jij vast het antwoord op) dat het komt omdat ik de blokken van mijn schaduwstation, daar niet het vinkje ?gebruik posities? heb aan gezet. Dus met andere woorden gaat de instelling afremmen daar misschien niet op. Optrekken is geen probleem.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Mooi dat het gelukt is! :thumbup:

Voor wbt het afremmen in je schaduwstaion geef je zelf het antwoord al. Advies is om in alle blokken op posities te gaan rijden, zodat je per blok zelf kan aangeven waar geremt moet worden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 05 mei 2017, 12:40:47
Mooi dat het gelukt is! :thumbup:

Voor wbt het afremmen in je schaduwstaion geef je zelf het antwoord al. Advies is om in alle blokken op posities te gaan rijden, zodat je per blok zelf kan aangeven waar geremt moet worden.

Ik leer het al.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Je pakt het snel op :thumbup:.

Nog een tip:

Als je elk blok voorziet van seinen dan kun je in de blokeigenschappen aangeven vanaf welk (voor)sein er geremd moet worden.
Deze seinen mogen virtuele seinen zijn, dus seinen die niet op de baan staan maar wel in je baanplan van iTrain. Je maakt virtuele seinen aan door de sein in het blok te tekenen en deze geen adres te geven. Verder vul je wel alles in zoals de naam van de sein het het soort sein.

lees even blz. 111 tot 113 door.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 05 mei 2017, 13:14:07
Je pakt het snel op :thumbup:.

Nog een tip:

Als je elk blok voorziet van seinen dan kun je in de blokeigenschappen aangeven vanaf welk (voor)sein er geremd moet worden.
Deze seinen mogen virtuele seinen zijn, dus seinen die niet op de baan staan maar wel in je baanplan van iTrain. Je maakt virtuele seinen aan door de sein in het blok te tekenen en deze geen adres te geven. Verder vul je wel alles in zoals de naam van de sein het het soort sein.

lees even blz. 111 tot 113 door.


Die seinen van mij zijn ook virtuele seinen. Heb ik ooit een keer uitgeprobeerd in mijn schakelbord te tekenen. Vond dat toen wel leuk staan en dacht dat dat meer voor de nep was. Maar ik zie ze nu soms toch geel en weer rood worden. Ga blz. 111 tot 113 doorlezen. 
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Al heb je geen seinen op de baan zelf staan, virtuele seinen in je baanplan is zoiezo fijn voor het overzicht en ze zijn functioneel voor diverse instellingen zoals rijden op posities. :thumbup:

Wat ga je eigenlijk rijden? Duits, Nederlands, Zwitsers of nog wat anders? Dan zou je bijvoorbeeld als je duits gaat rijden Duitse seinen kunnen gebruiken.

Zie dat je bij de RFF 1101 in de Terugmelder-offset alle vinkjes aan hebt staan. Ik neem aan dat je geen reedcontacten en lichtsluizen gebruikt, dus deze kunnen uit gezet worden. Ook staat er bij reedcontact 3cm bij achterkant ingevuld. Waarschijnlijk per ongeluk gedaan 8)?
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Wat ook handig/fijn is, is dat je altijd kan zien hoe de blokken heten. Je kan een rail element weghalen en daar voor in de plaats tekst zetten. Zie voorbeeld in het aangepaste plan.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 05 mei 2017, 17:10:32
Al heb je geen seinen op de baan zelf staan, virtuele seinen in je baanplan is zoiezo fijn voor het overzicht en ze zijn functioneel voor diverse instellingen zoals rijden op posities. :thumbup:

Wat ga je eigenlijk rijden? Duits, Nederlands, Zwitsers of nog wat anders? Dan zou je bijvoorbeeld als je duits gaat rijden Duitse seinen kunnen gebruiken.

Zie dat je bij de RFF 1101 in de Terugmelder-offset alle vinkjes aan hebt staan. Ik neem aan dat je geen reedcontacten en lichtsluizen gebruikt, dus deze kunnen uit gezet worden. Ook staat er bij reedcontact 3cm bij achterkant ingevuld. Waarschijnlijk per ongeluk gedaan 8)?

Ik rij Duits en Zwitsers door elkaar. En die ingevulde reedcontact (durf het haast niet te zeggen) dacht dat daar de sleeper mee was bedoeld.  :oops: :oops:
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op vrijdag 05 mei 2017, 19:20:35
Wat ook handig/fijn is, is dat je altijd kan zien hoe de blokken heten. Je kan een rail element weghalen en daar voor in de plaats tekst zetten. Zie voorbeeld in het aangepaste plan.

Het zou handig kunnen zijn. Hoef je niet met de muis over de blokjes. Maar ik heb mijn schakelbord op A3 uitgeprint.
Bewerkt in PowerPoint. Hangt ook op. En dus makkelijk na te kijken. Staat alles op.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry, Tom (iTom),

Leuk initiatief van Barry om een dergelijk draadje op te zetten en Tom leuk dat je samen met Barry zoveel tijd in dit draadje steekt om ons verder te helpen.

Ik heb ook een bizar fenomeen:
In bijgevoegd lcd bestand vind je mijn proefbaan.  Ik ben daar wat aan het experimenteren en rijdt op dit ogenblik enkel met de Locs RE482 SBB Cargo en de RE 4/4 I.
Wanneer ik beide treinen ergens op de baan opstel en ze dan tegelijk de route "Test 1" laat rijden, doen zij elk hun randjes en wachten ze geregeld om elkaar door te laten totdat de Loc RE482 zijn eindstop heeft in Blok 5.  Dan is ondertussen de RE 4/4 onderweg van station (Blok 2) naar Blok 9, waar hij stopt.  Terwijl de RE 4/4 staat te wachten (5s) vertrekt de RE482 alhoewel dat er geen 3 blokken vrij zijn zoals gevraagd in de tab-blad "opties". 
Gevolg: RE482 komt in Blok 9 aan terwijl de RE 4/4 er nog staat, hij stopt mooi achter de RE 4/4, de RE 4/4 vertrekt en dot doet zijn rondje (Blokken 1 - 2 - 3 - 4) en stopt dan op het einde van Blok 1 en dan staat alles stil.  Er werden geen blokken meer vrijgegeven (logisch want RE482 staat nog steeds in Blok 9, dus iTrain denk ook dat de RE 4/4 daar nog staat.

Wanneer de RE 482 in "blok 2" staat te wachten op de RE 4/4 in blok 9 doet hij dit nooit.

Ik zit nu al enkele dagen te zoeken naar een oplossing maar zie geen verandering, ik zie ook niet direct iets wat fout is in Tiran, of mis ik ergens iets?

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Ivan,

Dank voor de complimenten. Wij vinden het gewoon leuk om mensen te kunnen helpen en iets te leren.

Ik heb even zitten stoeien met jou test route. Het is alleen lastig om twee treinen virtueel te laten rijden en tegelijkertijd te kijken of alles goed gaat. Bij mij ging het 1 keer fout maar kon toen niet zien wat er fout ging. Helaas heb ik nu even te weinig tijd ivm met onze verhuizing. Hoop morgen nog ff tijd te hebben.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry,

Het is inderdaad lastig om dit virtueel uit te zoeken.  Misschien heb je andere ideeën waarom een trein vertrekt terwijl er maar 1 van de drie blokken vrij is.

In ieder geval veel verhuisplezier  :D
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: Hennie van den Boom op vrijdag 05 mei 2017, 22:16:14Ik rij Duits en Zwitsers door elkaar.
Duitse seinen gaan op onveilig (Hp0) als de trein de eerste bezetmelder NA het sein bereikt. Zwitserse seinen gaan op onveilig als de gehele trein het blok VOOR het sein verlaten heeft.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Martin,

Wat je zegt over het Duitse seinstelsel kan best gelden voor de huidige moderne seinen, maar ik meen dat voor de oude seinen die door een seinhuiswachter bedient worden, geldt dat de hele trein voorbij het sein moet zijn.

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
@ Anne,
Dat klopt. In NL werd dat ook zo gedaan, want dan kon de seinhuiswachter alle handelingen in één keer afhandelen. Als er echter haast geboden was, dan zette hij eerst alleen het armsein op onveilig. Hij wachtte dan tot de (bv.) lange goederentrein in z'n geheel voorbij was en gaf dan direct daarna de seinhuiswachter van het vorige blok toestemming om de volgende trein te laten komen.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Heren,

Ik heb nu 3 treinen naar behoren rijden via jullie TIPS. De Railbus als Pendel en de RRF 1101 en BR 212 rijden vrij rond.
Nou ben ik zover om ook mijn Ae 6/6 vrij rond te laten rijden. Die gebruikt immers dezelfde instellingen (dacht ik) als de andere treinen dus dat moet geen probleem opleveren.
Echter, het gaat totaal mis. Hij stopt nergens netjes in het midden van de stations. Remt abrupt af. En wat nog erger is ook de andere treinen zijn van slag.
Spontaan gaan er ook nog soms 2 melders van SS_4 (schaduwstation) aan. Dan krijg ik melding "Trein in onbekend blok", enz.
Ligt dat nu aan mijn Ae 6/6 of heb ik ergens weer iets verkeerd staan.
Als ik zonder de Ae 6/6 rij, gaan (en daar moeten ze schijnbaar na een rondje aan wennen) de andere treinen weer goed rijden.
En als ik alleen met de Ae 6/6 handmatig rondjes rijd, gaat (tot nu toe) ook alles goed. Zelfs geluiden gaan aan/uit. Alleen de signaalhoorn bij binnen komen station Darligen blijft soms aan. 
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Hennie,

Als ik met de Ae 6/6 het blok CS_1 spoor 1 binnen rijdt dan stopt deze abrupt. Doe ik dat met de RRF1101 dan gaat het goed.

Wat mij wel opvalt is dat de Ae 6/6 denk ik niet juist geijkt is. Vanaf rijstap 100 is er niet geijkt, zie afbeelding.
Voer eerst even een nieuwe ijking uit en ga dan nog eens testen. Misschien ook de stapgrootte voor het optrekken en afremmen op 2 of 3 zetten.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Ook al klinkt 126 rijstappen leuk, mooier en beter maar persoonlijk zou ik 28 rijstappen kiezen. Stel dat (zoals in bovenstaand afbeelding) rijstap 99 overeen komt met 148km/h en de trein mag niet harder dan 90km/h, dan gooi je eigenlijk alle rijstappen vanaf 90km/h weg. Beter is om de cv5 (max snelheid)in de locdecoder lager te zetten zodat de hoogste rijstap na het ijken ongeveer 120km/h is. Zet cv6 ongeveer op 30% van de waarde in cv5.

Lees hier, heb wat info toegevoegd:
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op maandag 08 mei 2017, 16:46:00
Ook al klinkt 126 rijstappen leuk, mooier en beter maar persoonlijk zou ik 28 rijstappen kiezen. Stel dat (zoals in bovenstaand afbeelding) rijstap 99 overeen komt met 148km/h en de trein mag niet harder dan 90km/h, dan gooi je eigenlijk alle rijstappen vanaf 90km/h weg. Beter is om de cv5 (max snelheid)in de locdecoder lager te zetten zodat de hoogste rijstap na het ijken ongeveer 120km/h is. Zet cv6 ongeveer op 30% van de waarde cv5.

Lees hier, heb wat info toegevoegd:

Barry, ik ga ook deze opnieuw ijken. Jouw info was mij al bekend. Ik dacht bij de snelheid van 148km in stap 99 is snel genoeg dus stop ik er mee. Maar dat is dus eigenlijk niet de goede methode.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Nope, pas de cv5 aan en ijk daarna alleen de hoogste rijstap en kijk wat dan de maximum snelheid is. Ik pas (verlaag) cv5 aan totdat de maximum snelheid op de hoogste rijstap +-120km/h is. Daarna cv6 op 30% van de waarde in cv5. Snap je hem?
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op maandag 08 mei 2017, 20:08:32
Nope, pas de cv5 aan en ijk daarna alleen de hoogste rijstap en kijk wat dan de maximum snelheid is. Ik pas (verlaag) cv5 aan totdat de maximum snelheid op de hoogste rijstap +-120km/h is. Daarna cv6 op 30% van de waarde in cv5. Snap je hem?

Om heel eerlijk te zijn NEE. Ik kan dat nergens vinden. Opnieuw geprobeerd maar bij stap 100 gaat die zo hard dat die van de rails schiet.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Heren,

Het is een mfx-loc en die kent geen cv6 alleen cv5 (althans die van mij niet)
CV5 via programmeerspoor en schuifbalken  onder "loc wijzigen-uitgebreid" op 150 zetten.
Dat verlaagt de max snelheid

Cees
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
In een MFX decoder kun je met een CS de curve instellen middels een grafiekje, zit onder het "sleuteltje" en dan "motorinstellingen".

De maximum snelheid is ook in te stellen met het CS, ook onder het "sleuteltje", maar daarna weet ik het zo niet

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Intern hebben decoders een aantal stappen. Bij esu bijvoorbeeld in de lokpilot 4 255.

Dit is de waarde in CV5. Zet je dus de interne stappen naar beneden in CV5 krijg je een minder mooi rijgedrag.

Ik geef altijd het advies: Zet de referentiespanning naar beneden zodat je daarmee de maximale snelheid regelt. Bij de lokpilot 4.0 is dit CV53.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Wijbe,

Als de vraagsteller al moeite heeft om de maximumsnelheid op de normale manier te begrenzen, dan is het beter om nog even niet te praten over de maximale snelheid begrenzen op de abnormale manier.

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Klopt Anne. Te ingewikkeld voor mij. Dit was trouwens mijn eerste Digitaal Locomotief een Ae 6/6 van vroeger. Loopt niet meer geruisloos over de baan.
Lees net dat ik daar de koolborstels moet laten vervangen. Maar dat heeft natuurlijk niets met de snelheid te maken. De andere locs geven geen probleem. 
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
O ja excuus, stom niet aan gedacht dat we met mfx toemaken hebben. >:-D

Zelf heb ik een ....hekel aan mfx en rij daarom zelf alleen maar dcc. Het is voor mij te lang geleden dat ik met mfx gewerkt heb, dus als het om instellingen gaat in een mfx decoder dan laat ik dit aan de ervaren gebruikers over. ;)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Hennie,

Bij je CS hoort een handleiding, je zou die eens moeten gaan doorspitten op het onderwerp "veranderen van lok parameters" of iets dergelijks, ik heb geen CS (mijn centrale is eenvoudig) maar ik heb wel geleerd hoe ik mijn MFX decoders kan veranderen met een CS en een Ecos.

Beste Barry,

Automatisch rijden op 128 stappen lijkt me het systeem nogal "druk" zou je het ijken ook niet per 3 of 4 of 5 stappen moeten doen?

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Persoonlijk vind ik 126 rijstappen een beetje overkill. 28 rijstappen vind ik voldoende en rijd net zo mooi. Eerst had ik ook alles op 126 stappen rijden hoor :P.
Maar mocht je nou toch met 126 rijstappen willen ijken dan is een meting per 10 rijstappen voldoende.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: brietdijk op dinsdag 09 mei 2017, 23:08:14
Persoonlijk vind ik 126 rijstappen een beetje overkill. 28 rijstappen vind ik voldoende en rijd net zo mooi. Eerst had ik ook alles op 126 stappen rijden hoor :P.
Maar mocht je nou toch met 126 rijstappen willen ijken dan is een meting per 10 rijstappen voldoende.

Gelukkig hebben we weer wat geleerd. Of ik iets aan mijn parameters ga veranderen weet ik niet. Ik kan hem namelijk echt heel langzaam laten rijden.
Misschien is de snelheid in bepaalde blokken te hoog ingesteld. Ga ik nakijken. Ik hoef tenslotte ook niet over mijn baan te vliegen. Geen F1 baan niet waar. 
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste Hennie,

Ik stel mijn loks altijd, op de hoogste stap, bij jou dus 126, bij mij 27 of 28, af op de maximum snelheid die het voorbeeld mocht rijden, daarna bepaalt de rijweg in de automatisering hoe hard de lok in werkelijkheid rijdt.

Dus ijken moet je doen nadat je de maximum snelheid op stap 126 hebt afgesteld en dan hoef je dat ijken niet te doen stap voor stap, maar in stukken van elk 10 stappen.

Hierbij eindigt mijn bijdrage, ik ben tenslotte geen iTrain gebruiker.

Groet, Anne W
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Heren van de Tips en Tricks hulpploeg.
Ik heb nu 4 treinen rijden, die dank zij jullie Tips & Trucs, ook doen wat er ingesteld is.
(vind het trouwens knap hoe jullie dat met virtueel rijden kunnen zien)
Die andere waar dan mijn vraag over ging, blijft helaas niet goed (automatisch) rijden. Ik heb zelfs nog zo?n boosdoener die ook alles in de war gooit.
Heb deze 2 maar in de vitrine gezet. Zijn al heel oud dus daar gooi ik het maar op. Nieuwe geven immers geen probleem.
Ik weet het eigenlijk niet. Het zou ook niet moeten, maar helaas. Eerst maar eens een paar nachtjes slapen.
Toch vanmiddag nog even uitproberen of alles het nog deed. Rijd alleen mijn Railbus en mijn BR 01 nog op de ingestelde stop plaatsen. Dus ik HAD 4 treinen rijden.
Nu dus 2. Misschien doe ik wel teveel aanpassingen (richting vorige / richting volgende) en weet ik het later niet meer.  :-( :-(
Ik rijd maar één kant op, behalve de pendel. Maar die komt alleen op CS_1.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
In alle (!) blokken nog een keer VA (= Vul automatisch) doen. Want er ontbreken nog bezetmelders in de tabbladen Richting: Vorige/Volgende. Dat kun je zien als je Rijden met posities even uitzet en dan VA doet.

Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn dat bestanden alleen geplaatst worden als echt in alle blokken VA is gedaan voordat (!) het bestand wordt ge-upload.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Citaat van: mphoi op donderdag 11 mei 2017, 03:10:52
In alle (!) blokken nog een keer VA (= Vul automatisch) doen. Want er ontbreken nog bezetmelders in de tabbladen Richting: Vorige/Volgende. Dat kun je zien als je Rijden met posities even uitzet en dan VA doet.

Eigenlijk zou het verplicht moeten zijn dat bestanden alleen geplaatst worden als echt in alle blokken VA is gedaan voordat (!) het bestand wordt ge-upload.

Ik zie het nu ook. Dat vind ik raar. Want die staan er al een hele tijd gewoon in het begin opgegeven. Daar verander ik niks aan.
Wat is de oorzaak dan dat die weg zijn. Door het aanvinken van posities ? Kan me dat bijna niet voorstellen. In bijv. CS_1 mis ik er dan eentje.
En dat geeft geen probleem. Stoppen juist daar precies in het midden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Beste spoorvrienden,

Ik heb ook nog een vraag ivm het op positie rijden binnen iTrain.  Ik ben nu reeds een drietal weken aan het trachten om mijn treinen, voorlopig 3 Locs te laten stoppen op positie 700mm in Blok 9 van mijn plan.  Dit lukt redelijk goed ttz: De ene keer al wat beter dan de andere keer tussen de uiterste posities zit wel een 5-tal cm. 
Ik heb reeds de CV's 2-4 en 51 t/m 55 wat aangepast tot iets wat me goed lijkt.
Daarnaast heb ik ook de Traagheidssimulatie en de reactievertraging aangepast maar toch nog de afwijkingen.

Wil ik te veel of kan het nauwkeuriger? In bijgevoegde grafiek zie je van mijn Loc RE482 SBB Cargo 60 opeenvolgende stops met telkens de effectief opgemeten afstand waar ze in het blok stoppen.
Welke tips kunnen jullie mij geven om de deze afwijking weg te werken?
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Ivan,

In je iTrain bestand kan ik op dat gebied niets geks vinden. Als ik virtueel test dan stopt de lok op 70cm in het blok, dit is te zien bij positie in het locomotievenoverzicht.

Belangrijk is de volgorden hoe je alles instelt. Dus eerst de cv waardes in de lokdecoder, dan ijken en dan fine-tunen.
Als je iets in de lokdecoder wijzigt voor wbt rijeigenschappen dan altijd opnieuw ijken en fine-tunen.
Stel bij het fine-tunen eerst de optrek en afremvertraging in en dan met reactievertraging een correctie maken zodat de lok stopt waar hij moet stoppen.

Ik kan virtueel niet zien of de lok doet wat iTrain hem opdraagt. Hou wel rekening mee dat het om een blok gaat met maar 1 melder, dus alles wat er voor zorgt dat een lok hapert wordt niet door iTrain gecorrigeerd.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry,

De volgorde heb ik gerespecteerd, eerst de CV's daarna de optrek- en afremvertraging om dan de traagheidssimulatie in te stellen.  Ik ga nog eens proberen om de PID parameters aan te passen.  Ik heb de indruk dat de rimpel nog te groot is.  Dat zou aan de I en de D-functie moeten liggen.
Proberen maar zeker.  Ik hou je op de hoogte.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry,

Ik heb eens geprobeerd om wat met de CV-instellingen van de K en I functie, maar mijn locs blijven stoppen binnen een range van ongeveer 5cm, terwijl iTrain zelf aangeeft dat de Locs op positie 700 staan.  Ik weet het niet meer.  Ik ga voorlopig maar iets anders testen, en het positietijden even laten voor wat het is denk ik.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Ivan,

Ik heb geen ervaring met een CS2/3, maar je kunt ook CV's programmeren met iTrain. (Zie afbeelding)

Als de waarden die ik zie uit jou iTrain bestand kloppen dan denk ik dat er het e.e.a. aangepast moet worden.
De min. snelheid staat hoger dan de max. snelheid. Beetje raar hé?? :D
De middensnelheid zou ongeveer op 30% van de max. snelheid moeten staan.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
-Barry:
Waar haal je dat scherm vandaan om de cv"s te kunnen regelen?
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Jorg, deze kun je vinden in het menu "Toon -> Decoderprogrammeren". (Blz 63) 8)
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
-Barry:
Dank je, gevonden,  :thumbup:
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Barry,

CV's van Märklin uitlezen in iTrain lukte mij niet. ttz ik kreeg steeds dezelfde onlogische waarden.  In de handleiding van Xander staat ook dat Märklin niet alle info prijs geeft van hoe het een is opgenomen in hu decoders.
Wanner ik de CV's in de CS2 bekijk kan ik ook niet voor alle waarden afdoende info terugvinden ttz ik vind niet alle CV's terug.   Dat is totaal anders dan bij een DCC.

Nu los daarvan de min en max snelheid krijg ik wel te zien, en idd de logica klopt niet echt.  Dat ga ik eens controleren, maar Ik heb opgegeven dat ik via de CV's 76 tot 94 (geloof ik rijdt).  Dat doe je in CV 29.

Wee dat ik de ijking in itrain heb gedaan en dat de loc verder prime reageert op de gevraagde snelheden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Op m'n baan rijden standaard diverse treinroutes en om niet elke keer bij opstarten al deze routes handmatig te starten heb ik deze routes in een "actie"gezet.
eigenlijk heel simpel je maak een nieuwe actie aan en je vult niks in bij tabblad "voorwaarde".
In tabblad "uitvoering" voeg je de treinroutes toe die je wilt starten en voila.
in de bijlage heet deze actie "start"

gr Ruud
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Hoi Ruud,

Dit is idd een leuk voorbeeld wat je met ?acties? kunt doen. Eventueel kun je bij elke route nog een vertraging instellen zodat niet alle routes tegelijk gaan rijden.
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
hi Barry,

inderdaad en je zou zelfs aan één van de treinroutes deze als voorwaarde kunnen gebruiken voor een andere actie.

bv
een nieuwe actie "temp"
als treinroute "slakken" blok x binnenrijdt dan (vertraagd) treinroute y starten o.i.d.
t'is net GW basic maar dan anders  :P

gr Ruud
   
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Dag Ruud,

Zou je eens kunnen uitleggen hoe je een schermafdrukje kan maken uit Windows bij de tekst?
b.v.d.en vr.gr.
Niek
Re: iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Kan met knop PrtScrn (printscreen) op toetsenbord. Als je deze 1x indruk en dan bv Word opent en ctrl+v indrukt, wordt de screenshot van totale beeldscherm geplakt in het document.

Je kan ook met het Knipprogramma in Windows een deel selecteren met behulp van de muis (bv alleen een deel van het scherm). Wat je dan geselecteerd hebt kun je 'opslaan als' een afbeelding of ook met ctrl+v ergens direct in plakken/kopiëren.

Ik hoop trouwens niet dat ik voor mijn beurt spreek.... ;)

Grtz, Rody