Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.

Gestart door brietdijk dinsdag 05 januari 2016, 17:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
iTrain 4 tips, Tricks en voorbeelden. Altijd tcd bestand bijvoegen.
Plaats hier je tips, tricks en je creativiteits voorbeelden.

Dit topic is dus bedoeld voor de meer ervaren iTrain 4 gebruikers en ook om het topic van iTom "iTrain vraagbaak voor starters" te ontlasten van vragen die dieper op de materie ingaan.

Zoals ook gebruikelijk is op het "iTrain Forum" en in het topic "iTrain vraagbaak voor starters", altijd het .TCD bestand bij je post toevoegen. Zonder het iTrain bestand kunnen de iTrain gebruikers niks zien hoe het e.a.
ingesteld is.

Ik hoop dan ook op vele tips, tricks en voorbeelden. Als het even kan graag ook foto's en filmpjes plaatsen.
Ook problemen of vragen die verder gaan dan voor beginnende iTrain gebruiker mogen hier nog gepost worden.


Index van Tips:
Tip van iTom
Tip 1 - Toestandsvertraging wissel
Tip 2 - Snelheidstype wissel
Tip 3 - In- en uitschakelvertraging bezetmelders
Tip 4 - Netjes stoppen in blok met 1 melder
Tip 5 - Snelheidsmeting en fine-tunen
Tip 6 - Snel/makkelijk virtueel rijden

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderde
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderde
Ja hoor Barry, je mag uiteraard mijn naam noemen en ik wens je veel succes met dit draadje.
Uiteraard zal ik ook af en toe trachten om met mijn kennis dit draadje te ondersteunen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik vind het een zeer goed idee om een topic te starten voor meer gevorderde iTrain gebruikers, idd een duidelijke scheiding tussen beginners en gevorderden is er niet.
Het kan wel misschien bepaald worden door de zeer ervaren iTrain gebruikers waar een vraag terecht moet komen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Laat ik dan beginnen met een eerste tip.

Een snelheidsmeting kan wel wat sneller gedaan worden.
Open de eigenschap voor de snelheidsmeting.
Kies de te meten loc.
In de linker kolom met stap en waarde klik je met de rechtermuisknop om vervolgens een keuze te maken met welke stappen je wil meten.

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Weer zo'n goeie tip waar ik blij mee ben :idea2: gaat het meten van de loks dus wat sneller en dat is fijn bedankt  Tom voor deze zeer nuttige tip .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Nog even tussendoor... Ik zou het op prijs stellen om niet te gaan discussiëren over het bestaan van dit topic. We merken vanzelf of het wel of niet gaat lopen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik hou het heel kort maar ik ga niet meer actief deelnemen in het 3rail forum.
Als gast zal ik zeker regelmatig rondneuzen om antwoorden te vinden op vragen of problemen met mn baan
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Jammer Ruud dat je niet meer wilt deelnamen aan het forum. :(
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
He Tom, die rechtermuisknop wist ik ook nog niet. Ik selecteerde altijd de rijstappen met CTRL +klik :D
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Tom,

Maar met welke stap gaat hij dan beginnen inlezen? Met het CTRL-CLICK wat Barry zegt kun je beginnen met klikken op de hoogste stap en dan de lagere stappen met tussenpozen selecteren. Dan gaat hij eerst de hoogste stap inlezen. Gebeurd dat hier ook als je op de hoogste stap gaat staan en dan iets met rechter muis selecteerd?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Edwin,

Op deze manier pakt hij alle rijstappen, dus niet vanaf een eigen keuze.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Barry,

Mijn vraag was dus of hij eerst de langzaamste of eerste de snelste stap neemt. Bij jou methode kun je door eerst de snelste stap te selecteren van snel naar langzaam inmeten, wat ik meestal doe.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Sorry ik begreep je verkeerd. Op deze manier begint hij altijd met de hoogste rijstap.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dat is mooi. Volgende keer eens testen dan.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Altijd op de hoogste stap beginnen met meten. En die stap moet de gewenste (schaal)snelheid hebben.

Stel je meet 120 km/hr maar jou treintje zal nooit sneller mogen dan bijvoorbeeld 90 km/hr dan kun je direct in de decoder Vmax aanpassen. Soms kan dat via POM (beetje afhankelijk van decoder en centrale) en de lok hoeft dan niet van het spoor af noch de meetsessie hoeft onderbroken te worden.

Het voordeel: op deze wijze laat je geen decoder stappen onbenut.

Met groet,
Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Goede aanvulling Ben. Altijd eerst de maximum snelheid goed zetten (in de decoder) voordat je gaat ijken.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik zal af en toe wat tips en leuke weetjes plaatsen. Deze tips zullen hoofdzakelijk gaan over dingen die ik zelf tijdens de bouw van mijn baan ondervonden heb.
Uiteraard waren alle problemen of onduidelijkheden op te lossen met de handleiding van iTrain. B)
Voor sommige ervaren iTrain gebruikers zullen de tips en weetjes misschien gesneden koek zijn, maar voor andere kan het uitkomen tot een oplossing van een probleem. Wie weet... 8)

De eerste tip:
Mijn schaduwstation bestaat uit c rails met Marklin wisselaandrijvingen. De overige (zicht) niveau's bestaan uit k rails en gebruik servo's voor de wissels en worden aangestuurd door de OC32.
Het mooie van de OC32 is dat je de snelheid van de servo nauwkeurig kunt afstellen waardoor de wissel met een langzame snelheid omgaat.
Alleen kreeg ik daardoor af en toe de situatie dat de wissel nog niet klaar was voordat er een trein overheen reed. Je raad dan wel wat er gebeurde :D.

De oplossing was na een beetje zoeken en proberen echter heel simpel.

Hier volgt dan een stukje uit de iTrain handleiding.
Het veranderen van de stand van een wissel aangestuurd door een servo kost
meestal meer tijd dan de instructie duurt die naar de interface wordt gestuurd. Om
te voorkomen dat er al over de wissel gereden kan worden voordat de servo klaar
is, kun je de ?Toestandsvertraging? gebruiken.



Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Indien je wissels niet uitgerust zijn met servo's maar met electromagneten hoef je die toestandsvertraging niet in te stellen, ok?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Klopt helemaal Jørg :thumbup:

O ja, mochten andere ook nog leuke tips hebben dan zien we die uiteraard ook graag verschijnen. Net zoals Tom over het ijken.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
In iTrain versie 4 komt zo ik lees een "vertrek vertraging", per blok instelbaar. Het idee is dat bij het leggen van een wisselstraat met daarop volgend het vertreksein "veilig" de trein dan nog even een instelbare tijd wacht met daadwerkelijk vertrek. De servo's van de wissels zullen dan ieder geval gesteld zijn.

Met groet,
Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Xander heeft mij zoiets verteld laatst bij de Fanclubdag. Weet er verder het fijne er nog niet van, waar heb je dit gelezen?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Staat ergens op het iTrain forum.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Tip 2

Gelijk nog maar een leuk weetje er achteraan gooien. :D

Door de optie "Snelheidstype" van de wissel aan te passen, kun je aangeven wat het (inrij)sein moet aangeven bij gebogen stand.

Bij "Standaard" zal het sein bij afbuigen "langzaam rijden" aangeven.
Bij "Snel" zal het sein bij afbuigen "Groen" aangeven en dus nooit "Langzaam rijden".
Bij "Langzaam" zal het sein bij afbuigen en rechtdoor altijd "Langzaam rijden" aangeven.

Zie hier verschil bij "Standaard", "langzaam" en "Snel".

Snel:


Langzaam en Standaard:

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
-Barry:
Dank voor de tip,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Goedenavond,

Goed idee: vraagbaak voor iTraingevorderden!
Ik rijd op de testbaan met de Control Unit en op de hoofdbaan met de Tams EasyControl/iTrain.

Welke gevorderde iTrainer is er in geslaagd om bij de Märklin Thalys 37791 het 3e adres in te stellen om de geluidsfuncties (stationsomroepen) te kunnen gebruiken met de Control Unit.

Verder ben ik er nog niet in geslaagd om de geluidsfunctie piepende remmen (uit) te kunnen gebruiken, alle functies werken perfect, maar deze niet, al diverse CV's veranderd met de Control Unit, echter zonder resultaat, het gaat om Märklin Thalys, NS186 en NS6415/39.

Ik ben benieuwd.
vr.gr.
Niek
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Barry,

Bij "langzaam" geeft hij ook voor rechtdoor langzaam rijden aan.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Oeps vergeten erbij te vermelden, heb het aangepast. :thumbup:

Ook rekening houden met de ingestelde max. snelheid in de blokken voor en na de wissel(s). Het ziet er niet uit als je "snel" gebruikt dat er een trein met 120km/h door een afbuigende wissel heen raast :D.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Betreft dan toch alleen het Duitse seinstelsel Barry?
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ben dit is voor alle seinstelsels, want je stelt het in bij de wissel en niet bij de seinen. De seinen worden alleen hierop aangepast.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ok Edwin, maar dan begrijp ik de toepassing niet.

Bij het NL stelsel betekent een geel sein dat het volgend sein rood is. En het NL stelsel kent geen sein met geel en groen tegelijk wat het onderste plaatje laat zien.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik gebruik zelf alleen duitse seinen en heb het niet getest met Nederlandse seinen. Bij Duiste seinen betekend geel/groen een snelheidsbeperking van 40km/h als ik me niet vergis.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ben het zal dan geen geel groen zijn, maar bijv. groen knipper. Het betreft eigenlijk niet de seinkleuren, maar een snelheidsbeperking. Dus bij standaard, zal er een snelheidsbeperking op afbuigen zijn en niet op rechtdoor. En de seinen zullen hierop aangepast worden.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Heb het net even getest en zie dat bij NL sein met "langzaam" en "standaard" groen gaat knipperen en met "snel" groen constant brand bij afbuigen.
Bij rechtdoor gaat het sein bij alle snelheidstype op geel.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Bij rechtdoor op geel is vreemd. Dan staat waarschijnlijk je volgende sein nog op rood. Anders zou rechtdoor altijd gewoon constant groen moeten zijn.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Je hebt gelijk ja. Verder zou ik zegen; zelf eens proberen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
In mijn manier van denken wordt het NL seinbeeld bepaald door het volgend sein. Een wissel in afbuigend kan hooguit een snelheidsbeperking meegeven.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Heb ze om die reden hier op langzaam staan bij ingang schaduwstation, zodat ze daar langzaam inrijden en bij een foute wissel niet vol op een andere trein klappen. Verder op standaard om de reden die jij zegt. Vol over een 24611/24622 afbuigend ziet er niet uit. Enige wat dan weer jammer is, is dat hij op het moment gelijk bij ingang van het blok naar de"langzaam"snelheid" gaat en niet net als stoppen op het station langzaam afremt en bij einde blok op snelheid is.

Ben ook in NL stelsel heb je een beperking op wissels met een sein kleur. Als bijv. Leiden CS de trein vertrekt en langs het perron blijft rijden staat het sein gelijk op constant groen en als hij over de wissel gaat op groen knipper. In beide gevallen staat volgende sein al op constant groen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dan bedoelen we hetzelfde Edwin. :thumbup:
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Is de snelheid bij langzaam ook in te stellen?
Dus bijvoorbeeld krom door het wissel met 60km/h. Je krijgt dan seinbeeld groen knipper met een 6.

Verschillende snelheden door de wissels is trouwens ook in duitsland, volgens mij.

Groeten Sander
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
In iTrain heb je een globale en per blok een instelling voor 1 keer beperkte snelheid. Die is dus voor alle beperkingen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
CiteerStel je meet 120 km/hr maar jou treintje zal nooit sneller mogen dan bijvoorbeeld 90 km/hr dan kun je direct in de decoder Vmax aanpassen
Ik zou dat niet doen, je kan beter in iTrain de max snelheid per lokomotief of type trein instellen.
Gedachte is als je de decoder al heel veel stappen heeft bv 128 dan worden al die stappen weer verdeeld over een lager ingestelde max snelheid.
Daarnaast kan het handig zijn als je bijvoorbeeld handmatig de lok moet bedienen en snel ergens anders op de baan moet staan.Dan is max 80 km net ff te langzaam.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: RuudH0 op vrijdag 08 januari 2016, 13:24:01
CiteerStel je meet 120 km/hr maar jou treintje zal nooit sneller mogen dan bijvoorbeeld 90 km/hr dan kun je direct in de decoder Vmax aanpassen
Ik zou dat niet doen, je kan beter in iTrain de max snelheid per lokomotief of type trein instellen.
Gedachte is als je de decoder al heel veel stappen heeft bv 128 dan worden al die stappen weer verdeeld over een lager ingestelde max snelheid.
Daarnaast kan het handig zijn als je bijvoorbeeld handmatig de lok moet bedienen en snel ergens anders op de baan moet staan.Dan is max 80 km net ff te langzaam.

Ruud, je hebt een punt. Zelf ben ik er nog niet aan toe gekomen om dat eens goed te testen en kijken wat de verschillen zijn en of deze verschillen echt goed zichtbaar zijn. Zelf ben ik altijd uit gegaan van wat Ben zei. Dus eerst snelheid in decoder instellen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ruud heeft geen punt maar wellicht helpt hem dit....... ;)

Een ijktabel uit Koploper (iTrain is niet anders): wat je ziet is een max. snelheid van 96km/hr op stap 28. Als je de lok inzet tot een max van 60 km/hr ziet iedereen dat de stappen 21 t/m 28 niet gebruikt worden. Dat kun je zien in het rijgedrag.



Stel je nu de Vmax van de decoder in op ongeveer 60 km/hr dan zie je dit:



De 59 km/hr is nu te bereiken over alle 28 stappen.

Met groet,
Ben.

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Overigens is het rijden in iTrain op 128 stappen totale onzin maar dat terzijde.....
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
 @citaat Ben, waarom eigenlijk?
Als je het fijn vind dat een lok heel langzaam optrekt kan je de stapgrootte op 2 of 1 zetten en bij de stapgrootte voor afremmen op 4
128/4 =32 en dat benadert weer de "standaard"  28 stappen

Edit Herman05: Citaat verwijderd. Gehele bericht staat er boven.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
CiteerRuud heeft geen punt maar wellicht helpt hem di
ik zal het ongetwijfeld fout hebben maar destijds deed ik wat Ben hieronder al aanhaalde door de max snelheid te verlagen.
Daarna dan de snelheid ijken, maar je had nog steeds die 128 stappen maar wel met de lagere max snelheid
maar goed we maken er geen punt van  ;)
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Ik ga dit eerst zelf eens een keer testen voordat ik zelf mijn mening kan vertellen.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Citaat van: RuudH0 op vrijdag 08 januari 2016, 14:16:13

maar goed we maken er geen punt van  ;)


Zeker niet, het is geen wedstrijd. Het aardige van een tip is altijd dat je er niets mee hoeft te doen.

Met groet,
Ben.
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Dat is een goeie tip  :P   (kan toch wel ff keeten)

Zijn er nog meer tips? En dat is serieus bedoeld

Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: iTrain vraagbaak voor gevorderden
Interresant draadje. Ga ik volgen.
Deze tips zijn zeker handig!

Gr Dennis