Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen van 2 rail Gelijkstroom locomotieven naar marklin 3 rail.

Gestart door F.P.Vonk dinsdag 16 oktober 2007, 11:00:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen van 2 rail Gelijkstroom locomotieven naar marklin 3 rail.
Hallo beste mede Markin hobby kameraden:

Ik heb nog een aantal gelijkstroom locomotieven en treinstellen welke ik wil ombouwen naar 3 rail van Marklin.
Wat moet ik verder doen om dit te bewerkstelligen. Mijn bedoeling is om de loks te voorzien van de nieuwe slepers van ROCO en er decoders met of zonder geluid van ESU in te bouwen. Kan dit zomaar of moet er nog meer gebeuren. De wagons van de treinstellen krijgen uiteraard wisselstroom wielen.
Gaarne jullie hulp.

Groeten

Fred
Re: Ombouwen van 2 rail Gelijkstroom locomotieven naar marklin 3 rail.
Hallo Fred,

Behalve een sleper monteren en decoder inbouwen ben je er nog niet helemaal. De wielen kun je òf vervangen door wisselstroom-wielen, òf je duwt ze ietsje dichter naar elkaar toe. De flens-afstand van wisselstroom-wielen is namelijk iets smaller. Als je nog oude Roco wisselstroom-modellen wilt ombouwen, kan het soms lastig zijn om een sleper te monteren i.v.m. beperkte vrije ruimte voor de sleper, als deze over wissels moet.
Je hoeft trouwens niet persè een sleper van Roco te gebruiken, hoor.
Evt. kun je ook een Märklin sleper nemen.
Ik heb een half jaartje geleden een gelijkstroom Roco ÖBB Krokodil (1189)
naar wisselstroom omgebouwd. Daarbij heb ik de wielen iets dichter op elkaar gezet, en het model loopt heel goed door en over wissels. Dit is gebaseerd op gebruik met C_rails.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Ombouwen van 2 rail Gelijkstroom locomotieven naar marklin 3 rail.
Citaat van: Kroko14253 op dinsdag 16 oktober 2007, 20:30:27
Hallo Fred,

Behalve een sleper monteren en decoder inbouwen ben je er nog niet helemaal. De wielen kun je òf vervangen door wisselstroom-wielen, òf je duwt ze ietsje dichter naar elkaar toe. De flens-afstand van wisselstroom-wielen is namelijk iets smaller. Als je nog oude Roco wisselstroom-modellen wilt ombouwen, kan het soms lastig zijn om een sleper te monteren i.v.m. beperkte vrije ruimte voor de sleper, als deze over wissels moet.
Je hoeft trouwens niet persè een sleper van Roco te gebruiken, hoor.
Evt. kun je ook een Märklin sleper nemen.
Ik heb een half jaartje geleden een gelijkstroom Roco ÖBB Krokodil (1189)
naar wisselstroom omgebouwd. Daarbij heb ik de wielen iets dichter op elkaar gezet, en het model loopt heel goed door en over wissels. Dit is gebaseerd op gebruik met C_rails.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Groetjes

Harry Stipkes

Bedankt Harry voor je tips, hier kan ik wel wat mee.

Fred.
Re: Ombouwen van 2 rail Gelijkstroom locomotieven naar marklin 3 rail.

Graag gedaan, Fred.
:D :D :D :D

Harry Stipkes