Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!

Gestart door AlbertJan zondag 03 januari 2016, 12:02:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste forumleden.
Een bijzonder teleurstellende ontdekking v.w.b. de schitterende groene, af fabriek geweatherde, Gt 2 4/4 nieuw in ovp.
Pas in bezit gekregen 2 stuks 37959 nieuw in ovp en ze doen het gewoon niet! 8o

Op alle manieren getracht om deze MFX locs aan de praat te krijgen maar niets werkt, de locs goen helemaal niets! :?

Wie heeft dit ook of heeft ergens hier iets over gelezen?
(Er zit nog gewoon garantie op maar deze komen uit Portugal en daar ga je niet eventjes naar de Märklin dealer.)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Melden ze zich wel aan ?
En je kan ze toch ook naar een Märklin dealer in de buurt brengen toch alhoewel even naar Portugal is ook lekker. ;)
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hallo Albert Jan,

Is de stroomvoorziening op je baan niet te laag, dus minimaal 18 Volt tot 19 Volt

de locs  langer met ingeschakelde stroom op de baan laten staan, wil een onwillige Mfx nog wel op gang brengen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste mensen.
Onder optimale omstandigheden, lekker temperatuurtje en helemaal alleen op een stukje rails, maar de locs doen dus echt helemaal niets!
Niet aanmelden of iets anders, gewoon helemaal niets. (ook niet na lange tijd op het spoor)

Het is gewoon de loc(decoder) die totaal geen reactie geeft en dan niet bij 1 maar bij beide modellen! :-(

Er is al een afspraak gemaakt dat deze teruggaan naar de Portugese Märklin dealer, ook hij staat voor een raadsel maar heeft in Portugal alleen deze 2 verkocht en dus geen vergelijkings mogelijkheden.

Mijn vraag is dan ook, wie heeft dit ook of weet waar dit probleem meer voorkomt?
Dit zijn locs van ruim ?400,- per stuk en roept wel vragen op, zoals ligt dit aan de loc(decoder), algemeen probleem of anders?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Probeer ze eens ergens anders op aan te melden.
Ik had de NS traxx ook MFX gekocht kreeg hem op de CS2 niet aangemeld geneurde ook helemaal niks maar op de MS2 wel en daarna op de CS2 melde de loc zich wel aan.
Het is het proberen waard voordat ze terug gestuurd worden naar Portugal.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hoi Michel.
Ik heb dit al geprobeerd met MS1+2, CS1+ECoS, MFX en handmatig maar gewoon helemaal niets.
Ook al gedacht om deze dan maar eens open te maken en wat te testen en te meten maar ja, beetje dure loc en ook nog garantie dus toch maar niet gedaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Dan houd het op AlbertJan als je alles al geprobeerd hebt.
Jammer dat de mooie locs het niet doen.
Zou ze ook niet openmaken dan maar terug sturen naar Portugal.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
AlbertJan,
ik zou deze lok's linea recta naar Dld sturen... ;)
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Of even een andere decoder er in stoppen om te testen, en daarna alleen de decoders naar M* opsturen.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Gewoon netjes opsturen,en niet zelf gaan proberen i.v.m. de garantie.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Rijden ze analoog wel? Of komen ze dan ook niet van hun plaats?
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hi AlbertJan,

Je hebt, van Marklin, overal garantie dus naar de "plaatselijke" dealer gaan.
Omdat je hem daar niet gekocht hoef je misschien alleen de verzendkosten naar Marklin te betalen.

groet
Harald
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hallo Albert Jan,

Allereerst proberen analoog en via Motorola aan te sturen, reageert hij dan nog niet, dan zou ik er zelf wel 1 open zou maken, om te kijken of de decoder goed op zijn plek zit, draden vast zitten en/of speaker wel aanwezig is,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Inderdaad even analoog proberen.
En anders met een 6021.

Zal ze toch niet terug sturen als je ze mooi vind.
Misschien zit er ergens een draadje los.

Groeten Sander
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Twee dummies, is ook weer wat anders :D
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste Albert Jan,

In ieder geval niet aan sleutelen om problemen met garantieverlening te voorkomen.

Vraagje: branden de lichten wel?

Er van uitgaande dat je een bewijs van aankoop van de Portugese dealer hebt, kun je ook een e-mailtje aan Keuterman sturen met de vraag hoe deze zaak af te handelen.

Overigens is een fout bij één lok nog te verklaren, maar bij twee identieke nieuwe loks is het iets heel simpels, de vraag is altijd "wat dan?"

Het idee om het even te proberen met analoog of een Motorola centrale (geen MFX) is wel een goede suggestie, heb je nog een 6021, anders wil ik wel een daagje naar Gelderland komen.

Groet, Anne W
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
met een ecos kan je dat ook.Gewoon de draaiknop in de omkeerstand houden.Staat nergens vermeld maar het werkt dan zoals een gewone 6021 of analoge trafo.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
AJ, zitten de slepers goed op hun plaatst geklikt?
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Albertjan het zou zomaar kunnen dat het met updates van je centrales te maken heeft.
De nieuwste loks hebben vaak op de cs2 en ms2 de allerlaatste update nodig!

Wel raar dat ze ook niet op een ms1 aanmelden, meestal doen ze dat wel maar heb je maar een paar functies beschikbaar.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Citaat van: AlbertJan op zondag 03 januari 2016, 13:41:00
Ik heb dit al geprobeerd met MS1+2, CS1+ECoS, MFX en handmatig maar gewoon helemaal niets.
Brigitte, bovenstaande zou een benodigde update op de CS2 toch moeten uitsluiten?
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Ad geen idee. Ik probeer alleen even mee te denken met AlbertJan want is toch wel beetje raar dat beide locs helemaal niets willen doen. Dat er een bij zit waar iets niet goed mee gegaan is kan altijd.

Je begint nu namelijk duidelijk te merken dat de decoders steeds meer kunnen en de nieuwste software bevatten ed. vaak hebben gebruikers niet door dat het belangrijk is om je CS2 of MS2 uptodate te houden. Komen terug met hun lok dat de mfx blijft hangen en niet verder gaat. Dat de lok niets doet enz. Ze zien het software aandeel wat steeds groter wordt niet en dat is soms ook begrijpelijk. Het is soms echt even zoeken wat er nu mis is.

Ik wist bijvoorbeeld niet dat je in de CS2 het aanmelden van MFX kunt uitzetten  8o dat zijn details die best ver gaan. Ik heb een CS2 en gebruik mfx en dat werkt na tig updates ook gewoon en daar ga je niet in rommelen als dat niet nodig is dus als er dan iemand komt met... mijn eerste mfx lok meld zich niet aan op mijn cs2 en op een andere cs2 en ms1 probleemloos is t toch ff zoeken kan ik je melden tot iemand  :idea: zegt ik heb ergens wel eens gehoord dat je mfx kunt uitschakelen. Euh ok even zoeken in de instellingen en verhip dat staat inderdaad uit!!

Ik zeg niet dat het bij AJ niet in orde is, maar je moet ergens beginnen.
Wachten nu maar even op een nieuwe reaktie van AJ.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Citaat van: Seinwezen op zondag 03 januari 2016, 15:09:27

Inderdaad even analoog proberen.
En anders met een 6021.


Zo is het. De lokkies zijn vast in orde dus even iets zoeken waarmee je MFX kunt omzeilen. In de handleiding staat vast wel ergens het Motorola adres waar de lok af fabriek naar luistert.

Met groet,
Ben.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
 @citaat Zekers... Bron afbeelding (in PDF formaat) ===> klik
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste reageerders.
Tjongejonge, wat een schat aan mogelijkheden komen er nu boven drijven! 8o :thumbup:
Allerlei mogelijkheden die ik al kende maar ook weer mogelijkheden die ik nog niet eerder had gehoord.
Mfx uitgeschakeld? Nooit aan gedacht en Mfx omzeilen met de 6021 eveneens!
Analoog testen, ook niet aan gedacht enz. enz.

Vanmiddag of vanavond eens alle nog niet geprobeerde mogelijkheden proberen en kijken of er iets resultaat heeft? O:-D
En anders gaan de beide locs a.s. zaterdag met het vliegtuig terug naar Portugal en wordt het probleem bij de leverancier vervolgd.

Dus, binnenkort in dit topic, wordt vervolgd! :warning:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste geïnteresseerden.
Na alle voorgaande tips en adviezen geprobeerd te hebben, heb ik nu de handdoek in de ring gegooid! :?
Zelfs op de foto wilde dit "weerspannige" model blijkbaar niet, maar ondanks zijn tegenwerking (eigenwijs model hoor!) dan maar zo! :P



En nu, hoppa weer in de zak ehh de doos en terug naar Spanje ik bedoel natuurlijk Portugal.

Dus nu even een tijdje radio stilte v.w.b. dit topic.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Bijzonder...
By the way, moest de loc terug naar Portugal? Ik heb ooit een BR61 uit de Fundgrube uit het Marklin museum meegenomen, en kon deze gewoon via de dealer door Keuterman worden gerepareerd.
Ben benieuwd wat er aan mankeert.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hoi AlbertJan,

Is er niemand in je buurt met een CS2?
Kun je het daar eens mee proberen.

Groeten,
Ton.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Hoi Albert-Jan,

Als je de lok's nog hier hebt wil ik best met mijn CS 2 de lok's nog eens aan de praat zien te krijgen.

Stuur me maar een pb als je ze nog thuis hebt ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Beste Hans en alle meedenkers.
Afspraak voor retour zenden is al gemaakt en beide locs worden deze week opgehaald en mee genomen naar de leverancier in Portugal.
Het blijkt dat niet alleen deze 2 BR96's maar ook nog 2 andere nieuw gekochte locs hetzelfde probleem hebben! :?
Hoewel de BR 53 (37023) zich wel aanmeldde maar na een kleine puf ook niets meer deed, deze zijn van een in Portugal wonende modelspoorvriend die grotendeels overstapt van H0 naar spoor 1.

Bedankt voor alle antwoorden, tips, aangeboden hulp en het meedenken.

Het enige wat mij enigszins dwars blijft  zitten is het verhaal van de nieuwste updates die weleens noodzakelijk kunnen zijn voor inzetten nieuwere locs!
Het zou toch niet zo mogen zijn dat een oudere centrale (of software) niet overweg kan met de nieuwste locs, beperkingen in mogelijkheden ja, maar helemaal niet functioneren!? :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Prachtige Beierse Gt 2 x 4/4 37959 MFX fullsound doet helemaal niets!!
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 05 januari 2016, 07:44:17

Het zou toch niet zo mogen zijn dat een oudere centrale (of software) niet overweg kan met de nieuwste locs, beperkingen in mogelijkheden ja, maar helemaal niet functioneren!? :?


Lijkt mij ook niet. Wat je zegt: hooguit zouden er wat beperkingen kunnen zijn in bijvoorbeeld de aantallen functies enz. Maar Marklin garandeert dat elke lok het op elke Marklin centrale het tenminste moet doen: rijden + licht met 4 functies.

Met groet,
Ben.